Erfarenhet kortare vevarmar
Artikeln säger 80-320mm. @hm skulle dominera i H50 på vad som.Ja, tänker också så när jag läser tråden, om det anses bara vara fördelar med kortare vevar, finns det någon nedre gräns isf?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Artikeln säger 80-320mm. @hm skulle dominera i H50 på vad som.Ja, tänker också så när jag läser tråden, om det anses bara vara fördelar med kortare vevar, finns det någon nedre gräns isf?
Nä, därför skrev jag "om det anses" vilket ändå framfördes i tråden, sen finns det väl ingen konsensus om något i tråden eg ?Jag ser ingen konsensus i tråden om att korta vevar alltid är bättre?
Kan nog varit en 48 ram hon köpte. Hon var ju kort. Så kort. Med 170mm vevar.
1. Ja du är nog dålig på att leta. Men bättre på att märka ord?
2. Du får se det hur du vill - poängen 2,5mm kortare kl 6 i pedalrörelsen för att inte slå i en sten vs 5mm kortare kl12 för att inte stöka runt onödigt i höftleden.
3. Ingen åsikt om effekt/vridmoment. Personer som testat kortare vevarmar säger att de börjat cykla med högre kadens - om de var ett av deras mål så är det väl bra?
Här är en bra artikel i ämnet - https://www.cyclist.co.uk/in-depth/best-crank-length-for-cycling
Hope har ja men de väger ordentligt.Och för dom som är sugna på korta vevar designade för stök så finns ju ex. Hope Evo i 155mm
170 väger 42 gram mer än ett XT m8100, och ett 155mm lär väl bli samma vikt. Inte såå farligt?Hope har ja men de väger ordentligt.
Ja jag måste tagit fel på 100g hit eller dit.170 väger 42 gram mer än ett XT m8100, och ett 155mm lär väl bli samma vikt. Inte såå farligt?
Det känns som ett alternativ ifall man kan leva med dom 100grammen det diffar från ett X01 kokosparti iaf
På vpace, vilket mått är 123mm? Det kan inte vara vid pedalaxel....SRAM Apex DUB Wide finns i 160 mm. Jag vet dock inte om dom klarar ett Boost kedjestag och vad offset av drevinfästningen är.
![]()
SRAM Rival 1 Wide DUB 1x12-speed Crankset
The SRAM Rival 1 Wide DUB 1x12-speed Crankset - For 1x drivetrains on gravel bikes The SRAM Rival 1 crankset is designed for 1x12-speed drivetrains with DUB bottom bracket and is perfect for gravel use thanks to its wide chainline. " Wide" means thawww.bike-components.de
På vpace, vilket mått är 123mm? Det kan inte vara vid pedalaxel....
Fast inte ute vid pedal? Jag har 125-130mm utsida cs på en nucleus 26.Det är distansen mellan innersidorna av vevarmarna. Jag har ökad denna distans med några få mm för att klara kedjestagen på två cyklar med Boost.
Fast inte ute vid pedal? Jag har 125-130mm utsida cs på en nucleus 26.
Ok, ser ut som hon har 140+ nu och det finns marginal men 125mm är mycket för lite.Ja, ute vid pedal. Har kontrollerad just nu på sonens cykel. Där är det med distanser kring 125 mm annars klarar spetsen av vevarmarna inte kedjestaget.
Ok, ser ut som hon har 140+ nu och det finns marginal men 125mm är mycket för lite.
Vi kan inte mäta samma sak.....140+ är riktigt bred! Sonen Bird har 122 mm. Min Chameleon har 125 mm. Kedjestagen på fruns Camber med Boost klarade vevarmarna utan distans vid pedalarna (min inte vid böjning), så det är det kring 120 mm bredde.
165 är det som är kommersiellt tillgängligt.haha, herregudinnan vilken skillnad du känner av en centimeter. när jag, 193 cm, började med 165 på mtb:n kändes det lite konstigt att byta till en 175-cykel igen. lite sprattligt. men sen vande jag mig vid att byta vevarmslängd, och nu känns det nästan mer naturligt med 175 igen. men 165 har sina fördelar i skogen.
varför har du stannat på just 165? har du testat 155? 127?
Vi kan inte mäta samma sak.....
Du har kanske rätt. Nucleus 26 är bara lite smalare än marinon...white xc240 är infälld och är nog runt 123~Jag gissar att hennes cyklar har raka kedjestag då och inte skulpted, då blir det 140+.
Bird Zero har riktigt fina kedjestag: tar 2,8" däck men är bara 122 mm breda (mättat vid spetsen av 150 mm vevarmarna, men det blir inte mycket bredare vid 170 mm).
Nej, du har rätt. Jag tänkte snett med radie och diameter. Radien på pedalvarvet minskar med 2,5 mm när man går från 172,5 till 170 mm och nedre dödläget i pedalvarvet höjs med 2,5 mm. Övre dödläget sänks med 2,5 mm så diametern på pedalvarvet minskar med 5 mm. Rörelsen i höftleden minskar när man går till kortare vevarmar.det här stämmer väl inte?
Om man byter ut några ord här och var så liknar den här diskussionen en tråd om dämpare.
Jag avvaktar tills ni varit nere på 140mm och åter hyllar längre vevarmar.
Har man bara tålamod så är man trendig med jämna mellanrum utan att behöva anstränga sig.
Precis som med dämparinställningar…
Och det för att de flesta tillverkare verkar tro att MTB är att rulla med horisontellt placerade vevarmar nerför en backe. Långt ifrån svensk MTB-cykling. Blev faktiskt lite glad när jag såg att nya MB31 Discovery hade relativt högt vevlager.Jag skulle ville hålla med, men orsaken till "problemet" är att vevlagret har blivit lägre på många nya cyklar. Personligen tycker jag att gammaldags (lagom?) hög vevlager är bäst. (Och jag har valt mina MTB ram utifrån det och kör med 175 mm vevar.)
Och det för att de flesta tillverkare verkar tro att MTB är att rulla med horisontellt placerade vevarmar nerför en backe. Långt ifrån svensk MTB-cykling. Blev faktiskt lite glad när jag såg att nya MB31 Discovery hade relativt högt vevlager.
Oj, förlåt, det var visst en riktigt öm tå där.Om man inte vågar prova kortare vevarmar så fortsätter man som förut?
Inte många som kör tre drev fram nuförtiden, men bara man väntar så kommer det säkert tillbaks.
Äsch kör med vad du vill skrev jag. Starta en tråd för ömma tår och dämpare så lovar jag att varken läsa el skriva???Oj, förlåt, det var visst en riktigt öm tå där.
Var det inte det kortare vevarmar skulle råda bot på?
Tre fram är poppis i Belgien fortfarande. Bland belgare...Om man inte vågar prova kortare vevarmar så fortsätter man som förut?
Inte många som kör tre drev fram nuförtiden, men bara man väntar så kommer det säkert tillbaks.
Tre fram är poppis i Belgien fortfarande. Bland belgare...
Gick från 175 vevar till 165 för några år sedan, mest för att min nya cykel hade mycket lägre vevlager.
Först kändes det som att jag inte hade någon kraft alls, efter några åk började det kännas normalt igen, efter någon vecka eller två tänkte jag inte på det.
Åker lika långsamt som innan, så det verkar inte ha förändrats. Tycker dock att 165 känns bättre för knäna och ger en bättre ”stance” när man står upp. Har aldrig haft problem med att slå i pedaler, det handlar om teknik.
Kör både Sram SX 165 och Hope evo. Sram SX funkar alldeles utmärkt och kommer dessutom med stålklinga som håller i en evighet.
Förlåt min dåliga förklaring.Jag förstår din inlägg inte. Du skriver att du bytte för att din cykel hade låg vevlager. Det är väl för att unvika att slå i pedaler? Annars finns det bara fördelar med låg vevlager.
På tal om stance var det Hope, om jag inte har fel, som säger att 155 mm vevarmarna är optimal för stance (skulle berör på längden av åkaren också).
Man betalar för mindre vikt och looks.
Förlåt min dåliga förklaring.
Det var alltså en ny cykel som byggdes, och jag beställde 165mm vevar för att jag TRODDE att jag behövde kortare vevar :)
det var en ren chansning.
Den gamla cykeln hade 175 vevar.
Så jämförelsen av 175 och 165 skedde inte på samma cykel.
Men, nu kör jag 165 överallt för att jag blivit van vid det och jag har aldrig ont i knän längre.
Kanske ger det lite bättre självförtroende i stök också. Men skillnaden är liten :)
Har aldrig haft problem med att slå i pedaler, det handlar om teknik.
Då förstår jag.
Med teknik kan man undviker att slår i. Men 5 mm kan göra en stor skillnad, det kan vara skillnaden mellan att slår i eller inte (som man såklart kan kompensera för med att trampa mer eller mindre). När jag började cykla stig kring Stockholm slog jag ofta i. Efter några år av träning hade jag blivit duktigare och nu slår jag nästan aldrig i. För två år sen byggde jag en helstel MTB som jag trodde skulle har vevlagret på samma höjd som min stig-HT (vid sag). Men på första två turen slog jag i ofta. Jag hade räknat/mättit fel. Bytte då dropouts till andra som flyter bakaxeln 8 mm och ger 5 mm högre vevlager och efter det har jag nästan aldrig slagit i.
Känns enklare att byta vevarmar än att skaffa sig bra teknink.
Det tror jag inte för 800 och om du köper vpace får du vara försiktig så det passar på cykel.På dotterns cykel i strl XS sitter 170 mm långa vevar vilket är för långt om man t ex ska gå på att vevarna ska vara omkring 10% av cyklistens längd. Hon är ca 143. Är ute efter vevparti med vevar på 152-155mm.
Finns det vevparti med den längden på vevarna för singelklinga och Hollowtech II axel? Dessutom vill jag inte lägga mer än 800 kr för vevpartiet. Såg Berks förslag från Vpace men tycker det blir för dyrt på cykeln.
Alternativen är att behålla de för långa nuvarande vevarna eller motvilligt köpa fyrkantsvevar från Aliexpress eller liknande o byta vevlager. Blir typ lika dyrt som ett Deorevevparti… (de finns tyvärr inte med korta vevar).
På dotterns cykel i strl XS sitter 170 mm långa vevar vilket är för långt om man t ex ska gå på att vevarna ska vara omkring 10% av cyklistens längd. Hon är ca 143. Är ute efter vevparti med vevar på 152-155mm.
Finns det vevparti med den längden på vevarna för singelklinga och Hollowtech II axel? Dessutom vill jag inte lägga mer än 800 kr för vevpartiet. Såg Berks förslag från Vpace men tycker det blir för dyrt på cykeln.
Alternativen är att behålla de för långa nuvarande vevarna eller motvilligt köpa fyrkantsvevar från Aliexpress eller liknande o byta vevlager. Blir typ lika dyrt som ett Deorevevparti… (de finns tyvärr inte med korta vevar).