Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

I en annan tråd diskuterades just Knipex, som är överlägsen när anläggningsytor är plana. Jag har en 250 mm Knipex som funkar bra för att byta kassett tillsammans med verktyget. Det finns flera andra lösningar, men en Knipex är bra att har.
Jag har ju faktiskt spanat på en sån oavsett..

Novismekaren fortsätter fråga friskt här..

Jag har ett kassetthylsa som jag hittills bara använt i kombination med en polygrip till att öppna luftgaffel för att ta ut tokens.

Visa bilaga 624947

Nu när jag skall använda den för att byta kassett lär jag ha svårt att dra den ordentligt med en mesig polygrip. Finns något rekommenderat hack för hemmabyggd hävstång eller skall jag ta mig i kragen och köpa ett riktigt kassettverktyg?
Jag brukar använda polygrip och tycker det funkar helt okej. Men det är en sådan modell som inte är platt utan har en 90-gradig vinkel i anläggningsytan, så ställer man den rätt så får man bra grepp.

Jag blir så ? när det fortfarande skrivs om att maxpulsen är 220 slag minus ålder.

Själv är jag 62 och räknar själv med att min maxpuls borde ligga över 205 slag.
Senast i dag på cykelrundan så kom jag upp i 192 i puls (jag hade en buss efter mig?)men då fick jag sakta ner lite, jag trivs inte när jag får syrehunger.
Förra året kom jag upp 198 slag innan jag började fundera på att det här är nog inte så nyttigt för pumpen.

Skulle jag göra ett sånt där skitjobbigt maxpulstest så blev nog min framtida maxpuls 0 slag
Varför skrivs det fortfarande om såna där gamla myter.
Jag kan väl inte vara ensam om det här fenomenet.

Vad kan hända? Der finns ju marginaler så växelörat eller väljaren rycks inte av iallafall. Kan det bli mer slitage?
Ja påfrestningen på växeln vid helt utvinklad växelarm är nog för stor för att inte skada växeln i längden. Dessutom kan tunga landningar medföra att kedjan sträcks ännu mer.

Köpte tidigare i våras en trainer och då upptäckte jag att jag inte kunda köra den med min cyclocross bakväxel så jag bytte ut den emot en 105 short cage. Nu när jag vill ta av och på cykeln ifrån trainern så får jag böka en hel del med bakhjulet för att ens få på det. Oftast lättast om jag tar bort qr axeln helt och lirkar in de på sniskan. Av vad jag sett på nätet när jag kikat lite klipp så verkar de flesta kunna föra växelföraren bra mycket mer bakåt än vad jag kan. Det sitter två stopp på växelns arm som gör det omöjligt att föra den längre bak eller fram.

Är det jag som monterat fel eller är det så livet är med short cage växelförare? Ska uppdatera med bild så fort jag kommit hem

Har du fått klacken på fel sida?
När jag monterade växeln så såg jag att där på armen finns två stopp och antog att dessa skulle ligga vardera sida om växelörats "stopp". Men de kanske inte bör sitta så alltså? I mitt huvud så satte jag de så för att växelföraren inte ska kunna röra sig för mycket bakåt/framåt.

När jag monterade växeln så såg jag att där på armen finns två stopp och antog att dessa skulle ligga vardera sida om växelörats "stopp". Men de kanske inte bör sitta så alltså? I mitt huvud så satte jag de så för att växelföraren inte ska kunna röra sig för mycket bakåt/framåt.
Det är synd om Shimano. Lägger upp en massa bra instruktioner om hur deras produkter skall monteras, men det låter som få läser dem.

Det är synd om Shimano. Lägger upp en massa bra instruktioner om hur deras produkter skall monteras, men det låter som få läser dem.
+1
Kanske kan den här bilden hjälpa till
Montera bakväxel.jpg

Av vad jag sett på nätet när jag kikat lite klipp så verkar de flesta kunna föra växelföraren bra mycket mer bakåt än vad jag kan. Det sitter två stopp på växelns arm som gör det omöjligt att föra den längre bak eller fram.

I mitt huvud så satte jag de så för att växelföraren inte ska kunna röra sig för mycket bakåt/framåt.

Så problemet med växeln är det du försökte uppnå genom att montera den som du gjorde? ?

Googlade faktiskt lite på det där när jag funderade på hur de skulle monteras men till mitt försvar så ledde deras länkar ingenstans.

Då är de alltså jag som monterat fel. Frågan är dock vad sjutton gör den andra stoppen där? Medveten viktökning? :P

Edit: Blev perfekt när de nu sitter rätt monterat. Supertack för hjälpen :)

Senast ändrad:
Jag blir så ? när det fortfarande skrivs om att maxpulsen är 220 slag minus ålder.

Själv är jag 62 och räknar själv med att min maxpuls borde ligga över 205 slag.
Senast i dag på cykelrundan så kom jag upp i 192 i puls (jag hade en buss efter mig?)men då fick jag sakta ner lite, jag trivs inte när jag får syrehunger.
Förra året kom jag upp 198 slag innan jag började fundera på att det här är nog inte så nyttigt för pumpen.

Skulle jag göra ett sånt där skitjobbigt maxpulstest så blev nog min framtida maxpuls 0 slag
Varför skrivs det fortfarande om såna där gamla myter.
Jag kan väl inte vara ensam om det här fenomenet.
Det där är avfärdat som bull sedan 10+ år sedan. Lyssna på kroppen

Jag försökte genom serienumret ta reda på hur mycket "shock travel" jag har, för att kunna ställa in rätt sag.
Min förväntning var att jag skulle kunna hitta en siffra någonstans runt 65-75 mm här men jag går bet.
Screenshot_20230513-064538.jpg

Det där är avfärdat som bull sedan 10+ år sedan. Lyssna på kroppen

Ja det är ju vedertaget bland de kunniga att det inte stämmer, men det är att formeln fortfarande används som är helt uppåt väggarna.
Googlar man på "maxpuls ålder" så kommer det upp sidor som verkar ha "seriösa" namn inom hälsa/ idrott och som kör stenhårt med den där gamla myten.
Tex. "Idrottsforskning.se" klingar väl som ett proffsigt och seriöst namn.

Undrar hur många som läser såna där sidor och som har lagt upp sin egen pulsträning efter de uträkningarna.
De kommer ju att ligga i helt fel zon när de vill träna på tex. 80% av max.

Jag hittade ingen gnälltråd det var därför jag skrev i den här.?

Ja det är ju vedertaget bland de kunniga att det inte stämmer, men det är att formeln fortfarande används som är helt uppåt väggarna.
Googlar man på "maxpuls ålder" så kommer det upp sidor som verkar ha "seriösa" namn inom hälsa/ idrott och som kör stenhårt med den där gamla myten.
Tex. "Idrottsforskning.se" klingar väl som ett proffsigt och seriöst namn.

Undrar hur många som läser såna där sidor och som har lagt upp sin egen pulsträning efter de uträkningarna.
De kommer ju att ligga i helt fel zon när de vill träna på tex. 80% av max.

Jag hittade ingen gnälltråd det var därför jag skrev i den här.?

Jag tror iofs att jag alltid mest hört det som ett sätt att uppskatta maxpulsen, idrottsforskning som du nämner skrev t.ex "Maxpulsen ligger på ungefär 220 slag minus ålder"

Annars är ju gudiol alltid duktig på att förklara:

Jag tror iofs att jag alltid mest hört det som ett sätt att uppskatta maxpulsen, idrottsforskning som du nämner skrev t.ex "Maxpulsen ligger på ungefär 220 slag minus ålder"
Men det gör den ju aldrig? Den är ju fel. Det finns inget evidens bakom det. Det stämmer såklart av en slump ibland, men i övrigt är det helt fel. Du kan inte uppskatta maxpulsen med den formeln.

"idrottare har ett IQ på 130 minus ålder"

Men det gör den ju aldrig? Den är ju fel. Det finns inget evidens bakom det. Det stämmer såklart av en slump ibland, men i övrigt är det helt fel. Du kan inte uppskatta maxpulsen med den formeln.

"idrottare har ett IQ på 130 minus ålder"

Jag vet. Det står i länken i mitt inlägg.

Kan resonera med;

"Totalt fann man 43 olika formler där 30 av dem var uppmätta på friska människor. Efter att man summerat alla dessa till en enda formel fick man fram följande ekvation, 208,754 – (0,734 x ålder)"

Där formeln resulterar i den här jämförelsen. Som jag inte heller är så imponerad av.

IMG_9636.png

Men om man är ambitiös nog för att träna pulszoner och har optinojja så kan man nog göra ett maxpuls-test

Jag försökte genom serienumret ta reda på hur mycket "shock travel" jag har, för att kunna ställa in rätt sag.
Min förväntning var att jag skulle kunna hitta en siffra någonstans runt 65-75 mm här men jag går bet.
Visa bilaga 625357
Jag besvarar min egen fråga, den är uppenbarligen 60 mm och det numret kan man hitta där.
Tycker fox var lite otydliga hur man ska mäta, jag mätte uppenbarligen för långt.
Screenshot_20230513-082653.jpg

Jag har tydligen haft tur med mina mtb och har aldrig haft några problem att konvertera till tubeless med min vanliga sks-golvpump. Nu skall jag slänga på tubeless gravel kings på grushojen och lyckas inte poppa däcket. Hittade en parktool-video med 13 minuter tips och tricks, och är verkligen inte sugen på att testa samtliga ☹️ Vad är oddsen att jag lyckas sätta däcket med hjälp av endast tryckluft hos LBS tro?
Nu är jag kanske lite sen på bollen, men ja, gravelking är betydligt svårare än mina MTB-däck också.

Jag brukar ta en däckavdragare och trä upp kanttråden längs fälgkanten så den ligger rätt på båda sidorna av däcket, ca 20-25 cm på vardera sidan om ventilen.

Med den metoden är däcket tätare där luften kommer in och luftstöten kan således ge ett bättre tryck på resterande däcket.

MEN, jag måste ändå använda kompressorn för att få på det! Med bara kompressorn blåser bara luften rakt igenom.

Ehm...jag har en fixie men vill ju ha singlespeed... Kan jag...köpa ett drev och sätta på andra sidan här?

Bilagor

• C3F8FBC8-4AF6-4A8F-815D-5C128A3ABE4A.jpeg
    C3F8FBC8-4AF6-4A8F-815D-5C128A3ABE4A.jpeg
    633.2 KB · Besök: 64
  • D59D9E6C-93AB-438D-8D3E-DFCFD50E9189.jpeg
    D59D9E6C-93AB-438D-8D3E-DFCFD50E9189.jpeg
    607.4 KB · Besök: 54
Senast ändrad:
Ska hjälpa en kompis att fixa singelklinga på hans hoj, någon som de om Sram GX 2.1 (10 delad lång cage) kan köras med 11-42 kasett? Har gjort det tidigare med en shimano M786 utan bekymmer, tänker om detsamma går att göra med sram. https://www.bikester.se/sram-gx-type-2.1-bakre-drivlina-10-vaxlad-M360799.html?vgid=G404798
Rätt säker på att det är en sån jag har och kör med en 11-46 kassett så det är ju lugnt (10-delad deore-kassett)

Godkväll!
Har satt i ett längre(170 mm )luftskaft i min 2020 lyrik ultimate , kan jag sätta i det gamla 160mm i min pike som nu har 140mm , vet att det passar men håller piken , för den har ju lite mindre gods än lyriken? Är feg och långsam men tung , kommer den krackelera?
Mange

Visst ligger kolvarna för långt ut? Hur får jag in dem? Jag har provat med smörkniv. SRAM, om det spelar någon roll.
PXL_20230515_182333110.jpg

In och ut är svårt! Jag menar att om jag monterar belägg så tar de i skivan. Eller räcker det med att jag monterar belägg och bromsar?

In och ut är svårt! Jag menar att om jag monterar belägg så tar de i skivan. Eller räcker det med att jag monterar belägg och bromsar?

Ah, för långt ut inåt. Då är det smörkniv som gäller. Jag har använt sån plastmojäng som följer med bromsar/cykeln för att hålla isär kolverna när hjulen är borttagen. De brukar har en spetsig sida.

Jag har kört på 10-delad Campa och JTec till mekanisk BB-7 och barend-shifters. Nu kör jag SRAM AXS. Finns ju flera andra märken som TRP, Microshift, Gevenalle...

Jag vet. Det står i länken i mitt inlägg.

Kan resonera med;

"Totalt fann man 43 olika formler där 30 av dem var uppmätta på friska människor. Efter att man summerat alla dessa till en enda formel fick man fram följande ekvation, 208,754 – (0,734 x ålder)"

Där formeln resulterar i den här jämförelsen. Som jag inte heller är så imponerad av.

Visa bilaga 625359
Men om man är ambitiös nog för att träna pulszoner och har optinojja så kan man nog göra ett maxpuls-test
Det borde vara förbjudet att publicera denna typ av diagram. Jag (60 år) känner mig genast väldigt gammal!

Tillbaka
Topp