Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Tjusigt! Vad är det för fälgar…?
DCR 24/25 Disc.

Hjulbyggartråden
Någon som vet var man kan få tag på eker över disk? 80tals herrcykel.
Jägersro? Staffanstorp cykel?

Om man ska köpa på nätet, är det billigaste 2mm som gäller eller vad finns det för parametrar för eker till standardcykel? 292mm verkar det vara.

Hjulbyggartråden
Någon som vet var man kan få tag på eker över disk? 80tals herrcykel.
Jägersro? Staffanstorp cykel?

Om man ska köpa på nätet, är det billigaste 2mm som gäller eller vad finns det för parametrar för eker till standardcykel? 292mm verkar det vara.
Skall du ersätta enstaka trasiga ekrar är det viktigaste att de nya har samma diameter som de som gamla.

Hjulbyggartråden
Jag tänkte mest på om det är någon annan klass av eker på en standardcykel.

2mm / 292 mm verkar det vara. Att de ska nå mellan nav och fälg insåg jag.
Tror jag har en jäkla massa sådana liggandes – råkade beställa 160 i stället för 80 st när det skulle byggas hjul i våras (lätt hänt). Behöver du precis nu så blir det kanske lite tight, men annars ska jag ner till storstan nästa vecka.

Hjulbyggartråden
Tror jag har en jäkla massa sådana liggandes – råkade beställa 160 i stället för 80 st när det skulle byggas hjul i våras (lätt hänt). Behöver du precis nu så blir det kanske lite tight, men annars ska jag ner till storstan nästa vecka.
Jag försöker hitta i morgon. Orkar jag köra till staffanstorp har de nog. Den lokalen slusken har tagit julledigt.

Gissar att det inte är storstaden staffanstorp du tänker på?

Hjulbyggartråden
Finns några varianter på två-kors på fälg med olika offset på hålen höger och vänster?
Försöker sätta ihop ett hjul jag tagit i sär och nu nu är ekrarna för långa. Enligt etikett och inspektion så är alla ekrar lika långa.

Om jag läser Jobst Brandt korrekt så ska hålen vara "Utåt" = närmst fläns? Det kan ju varit annorlunda från början men det borde inte ge så mycket skillnad på längden.
3-kors finns det inte plats för (24h).

Det är väl ingen skillnad att bygga 2 kors mot 3 kors? Jag tycker det ser rätt ut.....

Hjulet är skitsamma. Jag trodde jag skulle använda hubben men den är så tung att det är inget att ha. Därför sätter jag ihop det igen. Hade ändå varit bra att veta vad som hänt.

EDIT. Hittade en bild nu. Första ekern verkar vara förskjuten två hål jämfört med parktools guide men det bör innebära att den hamnar i samma offset....

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Hålen i hubben sitter i grupper om två. Hur vet man vilken lead eker ska sitta i? Skulle säga att om man flyttar den ett hack så blir det längre avstånd mellan korsande ekrar.

Hjulbyggartråden
Vad har du för nav?
Xero 24h
Läs på Sheldons hemsida. Beror på vilket håll "första ekerhålet" är borrat åt tror jag.
Så jävla svårt att begripa vad de menar bara. Jämfört med parktools klarspråk.
Borrningen är väl i fälgen, påverkar det håll val i fälgen?
Jag är inne på att jag ska byta hål för att få bättre vinkel på ekrar

Hjulbyggartråden
Likt detta? Märkligt nav ?

Hur var det ekrar förut? Kanske ekrarna som behöver räknas lite annorlunda

Bilagor

• CDFA0F13-C660-4B2E-813A-15D2CC8FFEE8.jpeg
    CDFA0F13-C660-4B2E-813A-15D2CC8FFEE8.jpeg
    57.2 KB · Besök: 70
Hjulbyggartråden
Likt detta? Märkligt nav ?

Hur var det ekrar förut? Kanske ekrarna som behöver räknas lite annorlunda
Ja precis. De sitter i grupper om två
Räkna? Det enda jag kan komma på att variera är vilket av hålparet som lead eker sätts i. Främre eller bakre. Flyttar jag till bakre så hamnar korsande trailing till en grupp längre bort och avståndet blir betydligt längre.

Edit. Ja, precis. I din bild sitter de tvärtom

Hjulbyggartråden
Du menar räkna på längden. Ja det är en gåta jag tänker lösa genom att aldrig köpa ett sådant nav.

Nu har jag ju ekrar på 263mm som passade för några dagar sedan

Hjulbyggartråden
Vad menar du att det har passat men inte längre?
Det satt ihop men jag tog isär det för att använda navet. Fälgen är gammal och nedbromsad. Eftersom det var tyngre än jag trodde så sätter jag på fälgen igen. Finns bara dyra mtb fälgar till 24h. Tur var ju det eftersom jag aldrig kunnat räkna ut ekerlängden.

Nu är ekrarna rejält långa..Samma ekrar.

Att slänga skiten är ett alternativ men jag tror det är löst nu. Ska testa en gång till. Fördelen är att jag blivit rätt bekväm med att ekra upp.....repetition är kunskapens moder.

Hjulbyggartråden
fan, det blir ju tvärtom på nds. Grejen är nog att första korsningen inte ska vara med närmsta grannen utan med kompisen från ett annat hålpar och 2a korsningen från ett hål från näst nästa par.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Hej
Tänkte bygga ett par hjul till min monstergravel och konvertera från 26" till 700C. Kan man få en second opinion på ekerländ. Tänkte köra Sapim D-Light 290 mm runtom. Har jag räknat rätt, kommer det funka eller borde borde jag välja annat?
Framnav_bild.PNGFramnav.PNGBaknav_bild.PNGBaknav.PNGEker_1.PNGEker_2.PNG

Hjulbyggartråden
Hej
Tänkte bygga ett par hjul till min monstergravel och konvertera från 26" till 700C. Kan man få en second opinion på ekerländ. Tänkte köra Sapim D-Light 290 mm runtom. Har jag räknat rätt, kommer det funka eller borde borde jag välja annat?
Visa bilaga 602389Visa bilaga 602388Visa bilaga 602385Visa bilaga 602384Visa bilaga 602386Visa bilaga 602387
DT fälg i DT app = inget problem med olika standard på ERD iaf. 1,4 mm kort gäng-grepp som du får på DS fram är lugnt. Vid finbygge kanske jag hade kört 292 där, och tunnare ekrar på ena sidan.

Hjulbyggartråden
Mm, nu tror jag eventuellt det funkar men om man inte gör tvärtom vid navet på NDS så påverkar det var första ekern på NDS måste hamna så nu är inte ventilen rätt utan hela möget måste rotera ett hål.

Då kommmer hålens höger vänster offsett fel...om jag fattat den biten rätt. Jag tror ändå det är rätt vid navet för hela poängen med assymetriskta hål i navet är nog att öka aståndet mellan korsande ekrar.

Vet i fan om jag inte låter det ligga nu i väntan på att jag förhoppningsvis aldrig behöver hjulet.

Hjulbyggartråden
DT fälg i DT app = inget problem med olika standard på ERD iaf. 1,4 mm kort gäng-grepp som du får på DS fram är lugnt. Vid finbygge kanske jag hade kört 292 där, och tunnare ekrar på ena sidan.
Tunnare ekrar på ena sidan - vilken då? Höger fram kan jag gissa men bak, tunnare även på höger? Störst belastning lär ju bromsarna ge men man vill ju inte ha för klent på drivisidan, eller?

Hjulbyggartråden
Hej i Hjulbyggartråden !

Jag vill lära mig rikta hjul ordentligt, just nu platsar min riktningsförmåga i Fulmeck-tråden. Jag gissar jag behöver ett riktställ och eventuellt också en ekerspänningsmätare som hjälp på traven.

Behovet är att klara familjens alla cyklar (24-29" hjul) med QR, 142mm boost och gärna också vanligt nav (stadscykel) med muttrar.

Funkar dessa ?

Hjulbyggartråden
Hej i Hjulbyggartråden !

Jag vill lära mig rikta hjul ordentligt, just nu platsar min riktningsförmåga i Fulmeck-tråden. Jag gissar jag behöver ett riktställ och eventuellt också en ekerspänningsmätare som hjälp på traven.

Behovet är att klara familjens alla cyklar (24-29" hjul) med QR, 142mm boost och gärna också vanligt nav (stadscykel) med muttrar.

Funkar dessa ?

Jag köpte ett radon från bd. Kan inte jämföra med nåt annat men det funkar. Tycker det är svårt att centrera men ingen big deal.

Köpte även ett dish verktyg.

Byggde lite utan verktyg först. Happykorrekt men kass.

Hjulbyggartråden
Hej i Hjulbyggartråden !

Funkar dessa ?

Inflikar med några snabba:

Jag har ett Park Tool-ställ. Det är lika skräpigt som nästan allt annat blått, så ett enkelt Unior lär vara närapå lika bra. Köp åtminstone inte ett dyrt men dåligt Park Tool-ställ. Vart har de fått sin status från? Forna tider? [Slut på oefterfrågad rant]

Ekerspänningsmätare kollar bara det man redan gjort, den bidrar liksom ingenting i själva arbetet. Lätt att stirra sig blind på att mäta varje eker hela tiden, när processen egentligen består i att bygga ett jämnt, rakt, välmasserat hjul som i allra sista skedet kollas med ekerspänningsmätaren. Jag blottar min egen status som hjulbyggare genom att säga att jag inte har någon ekerspänningsmätare (eller dishverktyg heller för den delen). Tydligen går det bra ändå.

Sen det viktigaste: gör SMÅ justeringar i taget. Jag brukar köra kvartsvarv som utgångspunkt om det inte är jäkligt ospänt. Ta inga genvägar genom att tänka "äh jag drar åt ordentligt här så blir det bra". Då blir det dåligt.

Lycka till!

Hjulbyggartråden
Känns ändå bra att kolla så ingen eker är riktigt off men verkar oftast hamna inom 10% av sig själv.

Köper inte så mycket verktyg från parktool men deras guider är mycket bra. Även för hjul

Hjulbyggartråden
Med risk för att låta jäkligt negativ:

Är inte det där stället onödigt avancerat för ett så lågt pris? Klockorna lär vara urkassa (see what I did there!) och konstruktionen är avancerad vilket kräver att den är tillverkad med hög precision och med bra material för att hålla över tid. Känns som en typisk kinaprodukt där man köper en sak efter specifikation snarare än efter funktion. Och miljön och det där..

Hjulbyggartråden
Nä, men klart man kan vara skeptisk, med all rätt.

Men, konstruktionen är inte så avancerad och känns stabil. Har ingen aning om klockorna är dåliga eller inte, en guage-mätare är inte direkt hightech. Det enda jag saknar är att mätarna skulle har rullar (som DT Swiss tror jag).

Miljön, självklart - för andra riktställ tillverkas säkert i EU...

Hjulbyggartråden
Inflikar med några snabba:

Jag har ett Park Tool-ställ. Det är lika skräpigt som nästan allt annat blått, så ett enkelt Unior lär vara närapå lika bra. Köp åtminstone inte ett dyrt men dåligt Park Tool-ställ. Vart har de fått sin status från? Forna tider? [Slut på oefterfrågad rant]

Ekerspänningsmätare kollar bara det man redan gjort, den bidrar liksom ingenting i själva arbetet. Lätt att stirra sig blind på att mäta varje eker hela tiden, när processen egentligen består i att bygga ett jämnt, rakt, välmasserat hjul som i allra sista skedet kollas med ekerspänningsmätaren. Jag blottar min egen status som hjulbyggare genom att säga att jag inte har någon ekerspänningsmätare (eller dishverktyg heller för den delen). Tydligen går det bra ändå.

Sen det viktigaste: gör SMÅ justeringar i taget. Jag brukar köra kvartsvarv som utgångspunkt om det inte är jäkligt ospänt. Ta inga genvägar genom att tänka "äh jag drar åt ordentligt här så blir det bra". Då blir det dåligt.

Lycka till!
Väldigt bra råd! Jag hade precis funderingar på det du skrev om (ekerspänningsmätare och om att "lyxa till det" med park tools.)

Bra tips om hur justera hjulen också. Jag har nog varit för otålig och skruvar nog minst hela varv med ekernyckeln.

?

Hjulbyggartråden
Jag hade satsat på ett billigare riktställ, ett dishverktyg och en ekertensiometer.

Edit: Efter att ha förstått att det bara gäller riktning av befintliga hjul så backar jag, rekommendationen är för att bygga hjul.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Du har redan fått bra råd som inte jag behöver upprepa
Om hjulen från början har välspända ekrar är jag tveksam till att du skulle behöva en ekerspänningsmätare, jag tycker att det är enklare att höra ekerspänningsskillnad mellan ekrar genom att knäppa på dem med en nagel.

Ett riktställ kan vara bekvämt att ha, om du har plats för det, tänk på att det skall klara alla varianter på nav och navbredder. Jag har inte så mkt plats och använder riktställ främst när jag bygger hjul med nya och rena delar för då kan jag ställa riktstället på soffbordet i vardagsrummet och skruva i lugn o ro. När jag "bara" skall rikta hjul brukar jag nöja mig med att lyfta upp hela cykeln i ett mekställ så att jag får en bra arbetshöjd för hjulriktning. På så sätt slipper jag göra rent hjulet så som krävs för att jag skall få sätta riktstället på soffbordet i vardagsrummet.

Enl mig är det enda verktyg som verkligen behövs för att rikta hjul en bra ekernyckel.
Det kan också vara bra att droppa en droppe olje på varje eker där den går in i nippeln, snurra på hjulet och sedan vrida lite fram och tillbaka på nipplarna för att "jobba in" oljan i gängorna.
Vad som inte behövs för att rikta hjul är ett dish/centreringsverktyg.

Jag har nog varit för otålig och skruvar nog minst hela varv med ekernyckeln.
Vid (fin-)riktning kan även ¼-varv vara mkt, men det märks snabbt om man är noggrann och tar det lugnt under själva riktandet.

Hjulbyggartråden
Tänker på det där, om nu ramen är sne. Borde inte felmarginalen på ramen ligga inom felmarginalen du själv har med typ spännband eller vad du sätter ramen för att rikta?

Annars är typ ramen kass? Bara en tanke.

Hjulbyggartråden
En fördel med att bygga ett hjul som är dishat är att cykeln upplevs som tänkt oavsett hur ramen ser ut.
det är inte svårare än att vända hjulet och se om dishningen är korrekt. liksom man gärna gör i ett ställ. som du antyder kan detta vara lite lurigt med vissa cyklar. t ex på brompton skall hjulet stå åt höger sida i förhållande till kedjestagen, det finns till och med en liten inbuktning i röret på höger sida. men centrerat i förhållande till sadelstagen och ramen.

jag brukar disha platta (driv)sidan typ en mm extra, för min erfarenhet är att fälgen något lite förskjuter sig åt icke drivsidan efter ett tag.

brukar också ha hjulet lite mer överdishat än så inför sista justeringen, för ekrarna på icke drivsidan är lättare med sin lägre spänning att spänna upp, än den hårt spända drivsidan.

Hjulbyggartråden
Eftersom inte alla ramar är symetriska så är det väl enklast att bygga ett rätt dishat hjul isf ett som man tror är rätt dishat i just sin egen ram?
Då passar det dessutom i alla andra cyklar som ska ha liknande dish.

Tillbaka
Topp