Stora Bromptontråden

Stora Bromptontråden
Ja, när man börjar titta på att byta ut delar inser man att många av originaldelarna är rätt viktoptimerade. Förutom ramen.

Stora Bromptontråden
Ja, när man börjar titta på att byta ut delar inser man att många av originaldelarna är rätt viktoptimerade. Förutom ramen.
alltså huvudramen är inte så dum viktmässigt. inför ett nytt vinterprojekt tittade jag på huvudram i titan från kina. inte uppenbart värt besväret och risk för flex kan jag säga. typ 500g skillnad.

styrstammen original är dock ett bojsänke, där kapar man på en rätt liten detalj 3-400 g beroende på utförande. och nästan liknande på bakvaggan. klart mindre på framgaffeln.

billigaste viktkapen är sadelstolpe med inbyggt sadelfäste, titan eller kolfiber. förutom undvikande av tunga däck, verktygslådan, dynamohjul och förstås ergonhandtag?

Stora Bromptontråden
upplevde M-styret som VÄLDIGT högt! S är förmodligen mer "normalt", snarare än att det är supersportigt.
+1 på den upplevelsen, så jag köpte med S-styre och det känns faktiskt mer normalt än sportigt :)

/edit: Jag är 180 och sitter på 77 cm normalt. Brompton på högsta höjden vad nu det är, ganska perfekt iaf :)

Senast ändrad:
Stora Bromptontråden
Jag tror teleskopstolpen kan bli längre än min fasta extra-långa originalstolpe?

Sen undrar jag om jag verkligen är 195 cm längre. Det står så i mitt pass..
Jag köpte min begagnad med kort stolpe. Gick därför direkt på teleskop. Kommer inte ihåg om jag ens kände till andra stolpar då. Min cykel var i ganska dåligt skick vid köpet. Jag hade annat att fixa än stolpen.

Stora Bromptontråden

Bilagor

• BA0335AE-717B-4FFA-A59D-980F9844291E.jpeg
    BA0335AE-717B-4FFA-A59D-980F9844291E.jpeg
    154.3 KB · Besök: 120
Stora Bromptontråden
Man brukar mäta från vevlagercentrum, så ditt mått lät extremlångt.?
Jag googlade bara och utgick från Mantles guide, kändes rimligt med tanke på att både vevarmslängd och pedaler kommer påverka den faktiska längden :)

Men typ 77.5 ifall man mäter från vevlagret då antar jag. Drog bort längden på vevar-pedal

Stora Bromptontråden
Jag googlade bara och utgick från Mantles guide, kändes rimligt med tanke på att både vevarmslängd och pedaler kommer påverka den faktiska längden :)

Men typ 77.5 ifall man mäter från vevlagret då antar jag. Drog bort längden på vevar-pedal
Jag brukar sitta på 78 cm om jag inte minns fel. Är 184 så det låter ju som vi borde sitta ungefär lika. Jag behöver inte teleskopstolpen.

Stora Bromptontråden
Jag har S-styre med "Aber hallo"-styrstamsförlängare som flyttar styret upp och framåt ca 5 cm.
Mycket bättre position på cykeln med den.

Stora Bromptontråden
Hur ser det ut när en lång person cyklar på en minicykel? Seriös fråga.
Jag har ingen bild vad jag vet men det är ju inte så konstigt som man kan tro. Det är ju inte en minicykel utan en vikbar cykel. Det funkar ganska bra lättare att cykla 30 km/h eller mer på en Brompton än på en Viking trehjuling. Har ingen bild på det heller.

Stora Bromptontråden
Efter några år uppehåll från aktivt cyklande har hittat tillbaka genom inköp av två begagnade Bromptons. De senaste åren har jag mer ägnat mig åt båtmekanande och havet. Men efter förra året insåg jag fördelen med att ha en cykel med sig på båtsemester. Det är inte alltid pizzerian eller systembolaget ligger nära hamnen.

Men vissa detaljer ville jag ändra på.
Som båtmänniska är man rätt trött i benen. Därför är en lägsta växel på 30" är nödvändigt. Backarna i Fjällbacka är inte snälla. Det blev en 39t fram och 15t bak.

Därefter måste de saltvattenkänsliga bultarna till framhjulet bytas till kupolbultar. Gänga 5/16-26.

Då jag tyckte att sadelhöjden blev för låg och att sadeln måste bort vid packning, gjorde jag om sadelstolpen för teleskopisk sadelstolpe. Det var inte så svårt. En rörskärare, vinkelkap, sadelklamma, ett sadelrörshims och en 27.2 sadel stolpe, så fick jag teleskopisk sadel för 150kr.

Nu är det bara cyklandet kvar. ?
Jag funderade på att lägga ut länkar till komponenterna som jag modifierade med. Får man göra det enligt forumreglerna?

Stora Bromptontråden
Nä, man krymper.... jag har tappat 3 cm sedan peeken.
dock sker den krympen i ryggens diskar, och inte i benet?

min erfarenhet är att standardstolpen räcker till typiska ben för 172 cm, 175 om man vänder pentaclipen uppochner. odelad lång 60 cm bör räcka en bit över 180 cm kroppslängd? om någon önskar alternativ längd av stolpe finns en väl tilltagen braatthalåda.

Stora Bromptontråden
Man sitter ju som på en "normal" cykel (racer, mtb, pendlare), den har bara små hjul.
fram skiljer det inte väsentligt, vid inbromsningar och så. känslan av bakhjulet sitter däremot närmare vevpartiet än på vanliga storhjulade cyklar. kan yttra sig så att brommien vill stegra sig vid brant klättring på låg växel.

Stora Bromptontråden
Behöver ett nytt original däck Schwalbe Marathon Racer. Förut har jag alltid köpt Brompton delar från England men det känns nu ofördelaktigt pga brexit.
Hittar ingen stans där man kan beställa?
Var brukar ni som inte har lokal butik handla på internet?

Stora Bromptontråden
vilken del av landet...?

du är inte sugen på de conti du länkade till tidigare?

marathon racer har bra grepp och rull, men utan våld kört sönder två stycken i corden, så lite skeptisk.

Stora Bromptontråden
Behöver ett nytt original däck Schwalbe Marathon Racer. Förut har jag alltid köpt Brompton delar från England men det känns nu ofördelaktigt pga brexit.
Hittar ingen stans där man kan beställa?
Var brukar ni som inte har lokal butik handla på internet?
Är det den här modellen du menar? Finns i lager här i så fall:

Stora Bromptontråden
Är det den här modellen du menar? Finns i lager här i så fall:

Tack så mycket för hjälpen men Brompton har 16 tum däck (35-349)

Stora Bromptontråden
vilken del av landet...?

du är inte sugen på de conti du länkade till tidigare?

marathon racer har bra grepp och rull, men utan våld kört sönder två stycken i corden, så lite skeptisk.
Har conti däcken på min gamla Brompton. Ska till Nederländerna och Belgien två veckor och cykla i påsk och tänkte ta den nya. Har fått en skada i ena däcket och är snyggast med likadana däck. Även sugen att prova Maraton Racer Tan Wall men dom är dyra och även dom svåra att hitta. Smidigt med vikbara eftersom jag även brukar ha med ett reservdäck. https://www.brompton.com/shop/parts/schwalbe-marathon-racer-tanwall-tyre#specs
Bor inte så långt från Stockholm men vill helst köpa på internet för att slippa resa.

Tillbaka
Topp