Ibis Ripley V4

Ibis Ripley V4
Nu har jag haft hojen i några veckor och med ordentliga däck kan jag uttala mig lite bättre om hur den funkar. Det verkar av allt att döma vara helt rätt cykel för mig och jag är mycket glad att jag valde XL.

Jämför jag med mina tidigare cyklar; Transition Scout och Santa Cruz 5010, så är Ripleyn bättre på det mesta. Faktum är att den är bättre utför än Scouten (2019) som ändå var redigt flack, låg och med köttiga komponenter. Tror det helt enkelt är längden på Ripleyn som gör det. Uppför beter sig länkaget ungefär som på Santan men min position på cykeln är enormt mycket bättre. En del kluriga krux klaras nu galant medan de förut var precis på gränsen att det gick.
Jag var lite skeptisk till större hjul men det är bara att ge sig. Skillnaden i rull över stök är signifikant, eller så känns det i alla fall. Visst blir det lite klumpigare känsla men det är det värt. Med det aningen högre BB:t kan man trampa sig över saker där det var ett jäkla trixande med de andra cyklarna.

Någon frågade i en annan tråd hur det är att cykla långt med brant sadelrör. Toppen, säger jag! Hojade 86 kilometer grus och asfalt till landstället, iförd 10-kilos rygga, och jag har aldrig tidigare cyklat den sträckan med så lite kroppsliga problem. Inte ens med CX. Jag sitter skitbekvämt och har ändå nån slags effektiv position. Till och med arslet låter bli att gnälla, vilket är ovanligt.
Dock känner jag efter varje cykeltur att korsryggen är ganska trött, men imorrn åker det på en lite kortare styrstam. Får se om det verkligen är bättre, för 50-stammen gör att man får en skapligt rejsig position vilket gör att det går snabbt på stökig och böljande stig.

Bromsbeläggen är bytta till Maguras egna "Race", och se, nu tar bromsarna som de ska:-) Låter som en tågtuta i blöta dock, men tar fortfarande skapligt även då.

Nån ny baktriangel har jag inte sett än. CK har inte fått svar av Ibis. Det skulle inte förvåna mig om de insett att det tillverkats en herrans massa felaktiga baktrianglar och sliter sina frisyrer där borta. Nåja, cykeln håller ihop än.

Visa bilaga 387209

Jag skulle säga att den här typen av cykel, alltså en rejält stor, flack men kortslagig och relativt lätt 29:a, borde vara det effektivaste man kan cykla på i stökig stockholmsterräng. Kan inte hitta nån uppenbar nackdel som inte med råge vägs upp av fördelarna. Idag blev det PR-festival på Strava när jag var ute och småhetsade lite på egen hand. Och jag tog inte i så jag sprack direkt. Cykeln liksom cyklar sig själv.

Just det! Jag har också äntligen hittat grepp som jag gillar. Race Face Grippler, som är stora (33 mm) OCH ganska hårda. Har även monterat mitt gamla Easton-styre som i framrullad position har mer upsweep än backsweep, vilket passar mig perfekt. Ibis-styret var lite knäppt böjt och hamnade väldigt långt fram för att få tillräckligt med upsweep.

Imorrn ska jag försöka tvätta bort däckloggorna. Synd och skam med fula blaffor på en så clean cykel:-)

Hej!
Kör du fortfarande din Ripley? Har du isåfall varit nöjd såhär långt?
Har en Ripmo idag + en SZ epic evo. Funderar på att sälja båda och köpa en Ripley.
Tycker du det fortfarande är ett bra val? Eller hade du köpt något annat idag?

Ibis Ripley V4
Hej!
Kör du fortfarande din Ripley? Har du isåfall varit nöjd såhär långt?
Har en Ripmo idag + en SZ epic evo. Funderar på att sälja båda och köpa en Ripley.
Tycker du det fortfarande är ett bra val? Eller hade du köpt något annat idag?
Jag är tillräckligt nöjd för att fortfarande inte kolla på andra cyklar. Dock skulle jag inte köpa Ibis igen med tanke på vilken jäkla pruttkvalitet det är på ramen.
Sen tror jag att jag siktat på en något kortare cykel med bakände som inte är fullt lika trampeffektiv utan lite följsammare istället.

Ibis Ripley V4
Jag är tillräckligt nöjd för att fortfarande inte kolla på andra cyklar. Dock skulle jag inte köpa Ibis igen med tanke på vilken jäkla pruttkvalitet det är på ramen.
Sen tror jag att jag siktat på en något kortare cykel med bakände som inte är fullt lika trampeffektiv utan lite följsammare istället.
Du vill ha en Spur ?.

Ibis Ripley V4

Tack för svaret, vad har du haft för problem med ramen?

Ibis Ripley V4
Hey!
Do you still drive your Ripley? Have you been satisfied so far?
Got a Ripmo today + a SZ epic evo. Thinking of selling both and buying a Ripley.
Do you still think it's a good choice? Or had you bought something else today?
Hi.
I am obviously not 100% objective, but the only bike I have kept more than 2 seasons in 10 years is the Ripley v4. I have the benefit of access to other bikes as you can see in my signature, but for Stockholm trail riding and just having fun on the rather mellow and flattish trail we have around here, this is still the bike I pick most of the time. However, it does have its limits and I find myself doing more brake checks than on other bikes I own and I tend to choose a smoother line just for the sake of my old body

Ibis Ripley V4
Hi.
I am obviously not 100% objective, but the only bike I have kept more than 2 seasons in 10 years is the Ripley v4. I have the benefit of access to other bikes as you can see in my signature, but for Stockholm trail riding and just having fun on the rather mellow and flattish trail we have around here, this is still the bike I pick most of the time. However, it does have its limits and I find myself doing more brake checks than on other bikes I own and I tend to choose a smoother line just for the sake of my old body

Thanks for your answer, yea the bike look good for hellas riding.
Why do you check your brakes more often?

Ibis Ripley V4
Läst allt nu, framgick aldrig om du fick en ny baktriangel? Har du haft andra problem med ramen?
Har som sagt var en ibis ripmo idag, och finishen är sådär.
Aha, det måste ha hamnat i nån annan tråd då. Ja, jag fick en ny baktriangel, som var lika feltillverkad som den första. Orkade inte bråka mer utan cyklar fortfarande på originalet som är ful-lagad med en snedfilad bricka samt lite termoplast.

I övrigt är lacken skitdålig och släpper om man tittar på den. Sätet för växelöraskruven är inte vinkelrätt mot skruvskallen, vilket gör att skruven går av om man drar till rätt moment. Bussningarna till klykan har vid flertalet tillfällen lossnat ur ramen och gnagt på kolfibern för att de roterar istället för att axeln gör det. Alla bussningar sitter för hårt från fabrik och måste brotschas upp för rimlig friktion. Kullagrena i övre länken är skit redan från fabrik för att passningen i länken är för hård. Den interna dragningen för växelkabeln är så trång att höljet måste dras ut med våld och tång när det suttit ett tag.

Och så vidare. Hela ramen är ett hastjobb tillverkad av klåpare och antagligen designad av nån som inte har en aning om vad tillverkningsmetoderna innebär för toleranser och måttsättning.

Ibis Ripley V4
Aha, det måste ha hamnat i nån annan tråd då. Ja, jag fick en ny baktriangel, som var lika feltillverkad som den första. Orkade inte bråka mer utan cyklar fortfarande på originalet som är ful-lagad med en snedfilad bricka samt lite termoplast.

I övrigt är lacken skitdålig och släpper om man tittar på den. Sätet för växelöraskruven är inte vinkelrätt mot skruvskallen, vilket gör att skruven går av om man drar till rätt moment. Bussningarna till klykan har vid flertalet tillfällen lossnat ur ramen och gnagt på kolfibern för att de roterar istället för att axeln gör det. Alla bussningar sitter för hårt från fabrik och måste brotschas upp för rimlig friktion. Kullagrena i övre länken är skit redan från fabrik för att passningen i länken är för hård. Den interna dragningen för växelkabeln är så trång att höljet måste dras ut med våld och tång när det suttit ett tag.

Och så vidare. Hela ramen är ett hastjobb tillverkad av klåpare och antagligen designad av nån som inte har en aning om vad tillverkningsmetoderna innebär för toleranser och måttsättning.

Åh herregud, nu blev jag livrädd för att skaffa en Ripley.
Någon gammal räv på forumet körde först en Ripmo sen en Ripley var det du? Och om så är fallet, har Ripmo samma problem?

Ibis Ripley V4
Jag har haft Ripley v4 sedan 2019, men sålde min för ett tag sedan. Hade inte några problem. Har Ripmo sedan ett år, samma där. Lacken skadades lite på Ripleyn, men det var normalt bruk bara. Ripley var nog bästa cykeln jag haft för skogscykling, men ville bara ha en cykel och då är 120 mm lite för lite för fjäll etc. Ville bara diversifiera bilden lite.

Ibis Ripley V4
Jag har en Ripley v4 sen våren 2020, köpt ny.
Jag har (som tur är) inte haft några av de problemen som Makten har haft med sin baktriangel.
Kan det vara att de första serierna som lämnade fabriken inte höll måttet? Vad vet jag?

Jag är vansinnigt nöjd med min cykel i alla fall. Så nära "one-bike-to-rule-them-all" man kan komma i min bok.
Jag la lite extra krut på dämperiet från början och beställde till en DVO Topaz istället för Fox DPS. Ganska snabbt tryckte jag i ett längre airshaft i framgaffeln så jag har 140mm slaglängd istället.
I övrigt XT rakt igenom.
Om man anpassar däcken efter vad man vill göra har man en väldigt mångsidig cykel. Jag har själv kört bikepark, fjällcykling, tuff stigcykling, allmänt stiglallande och till och med cykelvasan med min Ripley.
Ok, CV är en sanning med modifikation, jag skulle kört men fick Covid-19 veckan innan. Däremot provcyklade jag sträckningen under sommaren med ett för mig bra resultat.

Ibis Ripley V4
Åh herregud, nu blev jag livrädd för att skaffa en Ripley.
Någon gammal räv på forumet körde först en Ripmo sen en Ripley var det du? Och om så är fallet, har Ripmo samma problem?
Makten har nog haft väldigt otur med sitt exemplar, men flera av punkterna han nämner är problem på alla Ibis ramar:

- Sned baktriangel vid drop-outen - inget vida känt bekymmer
- Kass lack - japp, överlag ganska dålig kvalitet givet vilket segment Ibis aspirerar på
- Sätet för växelöraskruven är inte vinkelrätt mot skruvskallen - inget vida känt bekymmer
- Bussningarna till klykan har vid flertalet tillfällen lossnat ur ramen och gnagt på kolfibern för att de roterar istället för att axeln gör det - Att bussningarna roterat i ramen är ett resultat av att bussningarna är för tighta från fabrik (gäller specifikt för klykan). Det har varit fallet på alla Ibis-ramar jag pillat på, vilket är 5 st, så definitivt något man bör åtgärda innan man börjar använda cykeln
- Den interna dragningen för växelkabeln är så trång att höljet måste dras ut med våld och tång när det suttit ett tag - Definitivt. Inget stort problem egentligen (m.a.p. hur ofta man byter höljen, och det finns knep för att fixa det, men klart ogenomtänkt och opremium)

Ibis Ripley V4
Thanks for your answer, yea the bike look good for hellas riding.
Why do you check your brakes more often?
Because I know that the bike (mostly the fox 34) then to be less capable of holding really ruff lines so I tend to feel like I should slow things down a little. But it is a feeling and it usually end up fine although I obviously have less margin than on my Forbidden Dreadnought (that is way to much bike for 99% of Stockholm area)

Ibis Ripley V4
Makten har nog haft väldigt otur med sitt exemplar, men flera av punkterna han nämner är problem på alla Ibis ramar:

- Sned baktriangel vid drop-outen - inget vida känt bekymmer
- Kass lack - japp, överlag ganska dålig kvalitet givet vilket segment Ibis aspirerar på
- Sätet för växelöraskruven är inte vinkelrätt mot skruvskallen - inget vida känt bekymmer
- Bussningarna till klykan har vid flertalet tillfällen lossnat ur ramen och gnagt på kolfibern för att de roterar istället för att axeln gör det - Att bussningarna roterat i ramen är ett resultat av att bussningarna är för tighta från fabrik (gäller specifikt för klykan). Det har varit fallet på alla Ibis-ramar jag pillat på, vilket är 5 st, så definitivt något man bör åtgärda innan man börjar använda cykeln
- Den interna dragningen för växelkabeln är så trång att höljet måste dras ut med våld och tång när det suttit ett tag - Definitivt. Inget stort problem egentligen (m.a.p. hur ofta man byter höljen, och det finns knep för att fixa det, men klart ogenomtänkt och opremium)
I do not disagree with any of the above but to be clear about the Ripley v4 specifically
I have not had 1 single warranty case in Sweden on the v4
Ripmo, a few, Ripley NONE!
And yes the cable is holes are tights on the all their carbon until now, and although I have never personalty seen the issue of the cable getting stuck, I can imagine it happening.
Paint wise, I have had 1 case of discolouration on the head tube and more than a few chips but unless you know exactly how it happened, it is hard to say if the paint is weak or the stone was lucky...
And yes, the bushing are tight from factory...

Ibis Ripley V4
Haha, I understand now, I thought it sounded strange ;)
1668525235084.png

Ibis Ripley V4
Det bör inte vara "otur" som avgör om man får en feltillverkad ram eller inte.
Håller med!
Tycker dock inte att jag hört om problem med Ibis i Sverige utöver tajt för höljet till växelvajern.
Att ramar får lacksläpp förstår jag med all denna jävla vikthets. Scott har samma problem och speciellt på Ransom som är deras endurohoj. Även där fipplar man på hållbarhet pga vikten.
Verkar helt enkelt så att man behöver köra wrap och downtube protector på många av dagens hojar om man vill att de ska se fina ut. Skillnaden är väl att ingen brydde sig så jävla mkt för 8 år sedan, en cykel användes, nu ska den se ny ut efter 1-2år och man byter cykel oftare (så förstår delvis varför). Bästa tecknet att en cykel håller är väl att den har några paint chips men kolfibret eller aluminiumet håller bra utan sprickor!

Ibis Ripley V4
Håller med!
Tycker dock inte att jag hört om problem med Ibis i Sverige utöver tajt för höljet till växelvajern.
Att ramar får lacksläpp förstår jag med all denna jävla vikthets. Scott har samma problem och speciellt på Ransom som är deras endurohoj. Även där fipplar man på hållbarhet pga vikten.
Verkar helt enkelt så att man behöver köra wrap och downtube protector på många av dagens hojar om man vill att de ska se fina ut. Skillnaden är väl att ingen brydde sig så jävla mkt för 8 år sedan, en cykel användes, nu ska den se ny ut efter 1-2år och man byter cykel oftare (så förstår delvis varför). Bästa tecknet att en cykel håller är väl att den har några paint chips men kolfibret eller aluminiumet håller bra utan sprickor!
Jag bryr mig inte om hur cykeln ser ut, det är bara att listan över usel kvalitet är lite väl lång för att anse att det är "otur" när man köper en såpass dyr cykel. Dessutom har jag ju faktiskt TVÅ baktrianglar med samma fel. Gissar att det finns många fler men att det helt enkelt inte avslöjas direkt om inget tar emot nånstans. Jag hade antagligen aldrig märkt det om jag inte bytt originalbromsskivorna mot Hope.

Ibis Ripley V4
Jag hade antagligen aldrig märkt det om jag inte bytt originalbromsskivorna mot Hope.
Har hört liknande innan med hope dock, att de är typ dishade så de hamnar längre ut, inte fungerar på alla ramar, även att deras ok hamnar på annat ställe (vilket mina gjorde) så de inte fungerar med alla skivor.

Ibis Ripley V4
Också haft problem med Hope bromsskiva, kommer inte ihåg var det tog emot som var bekymret mer än det var fram på min Fox 36. Hope E4 bromsok och Hope adapter ?‍♂️.

På tal om overhypade skitsaker :)

Ibis Ripley V4
Också haft problem med Hope bromsskiva, kommer inte ihåg var det tog emot som var bekymret mer än det var fram på min Fox 36. Hope E4 bromsok och Hope adapter ?‍♂️.

På tal om overhypade skitsaker :)

Nu var problemet Makten hade inte direkt med Hope skivor själva. Han upptäckte att baktrianglen var skev när har monterade Hope skivor.

Jag ville kopa och har köpt Hope bromsskivor till sonens nya cykel. Jag läste i reviews att många hade problem att "ringarna" som håller ihop alu-spidern och stålskivan tar emot bromsok. Jag läste att det inte var ett problem med Magura ok, som jag redan hade köpt.

Ibis Ripley V4
Det bör inte vara "otur" som avgör om man får en feltillverkad ram eller inte.
Man kan förstås tycka att Ibis inte skulle ha släppt igenom din ram utan att den skulle ha fastnat i kvalitetskontrollen, men otur i den meningen att det fallerade just med din hoj.

Vad gäller lacken skulle jag säga att den är något sämre än på Spez Camber men klart bättre än på Scott Genius, de två cyklar jag kan jämföra med.

Ibis Ripley V4
Man kan förstås tycka att Ibis inte skulle ha släppt igenom din ram utan att den skulle ha fastnat i kvalitetskontrollen, men otur i den meningen att det fallerade just med din hoj.

Vad gäller lacken skulle jag säga att den är något sämre än på Spez Camber men klart bättre än på Scott Genius, de två cyklar jag kan jämföra med.

Med just hans hoj och ytterliggare en extra baktriangel? För att vara ett premiummärke är det ruttet i allra högsta grad.

Ibis Ripley V4
Specialized tycker jag har grymt bra lack, så ja, jämfört med dem så lite lättare att få stenskott. Men nu kör jag tejp på väl valda ställen så det är inget problem. Har bytt växelhölje en gång, var lite tight, men jag grät nästan inget alls. Tog någon minut extra och en tång. Men, nu blir jag lite nyfiken på det här med att bussningen sitter tajt. Måste nog skruva upp och kolla på detta så man inte får problem i framtiden. Det är hela den nedre länken alltså? För er som haft problem, är det att det inte är axeln som roterar i bussningen, utan hela bussningen som rör sig i ramen? Det borde man väl enkelt se isåfall utan att plocka isär något?

Ibis Ripley V4
Specialized tycker jag har grymt bra lack, så ja, jämfört med dem så lite lättare att få stenskott. Men nu kör jag tejp på väl valda ställen så det är inget problem. Har bytt växelhölje en gång, var lite tight, men jag grät nästan inget alls. Tog någon minut extra och en tång. Men, nu blir jag lite nyfiken på det här med att bussningen sitter tajt. Måste nog skruva upp och kolla på detta så man inte får problem i framtiden. Det är hela den nedre länken alltså? För er som haft problem, är det att det inte är axeln som roterar i bussningen, utan hela bussningen som rör sig i ramen? Det borde man väl enkelt se isåfall utan att plocka isär något?
Nej, det är där klykan roterar i sadelstagen. Testa montera av dämparen men ha klykan kvar i ramen och känn hur lätt den rör sig upp och ner. När du monterar av klykan kan du också kolla hur hårt aluminiumkopparna sitter i bussningarna - på mina ramar har jag inte kunnat få ut dem med fingerkraft.

På de nedre bussningarna har det i min erfarenhet varit mycket bättre toleransnivå, men skadar väl inte att känna efter när man har möjlighet.

Ibis Ripley V4
Nej, det är där klykan roterar i sadelstagen. Testa montera av dämparen men ha klykan kvar i ramen och känn hur lätt den rör sig upp och ner. När du monterar av klykan kan du också kolla hur hårt aluminiumkopparna sitter i bussningarna - på mina ramar har jag inte kunnat få ut dem med fingerkraft.

På de nedre bussningarna har det i min erfarenhet varit mycket bättre toleransnivå, men skadar väl inte att känna efter när man har möjlighet.

Om man drar allt enligt momentguiden får man problem då?

Ibis Ripley V4
1,5 år med min Ripley v4 och jag har aldrig kört en bättre stigcykel! Kan varmt rekommendera den. Inte ett enda problem trots ganska tuff körning. Satt på en DVO Topaz för att få klart bättre utförsegenskaper än med Foxen som satt på. Har tagit isär och servat bussningarna men annars inte gjort något.

Ibis Ripley V4
Köpt en begagnad Ripley, den hade nyss varit inne på service hos cykelcity.
Enligt service kvittot var alla bussningar i länkanget åtdragna enligt tourge spec.
Alltså enligt anvisningarna för cykeln.

Borde det vara ok då? Det var min fråga.
Att hårdvaran är åtdragen till rätt moment är väl toppen, men det har ingenting med det vi diskuterat att göra. Är bussningarna för tighta så behöver de brotchas upp för bästa prestanda och för att skona både ram och dämpare. Och sen skruvas ihop igen med rätt moment.

Ibis Ripley V4
De bussningar jag avsåg är de där klykan möter baktriangeln. Friktionen var så hög att själva bussningen på ena sidan lossnat och roterat direkt mot kolfibern. Detta har jag sen försökt limma flertalet gånger, men det släpper förr eller senare tyvärr.

Alla bussningar på min ram satt med såpass hård presspassning att innerdiametern är för liten för att axeln ska kunna löpa fritt. Det är inte "otur" utan nån klåpare som inte tänkt på att bussningen krymper när den pressas i ramen.

Hur som helst; om man ser över detta från början (svårt om cykeln är begagnad och man inte vet om ramen redan är paj) så är det en prima stigcykel. Trots att jag inte är det minsta nöjd med byggkvaliteten på min, så har jag cyklat ungefär tre turer i veckan på den de senaste tre åren. Och den håller ihop än.

DSCF7253_2048.jpg

Ibis Ripley V4
Att hårdvaran är åtdragen till rätt moment är väl toppen, men det har ingenting med det vi diskuterat att göra. Är bussningarna för tighta så behöver de brotchas upp för bästa prestanda och för att skona både ram och dämpare. Och sen skruvas ihop igen med rätt moment.
Inser att jag har okunskap i detta ämne. Kan byta vevparti och styre på en cykel, men bussningar har jag aldrig jobbat med.
Brotchas upp? Borr upp?
Någon som kan rekommendera en cykelmek i Stockholms området som kan detta om Ripley. TCM i Tyresö?
Låter som jag borde koll upp detta.

Har även en Ibis Ripmo, har den samma problem?

Ibis Ripley V4
Inser att jag har okunskap i detta ämne. Kan byta vevparti och styre på en cykel, men bussningar har jag aldrig jobbat med.
Brotchas upp? Borr upp?
Någon som kan rekommendera en cykelmek i Stockholms området som kan detta om Ripley. TCM i Tyresö?
Låter som jag borde koll upp detta.

Har även en Ibis Ripmo, har den samma problem?
Samma gäller Ripmon, ja.

Det är verkligen inget avancerat vi pratar om. Montera av klykan och inspektera bussningarna i baksvingen. Om aluminiumkopparna som sitter i bussningarna sitter hårt så ta ut dem, använd finkornigt sandpapper runt någon stav i lämplig diameter och sanda försiktigt upp bussningarna tills passformen är så att du kan trycka i och ta ut aluminiumkopparna med fingarna.

Ibis Ripley V4
Jag har inte några problem med bussningarna på min Ripmo, iofs en AF så jag vet inte om det är skillnad där.
I övrigt är aluramen en uppsjö av genvägar och dålig design på mycket, skulle inte köpa den igen men är väldigt nöjd med hojen i övrigt. Cascade-länken gjorde hojen bättre för min smak.

Ibis Ripley V4
Jag har inte några problem med bussningarna på min Ripmo, iofs en AF så jag vet inte om det är skillnad där.
I övrigt är aluramen en uppsjö av genvägar och dålig design på mycket, skulle inte köpa den igen men är väldigt nöjd med hojen i övrigt. Cascade-länken gjorde hojen bättre för min smak.
Håller inte med kring genvägar, tycker inte det var svårare än annan cykel att bygga och saknar inte något. Inte heller märkt att lack eller kvalite skulle vara någon skillnad mot Specialized/Scott/Canfield/Trek jag haft innan.
Det jag tänkt på är att kullagrena verkar behöva renögöring och nytt smörj/bytas medan bussningarna glider fint och glappar inte. Borde inte bussningar som är välsmorda och ok tätade som ibis vara mer underhållsfria i övrigt också, varför ens ha kullager. Förstår att kullager kan behövas där det är mer rotation såklart men är det ju sällan i länkagen.
Den är grym som allroundhoj i Sverige med olika hjulpar!

Ibis Ripley V4
Håller inte med kring genvägar, tycker inte det var svårare än annan cykel att bygga och saknar inte något. Inte heller märkt att lack eller kvalite skulle vara någon skillnad mot Specialized/Scott/Canfield/Trek jag haft innan.
Det jag tänkt på är att kullagrena verkar behöva renögöring och nytt smörj/bytas medan bussningarna glider fint och glappar inte. Borde inte bussningar som är välsmorda och ok tätade som ibis vara mer underhållsfria i övrigt också, varför ens ha kullager. Förstår att kullager kan behövas där det är mer rotation såklart men är det ju sällan i länkagen.
Den är grym som allroundhoj i Sverige med olika hjulpar!

Jag tycker sättet de drar höljen inte är bra, men det kanske mer är min personliga uppfattning då. Nog är det en jänkarhoj för torra klimat, minimalt med clearance bak och idiotiska hålrum där sten och annan skit fastnar lätt. Nu har jag byggt mitt system av "gummilappar" som håller undan sådant men det hade varit fint om de tänkt på det från fabriken, även de skydd de tagit fram i efterhand måste jag själv köpa.
Jag håller med om att bussningar är rätt nice ändå, kullagren i originallänken tog slut snabbt för mig dock.

Senast ändrad:
Ibis Ripley V4
Bought a used Ripley, it had just been serviced at cykelcity.
According to the service receipt, all bushings in the linkage were tightened according to tourge spec.
So according to the instructions for the bike.

Should it be ok then? That was my question.
Assuming that they have actually done what they say they did?

Tillbaka
Topp