Skyerider
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Har haft kontakt med säljaren men får nog inse att den inte får plats i husbilen??
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har haft kontakt med säljaren men får nog inse att den inte får plats i husbilen??
Ni som vet ni vet? Jag döper härmed min stolta Miyata till Gråben så får Hjulben en kompis. Beep-beepJag ser med glädje att fler och fler ger sina cyklar riktiga namn. Än så länge är nog @LWB och jag bäst på detta, men jag hyser gott hopp om framtiden.
Välkommen till klubben, Pip-Pip!![]()
Gammal DX-växel kör jag med 8-delad 11-34, inga problem.Igår fick jag loss ett kvantum tid och kunde ta den första turen på Tuppgöken som var längre än bara till brevlådan och tillbaka. Lite längre, men det blev i alla fall ett par tre mil på grus och asfalt, så tillräckligt för att få en känsla för cykeln.
Kort analys: succé.
Den är ännu hårdvajrad på treans växel och ss är verkligen inte min grej. Men igår fick jag hem prylar för att göra den både växlad (reglage) och niodelad (kassett)…
Visa bilaga 566703
…så om jag bara hade försakat cyklingen för skruvandet så hade Tuppgöken varit shipshape vid det här laget.
Jag beställde även en WolfTooth Road Link, men det verkar inte vara några problem att köra DX-växeln som 1x9 med 11-34. Men på tal om wolf så sladdade jag förbi den här lilla hälsningen från Gråben 1,5km hemifrån:
Visa bilaga 566706
Nåväl, förutom att ss är mer än lovligt begränsat för min smak (eller mina ben för klena för ss?) så gick cykeln som en klocka. Så pass att kanske både en och flera av mina 20,5:or borde börja se sig över axeln. 22,5 coming on hard!
Visa bilaga 566704
Asfalt, no problem.
Visa bilaga 566705
Grus, no problem.
Om Makterna vill så monterar jag kassett och växelreglage/-vajer ikväll, sen är det bara 2,5 veckors jobb kvar innan jag tjackar spikskor och listigt drar iväg på semester (ingen långcykling planerad, men ändå).
Vad är det för reglage?Igår fick jag loss ett kvantum tid och kunde ta den första turen på Tuppgöken som var längre än bara till brevlådan och tillbaka. Lite längre, men det blev i alla fall ett par tre mil på grus och asfalt, så tillräckligt för att få en känsla för cykeln.
Kort analys: succé.
Den är ännu hårdvajrad på treans växel och ss är verkligen inte min grej. Men igår fick jag hem prylar för att göra den både växlad (reglage) och niodelad (kassett)…
Visa bilaga 566703
…så om jag bara hade försakat cyklingen för skruvandet så hade Tuppgöken varit shipshape vid det här laget.
Jag beställde även en WolfTooth Road Link, men det verkar inte vara några problem att köra DX-växeln som 1x9 med 11-34. Men på tal om wolf så sladdade jag förbi den här lilla hälsningen från Gråben 1,5km hemifrån:
Visa bilaga 566706
Nåväl, förutom att ss är mer än lovligt begränsat för min smak (eller mina ben för klena för ss?) så gick cykeln som en klocka. Så pass att kanske både en och flera av mina 20,5:or borde börja se sig över axeln. 22,5 coming on hard!
Visa bilaga 566704
Asfalt, no problem.
Visa bilaga 566705
Grus, no problem.
Om Makterna vill så monterar jag kassett och växelreglage/-vajer ikväll, sen är det bara 2,5 veckors jobb kvar innan jag tjackar spikskor och listigt drar iväg på semester (ingen långcykling planerad, men ändå).
Gammal DX-växel kör jag med 8-delad 11-34, inga problem.
Insikten att näst minsta drevet passar bättre som en shuriken i innerfickan. Men du vill hitta en passande freehub body för att få på den bredare kassetten utan att sumpa drev?Om man vill köra 8-delat på originalhjulen till en sjudelad Valleyrunner, vad är det som krävs när det kommer till nav/body?
Det är Dura Ace styrändsreglage för niodelat, monterat på Paul Thumbies.Vad är det för reglage?
Utan att behöva skaffa nytt nav/bakhjul.Insikten att näst minsta drevet passar bättre som en shuriken i innerfickan. Men du vill hitta en passande freehub body för att få på den bredare kassetten utan att sumpa drev?
Jag har en STX-bakväxel över och eventuellt en framväxel av samma serie – men då 31,8 mm klämma.Hallå där. Är det någon som har en sadelstolpe som är 29,6 mm? Och är det verkligen ingen som ligger på en gammal framväxel samt bakväxel? Måste få ihop nya hojen nu för tusan! Jag kan betala in natura. Lite småtjock men kan några sexiga moves. ?
Och, när solen skiner och det är le Tour så måste man ju passa på att cykla lite stiligt. Rakade ben, vita strumpor av rätt längd, en fin vit yllejersey och så räsermiyatan på det.
Visa bilaga 566848
Visa bilaga 566849
Synd bara att benen inte riktigt var i slag efter lördagens 40 mil.
Fanns säkert i närmsta stad också men det hade blivit för kort. […] fortsatte norrut för att runda Ringsjön i mitten av Skåne innan jag vände hemåt. 20 mil fick min 610 rulla idag, cyklade nonstop med bara ett par korta pitstop så jag var hemma innan det blivit kväll.
Jag har en STX-bakväxel över och eventuellt en framväxel av samma serie – men då 31,8 mm klämma
Eftersom bakväxeln sitter på brukscykeln, som behöver en ny bakväxel (som ligger i en låda och väntar) samt en ny kedja (som jag ännu inte beställt) så kan det ta någon vecka. Du vill väl ändå inte beröva mina barn möjligheten att cykla tillsammans med sin far till älven för att suppa?!Extremt intresserad. Det är en med 31,8-klämma jag behöver. Hur ofta och länge behöver jag ägna mig åt pole dance för att du ska skicka båda?
Jag kan kanske gräva fram ytterligare framväxel i ur gömmorna om det krisar.Eftersom bakväxeln sitter på brukscykeln, som behöver en ny bakväxel (som ligger i en låda och väntar) samt en ny kedja (som jag ännu inte beställt) så kan det ta någon vecka. Du vill väl ändå inte beröva mina barn möjligheten att cykla tillsammans med sin far till älven för att suppa?!
Framväxeln vet jag inte riktigt var den är, men ska leta. Hoppas jag har den kvar.
Nån vecka går nog bra. ?Eftersom bakväxeln sitter på brukscykeln, som behöver en ny bakväxel (som ligger i en låda och väntar) samt en ny kedja (som jag ännu inte beställt) så kan det ta någon vecka. Du vill väl ändå inte beröva mina barn möjligheten att cykla tillsammans med sin far till älven för att suppa?!
Framväxeln vet jag inte riktigt var den är, men ska leta. Hoppas jag har den kvar.
Alltså en body transplant, Sheldon Brown har en sida på det:Utan att behöva skaffa nytt nav/bakhjul.
Ett enklare alternativ är annars att skaffa brifters för sjudelat och behålla hjulen.Alltså en body transplant, Sheldon Brown har en sida på det:
Shimano Cassettes & Freehubs
/About Shimano Freehubs, an improvement on rear hubs for multi-speed bicycleswww.sheldonbrown.com
Själv har jag aldrig gjort det, har alltid lyckats hitta billiga cyklar från 2000-talet att plocka hjulen av för mina 1x-konverteringar.
Rekommenderas. Originalen är väldigt solida och bra brifters. Har dem på både Blackie och Felix (min hustrus Crescent 316).Ett enklare alternativ är annars att skaffa brifters för sjudelat och behålla hjulen.
?Men vad fan…
Korrekt.Vi är bara avundsjuka tror jag ;)
Korrekt.
Men du ska ju hit på fredag = plåster på såren.Själv sitter jag och jobbar med efterdyningarna av covid/förkylning. Ingen långcykling för min del på några dagar :( och sitter ute på landet så kan inte ens meka! Hårt är livet!
Namn på hojen, det är ju sen gammalt.Jag ser med glädje att fler och fler ger sina cyklar riktiga namn. Än så länge är nog @LWB och jag bäst på detta, men jag hyser gott hopp om framtiden.
Välkommen till klubben, Pip-Pip!![]()
Tyvärr, är inte lika storsint. Blir avundsjuk både på vägarna och orken. ??Dina RR är verkligen otroligt inspirerande och framkallar knappt någon avundsjuka alls.
Note to self: Bara 2,5 v kvar till semestern, håll ut!
Alla fordon i min familj får namn. Bland cyklarna kommer jag på rak arm på:Namn på hojen, det är ju sen gammalt.
I mitt stall finns bl.a:
Urban apelsin
Ada
Axelina
Bajken Majken
Finn
Folke
Hedvig
Jenny
Jon Snow
MaxMax
Nikolaus
Yvonne
Straelen och Velohelden låter som två figurer som har fått i uppdrag att bära en ring genom Saurons rike för att förgöra den, eller något i den stilen. Jag gillar dom!?Mina då:
Grustusen
Onoffen
Sjutolvan
Straelen
Velohelden
Nishikin
Skitväderscykeln
Giosen
Inte så mycket fantasi här inte.
Frun tyckte det var töntigt. Kom med det geniala förslaget Edit.Själv tänkte jag försöka sälja in "Brandklipparen" som namn på min frus nya. Jäkla schwung i det namnet IMO! Brinner dessutom rätt ofta i husen bredvid där vi bor (rivningshus som de lokala ungdomarna övar på att inte leka med elden i) så passar rätt bra...
Brandklipparen är alltså Karl den 12:es häst(ar)s namn. och jag tror på att inte låta högerextrema claima all svensk historia. :)
Bra pris! De är ju slut överallt vad jag förstår.Det är ändå försmädligt när man tar bondpermis och drar till Erikshjälpen i jakt på en cykelbarnstol, och så finns det ingen.
Visa bilaga 566992
Bara en Tubus Vega för 25kr.
Nä, de namnen får du jobba lite på.Mina då:
Grustusen
Onoffen
Sjutolvan
Straelen
Velohelden
Nishikin
Skitväderscykeln
Giosen
Inte så mycket fantasi här inte.
Jo såklart., gäller ju även andra fordonsslag :-)Alla fordon i min familj får namn. Bland cyklarna kommer jag på rak arm på:
Herr Weise (såld)
Pralin (stulen)
Pehr Silver (såld)
Mimmi (skrotad)
Blå Måsen (döpt av @aben)
Tilde
Gunborg
Felix Heinz
Eleganten (stulen)
Prunus
Blackie
Bubblan (såld)