Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Insidan av vevarmen:Lägg upp en bild från kontaktytan av vevarmen, då kan vi bedöma läget.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Insidan av vevarmen:Lägg upp en bild från kontaktytan av vevarmen, då kan vi bedöma läget.
Insidan av vevarmen:
Ser det inte ut som det är så på denna produktbilden då? Är inga distanser monterade.Det ser ut som bara hälften av splinesen har haft kontakt med vevaxelen och är helt bortsliten (även om det är en stål insats). Vevarmen borde sitta en cm längre in på axlen. Vet inte hur det kunde funka, förutom om du har för många distanser installerat någonstans.
Ser det inte ut som det är så på denna produktbilden då? Är inga distanser monterade.
Är det pinnen på bilden? Eller är vevlagret runt den inuti ramen?Kan du mäta bredden på vevlagret? Borde vara 73 mm, men jag misstänker att det är lite mer.
Är det pinnen på bilden? Eller är vevlagret runt den inuti ramen?
Så här ser det ut utan vevparti. Hur kan vevlagret påverka detta?Vevlagret inuti ramen.
Distansen mellan de två vevarmen skulle vara samma distans, det kan man också mäta, men då måsta man får armen på precis samma plats som den har varit innan.
Så här ser det ut utan vevparti. Hur kan vevlagret påverka detta?
Här är en bild lite mer ovanifrån om det kan hjälpa. Vet tyvärr inte riktigt vad vevlagerhus är. Det är en Trek Fuel EX 5 2021.Är det vevlagerhuset som sticker ut genom ICG fästet på bilden till vänster eller sitter det är distans utanför?
Vad för cykel är det?
Här är en bild lite mer ovanifrån om det kan hjälpa. Vet tyvärr inte riktigt vad vevlagerhus är. Det är en Trek Fuel EX 5 2021.
Köpte en white gx ltd där det står att däcken är Däck: WTB Riddler 700 x 37C Comp.
Är det tubeless som jag har? Hur vet jag vad jag har?
TCS eller TCS 2.0 är WTBs märkningDet är nog i princip inga cyklar som kommer slanglösa. Det får man fixa själv. Kolla om däcket är märkt med typ TLE (kärt barn har många namn. Oftast ingår ett T som i tube nånstans. Och att fälgen är tejpat för slanglöst
Det är nog i princip inga cyklar som kommer slanglösa. Det får man fixa själv. Kolla om däcket är märkt med typ TLE (kärt barn har många namn. Oftast ingår ett T som i tube nånstans. Och att fälgen är tejpat för slanglöst
Ah! Jag kollar, är också ytterst tveksam till att det är slanglöst.TCS eller TCS 2.0 är WTBs märkning
Och som Pfaff skriver, även om däcken är TL och fälgen är det, så behöver inte fälgen vara tejpad även om jag tror att WTBs 2.0 är det faktiskt.Ah! Jag kollar, är också ytterst tveksam till att det är slanglöst.
Tack!
Vad innebär att fälgen är tejpad?Och som Pfaff skriver, även om däcken är TL och fälgen är det, så behöver inte fälgen vara tejpad även om jag tror att WTBs 2.0 är det faktiskt.
Kollar man spec och bilder på din länk så är det TL fälgar, antagligen tejpade, men däcken är nog inte TL då det antagligen är comp/snik version
Vad innebär att fälgen är tejpad?
comp/snik version?
Jaha måste fälgen vara kompatibel med TL däck också? :)
Många noobfrågor här haha
Tack jag kollar! :)Det brukar även stå på fälgen om den accepterar slanglöst, gärna någon lika förkortning som på däcken. Tejpat till skillnad från fälgband, en tunn tejp som sitter ändå ut i fälgens kant. Tätar både mot däckkant och nippelhål i fälgen. (Det finns fälgar om är heldragna utan nippelhål, Mavics heter UST. Det finns säkert flera.
Enligt WTB är alla Riddler klara för slanglöst men köper nån in tillräcklig stor kvantitet är de säkert inte ssämre än att de tillverkar ett (billigare) däck som inte har kevlartråd som kanttråd.
Du kommer att behöva ventiler för slanglöst, de som har konisk tätning mot fälgen är bäst IMHO. Och någon tätningsvätska för optimal funktion.
Googla tubeless setup eller liknande ska du få se.
Hej ni som vet! Nytt hjul på väg hem och undrar bara om man ska lägga fett på bodyn innan kassetten åker på? Eller ska det vara torrt där?
Hej ni som vet! Nytt hjul på väg hem och undrar bara om man ska lägga fett på bodyn innan kassetten åker på? Eller ska det vara torrt där?
Nya cyklar kan knaka överallt. Alltid från pedalgängorna på nya cyklar t ex. Också vanligt från sadelstolpar/sadel .Det här känns pinsamt att fråga av olika anledningar, men är det vanligt att en cykel ”knakar” när man rör sig upp och ned från sadeln, tex sätter sig från stående eller släpper ”trycket” från sadeln när man ställer sig upp? Vet inte om det är ramen, sadelstolpen eller sadeln i sig som knakar.
Det är en aluminiumram och cykeln är ny men börjar nu bli mer och mer ”inkörd” med långturer.
Man blir ju orolig. Kan ha hänt att det inte uppstod idag men idag körde jag utan hörlurar så det blev iaf extra tydligt.
Förlåt @aben, vill inte ta ditt engagemang för givet. Men har du stött på denna cykel någon gång? Den är ju minst sagt besynnerlig och du har ofta bra input gällande geometri och material. ?Skulle en Bridgestone ST12 Submariner göra sig bra som randoncykel?
Den är tung (16 kg) men känns gedigen..
Rostfria technartrör.
Vad är den allmänna uppfattningen om denna cykel?
Då blir det konvent för dig i sommar då.Förlåt @aben, vill inte ta ditt engagemang för givet. Men har du stött på denna cykel någon gång? Den är ju minst sagt besynnerlig och du har ofta bra input gällande geometri och material. ?
Tillägg: På bikeforums konstaterade en användare att ramen "basically is a miyata". ?
Haha det blir "basically" ett konvent.. Kanske kan lura i buskaget och få korvarna som blir över om man har tur. ?Då blir det konvent för dig i sommar då.
Kände inte till den här modellen men Bridgestone var ett seröst japansk cykelmärke på sin tid och konstruktionen med rostfria stålrör är häftig! Jag hade testcyklat och känns den bra och priset är bra hade jag nog slått till, min rena gissning är att de i CrMo-stål generellt är bättre men samtidigt är en sådan cykel så unik att jag själv velat haft en sådan om den var "bra nog". Men 27" hjul kan ställa till det förstås, kan vara svårt att konvertera och jag hade även velat se hur breda däck den tar.Skulle en Bridgestone ST12 Submariner göra sig bra som randoncykel?
Rostfria technartrör.
Kände inte till den här modellen men Bridgestone var ett seröst japansk cykelmärke på sin tid och konstruktionen med rostfria stålrör är häftig! Jag hade testcyklat och känns den bra och priset är bra hade jag nog slått till, min rena gissning är att de i CrMo-stål generellt är bättre men samtidigt är en sådan cykel så unik att jag själv velat haft en sådan om den var "bra nog". Men 27" hjul kan ställa till det förstås, kan vara svårt att konvertera och jag hade även velat se hur breda däck den tar.
Sök på nätet, det måste finnas mer info om dessa.
Edit. Funderade på om den har lödda eller limmade rör, är det limmade får man se upp lite för det finns alltid en risk att de släpper. efter så lång tid.
Jag tänkte på bromsarna, det är inte säkert de räcker till i längd.27tumshjul kan vara positivt också, om det är rätt 27. Finns visst flera olika, men är det 630 mm och du byter hjul till ett par vanliga 622 så vips har du mer plats för däck.
Jag tänkte på bromsarna, det är inte säkert de räcker till i längd.
Bridgestone ska ha haft nåt slags självcentrerande bromsar. De ser inte ut att ha jättelång reach så då blir det nog byte.Jag tänkte på bromsarna, det är inte säkert de räcker till i längd.
Jag tänkte på bromsarna, det är inte säkert de räcker till i längd.
Ett svar på åtminstone en del av de frågorna har du ju postat självSkulle en Bridgestone ST12 Submariner göra sig bra som randoncykel?
Rostfria technartrör.
Så här skriver användaren Kozeemoto på Bikforums:
"Would it make a nice bike to ride? Probably not"
Jo, det kanske är det som är kalla fakta.Ett svar på åtminstone en del av de frågorna har du ju postat själv
Vad tror du om detta? Observera att den är trasig upptill. Det är nr 5 på sprängskissen.Det set ut som det finns ingen distans.
Inser nu at den 73 mm bredde jag nämnde innan är fel. Det skulle vara bredden av vevlagerhuset med BSA gängad lager. Din cykel har PF92, så bredden måste lite mer än 92 mm.
Då vet jag inte vad kan vara felet. Men tycker fortfarande att dina vevarm satt för länge ut på axeln.
Då får du väl ställa dig frågornaSen är ju ramen såpass udda att ord som men, kanske, tänk om.., etc. lätt kommer till användning.
Jag har aldrig ägt mer än 3 cyklar samtidigt och har ingen intention att göra det. En "cruiser"/stadscykel som framföres i upprätt sittställning med en hand i fickan och visslandes, en snabbare stadscykel för allehanda ärenden när det inte är lika mycket "manjana" som ovan, samt en cykel lämplig för långfärd, gärna med bockstyre.Då får du väl ställa dig frågorna
Vad svarar du?
- Vill jag ha (ytterligare?) en cykel, ffa för att den är udda men kanske inte i 1a hand för att den är bra att cykla på?
- Vill jag starta ett cykelmuseum med udda cyklar?
- Är Bridgestone ett såpass viktigt märke för mig att jag vill ha en av deras mer udda modeller?
- Eller är det viktiga för mig att få en cykel som är så bra som möjligt för mig att cykla på?
Försök hitta någon av Miyatas modeller gjorda för långfärd, 1000/610/100/Cross för grus och asfalt eller On-Off/ etc. Runners om du vill köra mer grus- och skogsvägar. De är beprövade och bra :)Så.. slott 3 återstår - långfärd.
I den aspekten kanske ramens vikt kan rättfärdigas eftersom packningen ändå kommer vara betydligt tyngre.
Vad tror du om detta? Observera att den är trasig upptill. Det är nr 5 på sprängskissen.
Vad är den till för egentligen? Security plate benämns den som på andra ställen.
om du står ut med den enormt stötiga gången på en crescent 307 är ju kraven inte så höga:)Jag har aldrig ägt mer än 3 cyklar samtidigt och har ingen intention att göra det. En "cruiser"/stadscykel som framföres i upprätt sittställning med en hand i fickan och visslandes, en snabbare stadscykel för allehanda ärenden när det inte är lika mycket "manjana" som ovan, samt en cykel lämplig för långfärd, gärna med bockstyre.
Just nu är endast den andra cykeln i ordningen given. Det är min Crescent 307:a.
Den första, dvs stadscykeln, bör nog vara öppen ram med fotbroms eftersom jag vill kunna låna ut den till besökande oavsett vana & vighet.
Så.. slott 3 återstår - långfärd.
I den aspekten kanske ramens vikt kan rättfärdigas eftersom packningen ändå kommer vara betydligt tyngre.
Men. Egentligen, jag kan fråga hur mycket som helst utan att bli säker. En sak återstår, provcykla.
Jag återkommer med åsikt och bilder.