Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Lästips, efter fyra dagar i sängläge med influensa: https://online.fliphtml5.com/bopag/vfff/#p=1

3945C3C0-1E9B-473B-A730-B981DC6A69BF.jpeg

Visa din Miyata!
Kamrater,

Minnes I höstturen som jag och brorsan gjorde?

Inlägg i tråden 'Visa din Miyata!'

Först och främst blev det två fina cyklingsdagar i trevligt sällskap. Men dag ett utgjorde även den egentliga premiären för den därefter flitigt använda och ofta omskrivna Trippelkryssar’n. Och inte vilken premiär som helst, cykelrackar’n fullkomligt briljerade.

Kort efter denna tilldragelse yppade sig ett tillfälle att såsom bulvan åt brorsan lägga vantarna på en identisk 58 cm TripleCross för att åt brorsan, eller ja, låt oss säga med honom som förevändning, bygga något av en pendang till Trippelkryssar’n. Jag ber därför att få i-smyg-presentera projekt Tvillingkryssar’n, eller som den i vissa trakter är bättre känd, Systerskeppet.

Föremålet för dessa skamlösa svärmerier ligger ännu förtöjt i en kär trådbroders trygga hamn, men det här gänget har knäckt mer komplexa logistiknötter än såhär, så innan körsbärsträden blommar nästa gång så ska vi nog ha löst det.

Planen är alltså att peta ihop en kompis till min 3X, med förhoppningen att locka brorsan till fler och tätare turer i de dimhöljda skogarna här på gränsen mellan Värsta Götaland och Mörkaste Småland.

Och vem vet, om himlakropparna hamnar i läge innan vi vänder näsan i vädret så kanske aktionsradien rentav kan vidgas ned mot de sydliga provinserna, så att vi kan plocka skånska persikor och… eller ja, köra förbi ett tunnland betor i alla fall.

Vaga planer innan jag ännu har okulärbesiktigat Systerskeppet:
  • 700x35c
  • Milt utböjt Albatrosstyre (om inte rentav samma sorts rando-bock som på Kryssar’n)
  • Den M-märkta originalstyrstammen från tusingen, som för min och brorsans anatomi är för låg och lång för bock på 60 cm tusing men som borde vara perfekt för ett upprätt och bakåtsvept liv på 58 cm Tvillingkryssare
  • Original alu-skärmar, lika brutalt avlutade till alu-silver som jag gjorde på Kryssar’n…
Ja, nåt i den fasongen, kunde inte det bli nåt?

Jag har sagt det förr och jag har misslyckats präktigare och präktigare för varje gång, men jag ska försöka hålla nere budgeten den här gången. Det blir inte samma svala komponentval som på Kryssar’n. Men om bygget blir av och resultatet lovande nog så går det - så har det sagts mig - utmärkt väl att pimpa ett bygge i efterhand. Om det över huvud taget skulle behövas, i grunden ligger ju for crying out loud en 3x i gott skick så hur illa kan det gå? Give it up for Systerskeppet!

Visa din Miyata!
Hallå i galenskapen! Har två frågor

Fråga 1
Sitter nån på en miyatakatalog från 90 där on/offen är med? Hittar bara amerikanska kataloger och där verkar den inte ha sålts

Fråga 2
Är det nån som har koll på vilken dimension av styre som original styrstammen på on/offen tar, är det 22,2 el 25,4

Sitter på jobbet och tänke shoppa loss på ett styre med lite trevlig sweep, men missade att kolla måttet imorse..

Visa din Miyata!

Fråga 1
Sitter nån på en miyatakatalog från 90 där on/offen är med? Hittar bara amerikanska kataloger och där verkar den inte ha sålts

Fråga 2
Är det nån som har koll på vilken dimension av styre som original styrstammen på on/offen tar, är det 22,2 el 25,4

Sitter på jobbet och tänke shoppa loss på ett styre med lite trevlig sweep, men missade att kolla måttet imorse..
25,4!

Edit: Samma som Albatross, hint hint.

Senast ändrad:
Visa din Miyata!

Fråga 1

Fråga 2

@Carl Edfeldt

Visa din Miyata!
Galet fina nav! Galet röda fälgar!

Vad är det här? Synvilla eller buckla?
Det är en buckla, men jag tänkte när jag såg bilden att jag skulle vända fälgen innan såna som du skulle komma och peka finger på småsaker, men sen orkade jag inte och här är vi. <3

Tänkte samma! Men ta inte bort färgen - då är väl halva poängen?:)

Lut ska funka men man får vara noga så man inte tar för mycket och löser upp för mycket av materialet ;)
Färgen är verkligen fin, men det är blir helt fel med rosa texten på cykeln, så rå alu blir det. Slutdiskuterat :)

Men jäklar vilka schyssta fälgar! De var ju graalen när jag var ung och cyklade fixed gear. Är det ett eBay fynd?
Vad är det för nav du kör?
Ja jag tänkte detsamma, är inte de bara fixed gear fälgar? MEN 36h, 26" 24mm ytterbredd. Mtb, enough!

Det är Son Classic fram och Hope Pro 3 mono bak, men polerade så inga logor blev kvar!

Visa din Miyata!
Sodan löser upp eloxeringen, inte aluminiumet. Färgen kommer fösvinna, det kommer se förjävligt ut men lite våtslip på det sen....

Va?

Kaustiksoda är lut.

” Lut är ett allmänt namn på vattenlösningar av basiska kemikalier.” Wikipedia.

(Edit, vet inte varför jag trodde du sa att så inte var fallet)

Eloxering är inte färg. Det är själva aluminiumet. Tar du bort eloxering tar du bort aluminium.

Konsten är att vara snabb så att bara det yttersta försvinner. Samma sak med ungsspray. Löser upp alu. Gäller att vara snabb.

(Obs att ovan bara är internet-kunskap jag läst i andra trådar).

Visa din Miyata!
Det är en buckla, men jag tänkte när jag såg bilden att jag skulle vända fälgen innan såna som du skulle komma och peka finger på småsaker, men sen orkade jag inte och här är vi. <3

Färgen är verkligen fin, men det är blir helt fel med rosa texten på cykeln, så rå alu blir det. Slutdiskuterat :)

Ja jag tänkte detsamma, är inte de bara fixed gear fälgar? MEN 36h, 26" 24mm ytterbredd. Mtb, enough!

Det är Son Classic fram och Hope Pro 3 mono bak, men polerade så inga logor blev kvar!

Känns väldigt mycket mer ok om det är 26”! ;)

Visa din Miyata!
En trevlig idé!
Man skulle också kunna tänka sig att du tar med dig din ofärdiga 110 till kommande konvent, så att vi andra kan hänga över axeln och spana och komma med hejarop när du bygger ihop den.
Här finns en 110a till som skulle behöva byggas klart! Stått å stampat länge nu, och tyvärr lär det dröja än längre tack vare en mindre rolig tandläkarräkning nu lagom till jul...
Allt silvrigt ska bytas/modifieras till svart är tanken, så det är lite work in (slow) progress.

/Magnus

Bilagor

• 20221112_132424.jpg
    20221112_132424.jpg
    490.2 KB · Besök: 52
  • 20221112_132400.jpg
    20221112_132400.jpg
    381.5 KB · Besök: 49
  • 20221112_131332.jpg
    20221112_131332.jpg
    607.4 KB · Besök: 50
Visa din Miyata!
Svarteloxerat…
C8DC271A-ADB3-4423-BD6D-48718DA84365.jpeg

…plus lut blir alu-rent:
8626CBA9-77A7-4AA7-B269-A44731AAC2F5.jpeg

Svarteloxerat…
386E3DE4-BBFA-4BD9-8751-3FB56565A3FE.jpeg

…plus lut blir alu-rent:
0905EAEE-BA72-4EC9-8A20-685B99A5328C.jpeg

Luten verkar inte så fort att du inte hinner plocka upp och skölja rent innan det går loss på godset. Däremot blev det svarta på de här detaljerna först en grådassig hinna som inte försvann med mer tid i luten. När jag sköljde av och gnuggade delarna så rann dock hinnan av och det rena aluminiet visade sig.

Visa din Miyata!
Svarteloxerat…
Visa bilaga 599151

…plus lut blir alu-rent:
Visa bilaga 599156

Svarteloxerat…
Visa bilaga 599154

…plus lut blir alu-rent:
Visa bilaga 599155

Luten verkar inte så fort att du inte hinner plocka upp och skölja rent innan det går loss på godset. Däremot blev det svarta på de här detaljerna först en grådassig hinna som inte försvann med mer tid i luten. När jag sköljde av och gnuggade delarna så rann dock hinnan av och det rena aluminiet visade sig.
Exakt så, där ja!! @LWB räddar även detta!

Visa din Miyata!
Svarteloxerat…
Visa bilaga 599151

…plus lut blir alu-rent:
Visa bilaga 599156

Svarteloxerat…
Visa bilaga 599154

…plus lut blir alu-rent:
Visa bilaga 599155

Inspirerande!!

Berätta mer! Hur dåligt är det för huden?(?) Använder man plastbalja eller plåtbalja? Vilket lut köper man (dvs vad heter det i butiken)?

Visa din Miyata!
Inspirerande!!

Berätta mer! Hur dåligt är det för huden?(?) Använder man plastbalja eller plåtbalja? Vilket lut köper man (dvs vad heter det i butiken)?
Det är nog inte särdeles nyttigt, men när jag har fått det på fingrarna så har jag genast sköljt med mycket vatten.

Det är natriumhydroxid, NaOH, som även kallas kaustiksoda. Finns i färgaffärer och på Biltema.

På tal om lut... Vad är egentligen det svarta på ett svart alustyre....? Eloxering på vissa styren va? *smider planer*
Det kan nog finnas både eloxerat och målat.

Svarteloxerat…

029B1816-37C6-4137-B0B7-9692AA5D62C2.jpeg

29CC8FCE-ACEE-46B4-A25B-3F720AABA227.jpeg

…plus lut…

58BE8AFF-4F28-4CCC-809D-13B3E9A522CC.jpeg

…blir alu-rent:
1FD03238-3E6F-44C9-AEB6-32A39198DFB1.jpeg

Visa din Miyata!
Det är nog inte särdeles nyttigt, men när jag har fått det på fingrarna så har jag genast sköljt med mycket vatten.

Det är natriumhydroxid, NaOH, som även kallas kaustiksoda. Finns i färgaffärer och på Biltema.

Det kan nog finnas både eloxerat och målat.

Svarteloxerat…

Visa bilaga 599164

Visa bilaga 599166

…plus lut…

Visa bilaga 599163

…blir alu-rent:
Visa bilaga 599165

OBS: Svarta sadelstolpar går utmärkt att slipa också - de är ofta målade.

Tillbaka
Topp