Kamrater,
Minnes I höstturen som jag och brorsan gjorde?
Inlägg i tråden 'Visa din Miyata!'
Först och främst blev det två fina cyklingsdagar i trevligt sällskap. Men dag ett utgjorde även den egentliga premiären för den därefter flitigt använda och ofta omskrivna Trippelkryssar’n. Och inte vilken premiär som helst, cykelrackar’n fullkomligt briljerade.
Kort efter denna tilldragelse yppade sig ett tillfälle att såsom bulvan åt brorsan lägga vantarna på en identisk 58 cm TripleCross för att åt brorsan, eller ja, låt oss säga
med honom som förevändning, bygga något av en pendang till Trippelkryssar’n. Jag ber därför att få i-smyg-presentera projekt Tvillingkryssar’n, eller som den i vissa trakter är bättre känd, Systerskeppet.
Föremålet för dessa skamlösa svärmerier ligger ännu förtöjt i en kär trådbroders trygga hamn, men det här gänget har knäckt mer komplexa logistiknötter än såhär, så innan körsbärsträden blommar nästa gång så ska vi nog ha löst det.
Planen är alltså att peta ihop en kompis till min 3X, med förhoppningen att locka brorsan till fler och tätare turer i de dimhöljda skogarna här på gränsen mellan Värsta Götaland och Mörkaste Småland.
Och vem vet, om himlakropparna hamnar i läge innan vi vänder näsan i vädret så kanske aktionsradien rentav kan vidgas ned mot de sydliga provinserna, så att vi kan plocka skånska persikor och… eller ja, köra förbi ett tunnland betor i alla fall.
Vaga planer innan jag ännu har okulärbesiktigat Systerskeppet:
- 700x35c
- Milt utböjt Albatrosstyre (om inte rentav samma sorts rando-bock som på Kryssar’n)
- Den M-märkta originalstyrstammen från tusingen, som för min och brorsans anatomi är för låg och lång för bock på 60 cm tusing men som borde vara perfekt för ett upprätt och bakåtsvept liv på 58 cm Tvillingkryssare
- Original alu-skärmar, lika brutalt avlutade till alu-silver som jag gjorde på Kryssar’n…
Ja, nåt i den fasongen, kunde inte det bli nåt?
Jag har sagt det förr och jag har misslyckats präktigare och präktigare för varje gång, men jag
ska försöka hålla nere budgeten den här gången. Det blir inte samma svala komponentval som på Kryssar’n. Men om bygget blir av och resultatet lovande nog så går det - så har det sagts mig - utmärkt väl att pimpa ett bygge i efterhand. Om det över huvud taget skulle behövas, i grunden ligger ju for crying out loud en 3x i gott skick så hur illa kan det gå? Give it up for Systerskeppet!