Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Tvekar man inte att cykla på köpehjul borde ju ställbyggt duga också.

Som nybörjare upplever jag ställ enormt mycket lättare. Speciellt jämfört med fram i dämpad gaffel.

Hjulbyggartråden
Eftersom inte alla ramar är symetriska så är det väl enklast att bygga ett rätt dishat hjul isf ett som man tror är rätt dishat i just sin egen ram?
Då passar det dessutom i alla andra cyklar som ska ha liknande dish.
som sagt, det är ett bra upplägg för att kolla centreringen att på prov vända hjulet oavsett mekställ eller justering på plats i cykeln.

och det finns för att krångla till det varianter där hjulet inte ska vara centrerat...

Hjulbyggartråden
Jag köpte ett radon från bd. Kan inte jämföra med nåt annat men det funkar. Tycker det är svårt att centrera men ingen big deal.

Köpte även ett dish verktyg.

Byggde lite utan verktyg först. Happykorrekt men kass.
Valde mellan Radon-riktställ som verkade robust och komplett och ett från Wiggle. Snålheten slog till och jag valde wiggle-stället för att spara 500kr.

Återkommer med kort utlåtande när jag använt riktstället. Det verkar fått både ris och ros...

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Valde mellan Radon-riktställ som verkade robust och komplett och ett från Wiggle. Snålheten slog till och jag valde wiggle-stället för att spara 500kr.

Återkommer med kort utlåtande när jag användt riktstället. Det verkar fått både ris och ros...

Ser väl bra ut. Följer adapter för ta med? Annars tar det ut lite av prisskillnaden

Skillnaden jag kan se är att radon har tunga fötter om man vill slippa skruva fast det. Och att det finns två hål som eventuellt går att montera klockor i.

Hjulbyggartråden
Adaptrar? Jag körde med dessa i i mitt park-tool ts2.2 ställ, funkade toppen. För 12 o 15 mm axel. Sålde för övrigt stället då jag inte gillade det alls. Kör nu i mitt hemmabyggda igen. Dessa funkar utmärkt oavsett ställ.

Hjulbyggartråden
Ser väl bra ut. Följer adapter för ta med? Annars tar det ut lite av prisskillnaden

Skillnaden jag kan se är att radon har tunga fötter om man vill slippa skruva fast det. Och att det finns två hål som eventuellt går att montera klockor i.
Det går bra att använda en vanlig QR-axel för att rikta ett hjul med TA-nav i ett sådant riktställ.

Hjulbyggartråden
Har som sagt inte testat än men det som följer med är typ en sfär man skruvar fast i klykan och som centrar i axelhålet.
Utgår från att herr doktor Radon räknat på detta.

Hjulbyggartråden
Budget-setup: Newmen XA25 på Deore-nav och Sapim D-light till grushärket.
CB461D00-9E90-44D2-9DB0-93728111A95D.jpeg

3B47600E-A71C-4E58-8F69-6738CE536406.jpeg

Hjulbyggartråden
Det är mer… tror jag… jag får försöka googla lite.
Jag byggde hjul med brickor för inte allt för längesedan. De är inte mindre än 0,5 mm och inte mer än 1,5 mm tjocka. Det är förhoppningsvis inom marginalerna, så jag tror det är lugnt att räkna med 1 mm.

Kan mäta men är inte hemma förrän imorgon kväll..

Hjulbyggartråden
Hm-brickorna jag bygger med när jag använder "utvändiga" nipplar brukar jag oftast räkna som 1 mm fastän det är strax över 0,5mm när jag mätt.
Om du skriver vilken sorts brickor du menar så är det lättare att svara.

Hjulbyggartråden
Jag kom på att jag ska ha brickor i någon låda! Märket är newmen och gör förhoppningsvis att ekrarna går att använda vid ett fälgbyte. Skiljer 2mm erd tror jag…

Hjulbyggartråden
Jag kom på att jag ska ha brickor i någon låda! Märket är newmen och gör förhoppningsvis att ekrarna går att använda vid ett fälgbyte. Skiljer 2mm erd tror jag…
Angående brickor. Ska bygga två hjul. Ena med DT R500 fälg och de andra med DT XR 391 fälg. Köpt Sapim ekrar och nipplar. Men till XR-fälgen såg jag nu att det följde det med nipplar och brickor. Hade ju inte tänkt använda brickor och vill egentligen använda de svarta Sapim-nipplarna istället för de silverfärgade DT nipplarna. Bör jag bygga med brickor dvs DT nipplar eller funkar det bra utan? Inget av hjulen kommer se några större belastningar.

Hjulbyggartråden
Angående brickor. Ska bygga två hjul. Ena med DT R500 fälg och de andra med DT XR 391 fälg. Köpt Sapim ekrar och nipplar. Men till XR-fälgen såg jag nu att det följde det med nipplar och brickor. Hade ju inte tänkt använda brickor och vill egentligen använda de svarta Sapim-nipplarna istället för de silverfärgade DT nipplarna. Bör jag bygga med brickor dvs DT nipplar eller funkar det bra utan? Inget av hjulen kommer se några större belastningar.
Du bör använda brickorna, men det går fint att köra med sapim nipplar.

Hjulbyggartråden
Ok. Men nipplarna och brickorna är från något ”PHR” system och enbart kompatibla med varandra om jag förstår rätt. Hur kommer det sig att en fälg kräver brickor men inte en annan (till synes likvärdig).
Enligt internets är just vanliga Sapim formade väldigt likt DTs PHR-kompatibla nipplar, så det ska nog gå bra.

Hjulbyggartråden
Tack för svar. Då får det bli Sapim nipplar med DT brickor på XR fälgen och utan på R. Blir intressant, kanske båda fallerar efter 1 meter?. Nu bara evighetsväntan på ekrarna som verkar försvunnit hos tyska posten…

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag har en Omnium Cargo på ingång, som ska få ett starkt och pålitligt framhjul med dynamo. Navet är redan köpt, ett silvrigt SP med 36 hål. Vill gärna ha en silvrig/polerad fälg till det, 20" och rejält bred.

Finns det något argument mot att bygga på en BMX-fälg, ex: https://www.stolenbmx.com/products/rampage-rims?variant=48324868743

BMX känns som en helt egen nisch av cykelvärlden, dit mina kunskaper inte sträcker sig. Det jag vet är att fälgen är bred, ganska lätt, dubbelbottnad och modest prissatt. Missar jag något?

Hjulbyggartråden
Jag har en Omnium Cargo på ingång, som ska få ett starkt och pålitligt framhjul med dynamo. Navet är redan köpt, ett silvrigt SP med 36 hål. Vill gärna ha en silvrig/polerad fälg till det, 20" och rejält bred.

Finns det något argument mot att bygga på en BMX-fälg, ex: https://www.stolenbmx.com/products/rampage-rims?variant=48324868743

BMX känns som en helt egen nisch av cykelvärlden, dit mina kunskaper inte sträcker sig. Det jag vet är att fälgen är bred, ganska lätt, dubbelbottnad och modest prissatt. Missar jag något?
den lär inte vara trygg att köra slanglöst, om du nu skulle önska..

Hjulbyggartråden
Hej i Hjulbyggartråden !

Jag vill lära mig rikta hjul ordentligt, just nu platsar min riktningsförmåga i Fulmeck-tråden. Jag gissar jag behöver ett riktställ och eventuellt också en ekerspänningsmätare som hjälp på traven.

Behovet är att klara familjens alla cyklar (24-29" hjul) med QR, 142mm boost och gärna också vanligt nav (stadscykel) med muttrar.

Funkar dessa ?

Jag har använt ett hemmabyggt ställ i många år. Har byggt ett 30-tal utmärkt fungerande hjul där inget hittills gått sönder. Jag kollar samtidigt rundheten med en liten höjbar labplattform, vilken jag annars använder vid macrofoto.

Bilagor

• IMG_20230128_202558679.jpg
    IMG_20230128_202558679.jpg
    666 KB · Besök: 60
  • IMG_20230128_202523211.jpg
    IMG_20230128_202523211.jpg
    507.1 KB · Besök: 72
Hjulbyggartråden
Nej, men den är å andra sidan i alltför gott sällskap bland andra 20"-fälgar som kräver slang.
ja, konceptet tycks ha gått bmx-världen förbi. de kör ju med hysteriskt höga däcktryck, och då är det knappast en fördel med slanglöst.

men har själv önskat breda 20-tums fälgar till ett vinterbromptonprojekt där jag önskar köra slanglöst på grund av dubbpunkarisken. det tycks finnas bara ett par dyrare varianter. avvaktat med köp tills jag fått tag i en baktriangel lämplig för skivbroms.

Hjulbyggartråden
ja, konceptet tycks ha gått bmx-världen förbi. de kör ju med hysteriskt höga däcktryck, och då är det knappast en fördel med slanglöst.

men har själv önskat breda 20-tums fälgar till ett vinterbromptonprojekt där jag önskar köra slanglöst på grund av dubbpunkarisken. det tycks finnas bara ett par dyrare varianter. avvaktat med köp tills jag fått tag i en baktriangel lämplig för skivbroms.
Återkom gärna med tips om du hittar någon lämplig fälg ??

Hjulbyggartråden
Vad är det som avgör det på moderna fälgar? Kan inte se någon större skillnad på kanten. Är det pinned joint vs sleeved joint?

Tex dartmoor fortress & raider

Hjulbyggartråden
Vill minnas att jag såg en den udda fälgar på Amazon och dyl när jag letade till min omnium. För mig slutade det med en spank spoon 28. Men den är varken 36håls eller silver :) https://www.bike24.com/p2159142.html
Jo, det är nästan som darknet att leta 20"-fälg, en ny okänd sida av internet. Alltså utanför Bike24 och happy.

Var hittar ni ekrar i de kortare längderna? Allt har ju inte satt sig vad gäller komponenter, men det lutar åt 180-190 mm långa ekrar, vilket är en bristvara på trygga Bike24.

Hjulbyggartråden
Edit: spoon var ju redan tipsade om, läste dåligt!

Spank spoon finns i 20”, verkar vara vettiga med 23 id. Endast 32h dock.

Jag byggde två 20” framhjul till vår trehjuling på Stolen bmx-fälgar, de rullar fortsatt fint. Kör dem inte slanglöst dock.

27CF2987-C656-4205-8949-18632EA08AD5.jpeg

Hjulbyggartråden
Om man bara ska tipsa om fälgar så valde jag själv Ryde Andra 40 till min Omnium. Oförstörbart intryck. Dock svarta..

Köpte mina på Veloform, där man även kan få korrekt längd på ekrar osv. Anders skickar säkert om du inte håller till i Göteborg @velovin .

D2478DE0-E18D-471E-A84D-A18E524B3931.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp