Idag lärde jag mig att...

• Trådstartare Trådstartare BJS
  • Start datum Start datum
...knarrande högt ljud som specifikt låter som det kommer från vevpartiet inte alls behöver komma därifrån. En löst sittande sadelstolpe som behöver dras åt en smula kan fortplanta ljudet o(t)roligt långt..

Lärde mig att plastfodral till filmrullar passar utmärkt i gaffelns styrrör underifrån, utom på Yarin dock men går nog att tvinga in. Räcker ju att ta av locket när man ska ha ut grejerna, kanske är värsta smuggelfacket?

Rattnalle sa:
emmer sa:
Idag lärde jag mig att det trots finns en (enda) anledning till sånt där hål i sadeln.
Det underlättar ju att komma åt den där muppiga främre skruven på sadelstolpens klämma...
Skruv uppifrån på klämman? Låter ju helt galet.
Brukar ju finnas en färgglad plastknopp, men det var mycket enklare med insektsmejsel genom hålet...
lu.jpg

Lejon sa:
gabbeon sa:
...att det går att få in tre cyklar i en Roomster. Sen om hjul, packning, människor +ANNAT också får plats får framtiden utvisa.

Tight men funkis.

Hemmasnidad extra cykelställ.

Som sagt, tight men funkis.
Fan vad snyggt!

Tackar! Sen dess långfärdstestad Gbg-Berlin-Bormio-Budapest. Är mer än nöjd. 3 personer 3 cyklar och packning inkl. kylväska inga större problem.

Att byta slang i skarpt läge, mitt i skogen i 30 grader bland mygg, flugor och annat otyg men sen när jag skulle skruva ur munstycket på minipumpen som jag pumpat konstant med i 15 min så svetten lacka så hör jag bara hur all luft åker ur, då satt en del av Presta-ventilen fast i minipumpen ;D och den gick inte att få loss för hand, så jag har även lärt mig att en tång är bra att ha med sig om man inte vill rulla cykeln på framhjulet hela vägen hem.

Senast ändrad:
kolan sa:
Att byta slang i skarpt läge, mitt i skogen i 30 grader bland mygg, flugor och annat otyg men sen när jag skulle skruva ur munstycket på minipumpen som jag pumpat konstant med i 15 min så svetten lackade så hör jag bara hur all luft åker ur, då satt en del av Presta-ventilen fast i minipumpen ;D och den gick inte att få loss för hand, så jag har även lärt mig att en tång är bra att ha med sig om man inte vill rulla cykeln på framhjulet hela vägen hem.
Tipset är att använda kedjebrytaren för att skruva åt ventilkäglan innan men börjar pumpa. Park Tools lilla brytare fungerar ypperligt för detta, så den har dubbel funktion.

tinkerbell sa:
Tipset är att använda kedjebrytaren för att skruva åt ventilkäglan innan men börjar pumpa. Park Tools lilla brytare fungerar ypperligt för detta, så den har dubbel funktion.

Jag visste inte ens att ventilen var delad, den gamla som satt i verkar ha en helgjuten.

...nästa gång jag efter ett par kilometer märker att jag glömt vattenflaskan hemma, så vänder jag och hämtar den istället för att fortsätta stigcykla i 1,5 timme i 30 graders värme utan vätska...

...att om väntar för länge med att byta växelvajer så blir det ett 5 gånger större jobb...

Men nu klart tillslut! Ut och psykla!

Bilagor

• 20180722_135650.jpg
    20180722_135650.jpg
    213.3 KB · Besök: 279
Senast ändrad:
H. sa:
erolwi sa:
...bunnyhoppa 90 cm, 20 cm högre än mitt ~25 år gamla rekord!
Grymt! Det är riktigt bra, och särskilt på en heldämpad! Körde du med extra snabb retur eller standardinställningar?

Samma inställningar som jag cyklar med som jag ställt in enligt nån instruktion. Det är min fösta heldämpade MTB och trodde den skulle kännas degig men det är den ju inte. Lättare att bunnyhoppa med än min BMX faktiskt.

Man inte ska ta bort locket till avloppsstammen till huset i Spanien. Om man gör det och inte ser några kackerlackor ska man inte för "säkerhets skull" tömma en burk kackerlacksdödarspray ner i hålet, det hinner komma upp en hel del kackerlackor innan man hinner få dit locket ordentligt igen. Frun fick en lättare panikattack.

En större/mer omfattande samling betyder inte nödvändigtvis bättre... Var en hel del av det han hade på sig på bilderna som jag skulle vägra under vapenhot.

Adhocalias sa:
En större/mer omfattande samling betyder inte nödvändigtvis bättre... Var en hel del av det han hade på sig på bilderna som jag skulle vägra under vapenhot.
Hehe, och några riktigt coola outfits tillsammans med cyklarna som gjorde att man kändes sig som en beige blob i jämförelse! nog är cykling lika kul hur som när man sitter i sadeln men det var som sagt några riktigt snygga outfits!!

...efter tre månaders knak och en helvetisk massa svordomar - att ALLA klingbultar skall vara dragna korrekt. Och att jag är en idiot! Två lärdomar alltså!

Att den lilla adaptern som gör cykelns "räcerventiler" till "bilventiler" kan skruvas in i den lilla nyckeln som jag använder till cykelns stöldskydds-QR och därmed också alltid sitta på nyckelknippan.

Bilagor

• 20180903_232704.jpg
    20180903_232704.jpg
    108.3 KB · Besök: 284
Cykla på bakhjulet! Återfallsgubbe som slitit hela sommaren med att åka på bakhjulet som jag gjorde förr. Sista tiden har det börjat släppa och på väg hem från ungdoms träningen åkte jag rätt långt, över 100 meter sa jag till åttaåringen. Det där var max 20-30 m sa han. GPS klockan och tävlingsinstinkten åkte fram och 750 m senare fick grabben så han teg!

erolwi sa:
Cykla på bakhjulet! Återfallsgubbe som slitit hela sommaren med att åka på bakhjulet som jag gjorde förr. Sista tiden har det börjat släppa och på väg hem från ungdoms träningen åkte jag rätt långt, över 100 meter sa jag till åttaåringen. Det där var max 20-30 m sa han. GPS klockan och tävlingsinstinkten åkte fram och 750 m senare fick grabben så han teg!

Hahahhaha! Underbart!

Tillbaka
Topp