Specialized Epic - The tråd

Känns väldigt mycket som en supercaliber-kopia om det där är den slutgilitiga designen.
Undrar om de lyckats få Brain att få plats inne i bakdämparen, den har en Brain-framgaffel men inga remote-reglage på styret till bakdämparen.

Känns väldigt mycket som en supercaliber-kopia om det där är den slutgilitiga designen.
Undrar om de lyckats få Brain att få plats inne i bakdämparen, den har en Brain-framgaffel men inga remote-reglage på styret till bakdämparen.

Tjena!

Jag är fundersam på om det är en med lite kortare slag utan Brain.

Måste vara första riktigt bra bilden på nya XX AXS också. Vevpartiet ser rätt tråkigt ut.

Tjena!

Jag är fundersam på om det är en med lite kortare slag utan Brain.

Måste vara första riktigt bra bilden på nya XX AXS också. Vevpartiet ser rätt tråkigt ut.
Det kan förstås vara utan brain också, men vi lycrasvetton gillar ju att kunna låsa dämparna, så jag är tveksam :)
Många av proffsen har kört Epic Evo med remotelåsning istället för vanliga Epic (nu senast Koretzky), om de fortsätter med det så borde den här ersätta vanliga Epic. Jag gissar på 80mm bak och 100mm fram.

Håller med om vevpartiet, det är väl det som har klingan integrerad med effektmätaren så när klingan är utnött (eller man vill byta storlek) så får man skicka in hela effektmätaren, känns inte som en speciellt lyckad lösning för gemene man.

Bakväxeln däremot gillar jag designen på.

Det kan förstås vara utan brain också, men vi lycrasvetton gillar ju att kunna låsa dämparna, så jag är tveksam :)
Många av proffsen har kört Epic Evo med remotelåsning istället för vanliga Epic (nu senast Koretzky), om de fortsätter med det så borde den här ersätta vanliga Epic. Jag gissar på 80mm bak och 100mm fram.

Håller med om vevpartiet, det är väl det som har klingan integrerad med effektmätaren så när klingan är utnött (eller man vill byta storlek) så får man skicka in hela effektmätaren, känns inte som en speciellt lyckad lösning för gemene man.

Bakväxeln däremot gillar jag designen på.
Om nu inte evo har annan dämpare som inte finns med Brain eller fästen för Brian på svingen.

Tror man på mtb version kan byta klinga.

Senast ändrad:
Tjena!

Evo har ju inte brain från början, tror inte det finns några fästen heller.
Nej, det finns inga fästen (jag har en Evo) men däremot öppningar i ramen för remote lockout till dämparen, det är så fabriksåkarna kör. Evo-ramen är lite lättare än vanliga Epic också men jag tror mest de som väljer Evo till XCO vill bort från Brain.

Tänkte fråga om det är någon som är duktig på brain systemet. Servade dämparna på min Epic av 2016 års modell 2021 sedan har cykeln stått mer eller mindre.

Nu när jag kör på den så upplever jag att returen är dålig trots att den står på max, det är ett sugande ljud från dämparen och det verkar inte spela någon roll hur jag ställer den. Den blir inte helt hård och inte heller mjuk.

Hur kan det ha blivit så utav att den bara har stått och hur åtgärdar jag det?

Det är mycket möjligt att den blivit så av att bara stå.
Hade du tryck i dämparn när den stod? Ska cykeln stå en längre period så är de bra att släppa ur luften.

Låter som du behlver serva den igen... inget man löser själv tyvärr.

Jag tror den där kommer ersätta Epic. Den där kan mycket väl ha 100mm slag bak.
Om man nu får gissa hejvilt så tänker jag att när det kommer en ersättare för nuvarande heldämpade Epicen så kommer den ha 120mm slaglängd bak och fram. Den har ju Sparken i samma segment att konkurrera med. Bara en gissning från min sida.

Om man nu får gissa hejvilt så tänker jag att när det kommer en ersättare för nuvarande heldämpade Epicen så kommer den ha 120mm slaglängd bak och fram. Den har ju Sparken i samma segment att konkurrera med. Bara en gissning från min sida.

Tjena!

Nog större chans att dom lägger till 10mm bak på en Epic Evo isåfall så den blir 120/120.

Det är mycket möjligt att den blivit så av att bara stå.
Hade du tryck i dämparn när den stod? Ska cykeln stå en längre period så är de bra att släppa ur luften.

Låter som du behlver serva den igen... inget man löser själv tyvärr.
Ja jag hade ju det, den fungerade klockrent när jag ställde in den ?
Nu verkar det inte vara något som funkar utan den är lite mitt i mellan, ger inte full retur och blir inte helt stum men inte heller mjuk.

Någon som har provat detta skydd från https://www.foxfolk.co/ på Epic?
1677843587356.png

Jag har inte provat deras variant men jag såg nån tråd (tror det var på mtbr) där de klippte till egna skydd av en tunn musmatta och dubbelhäftande tejp, det tror jag att jag ska testa. Tycker det är lite dyrt med 40 USD (med frakten) för den lilla skyddsbiten.

Det syns inte på bilden men den sitter med dubbelhäftande tejp, tror tanken är att det inte ska vara några delar som rör sig mot lacken utan att det bara ska flexa i tyget/gummit.

Jag ser egentligen inget problem som behöver åtgärdas på befintlig konstruktion?
Min Epic Evo från -21 har nu rullat ca 6 000km och det finns inget onormalt slitage eller problem som uppstått vid/runt länkage och gummidamasken.

Visst kan man tänka att en sten skulle kunna kila fast sig, men det kan den oavsett länkageutformning?

Jag ser egentligen inget problem som behöver åtgärdas på befintlig konstruktion?
Min Epic Evo från -21 har nu rullat ca 6 000km och det finns inget onormalt slitage eller problem som uppstått vid/runt länkage och gummidamasken.

Visst kan man tänka att en sten skulle kunna kila fast sig, men det kan den oavsett länkageutformning?
Det blir slitage mellan baktriangeln och gummimuffen, ska väl mycket till för att kolfibern ska skadas men lacken blir lite tråkig.

Jag har hört att garantin INTE gäller om det pajar där emellan.
Har inte länken till källan just nu, men jag ska försöka leta rätt på det.

Jag skulle behöva veta ifall baksvingen är likvärdig på Epic 2016-2017 som den är på 2018-2020?
Då menar jag främst vid infästningen mot dämparen.

Screenshot_20230403_220801_com.android.chrome.jpg

Nån som har beställt nya Epic World Cup än?
1682061116929.png

Lite intressant lösning på bakdämparen, ungefär som gamla tiders dual air om jag förstår instruktionsboken rätt, man kör med olika mkt sag beroende på hur mycket tryck man har i negativa kammaren. Fattar inte riktigt hur den funkar, förr hade man ju en ventil för positiva kammaren och en för negativa, här verkar det vara ventil på positiva kammaren och "bara" möjlighet att släppa ut luft ur negativa.

Går nog att ställa in så man får precis så mycket gung man vill ha även utan remote lockout. Synd att de inte gjorde likadant för gaffeln istället för den "gamla" brain-lösningen. Ingen cykel som lockar mig personligen (fortfarande väldigt nöjd med min Epic Evo) men kul med lite ny(gammalt) tänk som kanske kommer vidare även till andra modeller/märken.
1682061210019.png

Superclean och snygg. Det jag inte riktigt köper är att den skulle upplevas som 100 mm pga ingen sag. Trodde man körde sag för att bakhjulet ska gå ner i omjänheter istället för att hela hojen studsar ner. Men om denna inte har sag och därmed skulle upplevas som 100 mm, så kommer den ju droppa ner. Jajo känslan i hur mycket som trycks ihop är ju samma. Men är det detsamma som känsla i hur fjädringen funkar i sin helhet?

Min Epic har fått ärva bakdämparen (SIDLuxe) och styret från min Spur. Jag är mycket nöjd. Den är snyggare utan brainenheten och klart bättre låsning. Nu låser jag den bara på transportsträckor så jag ser inget behov att kunna låsa från styret. Dessutom är spaken på dämparen väldigt lättåtkomlig.
Epic 4a.png

Min Epic har fått ärva bakdämparen (SIDLuxe) och styret från min Spur. Jag är mycket nöjd. Den är snyggare utan brainenheten och klart bättre låsning. Nu låser jag den bara på transportsträckor så jag ser inget behov att kunna låsa från styret. Dessutom är spaken på dämparen väldigt lättåtkomlig.
Visa bilaga 622676
Går bakdämparn fritt hela vägen när den sitter åt de hållet? Jag vände mim upp å ner men de kanske inte behövs?

Har en Evo21 som jag är jättenöjd med, men..
Jag har ett jättestörande ljud som jag genom lite felsökning kommit fram till måste komma från bromsarna fram. När jag kör hårt över rötter och stenar på platten eller utför hörs ett ljud som låter som plast mot metall. Det skramlar. Mycket. Har kollat bromsvajern inne i ramen och fått den åtgärdad med skumgummi. Bytt ut underbenen för att min lbs sa att bussningarna var slut. Skiftat mellan två olika hjul för att se skillnad, marginellt bättre med Shimano skivan på originalhjulet, men ljudet är kvar. Om jag trycker minimalt på handtaget till frambromsen hörs ett litet klick.Inte bak,där är det tyst. Om jag bromsar minimalt medan jag kör över rötter och sten så är ljudet borta…Min lbs säger att det är spindeln till bromsskivan som är slut och att jag behöver byta skiva/spindel..jag är mer inne på att det har med belägg/luftning/hydrualik att göra..
Tankar om detta, någon som varit med om liknande?

Jag har ett jättestörande ljud som jag genom lite felsökning kommit fram till måste komma från bromsarna fram. När jag kör hårt över rötter och stenar på platten eller utför hörs ett ljud som låter som plast mot metall. Det skramlar. Mycket. Har kollat bromsvajern inne i ramen och fått den åtgärdad med skumgummi. Bytt ut underbenen för att min lbs sa att bussningarna var slut. Skiftat mellan två olika hjul för att se skillnad, marginellt bättre med Shimano skivan på originalhjulet, men ljudet är kvar. Om jag trycker minimalt på handtaget till frambromsen hörs ett litet klick.Inte bak,där är det tyst. Om jag bromsar minimalt medan jag kör över rötter och sten så är ljudet borta…Min lbs säger att det är spindeln till bromsskivan som är slut och att jag behöver byta skiva/spindel..jag är mer inne på att det har med belägg/luftning/hydrualik att göra..

Kan det vara att belägg inte trycks helt tillbaka mot kolverna? Vilken broms har du? Trycker fjädern emellan belägg tillräckligt hård? Är det rent emellan belägg och kolvarna?

Om du har slx-belägg med kylflänsar så skramlar de mot oket. Går att fixa med lite självhäftande kardborreband som dämpning. På min evo satt det adaptrar på framnavet för att ge större anliggningsyta mot r.s-gaffeln, de skramlade oxå så jag tog bort dem.

Om du har slx-belägg med kylflänsar så skramlar de mot oket. Går att fixa med lite självhäftande kardborreband som dämpning. På min evo satt det adaptrar på framnavet för att ge större anliggningsyta mot r.s-gaffeln, de skramlade oxå så jag tog bort dem.

Hur kann Torque Caps ramla mot gaffeln? Hela tanken är att Torque Caps ska ger en styvare förbindning genom större kontaktytan.

EDIT: mina Torque Caps ramlar dock mycket när jag tar bort hjulen från gaffeln.

Senast ändrad:
Hur kann Torque Caps ramla mot gaffeln? Hela tanken är att Torque Caps ska ger en styvare förbindning genom större kontaktytan.

EDIT: mina Torque Caps ramlar dock mycket när jag tar bort hjulen från gaffeln.
på det novatec-navet som är framnav på de billiga specializedhjulen sitter en extra ring utanpå den vanliga end cap som bara fungerar som styrning när du sätter i axeln, den ligger inte i kläm mot gaffeln, så i praktiken ingen riktig torque cap utan bara en styrning. Åtminstone var det så det fungerade på min cykel, sen kan det förstås vara dåliga tillverkningstoleranser som gör det också.

Så här ser de ut som satt på min cykel
1687248640023.png

på det novatec-navet som är framnav på de billiga specializedhjulen sitter en extra ring utanpå den vanliga end cap som bara fungerar som styrning när du sätter i axeln, den ligger inte i kläm mot gaffeln, så i praktiken ingen riktig torque cap utan bara en styrning. Åtminstone var det så det fungerade på min cykel, sen kan det förstås vara dåliga tillverkningstoleranser som gör det också.

Så här ser de ut som satt på min cykel
Visa bilaga 633382

Ah, min frus hjul hade samma nav. Hade tänkt att dom funkar som Torque Caps, den på min frus cykel ramlade inte. Troligtvis ger ringarna ingen extra stöd. Men dom gör det mycket enklare att sätta i hjulen. Antar att det är toleranser som orsakade din problem.

Jaha. Då har jag en Epic Evo på ingång, specad med Reba RL och NX samt Specialized blysänkehjul.

Jag har ett X01 Axs som ska på cykeln direkt så får jag uppgradera eftersom.

Min magkänsla säger att uppgradera hjulen först, vad rekommenderar forumet för hjul till en lagom peng? >5-8000k?

I övrigt vad rekommenderas för uppgraderingar?

Hjulen är det viktigaste skulle jag säga. Gaffeln som nästa, har dock själv aldrig kört med en modern Reba så vet inte hur den står sig idag, beror nog på lite på åkarens vikt.
Grattis till kul cykel!

Prio-ordning:
1. Dämpare.
2. Roterande vikt (hjul, däck, rullmotstånd).
3. Resten utom växlar om du har fått srams instegsmög som verkligen är skräp.
4. Byt växlar om du har turen att få Sram:)

En reba är inget skräp, så den bör väl duga kan jag tänka mig? Det viktigaste är att ställa in den.

Tillbaka
Topp