Visa dina Watt

Visa dina Watt
Jag stretar på med min plan för Back to fitness i Zwift, får inte riktigt till både cykling och styrketräning varje vecka så det går lite trögt. Behåller väl någon liten del ork kanske?
GoOhSXaj-9HDm-N3o8eEhtcOXaYbc57dl2JealW72A8-2048x1113.jpg

Visa dina Watt
Vackert @skier! Bara på't igen.

Har själv varit sjuk i en månad. Flera virus i omgångar trodde läkarn. Öppnade med 1 dryg vecka med knappa 40 C feber som bäst.....toppat med en fot med inflammerade senor.... äntligen börjar man se någon form av slut med förkylningarna i alla fall,bara lite snor kvar men den lilla formen man kämpat ihop under vintern är long gone. Tufft med motivationen efter såna här bakslag men det är väl bara skygglappar på och blicka framåt.

Visa dina Watt
Screenshot_20230408_214138_TrainingPeaks.jpg

Årets första vo2-intervaller, 5x4min@400w. Syns på pulsen på första 4 att det är grusväg upp och stökig stig utför, pulsen går inte ner direkt. Jag tycker det är bra träning att försöka köra tekniskt samtidigt som jag hämtar andan.

Kul att ta i ordentligt efter månader med mest distans och känna att det hjälpt även vo2 ?

Visa dina Watt
Snyggt! Jag är stort fan av att köra intervaller i terrängt. Otroligt nyttigt att behöva parera terräng samtidigt som man hjärtat håller på hoppar ur bröstkorgen?

Det stora problemet för oss i platta hufvudstan är att hitta lämpliga klättringar för att få ihop en fyra. Hemmavid får jag kämpa om jag ska få ihop en minut ens, och då blir det oftast så pass tekniskt svårt att man inte kan mosa fullt ut.

Visa dina Watt
Snyggt! Jag är stort fan av att köra intervaller i terrängt. Otroligt nyttigt att behöva parera terräng samtidigt som man hjärtat håller på hoppar ur bröstkorgen?

Det stora problemet för oss i platta hufvudstan är att hitta lämpliga klättringar för att få ihop en fyra. Hemmavid får jag kämpa om jag ska få ihop en minut ens, och då blir det oftast så pass tekniskt svårt att man inte kan mosa fullt ut.
Här i Skåne finns det gott om berg ?
Upp till 10min går hyfsat att hitta på grusväg, men längre än så finns inte i närheten av mig. Vo2-backen är bra för att den är jämnbrant (85hm på 850 meter backe) med en fin enduro-nedfart efteråt.

Visa dina Watt

2-3 minuter fungerar, men för fyror finns ingen backe som är nåbart under ett normalt pass ?

Visa dina Watt
Tips på backe med stig som man kan pressa hyfsat upp på? Inte grusväg. Tycker det är svårt att hitta längre stigbitar som går att få ihop några minuter på.
Jag har ibland använt doogal för att filtrera fram lagom långa stravasegment för intervaller. Man kan ju jämföra med kom-tiderna för att få ett hum om hur tekniskt segmentet är.

Visa dina Watt
Efter att införskaffat rätt tillbehör till min Zwift Hub kan jag nu typ köra Zwift utomhus. Valde en kulle några hundra meter hemifrån för lunchintervaller. Det var lite jobbigt.

E1081978-DB0C-4E6C-ABCF-5ACEF38A22B2.png

Visa dina Watt
1682672200156.png
1682672330544.png

2x12min 30/30 (30s spurt, 30s vila) igår, var nog personligt rekord i skillnad mellan normalized effekt och medeleffekt (300w vs 222w). Ganska roligt pass på landsväg (förutsatt att man kan köra där det inte är så mkt bilar förstås), jag varierar mellan låg och hög kadens och mellan sittande eller stående starter för att träna lite mer allsidigt.

Visa dina Watt
Visa bilaga 626444
Visa bilaga 626446

Dagens prolog i BEMC (fyra dagars mtb-lopp). Alltid lurigt hur mycket man ska ta i när man vet att det är tre dagar med långlopp som kommer efteråt. Blev nog ganska lagom, inte riktigt på rött men nästan.
Snyggt! Såg ditt nick som senaste skribent och tänkte måste vara dags för hans lopp snart och det var det ju?
Heja heja från happyläktaren.

Visa dina Watt
Inte mina (I wish...) men lite insikt i vad som gick åt för att vinna etapp i Girot

FwtqJsYWYAARFIs.jpg

Kanske förvånansvärt lite i tvåmannaspurten, men efter ett antal 15-30 minutersintervaller på 5-6w/kg så är man väl kanske sliten. Vad vet jag.

Visa dina Watt
Premiärpostar i den här tråden (tror jag). Har haft möjlighet att köra lite mer och mest ute under semestern. Skulle testa ett varv med sonens tempocykel igår. Svårt att slå av när man fått fart. FTPn ute är kanske lite högre nu än för några veckor sedan. (min max puls är nära 200)
1690659955567.png

Visa dina Watt
Körde en hyggligt hårt tjuga igår på TT. Körde en tjuga på TT den 30:e maj, då kraschade jag. Samma cykel, samma effektmätare, typ samma klädsel. Formen är nu usel, jämför snittpuls. Snitteffekten vid kraschen var egentligen 340 men sjönk snabbt när jag och cykel låg i diket…

Bilagor

• EF78C16A-BB42-4C7D-BC4A-82665F1196EC.png
    EF78C16A-BB42-4C7D-BC4A-82665F1196EC.png
    28.8 KB · Besök: 94
  • DDF5DEF1-EB60-4E4B-8EAD-55AF456CAFBE.png
    DDF5DEF1-EB60-4E4B-8EAD-55AF456CAFBE.png
    29.7 KB · Besök: 96
Visa dina Watt
om man ser till 20m-watten är det där riktigt imponerande. Imponerande oavsett såklart.
Blir iofs en ganska flummig tråd det här eftersom man rätt sällan vet vad cyklisten i fråga väger? En blandning också här med data från utomhuscykling vs trainers/Zwift etc.

Själv fortsätter jag min tuffa/svåra jakt på 4,0 w/kg för ftp, under 2024 hoppas jag... ?

Visa dina Watt
Blir iofs en ganska flummig tråd det här eftersom man rätt sällan vet vad cyklisten i fråga väger? En blandning också här med data från utomhuscykling vs trainers/Zwift etc.

Själv fortsätter jag min tuffa/svåra jakt på 4,0 w/kg för ftp, under 2024 hoppas jag... ?
W/kg är ju ett mått som framför allt är viktigt uppför. Samtidigt är väl höga w/kg betydligt lättare att uppnå för lätta cyklister och inte särskilt viktigt på platten i motvind?

Visa dina Watt
W/kg är ju ett mått som framför allt är viktigt uppför. Samtidigt är väl höga w/kg betydligt lättare att uppnå för lätta cyklister och inte särskilt viktigt på platten i motvind?
Visst, det stämmer att det är jobbigare att släpa på en massa kilon under kuperad cykling samt längre distanser men att det blir annorlunda på flacken (och i synnerhet på kortare distanser). Men för mig personligen tappar ändå tråden totalt intresse utan vikt. Visst, det är kul och inspirerande att se andra leverera skyhöga watt men det ger ej hela bilden. Jag tror tex att många bodybuilders skulle klara av att leverera jäkligt höga watt under kortare sträckor/ansträngningar också?

I Zwift tex bygger hela klassificeringen på ditt w/kg värde vilket säger en del av betydelsen.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Visst, det stämmer att det är jobbigare att släpa på en massa kilon under kuperad cykling samt längre distanser men att det blir annorlunda på flacken (och i synnerhet på kortare distanser). Men för mig personligen tappar ändå tråden totalt intresse utan vikt. Visst, det är kul och inspirerande att se andra leverera skyhöga watt men det ger ej hela bilden. Jag tror tex att många bodybuilders skulle klara av att leverera jäkligt höga watt under kortare sträckor/ansträngningar också?

I Zwift tex bygger hela klassificeringen på ditt w/kg värde vilket säger en del av betydelsen.
Förstår (även om Zwift har sina begränsningar som proxy för verkligheten såklart).
Vad väger du själv? Personligen har rätt långt kvar till 4w/kg även om det går åt rätt håll (85kg på 183cm). Bästa sättet att nå 4w/kg för mig är nog att gå ner ett gäng kg i vikt.

Visa dina Watt
Sant men watt/vikt ger inte heller hela bilden eftersom vikten kan vara fördelad ofödelaktigt. Tex stor överkropp gynnar nog inte cyklingen lika mkt.

Sen verkar det vara som så att man helt enkelt måste gå ner i vikt för att bli en "bra cyklist". Att en 60kg dude kan pumpa 250 watt i 30 min är rätt rimligt. Att en 120 kg dude kan pumpa 500 att i 30 min är extremt orlimligt. Det är massiv fördel att vara lätt inom cykling, och det är enligt mig mer imponerande att se en 120kg dude pumpa 500watt kontra första exemplet (eftersom det uppenbarligen är svårare)

Med det sagt ger w/kg också lite missvisning, men är det som avgör vem som är snabbast, om cykel/luftmotstånd är samma.

Visa dina Watt
Vid helt platt spelar vikt (i sig) ingen praktisk roll, vid tillräckligt brant spelar luftmotstånd ingen praktisk roll. Verklig cykling är oftast en blandning av båda, så man har delar av båda som motstånd.

Historiskt sett (tänk från cykelns uppfinning och framåt) så har man klumpat ihop dessa två lite då luftmotstånd (mätt i cdA, där A står för frontarea) skalar till viss del med kroppsvikt. Särskilt innan aerooptimering blev en stor grej de senaste decennierna. Så en siffra på w/kg var (och är) ett hyfsat mått för "normal" cykling om man bara har ett värde att gå efter.

W/cdA tillsammans med w/kg vore än bättre, om man har tillgång till dessa, men få har mätt cdA, och än mindre kan man lätt ta med hur det förändras tom. över en runda (Hur stor del håller du i hoodsen resp. bocken? Tog du aerohjulen eller inte?).

Visa dina Watt
Förstår (även om Zwift har sina begränsningar som proxy för verkligheten såklart).
Vad väger du själv? Personligen har rätt långt kvar till 4w/kg även om det går åt rätt håll (85kg på 183cm). Bästa sättet att nå 4w/kg för mig är nog att gå ner ett gäng kg i vikt.

Går väl att göra på olika sätt här och jag är tyvärr ingen expert, kan möjligen vara lite personligt också beroende på kroppstyp, ålder etc, vilka distanser och vilken typ av cykling man vill bli bättre på. Finns gott om lite tyngre mera bitiga/explosiva cyklister med brutalt bra w/kg värden också (under olika tidsintervaller menar jag, dvs inte enbart att de är starka på en kort sträcka).

Jag pendlar mellan ungefär 74-77 men någon form av snitt är nog ca 76 just nu. Var ett tag sedan jag mätte ftp men gissar jag ligger på ca 3,8 w/kg i ftp nu. Vore roande att nå upp till 4 w/kg men inget jätteviktigt. Jag är väldigt spretig i mina övriga mål, kan tycka det är roande både med kortare och längre distanser. Är en 53 årig motionär, inga tävlingar.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Vi har ju varit och grävt i det här tidigare och min åsikt kvarstår - på en normalsvensk tävlingsbana finns det no replacement for displacement. Effekt mot vikt tenderar att avta när åkarna blir större, medan effekt mot luftmotstånd minskar. Exempelvis Hugo Forssell är varken liten, otrevlig eller utan framgång i svensk landsvägscykling.

Hade Zwift varit verkligheten hade det räckt med ett Åstandtest och en badrumsvåg (så hade man sluppit sitta en massa timmar i någon gudsförgäten avkrok av Götaland varannan helg...) för att avgöra en cykeltävling. Som jag tjatar om är fysisk förmåga en del av ekvationen, men bara en och i mitt tycke inte den viktigaste.

Visa dina Watt
Vi har ju varit och grävt i det här tidigare och min åsikt kvarstår - på en normalsvensk tävlingsbana finns det no replacement for displacement. Effekt mot vikt tenderar att avta när åkarna blir större, medan effekt mot luftmotstånd minskar. Exempelvis Hugo Forssell är varken liten, otrevlig eller utan framgång i svensk landsvägscykling.

Hade Zwift varit verkligheten hade det räckt med ett Åstandtest och en badrumsvåg (så hade man sluppit sitta en massa timmar i någon gudsförgäten avkrok av Götaland varannan helg...) för att avgöra en cykeltävling. Som jag tjatar om är fysisk förmåga en del av ekvationen, men bara en och i mitt tycke inte den viktigaste.
Absolut, ska man förutsäga landvägstävlingar så kan man inte väga in w/kg mer än som en av många delkomponenter. Extra mycket beroende på banprofil (bergstempo kontra Paris-Roubaix), ibland påverkar det mycket, ibland knappt alls. I "Visa dina Watt"-tråden så kan det vara lite mer intressant, tråden är inte "Visa vem som skulle vinna en landvägstävling"?

Visa dina Watt
För den som vill nörda och få lite uppfattning om de fysikaliska sambanden mellan effekt in och förluster (rull-, luft-, gravitation- och drivmotstånd) rekommenderar jag https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

Fysikprinciperna bakom vad som avgör en cyklists momentana hastighet är ganska lätta att greppa, det knepiga är att veta ingångsvärdena. Och återigen, man vinner inte cykeltävlingar genom att cykla fortast, utan genom att vara först, så taktik och förmåga att trycka rätt effekt vid rätt tillfälle är avgörande.

EDIT: Två exempel

1692788578189.png

Tar man lite standardvärden (t.ex helt platt) på siten så kan man se att exempelcyklisten behöver stoppa in 242w för att cykla 36km/t. Av dessa försvinner 0W i att lyfta vikt, 4,8W i drivlinan, 40,7W i rullmotstånd och resterande 196,5W i luftmotstånd. (0%, 2%, 17% och 81% respektive.)

Samma input (242W) för samma cyklist fast i 6% uppför ger följande (hastigheten blir 15,17km/t)

1692788871450.png

dvs här försvinner istället 205,4W i att lyfta vikt, 4,8W i drivlina, 14,7w i luftmotstånd och 17,1W i rullmotstånd. (85%, 2%, 6% och 7% respektive).

Kör man solo och vill ha så högt snitthastighet som möjligt så har man ganska olika mål att optimera för i de olika situationerna.

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Bara jag som raljerar väl mycket ibland, om just jag (men uppenbarligen ingen annan) personligen råkar tycka tråden bli väl rörig/svårtolkad utan viktsiffror samt att man blandar hej vilt med data från trainers och utomhuscykling så måste jag ju faktiskt inte följa just denna tråd. ? ?

Nu lägger jag omedvetet in så mycket egna gissningar/tolkningar i en tråd som denna. Exempel, läser om någon som levererar 375W i ftp, min första spontana tanke då blir, "Shit vad bra men undrar vad han väger egentligen?" Kanske stör mig men inte någon annan. ?

Peace

Senast ändrad:
Visa dina Watt
Bara jag som raljerar väl mycket ibland, om just jag personligen råkar tycka tråden bli väl rörig/svårtolkad utan viktsiffror samt att man blandar hej vilt med data från trainers och utomhuscykling så måste jag ju faktiskt inte följa just denna tråd. ? ?

Peace
Det är ju ganska uppenbart att det inte finns ett mått som beskriver hur man placerar sig på olika cykellopp. Men jag förstår MrSthlm. Vi pratar ändå om att mäta och då är det intressant att sätta det i relation till t.ex. vikt, ålder, kön etc. Inte för att säga att någon är bättre än någon annan utan för att med mer information får man en bättre inblick i vad de olika effektmåtten representerar.

Tillbaka
Topp