Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Bilagor

• 35EAF01A-CBF4-4CC7-9559-C61C2F1ED437.jpeg
    35EAF01A-CBF4-4CC7-9559-C61C2F1ED437.jpeg
    434.5 KB · Besök: 91
  • 52DF86BB-0E67-4E7F-AB3C-4481C34D9A8D.jpeg
    52DF86BB-0E67-4E7F-AB3C-4481C34D9A8D.jpeg
    429.5 KB · Besök: 93
Insidan av vevarmen:

Det ser ut som bara hälften av splinesen har haft kontakt med vevaxelen och är helt bortsliten (även om det är en stål insats). Vevarmen borde sitta en cm längre in på axlen. Vet inte hur det kunde funka, förutom om du har för många distanser installerat någonstans.

Köp en ny eller avfetta och montera med Loctite 638. Du får aldrig loss den igen sedan, men det sitter så länge du vill

Det ser ut som bara hälften av splinesen har haft kontakt med vevaxelen och är helt bortsliten (även om det är en stål insats). Vevarmen borde sitta en cm längre in på axlen. Vet inte hur det kunde funka, förutom om du har för många distanser installerat någonstans.
Ser det inte ut som det är så på denna produktbilden då? Är inga distanser monterade.

Bilagor

• 4629B962-58B2-432D-81DD-88724E6E8488.png
    4629B962-58B2-432D-81DD-88724E6E8488.png
    82.7 KB · Besök: 70
Vevlagret inuti ramen.
Distansen mellan de två vevarmen skulle vara samma distans, det kan man också mäta, men då måsta man får armen på precis samma plats som den har varit innan.
Så här ser det ut utan vevparti. Hur kan vevlagret påverka detta?

Bilagor

• 8B84636C-3F50-4DFA-B99D-5593D4CD098C.jpeg
    8B84636C-3F50-4DFA-B99D-5593D4CD098C.jpeg
    554.4 KB · Besök: 87
  • 27B565EA-C209-4571-8A2D-6AF0386D63C9.jpeg
    27B565EA-C209-4571-8A2D-6AF0386D63C9.jpeg
    558.6 KB · Besök: 85
Är det vevlagerhuset som sticker ut genom ICG fästet på bilden till vänster eller sitter det är distans utanför?

Vad för cykel är det?
Här är en bild lite mer ovanifrån om det kan hjälpa. Vet tyvärr inte riktigt vad vevlagerhus är. Det är en Trek Fuel EX 5 2021.

Bilagor

• E99AC6A5-43EF-49AD-A1A9-6D3FF3E05A0E.jpeg
    E99AC6A5-43EF-49AD-A1A9-6D3FF3E05A0E.jpeg
    473 KB · Besök: 65
Här är en bild lite mer ovanifrån om det kan hjälpa. Vet tyvärr inte riktigt vad vevlagerhus är. Det är en Trek Fuel EX 5 2021.

Det set ut som det finns ingen distans.

Inser nu at den 73 mm bredde jag nämnde innan är fel. Det skulle vara bredden av vevlagerhuset med BSA gängad lager. Din cykel har PF92, så bredden måste lite mer än 92 mm.

Då vet jag inte vad kan vara felet. Men tycker fortfarande att dina vevarm satt för länge ut på axeln.

Köpte en white gx ltd där det står att däcken är Däck: WTB Riddler 700 x 37C Comp.

Är det tubeless som jag har? Hur vet jag vad jag har?

Det är nog i princip inga cyklar som kommer slanglösa. Det får man fixa själv. Kolla om däcket är märkt med typ TLE (kärt barn har många namn. Oftast ingår ett T som i tube nånstans. Och att fälgen är tejpat för slanglöst

Det är nog i princip inga cyklar som kommer slanglösa. Det får man fixa själv. Kolla om däcket är märkt med typ TLE (kärt barn har många namn. Oftast ingår ett T som i tube nånstans. Och att fälgen är tejpat för slanglöst
TCS eller TCS 2.0 är WTBs märkning
Ah! Jag kollar, är också ytterst tveksam till att det är slanglöst.

Tack!

Ah! Jag kollar, är också ytterst tveksam till att det är slanglöst.

Tack!
Och som Pfaff skriver, även om däcken är TL och fälgen är det, så behöver inte fälgen vara tejpad även om jag tror att WTBs 2.0 är det faktiskt.

Kollar man spec och bilder på din länk så är det TL fälgar, antagligen tejpade, men däcken är nog inte TL då det antagligen är comp/snik version

Skulle en Bridgestone ST12 Submariner göra sig bra som randoncykel?
Den är tung (16 kg) men känns gedigen..
Rostfria technartrör.

Vad är den allmänna uppfattningen om denna cykel?

Och som Pfaff skriver, även om däcken är TL och fälgen är det, så behöver inte fälgen vara tejpad även om jag tror att WTBs 2.0 är det faktiskt.

Kollar man spec och bilder på din länk så är det TL fälgar, antagligen tejpade, men däcken är nog inte TL då det antagligen är comp/snik version
Vad innebär att fälgen är tejpad?
comp/snik version?

Jaha måste fälgen vara kompatibel med TL däck också? :)
Många noobfrågor här haha

Vad innebär att fälgen är tejpad?
comp/snik version?

Jaha måste fälgen vara kompatibel med TL däck också? :)
Många noobfrågor här haha

Det brukar även stå på fälgen om den accepterar slanglöst, gärna någon lika förkortning som på däcken. Tejpat till skillnad från fälgband, en tunn tejp som sitter ändå ut i fälgens kant. Tätar både mot däckkant och nippelhål i fälgen. (Det finns fälgar om är heldragna utan nippelhål, Mavics heter UST. Det finns säkert flera.
Enligt WTB är alla Riddler klara för slanglöst men köper nån in tillräcklig stor kvantitet är de säkert inte ssämre än att de tillverkar ett (billigare) däck som inte har kevlartråd som kanttråd.
Du kommer att behöva ventiler för slanglöst, de som har konisk tätning mot fälgen är bäst IMHO. Och någon tätningsvätska för optimal funktion.
Googla tubeless setup eller liknande ska du få se.

Jag har en x fusion nude bakdämpare på min cykel. Har inte rört något förutom att pumpa upp luften i den. Nu väger jag iofs 10 kg mer än förut.. Men dämparen går nästna i botten trots maxtryck. Kan man sätta in tokens eller vad det heter?

Är tokens modellspecifika?
Eller vad gör man

Det brukar även stå på fälgen om den accepterar slanglöst, gärna någon lika förkortning som på däcken. Tejpat till skillnad från fälgband, en tunn tejp som sitter ändå ut i fälgens kant. Tätar både mot däckkant och nippelhål i fälgen. (Det finns fälgar om är heldragna utan nippelhål, Mavics heter UST. Det finns säkert flera.
Enligt WTB är alla Riddler klara för slanglöst men köper nån in tillräcklig stor kvantitet är de säkert inte ssämre än att de tillverkar ett (billigare) däck som inte har kevlartråd som kanttråd.
Du kommer att behöva ventiler för slanglöst, de som har konisk tätning mot fälgen är bäst IMHO. Och någon tätningsvätska för optimal funktion.
Googla tubeless setup eller liknande ska du få se.
Tack jag kollar! :)

Det här känns pinsamt att fråga av olika anledningar, men är det vanligt att en cykel ”knakar” när man rör sig upp och ned från sadeln, tex sätter sig från stående eller släpper ”trycket” från sadeln när man ställer sig upp? Vet inte om det är ramen, sadelstolpen eller sadeln i sig som knakar.

Det är en aluminiumram och cykeln är ny men börjar nu bli mer och mer ”inkörd” med långturer.

Man blir ju orolig. Kan ha hänt att det inte uppstod idag men idag körde jag utan hörlurar så det blev iaf extra tydligt.
Nya cyklar kan knaka överallt. Alltid från pedalgängorna på nya cyklar t ex. Också vanligt från sadelstolpar/sadel .

Rostfria technartrör.

Förlåt @aben, vill inte ta ditt engagemang för givet. Men har du stött på denna cykel någon gång? Den är ju minst sagt besynnerlig och du har ofta bra input gällande geometri och material. ?

Tillägg: På bikeforums konstaterade en användare att ramen "basically is a miyata". ?

Förlåt @aben, vill inte ta ditt engagemang för givet. Men har du stött på denna cykel någon gång? Den är ju minst sagt besynnerlig och du har ofta bra input gällande geometri och material. ?

Tillägg: På bikeforums konstaterade en användare att ramen "basically is a miyata". ?
Då blir det konvent för dig i sommar då.

Rostfria technartrör.

Kände inte till den här modellen men Bridgestone var ett seröst japansk cykelmärke på sin tid och konstruktionen med rostfria stålrör är häftig! Jag hade testcyklat och känns den bra och priset är bra hade jag nog slått till, min rena gissning är att de i CrMo-stål generellt är bättre men samtidigt är en sådan cykel så unik att jag själv velat haft en sådan om den var "bra nog". Men 27" hjul kan ställa till det förstås, kan vara svårt att konvertera och jag hade även velat se hur breda däck den tar.

Sök på nätet, det måste finnas mer info om dessa.

Edit. Funderade på om den har lödda eller limmade rör, är det limmade får man se upp lite för det finns alltid en risk att de släpper. efter så lång tid.

Senast ändrad:
Kände inte till den här modellen men Bridgestone var ett seröst japansk cykelmärke på sin tid och konstruktionen med rostfria stålrör är häftig! Jag hade testcyklat och känns den bra och priset är bra hade jag nog slått till, min rena gissning är att de i CrMo-stål generellt är bättre men samtidigt är en sådan cykel så unik att jag själv velat haft en sådan om den var "bra nog". Men 27" hjul kan ställa till det förstås, kan vara svårt att konvertera och jag hade även velat se hur breda däck den tar.

Sök på nätet, det måste finnas mer info om dessa.

Edit. Funderade på om den har lödda eller limmade rör, är det limmade får man se upp lite för det finns alltid en risk att de släpper. efter så lång tid.

27tumshjul kan vara positivt också, om det är rätt 27. Finns visst flera olika, men är det 630 mm och du byter hjul till ett par vanliga 622 så vips har du mer plats för däck.

På bakhjulet sitter det dock en märklig bromshistoria, en s.k. Dinexbroms.
Den är ganska klumpig/tung men tydligen skulle den va bättre under fuktiga/blöta förhållanden - vilket just är det cykeln är marknadsförd för. Fälgarna är ju också i rostfritt stål så fälgbroms kanske intr är att föredra, kollade inte ens om det fanns fäste för sådana.

Så här skriver användaren Kozeemoto på Bikeforums:

"I don't know about the price, and this may be an old thread but the uniqueness of this bike puts it in a very special category, a very lonely one.
This was part of a line that Bridgestone called expedition, so the name reveals part of the intentions.
The wheels are not 28/700 but are 27. Probably 650b tires can fit. The space allows either wide offroad rubber or larger road wheels.
The rear brake was weird, like a drum, protected from mud, grass etc.
The frame is more of a cousin to Radac rather than to other Kabukis. The main tubes are stainless steel bonded into steel lugs. The Radac rf5** series had a hybrid aluminum frame with two top aluminum lugs and bottom steel with rear triangle being steel and also a steel fork. The other Radac's were all aluminum, still the same bonded technique that beat all others. There have been no reports of bonded Bridgestone frames coming undone even in destructive accidents. This frame has double eyelets for fenders and racks which reveals part of its identity. A good frame to use touring the coastline of Tasmania or something along those lines. Something ultra reliable that will not suffer from bad weather and flooded streets or mud roads.
Why is it called a sub-mariner? Not only for those three SS main tubes, the rest of the bike is also made of either ss or aluminum. The cables and jackets are also SS, and so are the rims. This bike can live in a boat for 50 years and require just lubrication. Even the cassette is made of SS sprockets.
Would it make a nice bike to ride? Probably not, but ask what bike would weather the marine environment for long.

So this is something very unique that requires a bit more respect and admiration. It would probably take 5 figures to construct and equip something like this these days. You can slap some aluminum components to a carbon frame and have ss nipples and spokes, but what about the rest of the components."

Senast ändrad:
Rostfria technartrör.

Ett svar på åtminstone en del av de frågorna har du ju postat själv
Så här skriver användaren Kozeemoto på Bikforums:
"Would it make a nice bike to ride? Probably not"

Det set ut som det finns ingen distans.

Inser nu at den 73 mm bredde jag nämnde innan är fel. Det skulle vara bredden av vevlagerhuset med BSA gängad lager. Din cykel har PF92, så bredden måste lite mer än 92 mm.

Då vet jag inte vad kan vara felet. Men tycker fortfarande att dina vevarm satt för länge ut på axeln.
Vad tror du om detta? Observera att den är trasig upptill. Det är nr 5 på sprängskissen.

Vad är den till för egentligen? Security plate benämns den som på andra ställen.

Bilagor

• 29C6A453-A996-449E-901E-889523F0B39B.jpeg
    29C6A453-A996-449E-901E-889523F0B39B.jpeg
    627.1 KB · Besök: 45
Senast ändrad:
Sen är ju ramen såpass udda att ord som men, kanske, tänk om.., etc. lätt kommer till användning.
Då får du väl ställa dig frågorna
  • Vill jag ha (ytterligare?) en cykel, ffa för att den är udda men kanske inte i 1a hand för att den är bra att cykla på?
  • Vill jag starta ett cykelmuseum med udda cyklar?
  • Är Bridgestone ett såpass viktigt märke för mig att jag vill ha en av deras mer udda modeller?

• Eller är det viktiga för mig att få en cykel som är så bra som möjligt för mig att cykla på?
Vad svarar du?

Då får du väl ställa dig frågorna
  • Vill jag ha (ytterligare?) en cykel, ffa för att den är udda men kanske inte i 1a hand för att den är bra att cykla på?
  • Vill jag starta ett cykelmuseum med udda cyklar?
  • Är Bridgestone ett såpass viktigt märke för mig att jag vill ha en av deras mer udda modeller?

• Eller är det viktiga för mig att få en cykel som är så bra som möjligt för mig att cykla på?
Vad svarar du?
Jag har aldrig ägt mer än 3 cyklar samtidigt och har ingen intention att göra det. En "cruiser"/stadscykel som framföres i upprätt sittställning med en hand i fickan och visslandes, en snabbare stadscykel för allehanda ärenden när det inte är lika mycket "manjana" som ovan, samt en cykel lämplig för långfärd, gärna med bockstyre.

Just nu är endast den andra cykeln i ordningen given. Det är min Crescent 307:a.

Den första, dvs stadscykeln, bör nog vara öppen ram med fotbroms eftersom jag vill kunna låna ut den till besökande oavsett vana & vighet.

Så.. slott 3 återstår - långfärd.
I den aspekten kanske ramens vikt kan rättfärdigas eftersom packningen ändå kommer vara betydligt tyngre.

Men. Egentligen, jag kan fråga hur mycket som helst utan att bli säker. En sak återstår, provcykla.

Jag återkommer med åsikt och bilder.

I den aspekten kanske ramens vikt kan rättfärdigas eftersom packningen ändå kommer vara betydligt tyngre.
Försök hitta någon av Miyatas modeller gjorda för långfärd, 1000/610/100/Cross för grus och asfalt eller On-Off/ etc. Runners om du vill köra mer grus- och skogsvägar. De är beprövade och bra :)

Crescent 307 är också en bra cykel för långfärder, inte lika livlig och rapp som Miyatorna men å andra sidan mera kursstabil och avslappnad, jag kan helt ärligt inte direkt säga vilken jag föredrar, det beror på dagshumöret. Däremot är det väldigt viktigt att cykeln passar i storlek så geometrin och körställningen blir rätt, det är a och o tycker jag.

Senast ändrad:
Jag har aldrig ägt mer än 3 cyklar samtidigt och har ingen intention att göra det. En "cruiser"/stadscykel som framföres i upprätt sittställning med en hand i fickan och visslandes, en snabbare stadscykel för allehanda ärenden när det inte är lika mycket "manjana" som ovan, samt en cykel lämplig för långfärd, gärna med bockstyre.

Just nu är endast den andra cykeln i ordningen given. Det är min Crescent 307:a.

Den första, dvs stadscykeln, bör nog vara öppen ram med fotbroms eftersom jag vill kunna låna ut den till besökande oavsett vana & vighet.

Men. Egentligen, jag kan fråga hur mycket som helst utan att bli säker. En sak återstår, provcykla.

Jag återkommer med åsikt och bilder.
om du står ut med den enormt stötiga gången på en crescent 307 är ju kraven inte så höga:)

skulle annars se denna bridgestone som möjlig ersättare för den. kanske för touring men knappast rando?

Tillbaka
Topp