[OT] 12/230v kylväskor.

marr

Aktiv medlem
[OT] 12/230v kylväskor.
Vad ska man ha? Behöver något som får plats med nån kall dryck. Lite pålägg och så kanske. Bör funka i bilen och på hotellrummet.

Finns kompressor boxar som kan frysa, men de flesta är så jäkla stora.

Några tips?

[OT] 12/230v kylväskor.
Kompressor verkar ju funktionellt väldigt bra men också dyrt.

Biltemas på 24l fick bäst i test häromåret när jag skulle köpa så köpte den. Inga klagomål. 12v-sladden går att gömma i locket.
Låter lite ffa på 12v men på 230 går fläkten ner i hastighet när den inte måste gå på max så då är den skapligt tyst.

[OT] 12/230v kylväskor.
Kompressor verkar ju funktionellt väldigt bra men också dyrt.

Biltemas på 24l fick bäst i test häromåret när jag skulle köpa så köpte den. Inga klagomål. 12v-sladden går att gömma i locket.
Låter lite ffa på 12v men på 230 går fläkten ner i hastighet när den inte måste gå på max så då är den skapligt tyst.
Är det denna du har?

[OT] 12/230v kylväskor.
Vi hade en som lät så mkt att min hustru inte pallade med den på hotellrummet = gick inte att använda. Sålde den strax efter första resan.

Är du brydd om oljud när du ska sova så hoppa över.

[OT] 12/230v kylväskor.
Är det denna du har?

Oh, det var mycket pengar för en Biltema-grej!

Jag har en Waeco (TropiCool-någonting) som fungerat bra på de få tillfällena per år den använts de senaste tio åren typ. Tror inte den kostade så mycket som 4k, men känns ändå premium. Vad "kompressor" är eller betyder i detta fallet vet jag inte, men Waecon kyler helt okej. Den låter nog litegrann om jag inte minns fel, men inte så det stör (men då är jag inte så lättstörd heller). Enda nackdelen var en gång då jag råkade köra värme istället för kyla under en natt och då var det riktigt sunkiga vindruvor och pålägg samt varm öl dagen efter. Icke att rekommendera!?

[OT] 12/230v kylväskor.
Har en vanlig billig 12/230v. Typ Biltemas billiga men från rusta pga att det var den varma sommaren då allt var slut.
Tycker den gör jobbet med mjölk och pålägg på camping. Tvek på 4000 spänn för min del

[OT] 12/230v kylväskor.
Har en vanlig billig 12/230v. Typ Biltemas billiga men från rusta pga att det var den varma sommaren då allt var slut.
Tycker den gör jobbet med mjölk och pålägg på camping. Tvek på 4000 spänn för min del
Inte helt såld på något som kyler 15grader under temp utanför. Känns snålt.

[OT] 12/230v kylväskor.
Inte helt såld på något som kyler 15grader under temp utanför. Känns snålt.
Nej, såg det nu. Det får vägas mot priset då och det dög i 35 grader om man inte visste om att det skulle vara problematiskt. Det var som sagt rustas men har oerhört svårt att tro att den skulle vara mycket bättre

[OT] 12/230v kylväskor.
För ca 10 år sedan var vi i Tyskland när vår kylväska havererade. Då köpte vi en 12V/230V på Aldi för runt 600 spänn.
Rymmer ca 20 liter. Den fungerar fortfarande perfekt, har variabel fläkthastighet, så man kan köra den på lågfart bredvid sängen på hotellrummet utan att bli störd.
Bland de bästa köpen jag någonsin gjort. ?

[OT] 12/230v kylväskor.
Biltemas funkar bra i bilen, om man har ACn på.
Den klarar att kyla 12-15 grader under omgivande temperatur. Så man får ladda den med lite is.

[OT] 12/230v kylväskor.
Jag hade en peltierbox som kyler typ 20 under omgivningstempen. Den har aldrig känts för varm när jag har öppnat den. Osäker på vad det var för märke, det står Skoda på den, men tror inte att Skoda tillverkar boxar ?

[OT] 12/230v kylväskor.

[OT] 12/230v kylväskor.
Jag slog till på Mekonomens som fick bra i nåt test, på kampanj för tillfället!

[OT] 12/230v kylväskor.
Det blir lite "Pickup med släp vs. Yosemite damcykel" över det hela.
Kompressor vs. Peltier.
Luft/luftvärmepump vs. Portabel AC vs. Luftkylare.
Jag tror inte att pengar är problemet här på Happy. Storlek/vikt har nämts och där vinner väl peltier, finns fler parametrar?

[OT] 12/230v kylväskor.
Det blir lite "Pickup med släp vs. Yosemite damcykel" över det hela.
Kompressor vs. Peltier.
Luft/luftvärmepump vs. Portabel AC vs. Luftkylare.
Jag tror inte att pengar är problemet här på Happy. Storlek/vikt har nämts och där vinner väl peltier, finns fler parametrar?
peltier är rätt kass. Extremt hög eneriförbrukning, usel verkningsgrad, orimligt hög lägsta temp vid normal omgivningstemp och ofta låg kyleffekt. Kass teknik.

[OT] 12/230v kylväskor.
peltier är rätt kass. Extremt hög eneriförbrukning, usel verkningsgrad, orimligt hög lägsta temp vid normal omgivningstemp och ofta låg kyleffekt. Kass teknik.
Jag håller med i det du skriver. "Tyvärr" är
peltier billigt i inköp, lätt, och tar inte mycket plats. (Citattecken antyder att det kan finnas tillfällen då fördelarna överväger)

[OT] 12/230v kylväskor.
Som Elhojtok är inne på, det beror det ju helt och hållet på behovet. Även jag har en billig Peltier, inköpt på Lidl för några år sedan. Är som en helt vanlig kylväska men med Peltier-kylning i locket. Den funkar helt ok i bilen, håller innehållet kallt hela dagsresor utan problem istället för 2-3 timmar som brukar vara fallet med vanliga kylväskor utan kylning. Så för 299kr som jag tror den kostade var den ett fynd för det behov jag har.
Hade jag däremot behov av nåt som kan hålla en obruten kylkedja flera dagar mitt i sommaren skulle jag ju titta på nåt annat, men för längre bilresor och enstaka nätter i normal inomhustemperatur (ca 20 grader) funkar Peltier helt ok.

[OT] 12/230v kylväskor.
Då kommer följdfrågan. Finns det någon i ~30liters utförande, med hjul, som inte kostar över 5000.
Med kompressor då.

[OT] 12/230v kylväskor.
kompressor ser jag som en nödvändighet. de ligger gärna kring och över 5000, särskilt så här års.

om du har plats, köp helst en där 1,5 liters petflaskor och för den delen champagneflaskor får plats stående. stort mervärde på det. i waecos fall har det betytt 40 liter eller större.

förutom till resor är ett bra användningsområde att kyla diverse dryck när man har gäster i trädgården hemma. som igår kväll:) bra om inkoppling till elnät inte kräver separat adapter.

för inkoppling i bil har vissa boxar funktionen att bryta strömmen under viss spänning.

[OT] 12/230v kylväskor.
kompressor ser jag som en nödvändighet. de ligger gärna kring och över 5000, särskilt så här års.

om du har plats, köp helst en där 1,5 liters petflaskor och för den delen champagneflaskor får plats stående. stort mervärde på det. i waecos fall har det betytt 40 liter eller större.

förutom till resor är ett bra användningsområde att kyla diverse dryck när man har gäster i trädgården hemma. som igår kväll:) bra om inkoppling till elnät inte kräver separat adapter.

för inkoppling i bil har vissa boxar funktionen att bryta strömmen under viss spänning.
Jag är mest inne på biltemas variant. Lite synd den saknar hjul bara. Vore skönt om man ska släpa in den på hotellet. Nu när alla hotell slutat med kylskåp.

[OT] 12/230v kylväskor.
Jag är mest inne på biltemas variant. Lite synd den saknar hjul bara. Vore skönt om man ska släpa in den på hotellet. Nu när alla hotell slutat med kylskåp.
50-liters modellen biltema ser möjligen ut att klara stående petflaskor. som sagt klart värdefull tillgång. men den kostar nästan som en waeco;)

makita har nyss kommit ut med en hjulförsedd kompressorbox som jag tror är för låg för det ändamålet. men har finessen att den kan köras även på deras 18v skruvdragarbatterier. kostar 5-7000 sek naken.

en fördel annars med kompressorboxar är att om du kör en mellanvägg kan du köra den som kylfrys. då kan man frysa kylklampar medan man kör, låta dessa klara kylningen under natten på hotell, lämna kvar boxen i bilen. en natt klarar annars ett ok startbatteri, de här boxarna drar 3-4 amp på max men lägre i genomsnitt.

en hopfällbar pirra annars bra om man skall ta in boxen. ljudfaktorn gör dock att man drar sig för det.

[OT] 12/230v kylväskor.
50-liters modellen biltema ser möjligen ut att klara stående petflaskor. som sagt klart värdefull tillgång. men den kostar nästan som en waeco;)

makita har nyss kommit ut med en hjulförsedd kompressorbox som jag tror är för låg för det ändamålet. men har finessen att den kan köras även på deras 18v skruvdragarbatterier. kostar 5-7000 sek naken.

en fördel annars med kompressorboxar är att om du kör en mellanvägg kan du köra den som kylfrys. då kan man frysa kylklampar medan man kör, låta dessa klara kylningen under natten på hotell, lämna kvar boxen i bilen. en natt klarar annars ett ok startbatteri, de här boxarna drar 3-4 amp på max men lägre i genomsnitt.

en hopfällbar pirra annars bra om man skall ta in boxen. ljudfaktorn gör dock att man drar sig för det.
50liters är inte på kartan. Helt för stor för vad jag behöver.

Klarar mig bra utan stående 2liters flaskor med för den delen.

[OT] 12/230v kylväskor.
om du önskar en verkligt kompakt enhet med bärhandtag är ju waeco cf18 en klassiker. såpass vanlig att den kan finnas på blocket. om jag inte minns fel rymmer den en eller två stående 1,5 liters.

ett alternativ med den som inte är så dumt är att köra den helt som frys, ha frysvaror där, och där i tillägg frysa kylklampar som man använder i en eller ett par passiva väskor.

här är en bild på min cf40. tar ju en del plats helt klart. köpt för cirka 20 år sedan, ett tidigt av mina internetköp från tyskland. äger även en cf18..
3527F653-7D86-4E1D-B25C-F68B2BE99251.jpeg

Tillbaka
Topp