Sram bromsar!

Gurra G

Aktiv medlem
Sram bromsar!
Hej!
Är det samma olja i SRAMs hydrauliska bromsar som i Shimanos. Dvs en mineralolja?

Ska fixa grannens cykel och ser nu att det är SRAM vill liksom inte sabba något.

Senast ändrad:
Sram bromsar!
Nopp å blanda INTE då pajar dom. Det ska vara DOT 4 eller DOT 5.1 DOT används i bilar så du hittar vätskan på en mack tex.

Lycka till /M

Sram bromsar!
Mina SRAM (Level TL) har DOT 5.1 bromsvätska. Det går alltså inte att använda Shimanoolja i dem.

Edit: Toksen på bollen.

Senast ändrad:
Sram bromsar!
Gurra G sa:
GurraG sa:
Outch! Blir med andra ord en tripp till cykelbutiken.

Inte nödvändigtvis, de flesta bensinmackar har bromsvätska. Skillnaden mellan DOT 4.0 och 5.1 är kokpunkten där 5.1 är högre.
Och köp gärna färsk, bromsvätska drar till sig fukt över tid vilket sänker kokpunkten drastisk. Vatten kokar som bekant vid 100˚

Senast ändrad:
Sram bromsar!
Sram bromsar!
Sram bromsar!
Pfaff sa:
Gurra G sa:
GurraG sa:
Outch! Blir med andra ord en tripp till cykelbutiken.

Inte nödvändigtvis, de flesta bensinmackar har bromsvätska. Skillnaden mellan DOT 4.0 och 5.1 är kokpunkten där 5.1 är högre.
Och köp gärna färsk, bromsvätska drar till sig fukt över tid vilket sänker kokpunkten drastisk. Vatten kokar som bekant vid 100˚

Det finns ett Dyskt märke som körde med vatten i systemet?? Och dom hävdade att Shimano å va de Magura också som specade sin olja till hundra grader...........................Mycket ska man höra innan öronen ska trilla av ??? till kiosken på platsen kanske det funkar ?

Sram bromsar!
marr sa:
Berk sa:
marr sa:
Berk sa:
Men som när skrev, det behövs annorlunda nipplar.

När? :p

Ursäkta, det var spellcorrection in action.

Haha, jag förstod det med :)

Trodde redan att du hade förstod, men tyckte ändå att det var snäll att ber om ursäkt (också för det startades "[OT] Sveriges trevligaste cykelforum"-tråden idag).
Jag har spellcorrection i fyra språk på min tangentbord, wenigstens ersätta korrigeringen "marr" med ett svensk ord.

Sram bromsar!
Berk sa:
marr sa:
Berk sa:
marr sa:
Berk sa:
Men som när skrev, det behövs annorlunda nipplar.

När? :p

Ursäkta, det var spellcorrection in action.

Haha, jag förstod det med :)

Trodde redan att du hade förstod, men tyckte ändå att det var snäll att ber om ursäkt (också för det startades "[OT] Sveriges trevligaste cykelforum"-tråden idag).
Jag har spellcorrection i fyra språk på min tangentbord, wenigstens ersätta korrigeringen "marr" med ett svensk ord.

Sant :) du är ursäktad och förlåten :)

Sram bromsar!
Kortade slangen till frambromsen, satte i ny skruv och stealthamajig, dragit åt till 8Nm, ändå läcker det lite från både gängan och mellan skruv och slang? Vad gör man åt det?

Shimano är ju en fröjd att jobba med jmf. med Shimano när det kommer till dessa saker...
IMG_20221125_220914.jpg

Tillbaka
Topp