Specialized Epic - The tråd
Ok, tack för svar. Jag kanske får tänka om lite och gå på smalare bak.Det beror på… 2,35 på control sl gick, men det var på gränsen då det tog i kedjestagen omaka gånger.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ok, tack för svar. Jag kanske får tänka om lite och gå på smalare bak.Det beror på… 2,35 på control sl gick, men det var på gränsen då det tog i kedjestagen omaka gånger.
jag kör maxxis aspen 2,4 på en epic expert 2020 utan problem på 25mm id fälg.Jag har en fundering angående däck.
Ryms 29x2,4” bak på en Specialized Epic S-Works från 2018? Finns det utrymme i ramen?
Känns väldigt mycket som en supercaliber-kopia om det där är den slutgilitiga designen.
Undrar om de lyckats få Brain att få plats inne i bakdämparen, den har en Brain-framgaffel men inga remote-reglage på styret till bakdämparen.
Det kan förstås vara utan brain också, men vi lycrasvetton gillar ju att kunna låsa dämparna, så jag är tveksam :)Tjena!
Jag är fundersam på om det är en med lite kortare slag utan Brain.
Måste vara första riktigt bra bilden på nya XX AXS också. Vevpartiet ser rätt tråkigt ut.
Om nu inte evo har annan dämpare som inte finns med Brain eller fästen för Brian på svingen.Det kan förstås vara utan brain också, men vi lycrasvetton gillar ju att kunna låsa dämparna, så jag är tveksam :)
Många av proffsen har kört Epic Evo med remotelåsning istället för vanliga Epic (nu senast Koretzky), om de fortsätter med det så borde den här ersätta vanliga Epic. Jag gissar på 80mm bak och 100mm fram.
Håller med om vevpartiet, det är väl det som har klingan integrerad med effektmätaren så när klingan är utnött (eller man vill byta storlek) så får man skicka in hela effektmätaren, känns inte som en speciellt lyckad lösning för gemene man.
Bakväxeln däremot gillar jag designen på.
Har väll funnits en del närbilder på bakväxeln och kassett. Men inte vevparti.Tjena!
Jag är fundersam på om det är en med lite kortare slag utan Brain.
Måste vara första riktigt bra bilden på nya XX AXS också. Vevpartiet ser rätt tråkigt ut.
Om nu inte evo har annan dämpare som inte finns med Brain eller hösten för Brian på svingen.
Tror man på mtb version kan byta klinga.
Nej, det finns inga fästen (jag har en Evo) men däremot öppningar i ramen för remote lockout till dämparen, det är så fabriksåkarna kör. Evo-ramen är lite lättare än vanliga Epic också men jag tror mest de som väljer Evo till XCO vill bort från Brain.Tjena!
Evo har ju inte brain från början, tror inte det finns några fästen heller.
Om man nu får gissa hejvilt så tänker jag att när det kommer en ersättare för nuvarande heldämpade Epicen så kommer den ha 120mm slaglängd bak och fram. Den har ju Sparken i samma segment att konkurrera med. Bara en gissning från min sida.Jag tror den där kommer ersätta Epic. Den där kan mycket väl ha 100mm slag bak.
Om man nu får gissa hejvilt så tänker jag att när det kommer en ersättare för nuvarande heldämpade Epicen så kommer den ha 120mm slaglängd bak och fram. Den har ju Sparken i samma segment att konkurrera med. Bara en gissning från min sida.
Kanske det, time will tell?Tjena!
Nog större chans att dom lägger till 10mm bak på en Epic Evo isåfall så den blir 120/120.
Det jag menade. Med fästen. Men liten felskrivning. Åtgärdat nu :-)Tjena!
Evo har ju inte brain från början, tror inte det finns några fästen heller.
Ja jag hade ju det, den fungerade klockrent när jag ställde in den ?Det är mycket möjligt att den blivit så av att bara stå.
Hade du tryck i dämparn när den stod? Ska cykeln stå en längre period så är de bra att släppa ur luften.
Låter som du behlver serva den igen... inget man löser själv tyvärr.
Det blir slitage mellan baktriangeln och gummimuffen, ska väl mycket till för att kolfibern ska skadas men lacken blir lite tråkig.Jag ser egentligen inget problem som behöver åtgärdas på befintlig konstruktion?
Min Epic Evo från -21 har nu rullat ca 6 000km och det finns inget onormalt slitage eller problem som uppstått vid/runt länkage och gummidamasken.
Visst kan man tänka att en sten skulle kunna kila fast sig, men det kan den oavsett länkageutformning?
Men är syftet då att demontera gummimuffen och bara använda en flärp ovanför?Det blir slitage mellan baktriangeln och gummimuffen, ska väl mycket till för att kolfibern ska skadas men lacken blir lite tråkig.
Går bakdämparn fritt hela vägen när den sitter åt de hållet? Jag vände mim upp å ner men de kanske inte behövs?Min Epic har fått ärva bakdämparen (SIDLuxe) och styret från min Spur. Jag är mycket nöjd. Den är snyggare utan brainenheten och klart bättre låsning. Nu låser jag den bara på transportsträckor så jag ser inget behov att kunna låsa från styret. Dessutom är spaken på dämparen väldigt lättåtkomlig.
Visa bilaga 622676
Ja, den går fritt. Men min ram är en XL och jag tror det är mindre utrymme på mindre storlekar.Går bakdämparn fritt hela vägen när den sitter åt de hållet? Jag vände mim upp å ner men de kanske inte behövs?
Jag har också XL men en annan bakdämpare... får pröva helt enkelt :)Ja, den går fritt. Men min ram är en XL och jag tror det är mindre utrymme på mindre storlekar.
Har en Evo21 som jag är jättenöjd med, men..
Jag har ett jättestörande ljud som jag genom lite felsökning kommit fram till måste komma från bromsarna fram. När jag kör hårt över rötter och stenar på platten eller utför hörs ett ljud som låter som plast mot metall. Det skramlar. Mycket. Har kollat bromsvajern inne i ramen och fått den åtgärdad med skumgummi. Bytt ut underbenen för att min lbs sa att bussningarna var slut. Skiftat mellan två olika hjul för att se skillnad, marginellt bättre med Shimano skivan på originalhjulet, men ljudet är kvar. Om jag trycker minimalt på handtaget till frambromsen hörs ett litet klick.Inte bak,där är det tyst. Om jag bromsar minimalt medan jag kör över rötter och sten så är ljudet borta…Min lbs säger att det är spindeln till bromsskivan som är slut och att jag behöver byta skiva/spindel..jag är mer inne på att det har med belägg/luftning/hydrualik att göra..
Tankar om detta, någon som varit med om liknande?
Slx bromsar. Något med beläggen måste det vara. Din teori låter rimlig. Ska bolla den med min lbs??Kan det vara att belägg inte trycks helt tillbaka mot kolverna? Vilken broms har du? Trycker fjädern emellan belägg tillräckligt hård? Är det rent emellan belägg och kolvarna?
Slx bromsar. Något med beläggen måste det vara. Din teori låter rimlig. Ska bolla den med min lbs??
Om du har slx-belägg med kylflänsar så skramlar de mot oket. Går att fixa med lite självhäftande kardborreband som dämpning. På min evo satt det adaptrar på framnavet för att ge större anliggningsyta mot r.s-gaffeln, de skramlade oxå så jag tog bort dem.Har en Evo21 som jag är jättenöjd med, men..
Jag har ett jättestörande ljud som jag genom lite felsökning kommit fram till måste komma från bromsarna fram. När jag kör hårt över rötter och stenar på platten eller utför hörs ett ljud som låter som plast mot metall. Det skramlar. Mycket. Har kollat bromsvajern inne i ramen och fått den åtgärdad med skumgummi. Bytt ut underbenen för att min lbs sa att bussningarna var slut. Skiftat mellan två olika hjul för att se skillnad, marginellt bättre med Shimano skivan på originalhjulet, men ljudet är kvar. Om jag trycker minimalt på handtaget till frambromsen hörs ett litet klick.Inte bak,där är det tyst. Om jag bromsar minimalt medan jag kör över rötter och sten så är ljudet borta…Min lbs säger att det är spindeln till bromsskivan som är slut och att jag behöver byta skiva/spindel..jag är mer inne på att det har med belägg/luftning/hydrualik att göra..
Tankar om detta, någon som varit med om liknande?
Om du har slx-belägg med kylflänsar så skramlar de mot oket. Går att fixa med lite självhäftande kardborreband som dämpning. På min evo satt det adaptrar på framnavet för att ge större anliggningsyta mot r.s-gaffeln, de skramlade oxå så jag tog bort dem.
på det novatec-navet som är framnav på de billiga specializedhjulen sitter en extra ring utanpå den vanliga end cap som bara fungerar som styrning när du sätter i axeln, den ligger inte i kläm mot gaffeln, så i praktiken ingen riktig torque cap utan bara en styrning. Åtminstone var det så det fungerade på min cykel, sen kan det förstås vara dåliga tillverkningstoleranser som gör det också.Hur kann Torque Caps ramla mot gaffeln? Hela tanken är att Torque Caps ska ger en styvare förbindning genom större kontaktytan.
EDIT: mina Torque Caps ramlar dock mycket när jag tar bort hjulen från gaffeln.
på det novatec-navet som är framnav på de billiga specializedhjulen sitter en extra ring utanpå den vanliga end cap som bara fungerar som styrning när du sätter i axeln, den ligger inte i kläm mot gaffeln, så i praktiken ingen riktig torque cap utan bara en styrning. Åtminstone var det så det fungerade på min cykel, sen kan det förstås vara dåliga tillverkningstoleranser som gör det också.
Så här ser de ut som satt på min cykel
Visa bilaga 633382