Exploderande tubeless Maxxis däck.

Fälgtillverkare anger som du säger ett max tryck för fälgarna. Jag drar mig till minnes att ha haft den diskussionen med WTB support när jag köpte hjulen. För såvitt jag kommer ihåg var värdet högre än 60psi.
Ur fälgmanualen har jag klippt ut information om att trycket skall ligga inom gränserna som anges på däcken, se bilagan, MAX_RIM_PSI.
Beskrivning av däcksmarkeringar framgår trycket skall ligga inom de gränser som markerats på däcket, se bilaga från WTB-manualk.
I WTB:s däcksmanual anger man gränserna 35-65 psi, se bilagan WTB_Max_Pressure.

Högt däcktryck trycker ju ihop fälgen och ekerspänningarna blir avsevärt lägre. Men 48 psi ligger långt under de gränser som anges i deras manualer.
Som sagt, det finns ett maxtryck för däck och ett för fälg. Och de överensstämmer inte alltid med varandra.
Men vad bra att du hade frågat WTB! (Synd att du inte minns vad de sa, för nu blev jag nyfiken).

Jag tackar för alla svar och har blivit en hel del klokare av dessa. Däcket har reklammerats, men händelsen har gjort mig lite skraj. Det åker in slangar i våra däck intill dess tillverkarna kommer med rättvisande märkning av tillåtna tryckområden på däcken.

Tjena!

Jag har sett massiva mängder med däck som exploderat på samma sätt, med slang i. Bland annat på min egna cykel vilken slutade med en axel ur led, kunde gått klart värre

Nja, uppenbarligen anger tillverkare en sak medan brukare kommit fram till annat. Det får bli slang i däcket istället.
Du gör givetvis som du känner dig mest trygg med, men det är ju helt klart ett kliv tillbaka att återgå till slang. Dock med dom tryck du kört så framträder ju inte fördelarna med slanglöst så tydligt.

Detta låter låter ju mer som en "freak accident" pga någon form av fabriksfel. Jag skulle ha reklamerat däcket, köpt ett Rekon Race i 2.4 och köra det med ungefär 20psi för att maximera poängen med tubeless och att ha, relativt, breda fälgar.
Att helt ducka tubless efter detta låter konstigt. Lite som att köpa en ostfralla, få trasigt bröd och då besluta sig gör att aldrig köpa en fralla som har ost i sig ?

hänt mig en gång när jag pumpade upp ett däck också. Det har aldrig hänt när jag har haft rätt tryck. Man behöver väl liksom aldrig köra över 1,5 var på en mtb…

En gång är ingen gång. :) och följ inte rådet på däcksidan, det är galet.

Ingenting skulle jag gissa, tror knappast dom kollar trycket i dina däck. Gillar du köra höga tryck så gör det, men gör det absolut inte bara för att det står på däcket.
Det ”normala” i slanglöst mountainbike däck ligger ju nånstans mellan 18-25 psi, nånstans där brukar de flesta köra.
De skickat alltid ut en person som klämmer och sparkar på däcken men de bryr sig egentligen bara om att kvoten mellan tryck fram och bak är den rätta.

Detta låter låter ju mer som en "freak accident" pga någon form av handhavandfel. Jag skulle ha vaskat däcket, köpt ett Rekon Race i 2.4 och köra det med ungefär 20psi för att maximera poängen med tubeless och att ha, relativt, breda fälgar.
Att helt ducka tubless efter detta låter konstigt. Lite som att köpa en ostfralla, få trasigt bröd och då besluta sig gör att aldrig köpa en fralla som har ost i sig ?
Bra, men jag fixade din typo.

Jag tror ts helt enkelt tryckt i för högt tryck med 48 psi. Wtbs egna 29x2,25 däck som är optimerade för ts fälg har ett rekommenderat maxtryck på 35 psi.

att poppa ett mtb-däck med 3 bar är väl en sak, men att sedan cykla runt med det i skogen är väl mest att likna med tortyr.

tondövt skulle man kunna säga. det känns verkligen i cykeln att det är fel.

dock har det funnits propagister för dessa extrema tryck, och t ex något som ansågs fördelaktigt på cykelvasan så sent som för några år sedan. minns en diskussion jag hade med cyklist aka dangerholm i frågan, och han hade inte sett ljuset då iaf.

sen bör man alltid känna på däcket liksom fundera kring om ens tryckmätare visar rimliga värden,

Senast ändrad:
Och med slang kommer du att köra maxxis på 48psi och andra med 35?
Nej,
Jag har reklammerat Maxxis däcket och får ser var det landar, förhoppningsvis pengarna tillbaka. Kommer ALDRIG att köpa ett Maxxis däck igen! Beställde nyss ett clincher-däck och slang och då tillämpar jag de gränser för lufttryck som står på däcket, kanske testar lite lägre också.

Funkar det bra med clincher och slang bak på haveristen så konverterar jag nog ändå de andra cyklarna också till clincher ochl slang.

Kör mest skogstigar med lite rötter och med en och annan sten men också mycket på cykelvägar. Slangfritt har säkert sina fördelar för många men inte för alla. En punktering är lättare att hantera än en explosion vid lite fart. Nu har jag ju i akt och mening fått erfara att slanglöst har större risker än däck med slang. Även om prestanda blir lägre vill jag sätta säkerheten först. Det är jobbigt att tänka tanken att någon närstående skulle råka illa ut under cykling för att jag inte satt säkerheten främst.

Det är ju sjukt att däcket skall tryckas av med knall när man tillämpar det som tillverkaren av däck och fälg anger i sina manualer och vad som markerats på däcken. Frågan är om det inte t.o.m. är kriminellt.

Men hela Internet har tiden då tubeless kom svämmat över med inlägg där människor poppar sina däck och med idén att de ska sätta sig trycker i +2bar varvid de smäller och guckan sätter sig i halltaket. Är det fel på däck och tubeless med 2,76 bar i (breda däck och fälg)? Tur att det inte smällde inomhus tänker jag.

Du gör givetvis som du känner dig mest trygg med, men det är ju helt klart ett kliv tillbaka att återgå till slang. Dock med dom tryck du kört så framträder ju inte fördelarna med slanglöst så tydligt.
Nej så är det nog, mest kladd med sealant. Tyckte jag läst på och kört så lågt tryck jag kunde med respekt för rekommendationer och tillåtna värden enligt däckmärkning.

Detta låter låter ju mer som en "freak accident" pga någon form av fabriksfel. Jag skulle ha reklamerat däcket, köpt ett Rekon Race i 2.4 och köra det med ungefär 20psi för att maximera poängen med tubeless och att ha, relativt, breda fälgar.
Du har säkert en poäng där, men om man inte kan lita på tillverkarens rekommendationer utan att havera så får mann lite noja.

Men hela Internet har tiden då tubeless kom svämmat över med inlägg där människor poppar sina däck och med idén att de ska sätta sig trycker i +2bar varvid de smäller och guckan sätter sig i halltaket. Är det fel på däck och tubeless med 2,76 bar i (breda däck och fälg)? Tur att det inte smällde inomhus tänker jag.
3.3 bar.
Det är inga problem att köra in 3 bar eller att cykla på 2.5 utan att det exploderar

Konstiga tankegångar här ;)
Hur kom du fram till att köra tl från första början om du kör med så högt tryck? Typ 99% av fördelarna med tl är att kunna köra med lågt tryck ..
På vilket sätt hade det gått annorlunda med en slang i däcket ? Tror du slangen hade hållit emot 4bar utan att spricka med en bang när däcket trycktes av fälgen...
Verkar det inte lite förhastat att byta till slang på flera cyklar pga av ett felbyggt däck . Måste varit en traumatisk upplevelse helt utan fysiska skador du varit med om ...

Hur kom du fram till att köra tl från första början om du kör med så högt tryck? Typ 99% av fördelarna med tl är att kunna köra med lågt tryck ..

Nu håller jag dock inte helt med. Att punkor tätas direkt är väl ingen små fördel, jag skulle ger det mer än 1%.

Jag hade också problem med wtb fälg och maxxis däck, krängde av flertalet gånger innan jag slängde däcket och bytte fälg.
Edit: såg nu att de va raceface fälg, men samma problem iaf. :)

Bilagor

• received_2302379646675484.jpeg
    received_2302379646675484.jpeg
    1.3 MB · Besök: 95
På vilket sätt hade det gått annorlunda med en slang i däcket ? Tror du slangen hade hållit emot 4bar utan att spricka med en bang när däcket trycktes av fälgen...
Verkar det inte lite förhastat att byta till slang på flera cyklar pga av ett felbyggt däck . Måste varit en traumatisk upplevelse helt utan fysiska skador du varit med om ..San
Det var nog den allmänna hypen för slanglöst som fick mig att satsa på denna lösning. Jag ville ha en lätt cykel med breda däck (framförallt fram) för att ta mig fram på skogstigar. Jag har kört 20/30 fram/bak på dessa stigar i 2år+ på Schwalbe slangfria däck med stor förnöjelse. Förnöjelsen hade kanske varit större om jag inte så blint följt däcktillverkarnas rekommendationer vad gäller tryck, utan vågat sänka trycken.
Det går säkert att råka illa ut på ett däck med slang också.
Men upplevelsen att hela däcket flög av med en knall var läskig.
Ett däck med clinch sitter ju hårdare på fälgen. Även om en slang också kan explodera TROR jag att sannolikheten i alla fall är större att däcket blir kvar på fälgen. Det ger i så fall en större chans till en mer kontrollerat krasch.
Sannolikheten för en slangexplosion TROR jag är mindre än sannolikheten för att ett slanglöst däck (som inte sitter lika hårt på fälgen) blåser av.
Blåser däcket av framhjulet är ju risken stor att det blir tvärstopp och man åker över styret.
Jag TROR ( eller det känns som ) att sannnoilikheten för en slanglös explosion är ungefär lika stor som en punktering av ett däck med slang (det är nog fel).
En punktering leder i regel INTE till ett haveri.

Ett tungt skäl till att jag börjat misstro slanglöst är att tillverkarnas rekommendationer förefaller så missvisande att de kan leda till fatala haverier.
Det råder ju uppenbarligen en otrolig discreptans mellan vad tillverkarna påbjuder/rekommnederar och vad användarna tillämpar vad gäller däcktryck i slanglösa däck.
Nu skall jag prova med den mer en 100 år gamla och beprövade lösningen med clinchat däck och slang för att utröna om jag upplever någon påtaglig nackdel i jämförelse med slanglöst för den typ av cykling jag ägnar mig åt.

Jag hade också problem med wtb fälg och maxxis däck, krängde av flertalet gånger innan jag slängde däcket och bytte fälg.
Edit: såg nu att de va raceface fälg, men samma problem iaf. :)
WTB fälgarna har funkat bra med Schwalbe Racing Ralph för mig, men intressant att höra att du ckså haft problem.

Om vi pratar risk för fatala saker i skogen så är den risken nog som störst om man kör med 3 bar.
Hade inte överlevt halvvägs nerför Woodstock tror jag.

Är TS ett troll eller bara helt döv (blind?)? Varför starta en tråd med en fråga där man fullständigt ignorerar alla svar som inte stämmer med ens redan spikade uppfattning?

"Clincher" däck. Bara en sån sak. Alla däck som inte är tub-däck är clincher.
TLE-däck är för det mesta i det mindre storleksspannet mot fälgar för att hålla tätare.
Så risken att ett icke tubelessreadydäck ska kränga av pga högt tryck är större än för ett TLE, och då kommer slangen explodera och trycket försvinna lika fort på den kombinationen.

Senast ändrad:
Är TS ett troll eller bara helt döv (blind?)? Varför starta en tråd med en fråga där man fullständigt ignorerar alla svar som inte stämmer med ens resan spikade uppfattning?

"Clincher" däck. Bara en sån sak. Alla däck som inte är tub-däck är clincher.
TLE-däck är för det mesta i det mindre storleksspannet mot fälgar för att hålla tätare.
Så risken att ett icke tubelessreadydäck ska kränga av pga högt tryck är större än för ett TLE, och då kommer slangen explodera och trycket försvinna lika fort på den kombinationen.

Jag tror att TS vill precis följa rekommendationer av (bara) tillverkaren.

Nu vet vi fortfarande inte vilken max tryck WTB upger för deras fälgar. Men jag tittade just nu på tre andra tillverkare och de ger max 2,4 - 2,6 bar (34 - 37 PSI) för 29/30 mm fälgar med 2,25" däck. 48 PSI är långt över det.

Jag tror att TS vill precis följa rekommendationer av (bara) tillverkaren.

Nu vet vi fortfarande inte vilken max tryck WTB upger för deras fälgar. Men jag tittade just nu på tre andra tillverkare och de ger max 2,4 - 2,6 bar (34 - 37 PSI) för 29/30 mm fälgar med 2,25" däck. 48 PSI är långt över det.

2.6 bar var väldigt snålt måste jag säga.

Maxxis officiella rekommendationer för slanglöst ligger mellan 15-35 psi:
Visa bilaga 629367
Källa: https://www.maxxis.com/us/wp-content/uploads/sites/13/2022/02/2022-Bicycle-Tech.pdf

Värdet som anges på sidan av däcket verkar vara någon variant av maxtryck som det kan hantera utan att deformeras enligt någon amerikansk standard, inte rekommenderat tryck att cykla med: https://www.mtbr.com/threads/why-ar...ted-on-tire-sidewalls-so-crazy-high.1182328/t
Det framår ej om det är fram eller bak

Hur hårt däcken sitter på fälgen. På mina vanliga kanttrådsdäck så kan jag kränga av med tummen och med slanglöst får jag dra fast dem i hyvelbänken.

Hur hårt däcken sitter på fälgen. På mina vanliga kanttrådsdäck så kan jag kränga av med tummen och med slanglöst får jag dra fast dem i hyvelbänken.
Ingen regel utan undantag

Det är intressant att läsa att många MTB-användare i olika fora och länder anser att de av tillverkarnas explicit påbjudna gränsvärden för tillåtna däcktryck är felvisande. Eftersom tillverkarna ändå envisas med att påbjuda för höga gränsvärden blir ju frågan om det finns någon anledning. Skall man köpa och använda produkter på ett sätt som tillverkaren explicit påtalar som olämpligt/otillbörligt ?
Jag väljer att tycka att det för min del är säkrare att använda slang och tillämpa de på däcken angivna gränsvärdena för tryck. När tillverkarna explicit publicerar entydiga budskap om vilka gränsvärden som gäller för slanglösa däck kan jag tycka annorlunda.
Är måhända MTB-användare för flata mot tillverkarna ?

Det är intressant att läsa att många MTB-användare i olika fora och länder anser att de av tillverkarnas explicit påbjudna gränsvärden för tillåtna däcktryck är felvisande. Eftersom tillverkarna ändå envisas med att påbjuda för höga gränsvärden blir ju frågan om det finns någon anledning. Skall man köpa och använda produkter på ett sätt som tillverkaren explicit påtalar som olämpligt/otillbörligt ?
Jag väljer att tycka att det för min del är säkrare att använda slang och tillämpa de på däcken angivna gränsvärdena för tryck. När tillverkarna explicit publicerar entydiga budskap om vilka gränsvärden som gäller för slanglösa däck kan jag tycka annorlunda.
MagerValp länkade ju just till Maxxis officiella rekommendationer för tryck, vad mer begär du för att tro på oss?
Börjar tro att du trollar oss nu….

Du har pumpat för hårt. Max 45psi enligt WTBs manual för tubeless montering.
Är du säker på att din tryckmätare visar rätt? Du kanske har pumpat 50psi.

Tillbaka
Topp