Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
+1 på hjulbyggeTvekar man inte att cykla på köpehjul borde ju ställbyggt duga också.
Som nybörjare upplever jag ställ enormt mycket lättare. Speciellt jämfört med fram i dämpad gaffel.
som sagt, det är ett bra upplägg för att kolla centreringen att på prov vända hjulet oavsett mekställ eller justering på plats i cykeln.Eftersom inte alla ramar är symetriska så är det väl enklast att bygga ett rätt dishat hjul isf ett som man tror är rätt dishat i just sin egen ram?
Då passar det dessutom i alla andra cyklar som ska ha liknande dish.
vad mera exakt är svårare i en framgaffel???Tvekar man inte att cykla på köpehjul borde ju ställbyggt duga också.
Som nybörjare upplever jag ställ enormt mycket lättare. Speciellt jämfört med fram i dämpad gaffel.
vad mera exakt är svårare i en framgaffel???
Valde mellan Radon-riktställ som verkade robust och komplett och ett från Wiggle. Snålheten slog till och jag valde wiggle-stället för att spara 500kr.Jag köpte ett radon från bd. Kan inte jämföra med nåt annat men det funkar. Tycker det är svårt att centrera men ingen big deal.
Köpte även ett dish verktyg.
Byggde lite utan verktyg först. Happykorrekt men kass.
Ser väl bra ut. Följer adapter för ta med? Annars tar det ut lite av prisskillnadenValde mellan Radon-riktställ som verkade robust och komplett och ett från Wiggle. Snålheten slog till och jag valde wiggle-stället för att spara 500kr.
Återkommer med kort utlåtande när jag användt riktstället. Det verkar fått både ris och ros...
LifeLine Pro Mechanic Wheel Truing Stand | Wiggle
Buy your LifeLine Pro Mechanic Wheel Truing Stand from our Wheel Tools range at Wiggle. £69.99. Free delivery available.www.wiggle.se
Det går bra att använda en vanlig QR-axel för att rikta ett hjul med TA-nav i ett sådant riktställ.Ser väl bra ut. Följer adapter för ta med? Annars tar det ut lite av prisskillnaden
Skillnaden jag kan se är att radon har tunga fötter om man vill slippa skruva fast det. Och att det finns två hål som eventuellt går att montera klockor i.
Jag körde så ett tag, tyckte det alltid kröp upp på någon sidan eller la sig.Det går bra att använda en vanlig QR-axel för att rikta ett hjul med TA-nav i ett sådant riktställ.
Även fast du klämde åt axeln?Jag körde så ett tag, tyckte det alltid kröp upp på någon sidan eller la sig.
Jag kanske missförstår ngt, men framgår inte tjockleken av specen?Hur mycket bygger elernippelbrickor nu igen?
Beror ju mest på vad för sort du använder...Hur mycket bygger elernippelbrickor nu igen? Jag har skrivit om det här för väldigt längesedan tror jag.
Tror det var sapim? Minns ej.
Då säger jag: mellan 0,2 & 3mmFegisar! Rätt svar är 1 mm. Det känns åtminstone rimligt..?
Det är mer… tror jag… jag får försöka googla lite.Då säger jag: mellan 0,2 & 3mm
Jag byggde hjul med brickor för inte allt för längesedan. De är inte mindre än 0,5 mm och inte mer än 1,5 mm tjocka. Det är förhoppningsvis inom marginalerna, så jag tror det är lugnt att räkna med 1 mm.Det är mer… tror jag… jag får försöka googla lite.
Angående brickor. Ska bygga två hjul. Ena med DT R500 fälg och de andra med DT XR 391 fälg. Köpt Sapim ekrar och nipplar. Men till XR-fälgen såg jag nu att det följde det med nipplar och brickor. Hade ju inte tänkt använda brickor och vill egentligen använda de svarta Sapim-nipplarna istället för de silverfärgade DT nipplarna. Bör jag bygga med brickor dvs DT nipplar eller funkar det bra utan? Inget av hjulen kommer se några större belastningar.Jag kom på att jag ska ha brickor i någon låda! Märket är newmen och gör förhoppningsvis att ekrarna går att använda vid ett fälgbyte. Skiljer 2mm erd tror jag…
Du bör använda brickorna, men det går fint att köra med sapim nipplar.Angående brickor. Ska bygga två hjul. Ena med DT R500 fälg och de andra med DT XR 391 fälg. Köpt Sapim ekrar och nipplar. Men till XR-fälgen såg jag nu att det följde det med nipplar och brickor. Hade ju inte tänkt använda brickor och vill egentligen använda de svarta Sapim-nipplarna istället för de silverfärgade DT nipplarna. Bör jag bygga med brickor dvs DT nipplar eller funkar det bra utan? Inget av hjulen kommer se några större belastningar.
Ok. Men nipplarna och brickorna är från något ”PHR” system och enbart kompatibla med varandra om jag förstår rätt. Hur kommer det sig att en fälg kräver brickor men inte en annan (till synes likvärdig).Du bör använda brickorna, men det går fint att köra med sapim nipplar.
nipplarna funkar med annat oxå, har byggt massa med Sapim och DT och inte upplevt några problemOk. Men nipplarna och brickorna är från något ”PHR” system och enbart kompatibla med varandra om jag förstår rätt. Hur kommer det sig att en fälg kräver brickor men inte en annan (till synes likvärdig).
Enligt internets är just vanliga Sapim formade väldigt likt DTs PHR-kompatibla nipplar, så det ska nog gå bra.Ok. Men nipplarna och brickorna är från något ”PHR” system och enbart kompatibla med varandra om jag förstår rätt. Hur kommer det sig att en fälg kräver brickor men inte en annan (till synes likvärdig).
den lär inte vara trygg att köra slanglöst, om du nu skulle önska..Jag har en Omnium Cargo på ingång, som ska få ett starkt och pålitligt framhjul med dynamo. Navet är redan köpt, ett silvrigt SP med 36 hål. Vill gärna ha en silvrig/polerad fälg till det, 20" och rejält bred.
Finns det något argument mot att bygga på en BMX-fälg, ex: https://www.stolenbmx.com/products/rampage-rims?variant=48324868743
BMX känns som en helt egen nisch av cykelvärlden, dit mina kunskaper inte sträcker sig. Det jag vet är att fälgen är bred, ganska lätt, dubbelbottnad och modest prissatt. Missar jag något?
Nej, men den är å andra sidan i alltför gott sällskap bland andra 20"-fälgar som kräver slang.den lär inte vara trygg att köra slanglöst, om du nu skulle önska..
Jag har använt ett hemmabyggt ställ i många år. Har byggt ett 30-tal utmärkt fungerande hjul där inget hittills gått sönder. Jag kollar samtidigt rundheten med en liten höjbar labplattform, vilken jag annars använder vid macrofoto.Hej i Hjulbyggartråden !
Jag vill lära mig rikta hjul ordentligt, just nu platsar min riktningsförmåga i Fulmeck-tråden. Jag gissar jag behöver ett riktställ och eventuellt också en ekerspänningsmätare som hjälp på traven.
Behovet är att klara familjens alla cyklar (24-29" hjul) med QR, 142mm boost och gärna också vanligt nav (stadscykel) med muttrar.
Funkar dessa ?
BIKABLE | Handla allt till dig och din cykel | +25 000 produkter - Bikable
✓ Snabb leverans | ✓ Prismatch | ✓ 365- dagars öppet köp. Handla från ett stort urval av cykelutrustning, cykeldelar, kläder, verktyg och tillbehör. B...www.cykelgear.se
- Bikable
www.cykelgear.se
![]()
Park Tool Ekerspänningsmätare TM-1
Köp Riktställ på Biketown.se ✓ Brett sortiment inom Cyklar & cykeldelar ✓ Bra priser ✓ Snabb leveranswww.biketown.se
ja, konceptet tycks ha gått bmx-världen förbi. de kör ju med hysteriskt höga däcktryck, och då är det knappast en fördel med slanglöst.Nej, men den är å andra sidan i alltför gott sällskap bland andra 20"-fälgar som kräver slang.
Återkom gärna med tips om du hittar någon lämplig fälg ??ja, konceptet tycks ha gått bmx-världen förbi. de kör ju med hysteriskt höga däcktryck, och då är det knappast en fördel med slanglöst.
men har själv önskat breda 20-tums fälgar till ett vinterbromptonprojekt där jag önskar köra slanglöst på grund av dubbpunkarisken. det tycks finnas bara ett par dyrare varianter. avvaktat med köp tills jag fått tag i en baktriangel lämplig för skivbroms.
Du får foliera denna så den blir silver: https://www.lightbicycle.com/20-inch-BMX-carbon-rim-406mm-BSD-32mm-wide-32mm-deep.htmlÅterkom gärna med tips om du hittar någon lämplig fälg ??
Haha, skulle varit fint. Nu ska hojen bli en arbetshäst som kan parkeras på stan och slita allmänt ont. Deore elvadelat blir ledmotivet, inte custom kolfiber.Du får foliera denna så den blir silver: https://www.lightbicycle.com/20-inch-BMX-carbon-rim-406mm-BSD-32mm-wide-32mm-deep.html
Byggtråd väntar, räknar jag med!?Haha, skulle varit fint. Nu ska hojen bli en arbetshäst som kan parkeras på stan och slita allmänt ont. Deore elvadelat blir ledmotivet, inte custom kolfiber.
man kan dock inte rubricera 25i som 'bred' :)Du får foliera denna så den blir silver: https://www.lightbicycle.com/20-inch-BMX-carbon-rim-406mm-BSD-32mm-wide-32mm-deep.html
Jo, det är nästan som darknet att leta 20"-fälg, en ny okänd sida av internet. Alltså utanför Bike24 och happy.Vill minnas att jag såg en den udda fälgar på Amazon och dyl när jag letade till min omnium. För mig slutade det med en spank spoon 28. Men den är varken 36håls eller silver :) https://www.bike24.com/p2159142.html
spank-ind.com