Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
1. Det är kul att greja och dona.Men vad ni håller på och grejar! Vad skulle en dyr och komplicerad konvertering tillföra?
Adaptrar kan bli bra om man lyckas undvika flex. Men de är ju ofta så himla fula…Adapter platta som använder befintliga men gör möjligt med större hjul de blir lite spec har man tillgång till skrot aluminium grov platt ca cm grov men blir hadjag eller maskin till då skulle de gå göra utan svetsa dit högre fäste i ram?
Det alternativet finns ju alltid. Nu hör det till saken att jag ändå inte är supernöjd med den där u-bromsen… ?Jag hade behållit den som den är och byggt storhjuling av nästa stålis. (Tänk vad lätt det är att ge någon annan de där tröttsamt förnuftiga råden som man inte själv vill höra…)
Alternativt hade jag kapat de befintliga fästena utan ånger och monterat en ny vad-kan-nu-en-sån-heta-broms på bryggan mellan sadelstagen.
Men vad ni håller på och grejar! Vad skulle en dyr och komplicerad konvertering tillföra?
Om den håller för det.Alternativt hade jag kapat de befintliga fästena utan ånger och monterat en ny vad-kan-nu-en-sån-heta-broms på bryggan mellan sadelstagen.
Du menar m a p att det är ett skärmfäste? Fan vet..Om den håller för det.
Det kan vara så och en centrummonterad broms som klarar stora däck ger också större påfrestning på infästningen jämfört med en kortarmad racerbroms. Men svårt att säga något egentligen utan att testa och jag tror inte jag sett någon ram som gått sönder där så jag kanske är överdrivet försiktig :)Du menar m a p att det är ett skärmfäste? Fan vet..
På de Miyator jag har haft så har inte hålet genom bryggan ovanför bakhjulet varit konstruerat för broms (tunt gods, inga förstärkningar). Jag lyckades till och med deformera röret lite när jag drog åt fästet för stänkskärmen lite vårdslöst.Det kan vara så och en centrummonterad broms som klarar stora däck ger också större påfrestning på infästningen jämfört med en kortarmad racerbroms. Men svårt att säga något egentligen utan att testa och jag tror inte jag sett någon ram som gått sönder där så jag kanske är överdrivet försiktig :)
Något slog mig. En tanke. Händer inte ofta. Let’s savour the moment.
Jag har Prunus, en TrailRunner jag inte använder. Jag har två svinbra hjul. Är det inte lite fegt med 584-konvertering när man kan göra..
Visa bilaga 559998Visa bilaga 559999
Jag kan garanterat få in 32 mm, kanske 35. Mina SunTour-bromsar lär passa som handsken. Tycker inte att det borde vara några problem att använda bryggan mellan sadelstagen för broms - den är ju ändå fastlödd/svetsad liksom. Pluggar cantifästena bara.Jag kör så på en cykel - funkar fint. Men med skivbroms. 700x25 är typ samma som 26x50
Men min cykel ser lite mager ut med de hjulen.
Nu verkar det ju som du redan är inne på en annan designiteration...vad gäller U-bromsarna och dess sockel verkar det som att inom den tyska BMX-Szenen monterade de Magura HS33 på U-brake sockeln, back in the day. Tydligen omvänt, eventuellt med lite filande på bromsen för att få dem att passa.Behöver ett råd eller två. Jag har tänkt att konvertera Blackie till 584-hjul. Har redan pratat med Anders på Veloform och ska kika på ett hjulpar i morgon. Men som ni alla (?) vet är det u-broms bak på min kära cykel. Det kommer inte att fungera med större hjul - finns inte tillräckligt med justermån uppåt. Frågan är hur jag ska göra? Det finns en bromsbrygga och således fäste för konventionell fälgbroms (antagligen till för skärmfäste från början) men då är de lödda fästena för u-bromsen i vägen.
Alternativ 1 är att fästa bromsen på insidan bromsbryggan. Kan bli fult och dumt med kabeldragningen.
Alternativ 2 är att låta u-bromsens booster sitta kvar och borra ett hål i den att fästa bromsen i. Kan bli flexigt.
Alternativ 3 är att kapa bort u-bromsfästena. Förstör möjligheten att återgå till original.
Alternativ 4 är att försöka modifiera u-bromsen och göra större slitsar för bromsklossarna. Risk för att det inte blir bra.
Vad tycker ni?
Visa bilaga 559886
Visa bilaga 559887
Nu verkar det ju som du redan är inne på en annan designiteration...vad gäller U-bromsarna och dess sockel verkar det som att inom den tyska BMX-Szenen monterade de Magura HS33 på U-brake sockeln, back in the day. Tydligen omvänt, eventuellt med lite filande på bromsen för att få dem att passa.
Har ofta själv haft tanken, men det har aldrig blivit av pga av kostnaderna att få ihop ett 650b hjulset med fälgbroms.
Fick just ett klipptips som jag tycker var mycket inspirerande, håll tillgodo:
Att du snart är nyskiljd och har ett för litet garage?Vad är det för fel på mig?
Visa bilaga 560042
Inget fel?Vad är det för fel på mig?
Visa bilaga 560042
Trevlig gubbe, men så fruktansvärt hetsig. Kolla kroppsspråket. Jag blev helt stressad och var tvungen att göra ett par yogaövningar efter att ha sett klippet. Har fortfarande rusande puls en timma efteråt.Fick just ett klipptips som jag tycker var mycket inspirerande, håll tillgodo:
Vad är det för fel på mig?
- Du börjar likna min exman.Att du snart är nyskiljd och har ett för litet garage?
På min on/off rodrunner jubileum 100 svenska emblem med SG början ram nr=1987 tillverkare år står det på SR SAKAE sadelstolpe MAX.HT={65mm)Jag har en on/off roadrunner från 1990, den är 26.6 faktiskt. 26.8 går inte i, 26.6 sitter som handen i handsken.
Hur använder du barendsen när de monteras så? Är det mest vid stående cykling eller kan man luta sig mot dem nästan likt tempopinnar?Haväng, Brösarps backar och Backaleden på Runnern igår:
![]()
![]()
Kallas väl barmittsva?Gillar placeringen av barends, har jag inte sett förr. ?
Använder dem som ersättning för att kunna hålla som på ett bockstyre i hoodsen, fast något smalare så inget för stående cykling direkt. Ett måste för mig för utan den möjligheten att hålla skulle cykeln inte fungera på en längre tur på väg .Hur använder du barendsen när de monteras så? Är det mest vid stående cykling eller kan man luta sig mot dem nästan likt tempopinnar?
Grymt snyggt bygge!Mellan Hällesåker och Älvsåker ligger Djursjön. Dit kan en medelålders, halvfet man få för sig att cykla på sin Miyata. Det kan hända att denna Miyata och dess förare får bekänna färg ordentligt i lervällingen. Det kan till och med hända att de känner sig som ett (*rys*) mountainbikeekipage.
Som alla vet är sötvatten något man dricker, inte badar i, men det kan hända även den sämste att rädslan för fästingar motiverar ett nakendopp.
Visa bilaga 560202
Visa bilaga 560205
Visa bilaga 560203
Visa bilaga 560206
Och sen när du tröttnat på familjecruisingen finns möjligheten att omskola till adventurebike, för cykeln är i grunden en riktigt potent sådan :)Nu har jag handlat grejer för att fräscha upp hojen och få den användbar som sommar-familj-cruiser:
- Gravelkings
- Modern MTB-sadel
- BLB Wisp-styre
- Några billiga foam-grepp
- Cantivajerstoppgrej för frambromsen
- Wald-korg
Som ni märker är fokus på kontaktytorna sadel och styre. Slitdelar kommer till vintern. Den både växlar och bromsar oförskämt bra just nu och jag har för många gånger gjort misstaget att riva isär något, ha svårt att få tag på delar och sen blir projektet ståendes alldeles för länge.
Slutklämmen: "Ride" eller som Stenmark uttryckte det: "De ä bar å åk".Fick just ett klipptips som jag tycker var mycket inspirerande, håll tillgodo:
144/5? Ersätter du även kulringen i övre lagret?Konsten att handla cykelprylar och ändå ha gott om kulor kvar.
Visa bilaga 560336
5/32:ingar nog för fem styrlager.