Visa din gravelbike

Visa din gravelbike
Även jag tänkte visa upp skärmen för den våtare perioden:
thumbnail_IMG_7803.jpg

Jag behövde framskärmen från Speedrockers för att förra pendlarens frigång vid gaffeln var lite dålig. Bakskärmen får duga här med förlängaren som fått sig en extra reflex. Har även en reflex på baksidan av sadelröret för att vara laglig dom dagarna bakskärmen är av. Har även en likadan vit reflex framåt. Skärmen sitter även fastskruvad i de ändamålsenliga fästpunkterna. När den väl åker på sitter den ändå där ända fram till senvåren.

Framskärm får jag leva utan. Jag avskyr att slå i 47:orna när det blir stökigt, det får bli till nästa cykel.

Visa din gravelbike
Faktiskt riktigt smart, på riktigt!!! (y)
Jag kör så för att jag enbart vill ha en tätare stegad kassett och då är det som max 11-34 i 10 delat som finns och 95% av tiden klara jag mig på 40-36 men är gött att ha den lilla klingan där ifall att (den väger ju bara 30~gram) och orginal drev fram på 2 delat va 46/31 vilket 46 är alldeles för stor för nytta för min del.

Visa din gravelbike
Såg att du redigerade ditt inlägg @liveforthis , men annars är ju framväxeln en väldigt liten källa till strul. Och blir det mot förmodan det kan man alltid ställa stoppskruvarna så man låser växeln och köra antingen lilla eller stora resten av turen.

Gällande stänkskärmar och hur man kan cykla utan sådana under grisiga förhållanden så är den mest tillämpliga lösningen att folk faktiskt inte cyklar utomhus när det regnar eller är kallt. Speciellt inte sedan Zwift slog igenom brett.

Visa din gravelbike
Såg att du redigerade ditt inlägg @liveforthis , men annars är ju framväxeln en väldigt liten källa till strul. Och blir det mot förmodan det kan man alltid ställa stoppskruvarna så man låser växeln och köra antingen lilla eller stora resten av turen.

Gällande stänkskärmar och hur man kan cykla utan sådana under grisiga förhållanden så är den mest tillämpliga lösningen att folk faktiskt inte cyklar utomhus när det regnar eller är kallt. Speciellt inte sedan Zwift slog igenom brett.
Ja ändrade då jag tyckte att det kanske blev för "personligt" skrivit svar från min sida ? , som jag nämnde senare så 2 delat är minsta 46/31 och 46 är på tok för stor för att jag ska ha någon användning av det när jag cyklar gravel. Finns inga mindre 2delad klingor till grx vevparti så blev ombyggt till singleklinga . Och framväxel är det som strular mest för mig iaf man får massa gegga/sand och skit som lägger sig runt växeln och ska jag då endå stå och ställa stopskruvar för att sen köra på 1 klinga så ser jag inte vitsen med framväxel. Visst kör man mer fingrus / asfalt med sin gravel då är det nice med 2 delat. Men jag kör mycket i skog och mark och då brukar alltid framväxel gegga igen.

Visa din gravelbike
Jag är lite nojig för skärmar i stökigt grus. Rädd att de ska skaka loss eller greppa i framhjulet och låsa sig. Har hänt bak för mig men det är ju lätt att rädda. Värre på framhjulet.

Har dock köpt GB-skärmar och ska testa om de känns nog stabila. Lösningen till dess är att bli blöt eller inte cykla. Cyklar man fortare blir man varm i alla fall;)

Visa din gravelbike
Gissar på att den känns välbalanserad när underlaget är lösare? Längre kedjestag är guld på grus tycker jag.
Jo, absolut, som en pråm när det går rakt fram...nu börjar det dock bli lerigt och med Gravelking SK var det rätt halt på vissa ställen, kommer att bli mer MTB/Monstercross framöver.

Visa din gravelbike
Har inte visat min som den ser ut numera. Skärmar (såklart) också har jag gjort några komfortupgrades, zero setback-stolpe & något kortare styrstam (som dessutom är vänd åt fel håll! ?). Samt idag var det premiär med nya ramväskan. Nu är den klar och komplett! ?

_DSC3917.jpg

Visa din gravelbike
Nytt styre + små grejor att vila tummarna på
BCA5BB89-1318-4EAF-A4E1-802FB95EF718.jpeg

Halvvägs till flatbar = den gyllene medelvägen?
CFE61357-F8A9-42D4-99CC-5615D5ECD2A7.jpeg

Ett kanske något uppenbart tips för övriga med speedrockers och inte superstora däck: tar man loss stagen och kapar de en smula går det tighta till dem och de blir allmänt enklare att positionera. Lite glapp vill man ju ha men iaf för mina ändamål är det betydligt mindre än vad som gick få till stock.

Visa din gravelbike
Nytt styre + små grejor att vila tummarna på
Visa bilaga 594502

Halvvägs till flatbar = den gyllene medelvägen?
Visa bilaga 594503

Ett kanske något uppenbart tips för övriga med speedrockers och inte superstora däck: tar man loss stagen och kapar de en smula går det tighta till dem och de blir allmänt enklare att positionera. Lite glapp vill man ju ha men iaf för mina ändamål är det betydligt mindre än vad som gick få till stock.
Men vänta nu här, de är väl teleskopiska? Dvs, justera med skruven hur långa du vill ha dom? Eller drömmer jag nu?

Visa din gravelbike
Har inte visat min som den ser ut numera. Skärmar (såklart) också har jag gjort några komfortupgrades, zero setback-stolpe & något kortare styrstam (som dessutom är vänd åt fel håll! ?). Samt idag var det premiär med nya ramväskan. Nu är den klar och komplett! ?

Visa bilaga 594286

Varför har du inte en bock med kort reach istället för den där lilla stammen? Bocken ser jättelång ut. Det ser knasigt ut framtill.

Kolla in Zipp Service Course SL. Trevligt styre. Finns en variant för gravel också.

Skaffa en bock med 70mm reach. ?

Och plastskivan på bakhjulet tar man bort när man justerat bakväxeln. ?

Senast ändrad:
Visa din gravelbike
Varför har du inte en bock med kort reach istället för den där lilla stammen? Bocken ser jättelång ut. Hela cykeln ser konstig ut.

Kolla in Zipp Service Course SL. Trevligt styre. Finns en variant för gravel också.

Skaffa en bock med 70mm reach. ?

Och plastskivan på bakhjulet tar man bort när man justerat bakväxeln. ?
ok, ja det hade ju varit ett alternativ. Jag bytte från 90 till 70 mm stam. Reachen på bocken är 86mm. Jag tror det blev lite olycklig vinkel på fotot, ser lite dumt ut ja, ser bättre ut IRL ?

ps. bifogar en bild från annan vinkel, där ser det lite mer normalt ut

Bilagor

• _DSC3885.jpg
    _DSC3885.jpg
    653.6 KB · Besök: 175
Visa din gravelbike
ok, ja det hade ju varit ett alternativ. Jag bytte från 90 till 70 mm stam. Reachen på bocken är 86mm. Jag tror det blev lite olycklig vinkel på fotot, ser lite dumt ut ja, ser bättre ut IRL ?

ps. bifogar en bild från annan vinkel, där ser det lite mer normalt ut
En lång reach på bockstyre ger fler handpositioner, kanske inte helt fel. Men om man riskerar att slå i styret med knäna när man står upp och bryter - så är det ju inte värt det tycker väl jag.

Visa din gravelbike
En lång reach på bockstyre ger fler handpositioner, kanske inte helt fel. Men om man riskerar att slå i styret med knäna när man står upp och bryter - så är det ju inte värt det tycker väl jag.
jo jag tänker det också, det känns som man vill ha lite skillnad mellan att hålla framme på hoodsen och på platten. Ingen risk att slå i styret här iaf.

Visa din gravelbike
Du ser ut att ha korrekt styrstamslängd, men du verkar däremot ha tappat ena gaffelbenet. Hela cykeln ser konstig ut. Skaffa en vettig gaffel istället!

Och dessutom har du ju linjerat loggorna och ventilerna olika på bak- och framhjul.

Nej, jag byter tråd nu så jag får räddat ögonen!

...eller hur var det nu, skulle man kräka ur sig all kritik samtidigt eller är det trevligare om man pytsar ut den i små doser?

Visa din gravelbike
Vrålsnygg!!! Hur mycket dämpning räknar man med att det blir bak? Lär ju vara bekvämt tillsammans med kolstolpe och lefty ?

Tack.

-"Dämpningen" fram och och bak... kunde jag nog leva utan e.g. Att den vunnit pris för designen är en sak. Inte får den pris för bästa funktion av mig i.a.f. ?

Det priset går till min andra Cannondale.

Visa din gravelbike
Lär ju vara bekvämt tillsammans med kolstolpe
Tyvärr
Enbart materialet i stolpen är ingen som helst garanti för komfort,
för att få det krävs det att stolpen är konstruerad för det.

Styre med bra flare o dropperpost är kalas i riktigt branta o stökiga nerförsbackar.
På vilken höjd relativt sadeln (på normalhöjd) har du styret?

Tillbaka
Topp