Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Eker-spänning med HM-brickor
Vänster radiellt 272,2 mm ca 1200+ N
Höger 2-kors 272,0 mm ca 1200+ N
här kroem kan du läsa på om varför inte det rätt populära konceptet med radiell ekring på vänstersidan bak är så optimalt alla gånger...

Hjulbyggartråden
Då har det mätts och räknats lite.

Drivsida bak ska det tydligen vara 290,5 och icke drivsidan 292,5. Fram är det 291,5 som gäller. DT Comp kommer i 290, 292 eller 294. Vad funkar, är det 290 resp 292 som gäller?

Hjulbyggartråden
hade köpt 292 rakt över om fälgen är dubbelbottnad, annars 290. hade också kontrollräknat med annan kalkylator än swiss, och litat mer på alternativet.

Hjulbyggartråden
Det blir ju fint det här. Före:
0EA99A14-AB59-4DF2-836A-2750DBC7F66C.jpeg

Efter:
F5ED163F-0967-4404-BD6A-F9175AFB5246.jpeg

Hjulbyggartråden
Vad använder ni för ett riktställ när ni bygger? Jag håller på att bygga det från Wheelbuilding-boken men jag har svårt att få tid till att göra det färdigt.

Nu har jag börjat överväga att köpa något, gärna litet och lätt. Feedback Sports ser ju rätt bra ut men kan man bygga med det också eller kommer det att bli bökigt?

Hjulbyggartråden
Vad använder ni för ett riktställ när ni bygger? Jag håller på att bygga det från Wheelbuilding-boken men jag har svårt att få tid till att göra det färdigt.

Nu har jag börjat överväga att köpa något, gärna litet och lätt. Feedback Sports ser ju rätt bra ut men kan man bygga med det också eller kommer det att bli bökigt?
Jag använder Park-Tools flaggskepp men det funkar mer eller mindre med vilket som.
Köp däremot ett dishverktyg för att kolla centreringen. Åtminstone mitt PT centretar inte exakt lika på 100mm och på 142mm.

Hjulbyggartråden
Alltså dish. Jag har inget verktyg, mitt rikställ har inte funktionen. Jag ställer hjulet på bordet balanserande på axeln och mäter med skjutmått, vänder sedan och mäter igen. För mig har det stämt bra i ramen sen, men har jag bara tur?

Hjulbyggartråden
Under förutsättning att det är hjul utan utstick utanför OLD/rambredden (till skillnad från ex klassiska snabbkopplingsnav) och man kan hitta precisionen i själva mätningen funkar det väl alldeles utmärkt.

Precis som alla andra delar av hjulbyggarkitet (utom ekernyckeln) är det inte nödvändigt och många hävdar att man är dum i huvet, lurad och slösaktig för att man har riktställ/centreringsverktyg/ekertensiometer (lite som att köpa en flaska MucOff-tvätt färdigspädd i sprutflaska som förbrukas på 3-4 år istället för en femlitersdunk koncentrerad kallavfettning...) men för min del är centreringsverktyget otroligt praktiskt och lättanvänt för i stort sett inga pengar alls. Mycket, mycket tacksamt att arbeta med.

Hjulbyggartråden
Alltså dish. Jag har inget verktyg, mitt rikställ har inte funktionen. Jag ställer hjulet på bordet balanserande på axeln och mäter med skjutmått, vänder sedan och mäter igen. För mig har det stämt bra i ramen sen, men har jag bara tur?
Ser inget behov av dishverktyg om man har ett riktställ.
Bara att vända på hjulet och jämföra avståndet från indikator till fälgsida.
Vid justering så skall bara halva felet justeras annars flyttar man bara över dishfelet till andra sidan.

Hjulbyggartråden
Ok, fattar fortfarande inte hur något kan vara så otroligt mycket bättre än skjutmått, men jag får ta er på orden. Någon gång kommer jag äga även ett dish-verktyg, om min takt av verktygsanskaffning håller i sig.
Inte bättre. Bara smidigare. Inte behöva en plan yta, inte behöva balansera hjulet på axeln, inte behöva mecka med skjutmåttet.

Men slutresultatet blir detsamma

Hjulbyggartråden
Precis som alla andra delar av hjulbyggarkitet (utom ekernyckeln) är det inte nödvändigt och många hävdar att man är dum i huvet, lurad och slösaktig för att man har riktställ/centreringsverktyg/ekertensiometer men för min del är centreringsverktyget otroligt praktiskt och lättanvänt för i stort sett inga pengar alls. Mycket, mycket tacksamt att arbeta med.
Jag har allt det utom centreringsverktyget, jag har byggt hjul under många år och under en hel del av dem använt centreringsverktyg,
när jag jobbade på ett ställe med välutrustat cykelmekar-rum (för personalen), men jag är inte kvar där (inte företaget heller, tom huset är rivet!) och flera av de verktyg jag saknade har jag köpt men inget centreringsverktyg och jag kommer inte att köpa ngt heller, precis som @osthyveln skrev i #4.738 vänder jag på hjulet i riktstället och slipper hålla på och "krångla" med ytterligare ett verktyg.
Nästa på inköpslistan för hjulbyggarverktyg är snarare ett nytt riktställ, ett som klarar boost och TA helst i många dimensioner så att det blir "framtidssäkert" :LOL:

lite som att köpa en flaska MucOff-tvätt färdigspädd i sprutflaska som förbrukas på 3-4 år istället för en femlitersdunk koncentrerad kallavfettning.
Lite OT, som om det skulle vara 1a gången i detta Forum(!), men;
Jag köper vare sig speciell avfettning eller andra typer av rengöringsmedel för cykel, endera blir det diskmedel eller samma som jag använder till bilen
och när jag använder avfettning på cykeln använder jag mest alkalisk avfettning, inte mkt användning för kallavfettning på en cykel (utom möjligen kedjan + det den har kontakt med).

Hjulbyggartråden
Tack för input allihopa, jag har som sagt redan ett dish-tool. Om jag ska köpa ett riktställ blir nog ett från Feedback men jag satsar på att bygga det andra färdigt.

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Andra handlare hos Ali verkar sälja likadant riktställ och skicka det från inom EU, tex:
Jag har ingen som helst egen erfarenhet av ngn av leverantörerna, men det borde åtminstone öka chansen för snabbare leverans.
Absolut. Jag köpte mitt från Tjeckien så gick riktigt fort.

Hjulbyggartråden
Dish-verktyg alltså. För mig är det ett mysterium att detta verktyg ens existerar. Känns lite som en pryl från TV-shop. Det här kommer göra ditt liv sååå mycket bättre! Eller samla damm längst ner i botten på garderoben.

Man vänder på hjulet, men inte för att kontrollera dess centrering. Nej man använder det för att kalibrera riktstället. När det är gjort justerar man hjulet efter riktstället. Busenkelt och man slipper ta ur och sätt i hjulet stup i kvarten.

Hjulbyggartråden
Ja, vem skulle kunna tro att det skapats ett onödigt cykelverktyg.

Jag tycker verktyget är enkelt och smidigt.

Kan vi inte bara komma överens om att inte vara överens? Det känns lite som tillbaka till "The Art of Wheelbuilding", att det ska vara artisanal etc, att det är en hel vetenskap och man måste ha känsla. Men det är det inte.

Hjulbyggartråden

Kan vi inte bara komma överens om att inte vara överens? Det känns lite som tillbaka till "The Art of Wheelbuilding", att det ska vara artisanal etc, att det är en hel vetenskap och man måste ha känsla. Men det är det inte.
Ett mycket bra verktyg tycker jag, tar ca 3 min att tillverka!
Två långa träskruvar (>75 mm) och en träbit (ca 750 mm lång) behövs. Skruva i skruvarna på samma sida av träbiten, en i varje ände så att avståndet är ca 610 mm. Skruvskallen skall sticka ut ca 60 mm (bakhjul, QR), anpassa efter fälgbredd och axellängd. Utstick=(axellängd-fälgbredd)/2. Justera skruvarnas utstick efter det aktuella hjulet.

Hjulbyggartråden
Men vad tillför verktyget? Funktionen finns ju redan i riktstället om det kalibrerats.

Med dish-verktyget måste du först rikta hjulet spikrakt för att verktyget skall leda dig rätt. Och sedan när du dishat hjulet så behöver du göra om riktningsprocessen på nytt, varpå du kan behöva båda disha på nytt och justera spänningen i ekrarna. Och så får man köra ett varv till för att vara säker på att inget påverkats negativt.
Med ett kalibrerat riktställ riktar och dishar man samtidigt. De segment av fälgen som ligger rätt i sidled behöver man aldrig ens röra. Kan det bli enklare?

Hjulbyggartråden

det blir ju extra bra när man förser ett redan onödigt verktyg med ett onödigt tillbehör?

det är verkligen inte svårt att bygga hjul, men det underlättar om man förstår vad man håller på med. ett ställ är därvidlag inte en framgångsfaktor.

för det första är det mycket lättare att disha om man inledningsvis överdishat lite och sedan jobbar tillbaka åt andra hållet med hjälp av ekrarna på vänstersidan. dessa har bättre utväxling och bättre tag.

Hjulbyggartråden
Till att börja med så kan jag inflika att jag inte äger varken riktställ eller dish-verktyg. Har byggt hjul i ramen med buntband som riktreferens och ramen som dish-referens ett par gånger och det har gått finfint. Däremot en ekerspänningsmätare hade jag inte klarat mig utan, jag känner defintivt ingen skillnad med fingrarna på om det är 105 eller 120 kg spänning men det verkar enligt mina empiriska studier kunna påverka hur bra hjulet håller rätt mycket. Att använda sitt gehör går väl hyfsat för att avgöra om det är samma spänning på två ekrar, men absolut inte för att avgöra vad den spänningen är.

Men så till min fråga då:

Ska uppgradera hjulen med nya fälgar i kokosplast. Men då var det ju detta med ekerlängder (som någon nyss skrev var det svåraste med att bygga hjul, jag instämmer helt.

Fälgarna blir dessa:

Beräkning från DTs verktyg enligt nedan.

Men jag vill inte behöva ha fyra olika längder på ekrar, eller för delen delen reservekrar sen. Förslag?

ekerberäkning.PNG

Hjulbyggartråden

Allt är onödigt, riktställ, centreringsverktyg, aeroekrar, riktiga nav, mm mm
Huvudsaken är väl att alla gör lika och bygger hjul i en uppochner-vänd damtralla och att ingen får köpa det man tycker underlättar.

Hjulbyggartråden
hollandbikeshop har lyckats välja fel postnummer, bokat det som en företagsleverans och dessutom hem till dörren. Tur man inte har bråttom.
PostNord skötte det föredömligt, postnumret var korrigerat och paketet fick plats i brevlådan. So far so good. Innehållet däremot...

20 st CX-Ray för en femtilapp var förstås för bra för att vara sant, det låg tre lösa ekrar i paketet ? Ska se vad de svarar när jag påpekar att jag beställt 3 x 20.
1649865577926.png

Jag chansade lite på ekernyckel också och köpte en svart ParkTool SW-0 som förstås var för liten. Jag mäter nipplarna till 3.48 - 3.50, så en röd SW-2 för 3.45 antar jag?

Hjulbyggartråden
Allt är onödigt, riktställ, centreringsverktyg, aeroekrar, riktiga nav, mm mm
Huvudsaken är väl att alla gör lika och bygger hjul i en uppochner-vänd damtralla och att ingen får köpa det man tycker underlättar.
Det står naturligtvis var och en fritt att krångla till detta i grunden enkla hantverk bäst man vill. Men lite konsumentupplysning kan väl aldrig skada.

Tillbaka
Topp