Transcontinental Race No. 8

Jaha, då ska starten ha gått då.

Japp

DC89F28C-E26B-4F04-B9AE-A9AA4509AC70.png

Hm, verkar som Sebastian Breur (SB)inte tagit genaste vägen om man ska tro detta. Cyklat längre än DJM men har inte kommit alls lika långt österut.
0A5CD80A-6C33-42DB-BAF2-EDE905F6D5F7.png

D9A5F9FA-E36D-4B38-A65A-98490716F4FE.png

Undrar om Karl Björklund haft något strul eller om han bara öppnat lugnt/ tar det lugnt. Tiden får väl utvisa antar jag.
359E9D63-4A39-45EF-B34B-35E3893B90E8.png

Måste säga att båda rookisarna (som de snackats om en hel del innan loppet, med all rätt) Ulrich o Strassers har öppnat försiktigt.
Eller är de rutinen o de erfarna som har valt flackare o lugnare rutter?

Tänkte precis fråga hur de räknar fram leaderboarden? Jag kan inte se något uppenbart mönster i den. Fiona Kolbinger står tex som etta, men hon verkar varken vara längst fram eller ha cyklat längst sträcka?

Min gissning är att default-sorteringen går på startnummer, åtminstone än så länge. Kolbinger har startnummer 1 som regerande mästare. Kanske ändras defaultsorteringen då parcourerna passeras?

Hur de räknar fram sträckan fattar jag inte heller. Har svårt att tro på en del värden på topplistan när man sorterar på Distance.

Kan man inte dela upp de i tre grupper

Norra vägen (norr om Dusseldorf) Marsmans, 2a Gemperle, Jakubek
Mellersta vägen (norr om Dusseldorf) - Strasser, 2a Stéphane o sen en drös cyklister
Södra alternativet (söder om Dusseldorf) - Ulrich, 2a Ratniks o 3a Fiona

*Enl kartan o kan ha missat nån (ser via mobilen)

Kan man inte dela upp de i tre grupper

Norra vägen (norr om Dusseldorf) Marsmans, 2a Gemperle, Jakubek
Mellersta vägen (norr om Dusseldorf) - Strasser, 2a Stéphane o sen en drös cyklister
Södra alternativet (söder om Dusseldorf) - Ulrich, 2a Ratniks o 3a Fiona

*Enl kartan o kan ha missat nån (ser via mobilen)
Även jag har bara mobil. Inte optimalt för dotwatching, ffa inte i så här stora och än så länge jämna startfält.

Det är möjligt att en tredelning är mer relevant.

Finns även en fjärde väldigt sydlig rutt med bara en medlem, nr 42, Marin de Saint-Exupéry.

Får känslan att Strasser gått raskare i dagsljuset än under natten. Ovana vid nattnavigering? Han är inte så långt efter Marsmans nu.

Måste säga att @A.Nilsson håller bra fart. En snabb koll på kartan ger att 10 cyklister är klart före honom men att han sen tillhör ett knappt tiotal cyklister där bakom där i alla fall jag har svårt att riktigt avgöra vem som ligger bäst till.

Är det så att de på sydligare rutt kommer att få en väg in till parcouren med mindre klättring medan de på nordligare rutt tvingas ge sig i kast med mer backar?

Om man kör en "snabb googling" i Google map o jämför Ulrich position med Marsmans, så skiljer de inte mycket i höjdled till parkouren

Visa bilaga 569706
Tror de första gången jag ser nån som packat ner en "kran" i cykelväskan... ?
Läste förra sommaren i Sverigetemptråden att någon hade en sådan som kom till användning:

Måste säga att @A.Nilsson håller bra fart. En snabb koll på kartan ger att 10 cyklister är klart före honom men att han sen tillhör ett knappt tiotal cyklister där bakom där i alla fall jag har svårt att riktigt avgöra vem som ligger bäst till.
Om man tittar på hans stopptid.
Då är de registrerat endast 43min sen start! De måste väl va mer? Eller?
De tre längsta stoppen är 2st 10min o ett 9minuter, övriga 4-5min

En sån har jag med ibland! Perfekt när man kommer till en skola eller dylik anrättning. Vet inte hur de fungerar utanför Sveriges gränser, men på långcykling i Sverige kommer man "alltid" åt vatten om man har en sådan!
Hade med en under Sverigetempot, kom aldrig till användning men en väldig trygghet kändes det som

Nu har de snart varit igång i 24h, hur länge brukar de främsta orka innan de tar sitt första sovstopp?
Om jag minns rätt brukar de flesta sova en stund varje natt undantaget den första. Finns ju undantag, men att försöka cykla fram till natten tisdag-onsdag innan första sömnpaus lär inte vara ett vinnande recept.

Ganska jämnt ändå i toppen.
De är ca15mil kvar till första parkouren för Gemperle och Ulrich har ca 16mil.
Strasser drygt 19mil

*enl Google Maps, kortaste vägen

Navigeringsbiten är väl rimligen kopplad till orutin.

Frågan är vad farten beror på. Tar han det medvetet lugnt inledningsvis? Är det också kopplat till navigeringen i form av att han tittar mkt på/fipplar med GPS och då sänker farten? Har han någon form av ”utrustningsstrul” som sänker farten? Är han ur form? Något annat?

Brukar inte följa TCR, men vad brukar dom i topp ha för snitthastighet?
Genom att sträckan inte är fixerad annat än ”korta” bitar på de sk parcourerna är det ju lite svårt att säga exakt. Förra upplagan var väl grovt 400 mil och Kolbinger vann på 10 dygn. Tror Allegaert var uppe på runt 45 mil/dag i något av sina segerlopp.

Bartolemös eller hur han stavar :) gästade föresten Strasser i hans podcast Sitzfleisch tidigare. Mycket bra avsnitt dock på tyska :)

Strasser är van vid att bara behöva trampa, varenda övriga detalj är planerad och inövad till att gå på autopilot så navigering och allt 'oväntat' längs vägen lär göra det tufft - då hjälper inte ens de bästa benen.
Sen är frågan hur det blir med motivationen solo, utan ett team som peppat.

Tillbaka
Topp