Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Här i Skåne finns det gott om berg ?Snyggt! Jag är stort fan av att köra intervaller i terrängt. Otroligt nyttigt att behöva parera terräng samtidigt som man hjärtat håller på hoppar ur bröstkorgen?
Det stora problemet för oss i platta hufvudstan är att hitta lämpliga klättringar för att få ihop en fyra. Hemmavid får jag kämpa om jag ska få ihop en minut ens, och då blir det oftast så pass tekniskt svårt att man inte kan mosa fullt ut.
Snyggt! Jag är stort fan av att köra intervaller i terrängt. Otroligt nyttigt att behöva parera terräng samtidigt som man hjärtat håller på hoppar ur bröstkorgen?
Det stora problemet för oss i platta hufvudstan är att hitta lämpliga klättringar för att få ihop en fyra. Hemmavid får jag kämpa om jag ska få ihop en minut ens, och då blir det oftast så pass tekniskt svårt att man inte kan mosa fullt ut.
Tips på backe med stig som man kan pressa hyfsat upp på? Inte grusväg. Tycker det är svårt att hitta längre stigbitar som går att få ihop några minuter på.2-3 minuter fungerar, men för fyror finns ingen backe som är nåbart under ett normalt pass ?
Det är nog asfalt som gäller runt Stockholm tyvärr.Tips på backe med stig som man kan pressa hyfsat upp på? Inte grusväg. Tycker det är svårt att hitta längre stigbitar som går att få ihop några minuter på.
Jag har ibland använt doogal för att filtrera fram lagom långa stravasegment för intervaller. Man kan ju jämföra med kom-tiderna för att få ett hum om hur tekniskt segmentet är.Tips på backe med stig som man kan pressa hyfsat upp på? Inte grusväg. Tycker det är svårt att hitta längre stigbitar som går att få ihop några minuter på.
Snyggt! Såg ditt nick som senaste skribent och tänkte måste vara dags för hans lopp snart och det var det ju?Visa bilaga 626444
Visa bilaga 626446
Dagens prolog i BEMC (fyra dagars mtb-lopp). Alltid lurigt hur mycket man ska ta i när man vet att det är tre dagar med långlopp som kommer efteråt. Blev nog ganska lagom, inte riktigt på rött men nästan.
Tack! Imorgon blir det 85km/2650hm, siktar in mig på en aning lägre effekt och puls ?Snyggt! Såg ditt nick som senaste skribent och tänkte måste vara dags för hans lopp snart och det var det ju?
Heja heja från happyläktaren.
10' backe i Skåne?!Här i Skåne finns det gott om berg ?
Upp till 10min går hyfsat att hitta på grusväg, men längre än så finns inte i närheten av mig. Vo2-backen är bra för att den är jämnbrant (85hm på 850 meter backe) med en fin enduro-nedfart efteråt.
Ja, finns på Söderåsen, både norrifrån och söderifrån, säkert på södersidan av Hallandsåsen oxå, men där hittar jag inte. Sen beror det förstås på hur snabb man är också.10' backe i Skåne?!
Har också hoppat upp på trainern för att komma undan regnet (och kolla på cykel-VM). Dock långt från de effektvärdena.Jaha, då var zwiftsäsongen igång igen. :/
Visa bilaga 645185
Blir iofs en ganska flummig tråd det här eftersom man rätt sällan vet vad cyklisten i fråga väger? En blandning också här med data från utomhuscykling vs trainers/Zwift etc.om man ser till 20m-watten är det där riktigt imponerande. Imponerande oavsett såklart.
W/kg är ju ett mått som framför allt är viktigt uppför. Samtidigt är väl höga w/kg betydligt lättare att uppnå för lätta cyklister och inte särskilt viktigt på platten i motvind?Blir iofs en ganska flummig tråd det här eftersom man rätt sällan vet vad cyklisten i fråga väger? En blandning också här med data från utomhuscykling vs trainers/Zwift etc.
Själv fortsätter jag min tuffa/svåra jakt på 4,0 w/kg för ftp, under 2024 hoppas jag... ?
Visst, det stämmer att det är jobbigare att släpa på en massa kilon under kuperad cykling samt längre distanser men att det blir annorlunda på flacken (och i synnerhet på kortare distanser). Men för mig personligen tappar ändå tråden totalt intresse utan vikt. Visst, det är kul och inspirerande att se andra leverera skyhöga watt men det ger ej hela bilden. Jag tror tex att många bodybuilders skulle klara av att leverera jäkligt höga watt under kortare sträckor/ansträngningar också?W/kg är ju ett mått som framför allt är viktigt uppför. Samtidigt är väl höga w/kg betydligt lättare att uppnå för lätta cyklister och inte särskilt viktigt på platten i motvind?
Förstår (även om Zwift har sina begränsningar som proxy för verkligheten såklart).Visst, det stämmer att det är jobbigare att släpa på en massa kilon under kuperad cykling samt längre distanser men att det blir annorlunda på flacken (och i synnerhet på kortare distanser). Men för mig personligen tappar ändå tråden totalt intresse utan vikt. Visst, det är kul och inspirerande att se andra leverera skyhöga watt men det ger ej hela bilden. Jag tror tex att många bodybuilders skulle klara av att leverera jäkligt höga watt under kortare sträckor/ansträngningar också?
I Zwift tex bygger hela klassificeringen på ditt w/kg värde vilket säger en del av betydelsen.
Förstår (även om Zwift har sina begränsningar som proxy för verkligheten såklart).
Vad väger du själv? Personligen har rätt långt kvar till 4w/kg även om det går åt rätt håll (85kg på 183cm). Bästa sättet att nå 4w/kg för mig är nog att gå ner ett gäng kg i vikt.
Skall bara gå ner från 80 till 63 kg med oförändrad effekt.Själv fortsätter jag min tuffa/svåra jakt på 4,0 w/kg för ftp, under 2024 hoppas jag... ?
Hehe, lätt som en plätt ?Skall bara gå ner från 80 till 63 kg med oförändrad effekt.
Tror tyvärr det ligger i samma rimlighet att som 55-åring öka nästan 70 watt.Hehe, lätt som en plätt ?
Absolut, ska man förutsäga landvägstävlingar så kan man inte väga in w/kg mer än som en av många delkomponenter. Extra mycket beroende på banprofil (bergstempo kontra Paris-Roubaix), ibland påverkar det mycket, ibland knappt alls. I "Visa dina Watt"-tråden så kan det vara lite mer intressant, tråden är inte "Visa vem som skulle vinna en landvägstävling"?Vi har ju varit och grävt i det här tidigare och min åsikt kvarstår - på en normalsvensk tävlingsbana finns det no replacement for displacement. Effekt mot vikt tenderar att avta när åkarna blir större, medan effekt mot luftmotstånd minskar. Exempelvis Hugo Forssell är varken liten, otrevlig eller utan framgång i svensk landsvägscykling.
Hade Zwift varit verkligheten hade det räckt med ett Åstandtest och en badrumsvåg (så hade man sluppit sitta en massa timmar i någon gudsförgäten avkrok av Götaland varannan helg...) för att avgöra en cykeltävling. Som jag tjatar om är fysisk förmåga en del av ekvationen, men bara en och i mitt tycke inte den viktigaste.
Det är ju ganska uppenbart att det inte finns ett mått som beskriver hur man placerar sig på olika cykellopp. Men jag förstår MrSthlm. Vi pratar ändå om att mäta och då är det intressant att sätta det i relation till t.ex. vikt, ålder, kön etc. Inte för att säga att någon är bättre än någon annan utan för att med mer information får man en bättre inblick i vad de olika effektmåtten representerar.Bara jag som raljerar väl mycket ibland, om just jag personligen råkar tycka tråden bli väl rörig/svårtolkad utan viktsiffror samt att man blandar hej vilt med data från trainers och utomhuscykling så måste jag ju faktiskt inte följa just denna tråd. ? ?
Peace