Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag kryssade bort atlantsegling från bucketlistan nu i januari. Fint äventyr var det!!
Vi for över från Lanzarote till Antigua på en ny S58 med en besättning på 6+1kock.
Tog ca 17dygn sammanlagt inklusive ett kort stop i teneriffa.
Visa bilaga 549238
Visa bilaga 549239
Visa bilaga 549240
Karibien är sällan fel. Jag har gjort ett antal jobbresor dit på båtar tidigare.Det där finns med på min bucket lista med. Dessutom är det två saker på en gång. Atlantsegling och Karibien.
Stor bil, liten båt.Klickade på länken och klickade på en till. Så många frågor…
Visa bilaga 549303
Båttält och värmare?Varför är April alltid så kort? Ska ta mig tusan försöka ha båten inomhus någon närliggande vinter och försöka gå igenom och fixa upp en massa prylar. Nu har jag den ute under presenning och de är antingen för kallt och trångt eller för sent att mecka mer än grundläggande service.
Båttält och värmare?
Även jag önskar dig välkommen tillbaka förstås @geologenVälkommen tillbaka!
Jag skaffade en sorts "badskor" i gummi för att hantera såna situationer bättre. Den tunna, mjuka gummisulan ger ett flexibelt och bra grepp på många ytor.- Ankra mot hal och flack klippa med grynnor runtom. Torrskodd. Gick ändå acceptabelt på ett par försök.
Sen kommer det inget vatten i skvallerstrålen när jag provkör men motorn går inte varm. Känner att jag vill ha ordning på det.
Tråkiga är väl om det är någon impeller som börjar bli trött. Kan klara av att vispa runt tillräckligt med vatten på tomgång utan belastning för att lösa kylbehovet, men när man börjar komma upp i lite fart så blir det varmt istället.Ja egentligen tror jag ju inte att vi hade varit ute något mer än någon lunchåktur kanske så det spelar inte så stor roll.
Har kört i röret med en liten flaskborste men det hjälper inte. Röret försvinner in under motorblocket nånstans. Kan ju också vara så att det behövs mera vatten än jag får från spolmuffarna, ska testa igen om någon dag.
Nån som är vass på båtpriser? Jag ska sälja en Jofa winth 435 (jätteliten båt), ganska risig, med Suzuki 25 hkr fyrtakt från 2007. Supertrevlig motor med V2:a i fint skick. Ny förgasare och ny prop. Står på en rejäl obromsad 80-släpa i toppskick. Allt i Stockholm. Har svårt att veta vad jag ska ta. Söker på båtar 4-5 meter för 5-30' och tycker att det är gammalt mög alltihop. Tänkte lägga ut för 25' men det kanske är orimligt, men inte om man kollar alternativen på Blocket. Tankar mottages tacksamt :)
Visa bilaga 563783
Ja, det är en stor skillnad. Vi har ofta puttrat hem på tomgång i kvällen nästan ljudlöst och luktlöst. Sen är 25 hkr lite, det går faktiskt att dra wakeboard utan problem men om det är mer än 150 kg i båten så blir det snipa, då orkar den inte plana. Så två pers om man ska köra på annars långsammare färd.Att den har en fräsch fyrtaktare när (nästan) alla andra har skitiga och törstiga gamla tvåtaktare måste väl vara ett stort plus gör de flesta spekulanter?
Även 30 k tycker jag spontant känns som ett bra pris för köparen (om båten i övrigt är i okej bruksskick).
/J
Första intrycket är viktigt! Har piffat motorn lite redan :)Glöm inte att städa/torka ur den och kanske lite vax så den (även) ser omhändertagen ut. En ren och städad båt ger ett bra intryck (på mig iaf).
Vad har du för ankare? Bytte till en Delta-kopia från Biltema, ett snäpp för stor för vår båt, förra säsongen.
Köpte 5 kg brucekopia + 2m 8mm kätting från Biltema. Det känns bra. Precis så stort som får plats i ankarboxen.
Jag ser det som att hela den här sommaren sker med en övningskörningsskylt på aktern. Det får gå fel och vi får göra om och göra rätt. Våra Y-bommar har jag klätt in med fenderkuddar eller vad det heter och jag tar det alltid väldigt lugnt när vi ska lägga till vid klippa eller brygga. Och hellre ett omtag än att det går fort.
PS: Live från Gällnö. Firar bröllopsdag.
Visa bilaga 563856
La ut båten för 28', såld nästan direkt. Tack Happy för tips och råd om att inte sätta allt för lågt pris som jag var på väg att göra :)Nån som är vass på båtpriser? Jag ska sälja en Jofa winth 435 (jätteliten båt), ganska risig, med Suzuki 25 hkr fyrtakt från 2007. Supertrevlig motor med V2:a i fint skick. Ny förgasare och ny prop. Står på en rejäl obromsad 80-släpa i toppskick. Allt i Stockholm. Har svårt att veta vad jag ska ta. Söker på båtar 4-5 meter för 5-30' och tycker att det är gammalt mög alltihop. Tänkte lägga ut för 25' men det kanske är orimligt, men inte om man kollar alternativen på Blocket. Tankar mottages tacksamt :)
Visa bilaga 563783
Även jag inleder säsongen 22 med fungerande skvallerstråle efter ett par år utan. Bytte impeller (men den gamla såg helt OK ut) och rensade slangen till utloppet.Fick ordning på min skvallerstråle, kopplade bort den från munstycket och spolade baklänges från anslutningen för vattenslang då släppte det. Vattnet tog vägen vid bränslekylaren att någonstans var det en propp. Sedan var det stadig stråle även med muff. Bättre än någonsin faktiskt!
Det låter på många sätt rimligt men det kan vara bra att tänka på att båtmanövrar ofta är lättare med lite fart. Mindre fart ger mer vind och strömpåverkan.Jag ser det som att hela den här sommaren sker med en övningskörningsskylt på aktern. Det får gå fel och vi får göra om och göra rätt. Våra Y-bommar har jag klätt in med fenderkuddar eller vad det heter och jag tar det alltid väldigt lugnt när vi ska lägga till vid klippa eller brygga. Och hellre ett omtag än att det går fort.
Haha, ja, det har jag märkt. Det är som när man cyklar MTB. Det är lättare när man kan köra fort. Då flyter man uppepå alla stenar. Men först måste man bli tillräckligt skicklig för att kunna hantera det.Det låter på många sätt rimligt men det kan vara bra att tänka på att båtmanövrar ofta är lättare med lite fart. Mindre fart ger mer vind och strömpåverkan.
Askeladden segeleka är kanska lik monarken men lättare har jag för mig.Finns det någon segeleka som är lite lättare än monark 44 och uttern 450? 100kg lättare i alla fall. Trissjolle är det närmasta jag kommer men tänkte mer eka.
Trodde det fanns en Crescent men tittar inte. (Kanske var monark jag tänkte på)