Visa din vaxning! kedjan inte benen

Är det någon som har en lämplig behållare att rekommendera för avfettningen av nya kedjor? Tidigare har jag kört glasbrukar och matlådor, men det har resulterat i en hel del lacknafteläckage vilket jag helst skulle vilja undvika.
Det finns ju matlådor där säljaren hävdar att locken skall vara både luft- och vätsketäta.
68205765722142.png

Är det någon som har en lämplig behållare att rekommendera för avfettningen av nya kedjor? Tidigare har jag kört glasbrukar och matlådor, men det har resulterat i en hel del lacknafteläckage vilket jag helst skulle vilja undvika.
Om jag vill kunna skaka om använder jag en 4-liters plastdunk alt. en enliters plastflaska (de som lacknaftan kom i), brukar inte vara något problem att fiska upp kedjan med en gammal eker eller liknande ens från hålet i enlitersflaskan

Inte direkt men kan rekommendera UFO cleaner. Effektiv mot klistret från fabrik, räcker med ett bad och du behöver inte låta kedjan ligga i flera dygn eller skaka som en galning... jag körde 10 minuter och roterade mer än skakade. Helt ren

en typisk juiceflaska 20-30 cl rymmer lagom en kedja, och det räcker att skaka runt ett par matskedar lacknafta per reningsomgång för att få till kraftig och flödig rengöring.

när det är sagt har jag alltså i praktiken gått över till kokande lösning via tvättmedel i kastrull. ett par omgångar där tar hand om det allra mesta.
.
40D7F670-20DB-4956-80F5-A56B30C460A3.jpeg

Har du testat denna från Clas Ohlson och haft goda resultat?
Inte just den modellen. Dessutom har jag endast använt matlådor till att ha mat i.
Men om säljaren lovar att (mat-)lådan skall vara både luft- och vätsketät och den inte är det,
borde det vara en anledning till en godkänd reklamering.
Men inte heller det har jag provat själv.

Inte just den modellen. Dessutom har jag endast använt matlådor till att ha mat i.
Men om säljaren lovar att (mat-)lådan skall vara både luft- och vätsketät och den inte är det,
borde det vara en anledning till en godkänd reklamering.
Men inte heller det har jag provat själv.
det som gör mig lite skeptisk är själva gummit. När jag avfettade kedjor senast började gummipackingen på glasburken gradvis att svälla vilket gjorde det omöjligt att stänga burken efter ett tag. Det skulle man givetvis kunna reklamera men det blir nog svårt att förklara varför man hade lacknafta i matlådor. Trots detta åkte jag till Clas Ohlsson nu för att ta en titt på matlådorna du rekommenderade. På samma hylla hittade jag en liten flaska med lite större kork (3cm diameter) och volymarkeringar vilket jag tyckte verkade lämpligt.
På baksidan står det
Contents:
1000 ml of something I like …. Lacknafta verkar det vara i detta fallet
image.jpg

det som gör mig lite skeptisk är själva gummit. När jag avfettade kedjor senast började gummipackingen på glasburken gradvis att svälla vilket gjorde det omöjligt att stänga burken efter ett tag. Det skulle man givetvis kunna reklamera men det blir nog svårt att förklara varför man hade lacknafta i matlådor. Trots detta åkte jag till Clas Ohlsson nu för att ta en titt på matlådorna du rekommenderade. På samma hylla hittade jag en liten flaska med lite större kork (3cm diameter) och volymarkeringar vilket jag tyckte verkade lämpligt.
På baksidan står det
Contents:
1000 ml of something I like …. Lacknafta verkar det vara i detta fallet
Visa bilaga 630000
Kör med två st gamla Nalgeneflaskor.
Stor öppning.

IMG_0261.jpeg

Syltburkar tycker jag fungerar bra. Håller tätt när man skakar och packningen täter fortfarande bra efter mer än ett år. Gav inte många kronor på ÖoB

Visa bilaga 630006

Syltburkar tycker jag fungerar bra. Håller tätt när man skakar och packningen täter fortfarande bra efter mer än ett år. Gav inte många kronor på ÖoB
Körde en sådan tidigare. Som sagt så började tätningsringen att svälla och utöver det sprack glaset efter några avfettningar av denna anledning är jag ute efter ngt i plast.
Ska testa flaskorna - funkar nog som man kan förvänta sig. Tack alla för era tips och råd

Trots detta åkte jag till Clas Ohlsson nu för att ta en titt på matlådorna du rekommenderade. På samma hylla hittade jag en liten flaska med lite större kork (3cm diameter) och volymarkeringar vilket jag tyckte verkade lämpligt.
Jag är ledsen om mitt tips framstod som en rekommendation, det var det inte.
Det var endast ett tips
Men efter alla dessa brasklappar hoppas jag att du hittar en lämplig behållare som du blir nöjd med.

Jag är ledsen om mitt tips framstod som en rekommendation, det var det inte.
Det var endast ett tips
Men efter alla dessa brasklappar hoppas jag att du hittar en lämplig behållare som du blir nöjd med.
Ah nej, oroa dig inte det framgick! Oavsett var det uppskattat. Ska testa flaskorna nu, oavsett om det är en juiceflaska, nalgene eller annan flaska lär det funka.

Är det någon här som har provat att rena lacknaftan efter nykedjerengöring genom att sila den igenom ett bränslefilter?
#avd. spara pengar(?) & miljö.

När man vaxar är ju största problemet att komma ihåg att man vaxar, och nästan överhettar slowcookern.
Sist jag kom ner så var det över 100grd.
Skulle vela ha en termometer som går på WiFi eller nåt, så man kan ha larm/koll på avstånd. Jag har min verkstad i källaren och står sällan och vaktar.

När man vaxar är ju största problemet att komma ihåg att man vaxar, och nästan överhettar slowcookern.
Sist jag kom ner så var det över 100grd.
Skulle vela ha en termometer som går på WiFi eller nåt, så man kan ha larm/koll på avstånd. Jag har min verkstad i källaren och står sällan och vaktar.
Kör på låga läget, och ställ tajmern i mobilen på halvtimmesintervalller.

Vad händer om man värmer vaxet för fort? Ponera att man värmer det direkt i en kastrull på plattan med låg temp på plattan och att man har koll på tempen. Så klart svårare att reglera en jämn temp för att suga in vaxet i badet men villa andra konsekvenser finns? (förutsatt att det inte stormkokar som sagt utan att man håller koll på tempen).

om du går över 100 gr kokar eventuellt vatten bort och brygden bubblar. påverkar sannolikt inte vaxet, som inte kokar förrän över 200 gr.

man märker att vaxet blir mer tunnflytande när tempen närmar sig 100 gr, och det bör både befordra inträngningen av vax, och medföra att mindre mängd onödigt vax följer med på kedjans utsida när den lyfts ur badet.

absolute black rekommenderar att vaxet skall ligga på över 90 gr.

själv kör jag med en fonduekokare från jula. den är kraftig nog att smälta vaxet på några minuter, har sedan termostat. iofs lite onoggrann, och det har hänt att tempen gått upp till 110 gr. inte märkt några olägenheter av det, och marginalen upp till vaxets egen kokpunkt känns betryggande. snarare bra koka bort eventuell vattenförorening tänker jag.

Är det paraffin i "köpe-vax"?
Jag har råkat värma upp mitt MoltenSpeedWax till ~110°C en gång.
Svarar mig själv.

"Molten Speed Wax is paraffin with both Teflon and Moly additives. When compared to straight off-the-shelf food-grade paraffin (must be >99.5 percent pure to be labeled “Food Grade”), the MSW paraffin blend with the Teflon and Moly decreases friction by 0.12 watts. The gain from the additives is small, yet measurable."

man har sedan ett par år bytt additiv till wolframdisulfid.
De skriver själva paraffin?

"Using fully refined paraffin and North American mined WS2 and MoS2"

"Molten Speed Wax is paraffin with both Teflon and Moly additives. When compared to straight off-the-shelf food-grade paraffin (must be >99.5 percent pure to be labeled “Food Grade”), the MSW paraffin blend with the Teflon and Moly decreases friction by 0.12 watts. The gain from the additives is small, yet measurable."
En tiondels watt? Inte mer än så? Ja då fortsätter jag nog med ren paraffin.

Om ny SRAM RED kedja har gått tre varv i lacknafta och ett i rödsprit samt visar helt klar sprit. Kan man då koka den i via och anse den klar för vaxning?

Om ny SRAM RED kedja har gått tre varv i lacknafta och ett i rödsprit samt visar helt klar sprit. Kan man då koka den i via och anse den klar för vaxning?
då är den väl klar för vaxning? jag kör via-kok i ställlet för lacknafta sedan en spritomgång och har inte märkt någon olägenhet av det protokollet.

som håkan nog antyder har vissa alkaliska rengöringsmedel eller snarare avfettningsmedel visat sig kunna påverka metallen i kedjan.

jag kör via-kok i ställlet för lacknafta sedan en spritomgång och har inte märkt någon olägenhet av det protokollet.

som håkan nog antyder har vissa alkaliska rengöringsmedel eller snarare avfettningsmedel visat sig kunna påverka metallen i kedjan.
Men Via är väl alkaliskt? För enl vad jag kan hitta skall det ha ett ph-värde på hela 11!

Om du utsätter den för vatten efter tvätt med lacknafta + rödsprit så är det klokt att vaxa den snabbt efteråt så att den inte rostar inuti.

Men Via är väl alkaliskt? För enl vad jag kan hitta skall det ha ett ph-värde på hela 11!
en tanke. men det har alltså anekdotiskt gått bra. en orsak kan vara att jag kör med ytbehandlade kedjor. en annan att det kokande viabadet bara är några minuter, sedan sköljs det undan med likaså kokande vatten.

det är ju inte som att via angriper våra tvättmaskiners trummor direkt. visserligen rostfritt men timmavis i många år.

kanske ska testa på något mer oxidbenäget och se vad som händer?

den här länken förekom för ett tag sedan här på happy. alltså med natriumhydroxid är man ju uppe i högre sfärer. nästa gång jag via-kokar kedjor ska jag ta en bit alu och om det går bra kommer jag fortsätta tills jag hör annat?

då är den väl klar för vaxning? jag kör via-kok i ställlet för lacknafta sedan en spritomgång och har inte märkt någon olägenhet av det protokollet.

Då kanske lika bra att vaxa direkt efter sprit, spolning och hårtork då?

Tillbaka
Topp