Status MTB banor i Skåne?

Prövade Hovdala idag. Det är mycket stigar, och löv. För en norrlänning är det lite förvirrande. Det blev mycket uppför i onödan misstänker jag. Men bra cykling.

På väg hem efter jul hemma i Hälsingland.
Hur ser det ut? Främst kring Hässleholm. Barmark? Plusgrader? Blött?

2023 - säsongen är igång
Någon med tips på enduro/trail cykling runt "Lund" området (5-8 mils radie är ok). Jag är sugen att cykla på Fredag, Lördag och Söndag, blir lerig och kallt men det är värt det :-)
Någon som kanske har tänkt att cykla i helgen som har lust att visa några ställen?
Stort tack på förhand!

2023 - säsongen är igång
Någon med tips på enduro/trail cykling runt "Lund" området (5-8 mils radie är ok). Jag är sugen att cykla på Fredag, Lördag och Söndag, blir lerig och kallt men det är värt det :-)
Någon som kanske har tänkt att cykla i helgen som har lust att visa några ställen?
Stort tack på förhand!
I Hörby och Billesholm finns riktigt roliga banor om du kan åka en bit :) Tyvärr upptagen i helgen men annars hade de varit skoj!

För XC & lite snällare sting men utan att för den delen vara tråkigt på något vis så har du Hörby & Höör.

Hörby så sikta in dig på sista avfarten om du kör från Lund. Ligger en stor grusparkering vid rondellen där du kan parkera och slingorna börjar sen precis ovanför rondellen.

Höör så sikta in dig på Orup, finns gott om parkering där och enkelt att hitta.

Vill du på lite värre single track så rekommenderar jag starkt Vångabacken utanför Kristianstad samt Ryssberget och deras bikepark där som jag personligen tycker är magisk, jockarps.

Här finns lite information:

Bilagor

• 7CC83CE0-1D4F-4AB1-B955-620D047F3CF1.jpeg
    7CC83CE0-1D4F-4AB1-B955-620D047F3CF1.jpeg
    996.2 KB · Besök: 146
  • A20C789F-B33D-4B28-986E-7376DB6F98BF.jpeg
    A20C789F-B33D-4B28-986E-7376DB6F98BF.jpeg
    1.4 MB · Besök: 149
  • F73FFF37-DA65-42CF-B4CE-263E6839F86E.jpeg
    F73FFF37-DA65-42CF-B4CE-263E6839F86E.jpeg
    1.7 MB · Besök: 136
  • 97BF5795-148C-4294-BA2E-3B72CD161AE0.jpeg
    97BF5795-148C-4294-BA2E-3B72CD161AE0.jpeg
    1.2 MB · Besök: 134
Efter många år från MTB har jag äntligen skaffat en ny hoj och nu bor jag nere i Höllviken där det är sjukt platt...nån som har en karta med kul mountainbikespår i närheten. Har sett att vissa kör på lernacken men det kanske finns fler ställen som eventuellt är inom cykelavstånd?

För Enduro så Genarp, Vånga, Hovdala eller Söderåsen. Men jag tycker det är värt att köra till Ryssberget ändå. Det är väldigt vått överallt nu så det är väl sådär rent allmänt.

Efter många år från MTB har jag äntligen skaffat en ny hoj och nu bor jag nere i Höllviken där det är sjukt platt...nån som har en karta med kul mountainbikespår i närheten. Har sett att vissa kör på lernacken men det kanske finns fler ställen som eventuellt är inom cykelavstånd?

Enligt Heatmap verkar det rätt klent i området. Bokskogen/Bökeberg är väl närmst ihop med Regnbågsbanan på Lernacken. Även Spillepengens bana inom Malmö, har du inte cyklat på ett tag så funkar den några gånger.

Sen är det rätt jämt skägg mellan Skrylle, Genarp, Prästaskogen, Järavallen, Klosterängen.

Senast ändrad:
Prästaskogen tycker jag är ovärt att packa bilen för jämfört med Genarp även om det är nära. Speciellt om man har en bil som är lägre än mitten på markavägen upp.
Fin miljö dock.

Samma för mig med regnbågsbanan men jag har 22min till lernacken och 27 till Genarp. Annan avägning från Höllviken kanske.

Bokskogen & Skabersjö kan jag cykla till annars föredrar jag Genarp över det också. De är inte heller riktigt poppis bland markägarna.

Prästaskogen tycker jag är ovärt att packa bilen för jämfört med Genarp även om det är nära. Speciellt om man har en bil som är lägre än mitten på markavägen upp.
Fin miljö dock.

Samma för mig med regnbågsbanan men jag har 22min till lernacken och 27 till Genarp. Annan avägning från Höllviken kanske.

Bokskogen & Skabersjö kan jag cykla till annars föredrar jag Genarp över det också. De är inte heller riktigt poppis bland markägarna.
Håller med! Genarp, bökeberg och skrylle är favoriterna. Men det är snarare XC än enduro. Finns väl något enduro segment i genarp runt klinten men inget jag provat.

Håller med! Genarp, bökeberg och skrylle är favoriterna. Men det är snarare XC än enduro. Finns väl något enduro segment i genarp runt klinten men inget jag provat.
Det finns runt klinten och observatoriet. Det byggs rätt friskt men det är väl alltid nära till konflikt. Bäst att inte prata för mycket om det kanske. Möjligen har det lättat lite med kommande generations grevar och baroner.

Kungsbygget funkar och är väldigt spännande, igår (Lördag) med snö längst upp ?. Riktigt kul och det var bara att följa med spåren ner om jag så säger ?.
Dock riktigt blöt!

Börjar bli blöt i Bockeboda, fungerar bättre i de närliggande områdena Baslinjen och Uddarp..

Men bäst funkar skogen mellan Åhus och Rigeleje så här års..

Det är det nog

Yes det är det. Den består av blandat lite stig och en del grusväg. Inget som är uppmärkt eller så, så man måste nästan navigera med en cykeldator för att hitta runt.
Skulle vilja säga att den är inte speciellt upphetsande..

Men bäst funkar skogen mellan Åhus och Rigeleje så här års.

Cyklar där ett par gånger per år då jag har goda vänner med sommarhus i Yngsjö. Hittar tyvärr inte jättebra utan det blir lätt samma väg båda hållen kanske med aningen variation på ena hållet där jag vet det går parallellstigar.

Finns det nån sjysst fortsättning/alternativ efter Juleboda (vilket är så långt jag kom på "havsnära stigar" senast) tex retur tillbaka inåt landet med lite skog o grusväg?

Tillbaka
Topp