Hjulbyggartråden
Tjusigt! Vad är det för fälgar…?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tjusigt! Vad är det för fälgar…?
DCR 24/25 Disc.Tjusigt! Vad är det för fälgar…?
dcrwheels.co.uk
Skall du ersätta enstaka trasiga ekrar är det viktigaste att de nya har samma diameter som de som gamla.Någon som vet var man kan få tag på eker över disk? 80tals herrcykel.
Jägersro? Staffanstorp cykel?
Om man ska köpa på nätet, är det billigaste 2mm som gäller eller vad finns det för parametrar för eker till standardcykel? 292mm verkar det vara.
Nja. Att längden stämmer är det som är viktigt.Skall du ersätta enstaka trasiga ekrar är det viktigaste att de nya har samma diameter som de som gamla.
Tror jag har en jäkla massa sådana liggandes – råkade beställa 160 i stället för 80 st när det skulle byggas hjul i våras (lätt hänt). Behöver du precis nu så blir det kanske lite tight, men annars ska jag ner till storstan nästa vecka.Jag tänkte mest på om det är någon annan klass av eker på en standardcykel.
2mm / 292 mm verkar det vara. Att de ska nå mellan nav och fälg insåg jag.
Jag försöker hitta i morgon. Orkar jag köra till staffanstorp har de nog. Den lokalen slusken har tagit julledigt.Tror jag har en jäkla massa sådana liggandes – råkade beställa 160 i stället för 80 st när det skulle byggas hjul i våras (lätt hänt). Behöver du precis nu så blir det kanske lite tight, men annars ska jag ner till storstan nästa vecka.
Jag som läste lite skevt, så nej det var nog inte Staffanstorp jag syftade på.Jag försöker hitta i morgon. Orkar jag köra till staffanstorp har de nog. Den lokalen slusken har tagit julledigt.
Gissar att det inte är storstaden staffanstorp du tänker på?
Vad har du för nav?Hålen i hubben sitter i grupper om två. Hur vet man vilken lead eker ska sitta i? Skulle säga att om man flyttar den ett hack så blir det längre avstånd mellan korsande ekrar.
Läs på Sheldons hemsida. Beror på vilket håll "första ekerhålet" är borrat åt tror jag.Hålen i hubben sitter i grupper om två. Hur vet man vilken lead eker ska sitta i? Skulle säga att om man flyttar den ett hack så blir det längre avstånd mellan korsande ekrar.
Xero 24hVad har du för nav?
Så jävla svårt att begripa vad de menar bara. Jämfört med parktools klarspråk.Läs på Sheldons hemsida. Beror på vilket håll "första ekerhålet" är borrat åt tror jag.
Ja precis. De sitter i grupper om tvåLikt detta? Märkligt nav ?
Hur var det ekrar förut? Kanske ekrarna som behöver räknas lite annorlunda
Vad menar du att det har passat men inte längre?Du menar räkna på längden. Ja det är en gåta jag tänker lösa genom att aldrig köpa ett sådant nav.
Nu har jag ju ekrar på 263mm som passade för några dagar sedan
Det satt ihop men jag tog isär det för att använda navet. Fälgen är gammal och nedbromsad. Eftersom det var tyngre än jag trodde så sätter jag på fälgen igen. Finns bara dyra mtb fälgar till 24h. Tur var ju det eftersom jag aldrig kunnat räkna ut ekerlängden.Vad menar du att det har passat men inte längre?
DT fälg i DT app = inget problem med olika standard på ERD iaf. 1,4 mm kort gäng-grepp som du får på DS fram är lugnt. Vid finbygge kanske jag hade kört 292 där, och tunnare ekrar på ena sidan.Hej
Tänkte bygga ett par hjul till min monstergravel och konvertera från 26" till 700C. Kan man få en second opinion på ekerländ. Tänkte köra Sapim D-Light 290 mm runtom. Har jag räknat rätt, kommer det funka eller borde borde jag välja annat?
Visa bilaga 602389Visa bilaga 602388Visa bilaga 602385Visa bilaga 602384Visa bilaga 602386Visa bilaga 602387
Tunnare ekrar på ena sidan - vilken då? Höger fram kan jag gissa men bak, tunnare även på höger? Störst belastning lär ju bromsarna ge men man vill ju inte ha för klent på drivisidan, eller?DT fälg i DT app = inget problem med olika standard på ERD iaf. 1,4 mm kort gäng-grepp som du får på DS fram är lugnt. Vid finbygge kanske jag hade kört 292 där, och tunnare ekrar på ena sidan.
platta sidan bak dvs drivsidan kan förses med kraftigare ekrar eftersom de spänns och belastas hårdare.Tunnare ekrar på ena sidan - vilken då? Höger fram kan jag gissa men bak, tunnare även på höger? Störst belastning lär ju bromsarna ge men man vill ju inte ha för klent på drivisidan, eller?
Jag köpte ett radon från bd. Kan inte jämföra med nåt annat men det funkar. Tycker det är svårt att centrera men ingen big deal.Hej i Hjulbyggartråden !
Jag vill lära mig rikta hjul ordentligt, just nu platsar min riktningsförmåga i Fulmeck-tråden. Jag gissar jag behöver ett riktställ och eventuellt också en ekerspänningsmätare som hjälp på traven.
Behovet är att klara familjens alla cyklar (24-29" hjul) med QR, 142mm boost och gärna också vanligt nav (stadscykel) med muttrar.
Funkar dessa ?
BIKABLE | Handla allt till dig och din cykel | +25 000 produkter - Bikable
✓ Snabb leverans | ✓ Prismatch | ✓ 365- dagars öppet köp. Handla från ett stort urval av cykelutrustning, cykeldelar, kläder, verktyg och tillbehör. B...www.cykelgear.se
- Bikable
www.cykelgear.se
![]()
Park Tool Ekerspänningsmätare TM-1
Köp Riktställ på Biketown.se ✓ Brett sortiment inom Cyklar & cykeldelar ✓ Bra priser ✓ Snabb leveranswww.biketown.se
Inflikar med några snabba:Hej i Hjulbyggartråden !
Jag vill lära mig rikta hjul ordentligt, just nu platsar min riktningsförmåga i Fulmeck-tråden. Jag gissar jag behöver ett riktställ och eventuellt också en ekerspänningsmätare som hjälp på traven.
Behovet är att klara familjens alla cyklar (24-29" hjul) med QR, 142mm boost och gärna också vanligt nav (stadscykel) med muttrar.
Funkar dessa ?
BIKABLE | Handla allt till dig och din cykel | +25 000 produkter - Bikable
✓ Snabb leverans | ✓ Prismatch | ✓ 365- dagars öppet köp. Handla från ett stort urval av cykelutrustning, cykeldelar, kläder, verktyg och tillbehör. B...www.cykelgear.se
- Bikable
www.cykelgear.se
![]()
Park Tool Ekerspänningsmätare TM-1
Köp Riktställ på Biketown.se ✓ Brett sortiment inom Cyklar & cykeldelar ✓ Bra priser ✓ Snabb leveranswww.biketown.se
Med risk för att låta jäkligt negativ:
Väldigt bra råd! Jag hade precis funderingar på det du skrev om (ekerspänningsmätare och om att "lyxa till det" med park tools.)Inflikar med några snabba:
Jag har ett Park Tool-ställ. Det är lika skräpigt som nästan allt annat blått, så ett enkelt Unior lär vara närapå lika bra. Köp åtminstone inte ett dyrt men dåligt Park Tool-ställ. Vart har de fått sin status från? Forna tider? [Slut på oefterfrågad rant]
Ekerspänningsmätare kollar bara det man redan gjort, den bidrar liksom ingenting i själva arbetet. Lätt att stirra sig blind på att mäta varje eker hela tiden, när processen egentligen består i att bygga ett jämnt, rakt, välmasserat hjul som i allra sista skedet kollas med ekerspänningsmätaren. Jag blottar min egen status som hjulbyggare genom att säga att jag inte har någon ekerspänningsmätare (eller dishverktyg heller för den delen). Tydligen går det bra ändå.
Sen det viktigaste: gör SMÅ justeringar i taget. Jag brukar köra kvartsvarv som utgångspunkt om det inte är jäkligt ospänt. Ta inga genvägar genom att tänka "äh jag drar åt ordentligt här så blir det bra". Då blir det dåligt.
Lycka till!
Om hjulen från början har välspända ekrar är jag tveksam till att du skulle behöva en ekerspänningsmätare, jag tycker att det är enklare att höra ekerspänningsskillnad mellan ekrar genom att knäppa på dem med en nagel.Jag vill lära mig rikta hjul ordentligt, just nu platsar min riktningsförmåga i Fulmeck-tråden. Jag gissar jag behöver ett riktställ och eventuellt också en ekerspänningsmätare som hjälp på traven.
Ett riktställ kan vara bekvämt att ha, om du har plats för det, tänk på att det skall klara alla varianter på nav och navbredder. Jag har inte så mkt plats och använder riktställ främst när jag bygger hjul med nya och rena delar för då kan jag ställa riktstället på soffbordet i vardagsrummet och skruva i lugn o ro. När jag "bara" skall rikta hjul brukar jag nöja mig med att lyfta upp hela cykeln i ett mekställ så att jag får en bra arbetshöjd för hjulriktning. På så sätt slipper jag göra rent hjulet så som krävs för att jag skall få sätta riktstället på soffbordet i vardagsrummet.Behovet är att klara familjens alla cyklar (24-29" hjul) med QR, 142mm boost och gärna också vanligt nav (stadscykel) med muttrar.
Vid (fin-)riktning kan även ¼-varv vara mkt, men det märks snabbt om man är noggrann och tar det lugnt under själva riktandet.Jag har nog varit för otålig och skruvar nog minst hela varv med ekernyckeln.
En fördel med att bygga ett hjul som är dishat är att cykeln upplevs som tänkt oavsett hur ramen ser ut.en fördel med att bygga hjul i cykeln som ska ha hjulet är att det fungerar i alla lägen:)
det är inte svårare än att vända hjulet och se om dishningen är korrekt. liksom man gärna gör i ett ställ. som du antyder kan detta vara lite lurigt med vissa cyklar. t ex på brompton skall hjulet stå åt höger sida i förhållande till kedjestagen, det finns till och med en liten inbuktning i röret på höger sida. men centrerat i förhållande till sadelstagen och ramen.En fördel med att bygga ett hjul som är dishat är att cykeln upplevs som tänkt oavsett hur ramen ser ut.