Blockettråden 2

Blockettråden 2
När böset ska kommunicera… finns en anledning dom aldrig har riktiga namnet.
7D95A7A5-CF25-4AFB-AA5D-D668A3D33E10.png

Blockettråden 2
Blockettråden 2
"Pontus den hemliga". Förtroendeingivande. Sen är det i alla fall inte Pontus på bilden på kontot, även om han inte vore den första som använder någon kändis eller idol som "avatar".

Blockettråden 2
Facebook marketplace är ju som nämnts tidigare en helt öppen hälericentral med stöldgods och piratkopior i överflöd. I artikelserien i Sydsvenskan om cykelstölderna så uttalade man väl sig om att man inte kan kolla alla annonser och litar på att folk anmäler. Det är så klart ren BS, framförallt eftersom man inte kan anmäla misstänkt stöldgods. Däremot piratkopior går att anmäla, men det hänger väl ihop med att det i det fallet finns kapitalstarka motparter som gärna hävdar sin immaterialrätt

Facebook struntar ju helt i att efterleva sina egna regler, framförallt när det gäller regeln kring namn. Men om inte annat så kan man ju ofta anmäla profilen i sig (inte varan) för brott mot den regeln om inte annat. Sen att kreti och pleti använder fejknamn för att inte bli hittade och därmed undergräver hela grundtanken med Facebook är ju en annan femma

Bl.a.
  • Namnet på profilen ska vara det namn dina vänner kallar dig i verkliga livet. Namnet ska också framgå på en id-handling eller ett dokument från vår lista över id-handlingar.
  • Det är inte tillåtet att utge sig för att vara någon annan eller något annat.

Blockettråden 2
Tjommen påstod det fanns kvitto från en sån där affär som tömmer brfer på cyklar. Förmodligen används den butiken av pundarna för att få kvitton eller kränga stulna grejer.

Blockettråden 2
Blockettråden 2
Men hallå, är det alltså både en Klein och en Diamondback där folk här i tråden har direktkontakt med "säljarna" och båda riktiga ägarna är identifierade?

Någon borde göra något!!?

Blockettråden 2
Men hallå, är det alltså både en Klein och en Diamondback där folk här i tråden har direktkontakt med "säljarna" och båda riktiga ägarna är identifierade?

Någon borde göra något!!?
Polisen föreslog att jag skulle stämma träff med honom och kalla dit dom. Men känns inte så troligt då säljaren vet var jag och min familj bor.

Tänkte kanske ta en tur runt gubbängen för att se om den står parkerad utanför något hus. Inte så stort område.

Någon som har något förslag?

Blockettråden 2
Polisen föreslog att jag skulle stämma träff med honom och kalla dit dom. Men känns inte så troligt då säljaren vet var jag och min familj bor.

Tänkte kanske ta en tur runt gubbängen för att se om den står parkerad utanför något hus. Inte så stort område.

Någon modig människa i Stockholmsområdet måste kunna sköta kontakten och antingen haffa tillbaks cykeln eller kalla dit polisen samtidigt som de möts upp och ser cykeln.

Det finns ju några exempel på när sådant slutat lyckligt här på happy. Polisen verkar ha varit snabba ut osv.

Lätt att sitta här på andra sidan landet och tycka massa saker, men hoppas det går att hitta på något..

Blockettråden 2

Hur blev cykeln stulen?

Blockettråden 2
Upp till dig förstås, men risken för att tjuven hämnas för att du lurar polisen på honom är nog liten?
Chansen för att nån skulle hämnas p.g.a. ett par tusenlappar känns nästan obefintlig. Det är säkert inte främmande för tjuven att ha med polisen att göra.
Jag har en svåger som blev av med en barnvagn som sen såldes på Häleribook någon dag senare. Han stämde möte, och när de träffades så sa tjuven typ "jaja, ta den då då..." och gick iväg.

Tror tjuvar av detta slaget inte är några gangstrar utan bara behöver några tusenlappar till knarket typ. Mångsysslare.

Blockettråden 2

Det är så man tydligen får göra.
Tror knappast herr lib vet hur du ser ut…

Blockettråden 2
Det är så man tydligen får göra.
Tror knappast herr lib vet hur du ser ut…
Nej det till skillnad från hon själv har jag mitt riktiga namn på FB. Så om jag blåser honom är jag inte så svår att hitta. Jag är också den enda i Sverige med mitt namn.

Sannolikheten för att han väljer att hämnas eller ej vet jag. Men minimerar gärna den risken då jag har sambo och två barn hemma.

Jag ska sova på saken... Kanske ber en vän "köpa" tillbaka den.

Blockettråden 2
Nej det till skillnad från hon själv har jag mitt riktiga namn på FB. Så om jag blåser honom är jag inte så svår att hitta. Jag är också den enda i Sverige med mitt namn.

Sannolikheten för att han väljer att hämnas eller ej vet jag. Men minimerar gärna den risken då jag har sambo och två barn hemma.

Jag ska sova på saken... Kanske ber en vän "köpa" tillbaka den.
Du kan ju skapa ett nytt fb-konto bara och kontakta honom med? Ladda ner Opera-webbläsaren, slå på vpn och skapa ett nytt fb-konto om FB är kinkigt med ip-adresser? Ta med dig ett par polare eller be några härifrån följa med, tror vi har bra representation i söder förort? Och ring polisen samtidigt.

Blockettråden 2
Har för mig att jag läst att det finns nån typ av boende för samhällets olycksbarn i Gubbängen, kanske åka dit och se om cykeln står utanför?

Två gånger har jag stött på cyklar jag fått stulna: den ena tjyven hoppade av cykeln och sprang ner i t-banan när jag sa att det var min. Den andra stötte jag på vid en bankomat, sa bara att det var min hoj och att jag var totalt ointresserad av hur personen kommit över cykeln, fick tillbaka den utan knussel men med en ursäkt.

Blockettråden 2
Har för mig att jag läst att det finns nån typ av boende för samhällets olycksbarn i Gubbängen, kanske åka dit och se om cykeln står utanför?

Två gånger har jag stött på cyklar jag fått stulna: den ena tjyven hoppade av cykeln och sprang ner i t-banan när jag sa att det var min. Den andra stötte jag på vid en bankomat, sa bara att det var min hoj och att jag var totalt ointresserad av hur personen kommit över cykeln, fick tillbaka den utan knussel men med en ursäkt.
Det blir nog en tour de Gubbängen innan jul.

Så fort polisen lagt ner fallet så ska den köpas tillbaka. Så länge har jag försökt sprida vitt och stort bild på cykeln och att den är stulen.

Blockettråden 2

Hmm… Varit med om stöldförsök där nyckeln, laddaren, displayen och KVITTOT försvunnit… De måste gjort inbrott hemma hos stackaren och letat upp kvittot.. ?
Man undrar ju vem som är tjyven…

Bilagor

• FEA492BE-D886-42C2-988A-29D11F981944.jpeg
    FEA492BE-D886-42C2-988A-29D11F981944.jpeg
    110.7 KB · Besök: 143
  • 7E1EA19C-7E74-450C-A179-506E7092C29C.jpeg
    7E1EA19C-7E74-450C-A179-506E7092C29C.jpeg
    122.3 KB · Besök: 149
Senast ändrad:
Blockettråden 2

Hmm… Varit med om stöldförsök där nyckeln, laddaren, displayen och KVITTOT försvunnit… De måste gjort inbrott hemma hos stackaren och letar upp kvittot.. ?
Man undrar ju vem som är tjyven…
Rätt som det är dyker det väl upp en annons där hälaren säljer en nyckel, laddare, display och kvitto men ingen cykel.

Blockettråden 2

Stämmer bra det! Har en gammal vän som bor där. Tror knappast att någon av de stolpskott som bor där tar in cykeln i lägenheten.

Tillbaka
Topp