Tankar om White GX Pro 20

Ser det rätt ut vid växel fram?

Bilagor

• IMG-4825.jpg
    IMG-4825.jpg
    520.4 KB · Besök: 208
  • IMG-4826.jpg
    IMG-4826.jpg
    551.8 KB · Besök: 210
Ser det rätt ut vid växel fram?
Ingen idé att överanalysera. Funkar det, så funkar det.
Kan inte se på bilderna om den där lilla plåtbiten sitter på röret, men har konstaterat för egen del att den sannolikt inte fyller någon funktion på den här cykeln. Formellt korrekt svar finns sannolikt lite tidigare i tråden där jag tror Håkan redogör för vilka typer av klämmor som skall ha plåtbiten och vilka som inte ska ha den.
Den plattan är lite speciell:
  • Den behövs endast om framväxeln sitter på ett ramfäste
  • Om det är en framväxel med klamman i framväxeln behövs inte plattan
  • Om det är en lös klamma som man monterar en framväxel för ramfäste på
    kan klamman ha plattan inbyggd, åtminstone om klamman är en Shimano SM-AD91
Kolla själva i Shimano Dealer's Manual - Front Derailleur
Detta gäller inte enbart FD-R7000 utan alla senare modeller av Shimanos framväxlar, D-A, Ultegra, 105 och GRX.

Edit: La till svaret jag refererade till. White GX har inte ramfäste.

Senast ändrad:
Ja, men förra året och delar av i år har de legat på 11990
Årets rea blev 11040kr och cyklarna såldes slut direkt. Samma cykel såldes ut i höstas för 9990 lokalt.
Knepigt med storlekarna, verkar soffa från geometry geeks, whitebikes och xxls rekommmendationer.
Chansar på en large och passar den inte får den stå kvar i butiken. Behöver något för skärmcykling och nu när planetx typ är kört…

En thule chariot dubbelvagn. Vilken thule thru axel ska man ha? lite svårt att fatta detta.
En white GX pro 20 stl S
Står det på axeln gänga och längd kanske? Robert axle project tillverkar åt Thule, men för att köpa så måste man veta lite basics. Går du till xxl så kanske dom kan prova på plats.
Kan försöka mäta när jag kommer hem. Skrivit ut en guide på ett a4 så man får rätt hänga och skit.

Hur breda skärmar får man på? Ska gå åretrunt och dom ska aldrig tas av igen. 45mm breda? Bluemels eller longboards?

Senast ändrad:
Har märkt att jag får ont i nacken och misstänker att min reach är för lång. Funderar på att gå ned till 90mm.
Fungerar det att koppla in denna?

Tror inte den är lämplig för en gruscykel, du bör nog hitta en lite kraftigare med hel frontplatta.
Dessa https://www.bike24.com/p292307.html är såpass billiga att du kan köpa ett par stycken i olika längd att experimentera med.

Har märkt att jag får ont i nacken och misstänker att min reach är för lång. Funderar på att gå ned till 90mm.
Är du van vid den här sortens sittställning? Nackont beror ofta på ren ovana. Det gör ont i början. Försök vänta ut det lite först. Första åtgärd på hojen är att vända på stammen, och köra så ett tag. Nästa åtgärd är kortare och/eller högre stam, tex en sån som föreslogs eller kanske rentav en 17 graders, tex denna:

Det står både längd och stigning på bakaxeln skrivet i text, så det var ju lättare än vanligt! Ville låta hen arbeta lite själv med tex mallen från Robert axle men nu kom ju facit.

Bilagor

• 1300756E-91A8-4406-BA6B-0E8663C4CA4D.jpeg
    1300756E-91A8-4406-BA6B-0E8663C4CA4D.jpeg
    588.4 KB · Besök: 113
  • B6092FCD-5804-45BC-BB45-2578C2F5741E.jpeg
    B6092FCD-5804-45BC-BB45-2578C2F5741E.jpeg
    448 KB · Besök: 101
Är du van vid den här sortens sittställning? Nackont beror ofta på ren ovana. Det gör ont i början. Försök vänta ut det lite först. Första åtgärd på hojen är att vända på stammen, och köra så ett tag. Nästa åtgärd är kortare och/eller högre stam, tex en sån som föreslogs eller kanske rentav en 17 graders, tex denna:
Det är nog inte helt omöjligt ändå :)
Länge sedan jag cyklade långt. Med att vända, hur menar du då? :)

Vad är det som avgör ifall de passar eller ej? :)
Tack!

Förstår inte riktigt din fråga. Jag syftar på hållfasthet, påfrestningarna på grus är större än på slät landsväg.
Jonjas råd syftar på att vända styrtappen upp-o- ner så den vinklas uppåt istf neråt. Inte fram-o-bak… ?

Förstår inte riktigt din fråga. Jag syftar på hållfasthet, påfrestningarna på grus är större än på slät landsväg.
Jonjas råd syftar på att vända styrtappen upp-o- ner så den vinklas uppåt istf neråt. Inte fram-o-bak… ?
Ah! jag tolkade som att de fysiskt inte skulle passa :D
Men då förstår jag dig bättre. Tack för det!

Ah! Smart! Är det därför de skriver -+?

Nu verkar XXL höjt priset ytterligare till 13 999:-
Attans. Jag som var inne i butik igår när den kostade 12 999:- och bad dem plocka undan en för provtur idag.

1660048209681.png

min lokala xxl sade att den inte sålde särskilt bra just här, men den verkar aldrig finnas i lager efter rean? Samma cykel 3(?) år i rad måste ju göra att inköpspriset är lågt, men den är ju välspecad. Köpte min helt ny för 7500 av en gubbe som köpt den men inte cyklat en meter sedan inköp pga skada. Tror han hade gett 9000.
Bra saker:
-Bromsar plus reglage(jämför dock mot min cx som är i rätt slutet skick komponentmässigt).
-Priset. Mest prisvärd fortfarande(?) om man vill ha hydrauliska bromsar och thru axles.
-Riktiga skärmfästen!

Dåliga saker:
-xxls oförmåga att skruva ihop cyklar.
-Hjul totalt jättedåligt ihopbyggda på min iaf.
-Vikten, men allt är ju enklaste modell, även priset.
-Cykelkänslan är mer ”rullar” än ”det här är kul!”. 2,3 kilo tunga hjul kanske hjälper till?
-Konstiga storlekar.

Den ska få rulla till jobbet bör man inte behöver träna. Behöver jag träna skulle en vevarm med mätning vara fint. Någon som vet om en vanlig 105 från tex 4iiii eller stages passar?

Utan att vara särskilt kunnig, utan mer rabbla vad jag snappade upp när jag nyligen researchade i jakt på min egen första cykel....
Grx 400 (White-cykeln) är en bättre växelgrupp än Claris (Speedstern), och är dessutom "designad" för gravel. Ett tecken på det är att det finns Scott Speedster gravel utrustade med just Grx400 - de är dyrare än med Claris. Men nån mer kunnig får gärna fylla på (säga emot).

Kände samma sak på en annan White-cykel (SC Lite FF Deore) som jag köpte och lämna tillbaka. Rullade ju på bra men hur tråkig som helst att cykla på. Har sett liknande kommentarer om White i andra trådar så undrar om de verkligen är så prisvärda?
White GX är prisvärdhet gestaltad i en alltiallo bockstyrecykel.

Sedan är den inte den ultimata bockstyrecykeln.
Den är heller inte utan brister, jag är först att skiva på ett intyg om att hjulen inte matchar resten av cykeln.

Hur den upplevs har ganska lite med prisvärdhet att göra, men visst är känslan viktig, dock subjektiv och inte linjär med skalan för prisvärdhet.

Det finns finare, skönare, bättre, creddigare, och roligare bockstyre cyklar. Men just nu finns det ingen lika prisvärd.

Själv bytte jag hjulen ganska omgående vilket kan bidra till en skev bild av hur den levererades men det var av ren bekvämlighet och slump att jag råkade snubbla över ett prisvärt hjulpar på K&S, jag tyckte inte känslan påverkades nämnvärt av nya hjul, snarare tvärt om då de nya låter för.mycket för min smak.

Senast ändrad:
Jag var ut och provade några varv runnrunn utanför xxl. Cykeln kändes död på något vis. Väckte inget ”villhöver”-känsla. Osäker på size också. Dom hade large som största storlek. Den har stack och reach jämförbara med min Diverge som är storlek 58. Kan bli en ändå, den har många fästen och jag vill ha pakethållare eller cykelkorg… eller båda.

Den rullar ju men skänker ingen glädje i övrigt. Har effektmätare pedalbaserad så man kan ju dra någon intervall ändå.

Tanken var vintercykel, då duger allt ? prisvärd

Jag har andra cyklar för att ha kul. Whiten är en brukscykel som bara ska ta mig mellan A och B utan att strula för mycket. På ett sätt är det bra om den inte är för rolig, då tolererar jag att den inte växlar perfekt när jag slarvat med underhållet, och blir inte jätteledsen om den skulle bli stulen..

Men ja, hjulen för nog mycket för känslan.

12000+ för en brukscykel, jisses...
För några år sedan, innan jag började läsa här på forumet, skulle jag aldrig ens tänkt tanken att köpa en cykel för 10k. Nu för tiden är det nästan så man impulsköper cyklar man inte ens behöver för den summan bara för att ”det är ju inga pengar för en cykel”.

Man blir rätt snabbt fartblind om man hänger här.

12000+ för en brukscykel, jisses...
Njae, vill minnas att frugans 7 växlade Crescent tralla kostade närmare 8000:- för 10 år sedan.

Den varken är eller var prisvärd någonstans.
Där kan vi snacka dåligt ihopskruvade cyklar, efter 2 år såg jag att ekrarna såg konstiga ut, de var knäckta i korset. Visade sig vara 0 ekerspännig och att hjulet helt enkelt börjat vika sig.

Som någon sa till mig: Jag har inte tillräcklig med pengar för att köpa billiga grejer.

12k är nog normalpriset nu efter alla höjningar senaste året.

Tillbaka
Topp