Jaha, det var ju det där med ramen…
Ni som följt tråden vet ju att jag blev ganska besviken på resultatet efter att jag klarlackat.
Ramen, som var typ så satans snygg innan, blev glossy, och såg ut som en blöt bajskorv istället.
Jag tappade suget helt, och projektet pausades under sommaren….
Men nu har jag tagit tag i det igen. Det bästa hade nog varit att slipa rent ramen och göra om från början. Men jag var inte så sugen på allt jobb det innebär, så ville försöka se om jag kunde ”bättra på” den lite först.
Jag testade alla möjliga sorters lösningsmedel som jag hade på hyllan, i kombination med slippapper eller schotch-trasor.
Det som funkade bäst var att linda in ramen i papper och sen dränka in det i Aceton. Låta den sitta ett tag och sen dra över den med scotch-trasa. Jag fick bort det mesta av lacken men den saknade de ljusare partierna med den ”nyare” orangea rosten.
Jag lade därför på ett tunt lager, lite sporadiskt för att försöka få till den tidigare effekten.
Som ni ser på bilden nedan så syns det ganska väl vart det nya lagret ligger.

Men, detta är något som jag tror kommer att se bättre ut allt eftersom tiden går, och den blir utsatt för väder och vind etc. Kolla sista bilden i detta inlägget så ser ni hur pass mycket bättre den redan är efter en tvätt och en veckas ”vila”.
Eftersom färgen är riktig metall som rostar, på riktigt. Så kommer rostprocessen att fortsätta om man inte förseglar den på något vis. Jag tänker att inte testa med klarlack igen, men kanske behandlar den med linolja om det blir ett problem att den färgar av sig etc.
Hjulen.
Valet av hjul föll på ett par E-thirteen-hjul som jag köpte här på K&S för detta ändamålet. Jag hade också ett annat par, DT Swiss-hjul som var helt nya som också köptes till detta bygget. Men jag gillade dessa bättre även om de var lite mer ansatta.
Då det var omaka par var grafiken olika fram och bak, och det ena hjulet hade fått färgsläpp efter att det suttit gammal gucka kvar och ärgat in i fälgen. Så jag bestämde mig för att ”rosta” dem också.
Helst skulle jag nog velat ha dem helt svarta, men då grafiken var målad och inte klibbor så var det lite krångligare.
Lättare att dutta på rostfärg än att lacka dem med svart spray. Dessutom skulle grafiken och det ärgade partiet lysa igenom lacken också…
Jag körde 3-lager med rostfärg väldigt sporadiskt. Sprayade dem med aktivator mellan varje lager, och försökte få det att se lagom angripet ut.
När jag fick på Schwallbedäcken så tyckte jag det såg riktigt ball ut.
Jag har så smått börjat att plocka ihop hojen nu. Tror inte det är några större utmaningar kvar nu innan den går att cykla på!
Nedan ser ni bilder på förloppet med målning av hjulen, och sist en bild på hur det ser ut just nu!