Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag var nu ut igen och grejja på med bakväxel hit å dit... Jag vet inte men bakväxeln måste hamnat i nåt knepigt läge för nu går det bra att justera b tension plötsligt.

Förstår inte vad som var fel riktigt men ja nu lirar det hyffsat iaf. Tack för hjälpen.

Planen skulle inte vara att ersätta cxen utan ha den nya mer för träning möjligen lite tävlingar när orken har kommit.
Tävlar gör man ju med tävlingslicens som man löser via sin klubb. Är du med i en klubb redan nu kan du ju prata med de andra tävlingscyklisterna och kanske även få prova deras cyklar.

Min fråga är... Är det värt det?
Det kan bara du svara på
(Bra svar?)

Uppdateringen blir ju carbonram och bättre diskbromsar.
Menar du inte kolfiberram och skivbromsar?

Gör den så stor skillnad och känns det att man har köpt en cykel för 3 gånger så mycket? Dessutom priset för dessa cyklar har märkbart gått upp senaste tiden. Är det värt att vänta om/tills komponentbristen minskat?
Endast materialet som sådant gör ingen skillnad, men en renodlad lvg-cykel kommer såklart att kännas väldigt annorlunda jmf med en CX, detta oavsett vilket material ramarna är gjorda av.
Men om du verkligen behöver hjälp med en "ursäkt" för att kunna köpa ytterligare en cykel så kanske du skall lägga pengarna på ngt annat. En cykelresa kanske, eller en ny cykel till din fru/sambo/flickvän?

Jag får ta bort ursäkt delen i texten. Det är mer funderingar kring pris, komponentbrist, värde jag är ute efter.
Jag har tyvärr just nu ingen möjlighet att testa cyklar.

Det är mer funderingar kring pris, komponentbrist, värde jag är ute efter.
Priset är också sådant bara du kan svara på, alltså vad du har råd med.
Men det är ju brist på "allt" vad gäller cyklar denna vår och om det är nu du vill cykla så är det nu du bör köpa en cykel!
Vad gäller frågan om priset kommer att sjunka framöver så har jag inte den blekaste aning, det tror jag ingen har. Men det brukar ju vara så att det är enklare att höja priset än det är att sänka det, för efter ett tag har vi som handlar vant oss.

Bästa kedjesmörjet just nu för pendlingshoj som rullr i både vått och torrt?
Det här verkar ju folk inte alls överens om.. Generellt känns det som folk här krånglar till det alldeles för mycket.

Många gillar ju vax men jag har testat (Squirt) och för mig var det helt värdelöst, drivlinan gnisslade snabbt och små vaxklumpar spreds över hela lägenheten efter trainer-cykling.

Har länge kört billigast möjliga Zefal universal kedjesmörja från Clas Ohlson, fungerar bra men rätt mycket trögt svart smuts på drivlinan efter en vinter. Köpt finishline grön nu när den flaskan tagit slut efter 5 år, har inte hunnit utvärdera men verkar ju ha ungefär samma egenskaper som min gamla Zefal-smörja.

Hjälper ju med regelbunden rengöring men att hålla drivlinan på en pendlare skinande ren, det ser inte jag som realistiskt.

Längre B-skruv?? Ja, precis alla här skriver om denna dj*vla "längre B-skruv" som om det är så självklart vad det är... Jag vet var den sitter, men en längre B-skruv, är det något som måste inhandlas av Shimano (eftersom det rör en Shimano bakväxel) eller kan jag köpa vilken skruv som helst på Bauhaus eller liknande? Vad är det för gänga? Vilken längd? Varför skulle en längre skruv göra någon skillnad eftersom ändan på den sticker ju bara ut på andra sidan?

Pressfit-lager som man skruvar in i vevhuset har en fläns som verktyget ska greppa i. Blir inte vevlagret bredare då än ett vanligt som man pressar in?
Bb386 med 24mm innerdiameter ska inhandlas.

Vilken är den modernaste shimano-gruppen som är silverfärgad* egentligen?

(*) de allra modernaste grupperna jag hittar verkar vara gråa mer än i silver

Pressfit-lager som man skruvar in i vevhuset har en fläns som verktyget ska greppa i. Blir inte vevlagret bredare då än ett vanligt som man pressar in?
Bb386 med 24mm innerdiameter ska inhandlas.
Den motsvarar ungefär stopplagen på plart-pressfit, lagren blir lika och dom glappminskar du ju precis som vanligt.

Det är väl utskicket som ligger mot växelörat och håller växeln i rätt position. Längre utstick trycker ut växeln mer.
Min fråga om att den sticker ut på andra ändan var för att det visade sig att skruven hade puttat undan örat och stack ut med örat vilandes på gängorna. Ja, noob som jag är så visste jag inte hur det skulle se ut. När jag försökte skruva ur B-skruven så låg örat på gängorna och tryckte, gängorna förstördes, skruven gick inte ut, nötte ut skruvhuvudet och sedan startade kriget, mig mot skruven. Det vart blodigt men jag vann till slut (tro mig, skruven är verkligen död). Hade jag bara haft lite hjärna så hade jag kanske kunnat lista ut att jag skulle kunnat lifta på örat och enklare få ur skruven men det hade varit för enkelt det. Nooben försöker justera en enda skruv och det slutar i blodigt krig...

Nu har jag satt in en ny skruv fast bakvänt så att skruvhuvudet trycker ut örat, det ser ut att fungera bättre än att ha skruven åt "rätt" håll.

Bilagor

• B-skruv.jpg
    B-skruv.jpg
    188.3 KB · Besök: 56
Senast ändrad:
Jag backar, men väldigt förvirrad, Någon med erfarenhet av den här växeln (vilken är det?) behöver komma in.
Det är XT M8000 jag har. Men oavsett vad man kallar skruven så är det skruven han i videon kallar "B-screw" som jag slagits med. I shimano M8000 manualen nämns den som "end adjust". De andra två skruvarna nämns som "top adjust" och "low adjust". Sa ja, vad skruven kallas för är int så viktigt, det är ju iaf den som puttar ut växelörat som jag behövt ställa in och krigat med.

Senast ändrad:
Det är XT M8000 jag har. Men oavsett vad man kallar skruven så är det skruven han i videon kallar "B-screw" som jag slagits med. I shimano M8000 manualen nämns den som "end adjust". De andra två skruvarna nämns som "top adjust" och "low adjust". Sa ja, vad skruven kallas för är int så viktigt, det är ju iaf den som puttar ut växelörat som jag behövt ställa in och krigat med.
Sitter allt verkligen rätt monterat?
B-skruven skall väl ligga an mot växelörat?
Har du bild på hela växlen/ bakdrev
16EA853B-D600-49F0-B3BC-B8A254A247DD.jpeg

Senast ändrad:
Bakväxeln är inte specad för 50T. Lösningen jag läst många som använt sig av är att använda sig av en längre B-skruv. De kanske har andra växelöron än mitt? I mitt fall så har den inte en så tydligt kant för B-skruven som många andra växelöron. Den har en kant men med 50T så räckte den inte till, örat puttades undan och la sig på gängan. Jag löste det genom att sätta en en längre B-skruv vänd åt andra hållet.

Så här ser en annan Crescent MTB växelöra ut, inte min. Den har fin tydlig kant för B-skruven:
X3LwB0w.jpg

Och så här ser mitt växelöra ut (orginal Crescent för min MTB). Av någon anledning är B-skruv kanten väldigt kort på den. Jag kan inte använda den i första bilden för "urgröpningen" för ramen är inte rätt.

eaS3VUG.jpg

Tycker ni mitt växelöra ser ut att kräva länk mellan? Det satt ingen på cykeln när jag köpte den och det var inga som helst problem med kassetten som satt där. Problemet kom bara när jag slängde på en kassett med en stor 50T, så jag satt in en B-skruv att andra hållet för att lösa problemet med för liten kant på växelörat. Det hade jag inte alls behövt göra om mitt växelöra hade haft en B-skruv kant som den i första bilden eller kört med kassett med mindre lägsta växel. Men ja, jag är extrem noob på detta så vad vet jag, men nu funkar det fint med omvänd B-skruv så jag tänker inte pilla med någon länk mellan.

Senast ändrad:
På en Pike Ultimate RC2-gaffel.
Finns det någon inställning som bäst låser gaffeln?
Jag har testat litet men tycker inte att inställningarna varken för high-speed eller low-speed compression spelar någon roll.
Vad jag förstått/läst är det i teorin båda vreden fullt medurs som ger styvaste fjädringen. Någon som håller med?

Det gäller inställning för en väldigt lätt åkare med ca 40psi i lufttryck.

Jag behöver dra åt en sexkantig bult som är 18mm tvärs över. Den sitter ca 80mm in i ett rör. Till min hjälp har jag en 1/4” hylsnyckel. Var kan jag rimligtvis hitta förstoringstapp 1/4”-1/2”, förlängare 10mm 1/2”-1/2”, och hylsa 1/2” till 18mm bult i samma butik?

Jag behöver dra åt en sexkantig bult som är 18mm tvärs över. Den sitter ca 80mm in i ett rör. Till min hjälp har jag en 1/4” hylsnyckel. Var kan jag rimligtvis hitta förstoringstapp 1/4”-1/2”, förlängare 10mm 1/2”-1/2”, och hylsa 1/2” till 18mm bult i samma butik?

Biltema eller Jula

Får nog gå via 3/8", eller köp 3/8"-hylsa mm.
Precis. Dock kanske det samma peng att köpa en mindre 1/2"-sats (18mm brukar iofs sällan finnas med)

Finns även insex till 1/2" om du redan har hylsor till 1/4"-nyckeln. Med lite tur är den tillräckligt lång för att agera förlängare:

Senast ändrad:
Tycker ni mitt växelöra ser ut att kräva länk mellan? Det satt ingen på cykeln när jag köpte den och det var inga som helst problem med kassetten som satt där.
Nu måste jag krypa till korset... Jag blev osäker och tyckte det var vettigt att gå genom lådorna av sånt som kom med och sånt som har suttit på cykeln. Då hittade denna lilla pryl vilket jag antar är en sådan länk. Nu vet jag inte med säkerhet om den bara följde med i paketet med nya bakväxeln eller om den faktist satt på cykeln med gamla bakväxeln (det var inte jag som bytte).

REBh9JT.jpg

Borde jag sätta dit den då flera av er tyckte det såg ut som om den saknades? Visserligen funkar det bra nu, men kanske inte länge till om det nu är tänkt att länken ska sitta på plats?
Edit: Den ser dock lite väl fräsch ut, inte ett endaste spår av att ha varit monterad på en cykel.

Senast ändrad:
Tycker det ser ut som du har en direct mount och då borde den inte behövas (dock lite svårt att avgöra på de inzoomade bilderna).
Tackar. Jag har gjort en del sökningar, både här och på Google och hittat den del bilder på Crescent Ultima, och alla jag sett hittills har haft direct mount, inte med länk. Nu vet jag inte om jag hittat bild på just min årsmodell men inget tyder på att Ultima cykeln har kommit med länk. Jag fortsätter utan.
Tackar för hjälpen alla.

Domningar kan ha flera orsaker, men vibrationer brukar ha något med saken att göra. Det kan vara så enkelt som det är för högt tryck i däcken (för den asfalt du cyklar på. Sadeln kan också vara för stum.
Ett annat, litet besvärligare problem, är hur du i största allmänhet sitter på cykeln. Men börja ovan.
...Hm, besväret liknar ibland litet att hitta varifrån ett missljud på cykeln kommer. :unsure:

Tillbaka
Topp