Garmin connect imponerar inte

Jag har connect kopplat till strava. Men finns det något sätt att välja vilka aktiviteter som skickas till strava? Jag reggar en hel del som inte är det minsta intressant för andra, tvärt om faktiskt.
Jag mute:ar aktiviteter, ex styrkepass. Då dyker de inte upp i flödet. Detta var bättre med Suuntos Movescount, då kunde man styra vilka typer som synkades.

Du kan ladda upp allt som privat till Strava och bara ändra synligheten på de pass du vill dela.
Det känns juste att skona andra från pendling, inomhusträning och promenader, eftersom Strava inte har någon filtermöjlighet (om man inte kör med "Sauce for Strava"-plugin).

Du kan ladda upp allt som privat till Strava och bara ändra synligheten på de pass du vill dela.
Det känns juste att skona andra från pendling, inomhusträning och promenader, eftersom Strava inte har någon filtermöjlighet (om man inte kör med "Sauce for Strava"-plugin).

Man kan ju även dutta i att ett pass inte ska publiceras i andras flöden, även fast det är publikt och syns om någon surfar in på dig

Man kan ju även dutta i att ett pass inte ska publiceras i andras flöden, även fast det är publikt och syns om någon surfar in på dig
Vart gör man det?
Screenshot 2023-04-13 at 09.53.22.png

Kanske inte Connect relaterat men.

Jag får låga pulsdata från min Fenix 5 plus i början av alla pass, oavsett om det är ett gympass, cykel inomhus, cykel utomhus, crosstrainer eller annat.

Första delen är alltid låg och saknar all form av koppling till min faktiska puls.

Är det någon mer som upplever det här eller är det något fel på min klocka?

Bilagor

• Screenshot_20230430-080003.png
    Screenshot_20230430-080003.png
    43.3 KB · Besök: 56
Min Edge 830 ger mig tips på vilotid efter avslutad runda. Det gör inte min Vivoactive 4. Men det borde ju ändå vara mjukvarubaserat. Kan jag hitta rek vilotid i Garmin Connect?

Jag får låga pulsdata från min Fenix 5 plus i början av alla pass, oavsett om det är ett gympass, cykel inomhus, cykel utomhus, crosstrainer eller annat.

Första delen är alltid låg och saknar all form av koppling till min faktiska puls.

Pulsmätning på handen eller bröstband?

Min Edge 830 ger mig tips på vilotid efter avslutad runda. Det gör inte min Vivoactive 4. Men det borde ju ändå vara mjukvarubaserat. Kan jag hitta rek vilotid i Garmin Connect?
Lite oklart, men en hel del av sådant verkar göras i klockan och inte centralt. Tyvärr, förvånande dumt kan tyckas.

Man kan ju tycka att all beräkning av återhämtningstid, träningseffekt, VO2max etc skulle kunna ske server side baserat på den inspelade datan och inte lokalt i enheten. Men nu är det här Garmin vars affärsidé är att sälja enheter (och inte tjänster) vilket (jag tror) gör att de anser sig behöva knyta dessa features till hårdvaran.

Sen tycker inte jag den siffran på timmar (eller dygn) återhämtningstid nödvändigtvis är särskilt användbar då den (i bästa fall) inte berättat något man redan visste men i värsta fall underskattar behovet av vila. Den verkar t.ex inte förstå skillnad på aerobisk träning vs neuromuskulär eller i fallen med löpning ta hänsyn till behovet av "mekanisk återhämtningstid"

Bättre då att lägga upp en träningsplan med planerad överbelastning / återhämtning samt lagom progression i olika zoner om man har ett mål med sin träning. Är det "bara" motionen man är ute efter så räcker det nog med att köra så hårt man vill/kan 2-3 ggr i veckan och lita till att frekvensen är låg nog för att vara tillräckligt återhämtad nästa gång.

Japp så fungerar min Fenix 5 också, brukar ta 10-15mm innan den hittar pulsen

Bilagor

• IMG_0230.png
    IMG_0230.png
    81.5 KB · Besök: 46
Helt utan vetenskapliga belägg skulle jag gissa på att pulsen hittas när ni börjar bli lite svettiga, och att man kanske kan fukta handleden innan start för att då igång läsningen direkt. Det är väl inte samma sorts avläsning, men det brukar funka om pulsband inte hittas direkt.

Helt utan vetenskapliga belägg skulle jag gissa på att pulsen hittas när ni börjar bli lite svettiga, och att man kanske kan fukta handleden innan start för att då igång läsningen direkt. Det är väl inte samma sorts avläsning, men det brukar funka om pulsband inte hittas direkt.

Kan så vara! Blågel för ekg och liknande funkade när jag hade ett tjurigt pulsband tidigare.

Handledsmätning är väl nästan alltid optisk? Då tänker jag att fukt etc spelar liten roll. Jag har för övrigt liknande problem, det kan ta 5-10 minuter för klockan att upptäcka att man sportar. Jag tror det är algoritmen som tolkar den optiska sensorn som har lite för hög tröskel för att slå över från "vanlig puls" till "sportpuls". Jag har förstått det som att den inte direkt är 100% på att identifiera enskilda pulsslag.

När jag öppnar en plats eller pin i Google Maps på min mobil kan jag välja att dela denna på en herrans massa sätt (mail, sms, whatsapp, airdrop etc). Finns det något enkelt sätt för mig att dela den till min Garmin Edge 830 för navigering?

Hur har de tänkt kring förbrukad vätska. Scrolla förbi varje milliliter! Blir ju tradigt när man tömt camelbaken på 2.5l....
Vem behöver den noggrannheten på ml-nivå? "Idag drack jag inte 2.5l... det var bara 2497ml..."?
Fyllde i deras webbformulär https://www.garmin.com/en-US/forms/ideas/ för idéer. Lär väl inte hjälpa, men mer konstruktivt att även gnälla direkt på Garmin. Om nån annan stör sig kan ju ju fylla i samma sak... om fler spottar på stenen... inte för att det på något sätt är nödvändigt, men jag tyckte bara funktionen var puckat gjord där man inte kan skriva in siffror

Hur har de tänkt kring förbrukad vätska. Scrolla förbi varje milliliter! Blir ju tradigt när man tömt camelbaken på 2.5l....
Vem behöver den noggrannheten på ml-nivå? "Idag drack jag inte 2.5l... det var bara 2497ml..."?
Fyllde i deras webbformulär https://www.garmin.com/en-US/forms/ideas/ för idéer. Lär väl inte hjälpa, men mer konstruktivt att även gnälla direkt på Garmin. Om nån annan stör sig kan ju ju fylla i samma sak... om fler spottar på stenen... inte för att det på något sätt är nödvändigt, men jag tyckte bara funktionen var puckat gjord där man inte kan skriva in siffror
På min Edge 530 får man upp en eller två flaskor (0.75l) som val beroende på hur länge man cyklat. Men rätt onödig funktion, har bara inte orkat ta reda på hur man stänger av den.

På min Edge 530 får man upp en eller två flaskor (0.75l) som val beroende på hur länge man cyklat. Men rätt onödig funktion, har bara inte orkat ta reda på hur man stänger av den.
Det är något man anger vid första start vill jag minnas. Rätt meningslöst på turer under 2 timmar, men jag tycker det är bra att bli påmind om att dricka på heldagsturer så man inte laggar på intaget varma sommardagar.

Har ju hänt att man kommer fram en stekhet dag med huvudvärk och någon grad av vätskebrist som kan sabotera slutet av dagen.

När jag öppnar en plats eller pin i Google Maps på min mobil kan jag välja att dela denna på en herrans massa sätt (mail, sms, whatsapp, airdrop etc). Finns det något enkelt sätt för mig att dela den till min Garmin Edge 830 för navigering?
Hur man gör med Google Maps har jag ingen aning om (går det öht?)
Men om jag kommer ihåg rätt gör du på samma sätt som när du skapar och för över en bana:
öppna appen / Meny (tre streck uppe till vänster)  / Träning och planering / Banor / Skapa bana / Egna / <sedan som vanl> 
Spara (uppe till höger)
(tryck på de tre punkterna uppe till höger) / Skicka till enhet / välj din Garmin
Banan förs över nästa gång du synkar

Funkar det?

Hur man gör med Google Maps har jag ingen aning om (går det öht?)
Men om jag kommer ihåg rätt gör du på samma sätt som när du skapar och för över en bana:
öppna appen / Meny (tre streck uppe till vänster)  / Träning och planering / Banor / Skapa bana / Egna / <sedan som vanl>
Spara (uppe till höger)
(tryck på de tre punkterna uppe till höger) / Skicka till enhet / välj din Garmin
Banan förs över nästa gång du synkar

Funkar det?
Jag får testa. Grejen är att om man vill till plats X och få vägbeskrivning så går det oftast både snabbare och lättare att leta upp plats X på Google (maps) på telefonen än i GPS: en. Jag vill liksom inte spara någon rutt, jag vill vara veta vägen dit just då.

Jag får testa. Grejen är att om man vill till plats X och få vägbeskrivning så går det oftast både snabbare och lättare att leta upp plats X på Google (maps) på telefonen än i GPS: en. Jag vill liksom inte spara någon rutt, jag vill vara veta vägen dit just då.
Jag kanske var otydlig och formulerade mig lite väl slarvigt i mitt förra inlägg
Vad jag borde ha skrivit var att om jag kommer ihåg rätt gör du på samma sätt med punkter(POI) som när du skapar och för över en bana och det vare det jag beskrev.

Men eftersom detta är tråden om Garmin Connect och om det är en enda punkt/adress/POI du vill föra över till din Edge och navigera till;
Varför öht gå steget över Garmin Connect? Varför inte navigera till en plats direkt i din Edge precis som vanligt? Eftersom jag inte känner till ngn direktväg Google Maps => Garmin Edge skulle jag göra på det sättet om jag hade fått en Garmin Maps-länk med en plats jag skulle navigera till mha min Edge.

Visst, även jag förstår att om det fanns ett "direktsteg" Google Maps => Garmin Edge skulle det förstås vara det enklaste och bästa
Men enl det lilla jag vet finns inget sådant utan det blir då flera steg; Garmin Maps => <formatomvandlare KML(?) => GPX> => Garmin Connect => Garmin Edge
Det kanske finns enklare vägar som inte jag vet ngt om. Men kanske ngn annan kunnig på riktigt kan hjälpa till?
Men åtminstone i väntan på det skulle jag ändå ha navigerat direkt till en plats i min Edge.

Det är något man anger vid första start vill jag minnas. Rätt meningslöst på turer under 2 timmar, men jag tycker det är bra att bli påmind om att dricka på heldagsturer så man inte laggar på intaget varma sommardagar.

Har ju hänt att man kommer fram en stekhet dag med huvudvärk och någon grad av vätskebrist som kan sabotera slutet av dagen.
Ja, nu när temperaturen är låg tycks mycket av vätskan som frigörs när glykogen används som energi räcka ganska långt. Tycker ändå att Garmin ger en viss uppfattning om hur mycket vätska som kroppen gjort av med och bör ersättas innan läggdags.

Ja, nu när temperaturen är låg tycks mycket av vätskan som frigörs när glykogen används som energi räcka ganska långt. Tycker ändå att Garmin ger en viss uppfattning om hur mycket vätska som kroppen gjort av med och bör ersättas innan läggdags.
+1

Hur har de tänkt kring förbrukad vätska. Scrolla förbi varje milliliter!
Var i Garmin Connect är det som du behöver "scrolla förbi varje milliliter"?
I min Garmin Connect är det endast siffror på en rad, utan ngn som helst scrollning.

+1

Var i Garmin Connect är det som du behöver "scrolla förbi varje milliliter"?
I min Garmin Connect är det endast siffror på en rad, utan ngn som helst scrollning.
Redigera aktivitet, scrolla längst ner, välj "Visa mer data"
Scroll ner till "uppdrucken vätska" och försök justera till t ex. 2.5 l

Bilagor

• Screenshot_20230506-223920.png
    Screenshot_20230506-223920.png
    23.8 KB · Besök: 52
  • Screenshot_20230506-223938.png
    Screenshot_20230506-223938.png
    45.2 KB · Besök: 38
Vätskeintag är ju inte någon kritisk funktion, men om de gör en funktion är det ju bra om den är praktiskt användbar... Den här kan ju inte blivit testad innan släpp... och sånt retar jag mig på.

Det gör ju inte appen bättre, men det verkar smidigare att uppdatera i webb-versionen.
IMG_3886.jpeg

Det enklaste är nog att sätta det när aktiviteten sparas. Storleken på flaskan kan ändras under aktivitetsprofilen på enheten (kost/vätskebalans). Själv använder jag bara den där funktionen för att höra hur mycket Garmin tycker att jag skulle ha druckit under rundan och bryr mig inte om vad det sparas som.

Är det viktigt att appen får veta att vätskan intogs under aktiviteten då? Jag använder mig dels av Edgens funktion för antal/andelar av flaskor, men främst av denna (där de tre volymerna går att ändra)
Screenshot_2023-05-07-08-04-16-462_com.garmin.android.apps.connectmobile.jpg
:

Det gör ju inte appen bättre, men det verkar smidigare att uppdatera i webb-versionen.
Visa bilaga 624201

Det enklaste är nog att sätta det när aktiviteten sparas. Storleken på flaskan kan ändras under aktivitetsprofilen på enheten (kost/vätskebalans). Själv använder jag bara den där funktionen för att höra hur mycket Garmin tycker att jag skulle ha druckit under rundan och bryr mig inte om vad det sparas som.
När jag ska spara en aktivitet måste jag också scrolla en massa.

Är det viktigt att appen får veta att vätskan intogs under aktiviteten då? Jag använder mig dels av Edgens funktion för antal/andelar av flaskor, men främst av denna (där de tre volymerna går att ändra)Visa bilaga 624203:
Det är inte ett dugg viktigt, men det här verkar vara en tråd där vi gnäller över brister i Connect. Jag tycker bara att funktionen är fullständigt användarovänlig och såna ska/bör fixas och därför skickade jag det till Garmin. Men en rapport skiter de kanske i, så jag postade länken ovan. Om flera här fyller i om de saker vi hittar och tjatar lite kanske vi får en bättre app...

Tillbaka
Topp