Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Vänster tår och vänster fingrar domnar efter typ 20 min på räsern, vad gör man åt det? :S
Domningar beror i regel på nerver i kläm så jag skulle inte 'vänta och se'. Sen finns det många anledningar, för mycket tryck på händerna, vinkel på handleden osv.
För fötterna är det samma sak, för trånga skor som klämmer ihop metatarsalerna är ofta boven, klossposition, vinkel hur foten ligger.
Ibland räcker någon mm justering, ibland en iläggssula eller en annan sko. Svårt att säga generellt då allas anatomi är unik :)

Jag är väldigt ouppdaterad vad gäller cykelvärlden. För att ge en inblick i min (cykel)världsbild:
  • Då fanns det två grenar inom mtb - XC och DH
  • Oversize var nytt, mina styren är 25.4 mm i stammen
  • På tal om styren, de är ca 63 cm breda (smala)
  • Heldämpat till XC var ganska nytt, Giant Trance och Specialized Epic/Enduro(?) är några av modellerna jag minns
  • Dropper posts fanns inte
  • 29” var det senaste heta, On-One ScandAl var en personlig dröm
  • Då hette det HappyMTB

Så till frågorna jag inte riktigt vågar ställa:
  1. Hur brett ska ett styre vara numer, för ’vanlig’ skogscykling?
  2. Vilken hjuldiameter är standard / dagens 26” ?
    Jag var inne på 27.5+, men det verkar hopplöst ute (annan tråd), eller är det bara plus-bredden?
  3. Är Gravel bikes dåtidens XC, förutom bockstyret?
  4. Om jag handlar från On One / Planet X, blir det extra EU-tull på köpet?
  5. Finns helstela mtb numer? Vilken är dagens motsvarighet till ScandAl? Med önskemål om den omöjliga triangeln bra, billig och lätt.
    Jag är nyfiken på Sonder Frontier men öppen för andra förslag. Favoriten är flowy singletrack men även lite stök, bröt och hopp välkommet, samt lite cykling i urban miljö, kortare trappor mm.

1. Hur brett ska ett styre vara numer, för ’vanlig’ skogscykling?
760 mm, lite beroende på hur brett du är och såklart dina preferenser.
  1. Vilken hjuldiameter är standard / dagens 26” ?
    Jag var inne på 27.5+, men det verkar hopplöst ute (annan tråd), eller är det bara plus-bredden?
29". Varje år minskar utbudet av 27,5" däck.
  1. Är Gravel bikes dåtidens XC, förutom bockstyret?
Ja,skulle jag säga. Allt MTB jag cyklade för 15 år sen hade jag kunna cykla (snabbare) på en modern gravelbike.
  1. Om jag handlar från On One / Planet X, blir det extra EU-tull på köpet?
Ja. Några UK butik ger priset inklusive tull, men inte Planet-X, tror jag.
  1. Finns helstela mtb numer? Vilken är dagens motsvarighet till ScandAl? Med önskemål om den omöjliga triangeln bra, billig och lätt.
    Jag är nyfiken på Sonder Frontier men öppen för andra förslag. Favoriten är flowy singletrack men även lite stök, bröt och hopp välkommet, samt lite cykling i urban miljö, kortare trappor mm.

Inte många, om man inte bygger själva. Kona Unit är en fin helstel MTB. Jag föredrar stök och helstel, men man måsta vara försiktigt med hopp.

Dum fråga inkommande! Jag har lite funderingar kring pumpar till dämparna, kan man använda samma pump till framgaffeln och bakdämparen? Och behöver det vara en speciell pump till märket eller ska majoriteten fungera till i princip allt? Har en fox float 32 f120 RL där framme och en fox rp23 pro pedal där back

Dum fråga inkommande! Jag har lite funderingar kring pumpar till dämparna, kan man använda samma pump till framgaffeln och bakdämparen? Och behöver det vara en speciell pump till märket eller ska majoriteten fungera till i princip allt? Har en fox float 32 f120 RL där framme och en fox rp23 pro pedal där back
Nästan alla gafflar och bakdämpare har Schröderventil (bilventil) för att reglera lufttrycket. Det kan säkert finnas undantag, men jag kan inte påminna mig om något. Så länge pumpen kommer upp i tillräckligt högt tryck ska den fungera. Det sagt kan det vara lite trångt runt ventilen på vissa bakdämpare i vissa ramar så det kan vara lite besvärligt med de otympligaste pumparna.

Om du står inför ett köp, lägg gärna de extra kronorna som en pump med bra tryckmätare och anslutning i två steg (först en hylsa som skruvas på ventilen och tätar, sen en till som öppnar ventilen). Annars blir det svårt att veta vilket tryck du faktiskt har i.

Domningar beror i regel på nerver i kläm så jag skulle inte 'vänta och se'. Sen finns det många anledningar, för mycket tryck på händerna, vinkel på handleden osv.
För fötterna är det samma sak, för trånga skor som klämmer ihop metatarsalerna är ofta boven, klossposition, vinkel hur foten ligger.
Ibland räcker någon mm justering, ibland en iläggssula eller en annan sko. Svårt att säga generellt då allas anatomi är unik :)

Tycker Niell Stanburys videos brukar vara väldigt bra:

Det kan även vara relevant att nämna att trots att det är en vanlig bilventil så fungerar dämpare annorlunda mot hjul.

Hjul har förhållandevis hög luftvolym och lågt tryck, kontra dämpare.

Använd aldrig en kompressor eller pump avsett för annat än till att pumpa dämpare.

I teorin (och det fanns finns praktiska exempel) trycker andra pumpar en så pass hög volym att de riskerar att haverera innanmätet på dämpare.

Hur brett ska ett styre vara numer, för ’vanlig’ skogscykling?
720 - 800 mm, beroende på din storlek och preferens.
Vilken hjuldiameter är standard / dagens 26” ?
29" är klart mest populärt idag.
Är Gravel bikes dåtidens XC, förutom bockstyret?
Ja, typ.
Om jag handlar från On One / Planet X, blir det extra EU-tull på köpet?
Jag passar på den.
Finns helstela mtb numer? Vilken är dagens motsvarighet till ScandAl? Med önskemål om den omöjliga triangeln bra, billig och lätt.
Helstelt är ganska nischat och återfinns mest på fatbikes och touringcyklar idag.
Det låter som att en modern trail-HT skulle falla dig i smaken. Kolla köprådstrådarna i forumet.

Dubbelkollar - visst är det så att det är samma bredd på bodyn för 8-10-delat shimano lvg?
Tyvärr inte riktigt, eftersom några men inte alla 10-delade kassetter är smalare(!) än 8 och 9-delade finns det några bodysar(sp?) som endast de smalare 10-delade kassetterna passar på (~1mm smalare?).
Om jag kommer ihåg rätt gäller detta 10-delade Dura-Ace och Ultegra bodysar(sp?) i aluminium
och de 10-delade kassetter som skall vara lika breda som 8 och 9-delade är Tiagra och de som kallas ungdomskassetter.
Men trippelkolla!
Jag kan mycket väl komma ihåg fel, tyvärr.

Tyvärr inte riktigt, eftersom några men inte alla 10-delade kassetter är smalare(!) än 8 och 9-delade finns det några bodysar(sp?) som endast de smalare 10-delade kassetterna passar på (~1mm smalare?).
Om jag kommer ihåg rätt gäller detta 10-delade Dura-Ace och Ultegra bodysar(sp?) i aluminium
och de 10-delade kassetter som skall vara lika breda som 8 och 9-delade är Tiagra och de som kallas ungdomskassetter.
Men trippelkolla!

Jag har nyligen läst på en ställe att 10-delat Shimano är smalare, men har aldrig märkt det själva. Kanske berör det på kassetten som du skriver.

Sen har jag nyligen sett på happy att den finns 10-delat Shimano body med högre splines som passar bara Shimano kassett med högre hål.

Men trippelkolla!
Ok, men då kommer mitt hjul där det idag sitter en 9-d kassett passa om någon skulle vilja sätta en 10-d kassett, som jag tolkar dig. Tack för svar! ?

Jag plockade fram min gamla cykel och upptäckte att min frambroms ligger emot däcket och gjort det ett tag, det har slitits bort från armen som syns på den sista bilden. Tyvärr är skruven man justerar det med borta som syns på bild 2. Finns det något sätt jag kan laga det på eller är det enklaste att bara skruva av och ta bort frambromsen?
00.jpg
01.jpg
02.jpg

Visa bilaga 554132
Så här ser det ut bak och där fick jag till det bra, så det som ser ut att fattas är den skruven och ett litet plasthölje.
Jag skulle förmodligen gå och köpa en ny cantilever-frambroms eller byta alltihop (fram- och bakbroms samt bromshandtag) till V-bromsar då de är mycket enklare att ha att göra med.
Annars kan du fråga i Yardsale-tråden ifall någon sitter på något lämpligt, antingen reservdelar eller ersättningsbroms.

Jag skulle förmodligen gå och köpa en ny cantilever-frambroms eller byta alltihop (fram- och bakbroms samt bromshandtag) till V-bromsar då de är mycket enklare att ha att göra med.
Annars kan du fråga i Yardsale-tråden ifall någon sitter på något lämpligt, antingen reservdelar eller ersättningsbroms.
Då plockar jag bort den helt, cykeln är nästan 30 år gammal så vet inte hur värt det är att lägga ner pengar på den, så länge jag har bakbroms klarar jag mig. Tusen tack för hjälpen!

Då plockar jag bort den helt, cykeln är nästan 30 år gammal så vet inte hur värt det är att lägga ner pengar på den, så länge jag har bakbroms klarar jag mig. Tusen tack för hjälpen!
Varför inte kolla hos Biltema?
De säljer både V-bromsar och lämpliga bromshandtag (även de kommer att behöva bytas) billigt
Även en biltemabroms borde vara bättre än ingen broms!

Varför inte kolla hos Biltema?
De säljer både V-bromsar och lämpliga bromshandtag (även de kommer att behöva bytas) billigt
Även en biltemabroms borde vara bättre än ingen broms!
Ja varför inte. Har du helt rätt i, får ta en sväng inom Biltema. Tusen tack för tipset!

Ska konvertera till slanglöst och undrar då jag bara konverterar ett par hjul så blir det ju en massa sealant kvar i flaskan. Hur länge håller den i flaskan? Kan man använda den sealanten till när man ev behöver byta i däcken efter några månader? Som jag läst mig till att man ska göra...

Ska konvertera till slanglöst och undrar då jag bara konverterar ett par hjul så blir det ju en massa sealant kvar i flaskan. Hur länge håller den i flaskan? Kan man använda den sealanten till när man ev behöver byta i däcken efter några månader? Som jag läst mig till att man ska göra...

Det går bra, skaka ordentligt innan du fyller på däcken bara.

Den röd-svarta är 2021 med NX istf shimanokomponenter. Samma geo, gaffel och dämpare tror jag. Men den orangea är jäkligt mycket snyggare imho.

Till mitt försvar så har ingen skrivit i tråden "A och B" varken fråga eller förklaring/betydelse till uttrycket i fråga, vad jag kan se......Jag är ledsen, men jag troligen perfekt och utan fel! ;)

Jag kan tro att det är för att specialteckenavdelningen (+) saknas och då har uttrycket gömt sig i en helt annan avdelning.

Tack.
Ibland behöver jag påminnas varför jag började hänga på Happy.

[Avd "Det var roligare förr" (Inte bättre. Roligare)]

Vad heter tråden där man frågar hur mycket man kan få för sin cykel? Sökfunktionen gillar inte mig.

Borde en dropper post vara standard på en XC cykel för 35.000kr?
Tänker på denna.
Jag tycker inte det, det beror på preferens.

Det måste sitta hjul, styre och bromsar, resten är option, typ.

Ser mycket ogärna att tillverkarna börjar inkludera allt möjligt från dropper, skärmar, och vilket bling deras marknadsavdelning tycker jag behöver.

Jag är fullkomligt kapabel till att bli påverkad av samma avdelning och köpa det som dyr eftermarknadsprodukt. Men om det ingår från början så ser jag tydligare hur mycket det faktiskt kostar.

Tillbaka
Topp