Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Jag tycker de fortfarande är lite dåliga på kontext, och det tillsammans med nyskapade konton är en hint. Nu är ju kontot och inlägget borta, men här är ett citerat exempel:

Vad tycker du om det inlägget?

Fråga jag egentligen inte vågar ställa: jag har en gammal hoj med Suntour XCM-drivlina. Växelreglagen verkar vara kass – finns det något nutida dito som är kompatibelt med gamla Suntour-grejer, eller måste jag dra upp allt med rötterna?

Förr eldade man upp ett torkat prov av livsmedlet och mätte hur mycket det värmde upp vatten i en kalorimeter.
Idag gör man en kemisk analys av innehållet för att se andelen nedbrytbara kolhydrater, proteiner och fetter jämfört med andelen som kroppen inte kan ta upp. Sen använder man tabellvärden (som jag tror man fått genom att elda) för dessa för att ta fram livsmedlets kaloriinnehåll.
Ah! Tack!

När man har sammansatt livsmedel så kan man addera de olika råvarorna så blir det ju hyffsat rätt. Men det var just råvaror. Tack! Då är jag upplyst!

Stalle

Ungefär hälften av de få som signalerar när de svänger i Uppsala lyfter upp ett eller två fingrar istället för öppen handflata. Har detta något ursprung? Såg aldrig det när jag växte upp

Min teori* är att förr på den gamla goda tiden när alla var väluppfostrade och vattenkammade så försökte man göra som man blev lärd, att sträcka ut armen med hela handen utsträckt. Har för mig att det var så det instruerades. Nu är det väl mest kufiska cykelnördar som sträcker ut handen, inte p.g.a. någon regelefterlevnad utan för att det underlättar samspelet i trafiken (vilka töntar alltså). Och gör man det mer intuitivt så känns det naturligt att göra det med lite smått böjd arm, skulle säga c.a 25-30°, och ett finger utsträckt, se illustration 1.1.

1.1
hand.PNG

*Jag är så övertygad om detta att jag skriver teori istället för hypotes.

Jag tycker de fortfarande är lite dåliga på kontext, och det tillsammans med nyskapade konton är en hint. Nu är ju kontot och inlägget borta, men här är ett citerat exempel:

Vad tycker du om det inlägget?
Inte klockrent. Men, vissa människor har svårt att följa tråden emellanåt också. Dock skapar de sällan ett konto för att skriva ett (sånt) inlägg. Nån borde programmera en AI-robot som sållar bort AI-robotar.

Min teori* är att förr på den gamla goda tiden när alla var väluppfostrade och vattenkammade så försökte man göra som man blev lärd, att sträcka ut armen med hela handen utsträckt. Har för mig att det var så det instruerades.

Jag ser framför mig herre med rock och hatt, rak i ryggen, läderportfölj på pakethållarn och som med utsträckt arm och hand rundar ett hörn med den svarta cykeln i perfekt 90˚ mot vägbanan.

IMG_2300.jpeg

Köpte mig ett par Santini bibs som tydligen har nån vaddering som kallas C3.
Jag har sett att det verkar finnas bibs som har C1 upp till C5
Nån som kan förklara vad som menas med de olika siffrorna.
Är de mjukare vid 5 och hårdast stoppning vid 1 eller är det kvalite'n som skiftar?
Kan vara bra att veta sånt till nästa köp.

De är hur mycket stoppning det är, där 1 minst 5 mest. Det går inte säga att kvaliteten generellt bättre eller sämre beroende på C-grad. Tror inte riktigt det finns nån standardisering för vad de exakt innebär. Nog mer av att de tillverkare som använder graderingen sätter dem utifrån hur de själva rangordnar stoppningen i sina märken. Så en C2 hos en kan mycket väl vara lika välstoppad som C3 oss en annan, misstänker jag...
Här är Santinis förklaring om vad C3 är för dem vart fall.

Köpte mig ett par Santini bibs som tydligen har nån vaddering som kallas C3.
Jag har sett att det verkar finnas bibs som har C1 upp till C5
Nån som kan förklara vad som menas med de olika siffrorna.
Är de mjukare vid 5 och hårdast stoppning vid 1 eller är det kvalite'n som skiftar?
Kan vara bra att veta sånt till nästa köp.
Det är olika beroende på tillverkare.
Här är Santinis guide:

Edit: Crafts https://www.craftsports.us/pages/chamois

@Batavus @BJS

Tack : ?

Jag fick för mig att 40-622 och 700x40C är samma?

Nu när det står 40-622 och 700-38C på däcket blev jag bara lite förvirrad.

Inget viktigt alls egentligen, bara trevligt att ha koll på inför framtiden men räcker väl att ha koll på 40-622 och ignorera den andra som Batavus skrev.

Navigationsfråga. Skulle nån som förstår sig på navigationsappar bättre än mig kunna knappa in en rutt mellan sommarvägen i Karlskoga och Örebro. Både i komoot och Maps får jag det till att jag måste cykla på E18. Fast samtidigt tänker att programmen inte ens skulle föreslå det som cykelväg. Är det nåt jag missar?

Jag ser framför mig herre med rock och hatt, rak i ryggen, läderportfölj på pakethållarn och som med utsträckt arm och hand rundar ett hörn med den svarta cykeln i perfekt 90˚ mot vägbanan.

Visa bilaga 633688
Jag har mött denne cyklist ett flertal gånger.
Han påvisar sin intention exemplariskt med spikrak arm.
Det enda som är märkligt är att armen pekar rakt fram och liksom lite snett uppåt?
Han är långt ifrån så snabb att han har möjlighet att stiga till väders.
Farbrorn vill nog vara tydlig med att hans färdriktning förblir rakt fram?

Det finns inte många fler asfaltvägar än E18 genom Kilsbergen.
Ruttar man mha "asfaltscykelkartan" https://roadfinder.se/ går rutten söderut, via
Degerfors, Svartå, mullhyttan och Fjugesta till Örebro
Via https://gpx.studio/ går rutten istället norrut, via Nora

Det verkar som det blir en omväg om du vill undvika E18,
och jag hoppas verkligen att du undviker E18.

@Batavus @BJS

Tack : ?

Jag fick för mig att 40-622 och 700x40C är samma?

Nu när det står 40-622 och 700-38C på däcket blev jag bara lite förvirrad.

Inget viktigt alls egentligen, bara trevligt att ha koll på inför framtiden men räcker väl att ha koll på 40-622 och ignorera den andra som Batavus skrev.

Det är märkligt att det står både 40 och 38, eftersom båda är millimetermått. 700C är en fransk storleksangivelse.

700A = 642 mm (ETRTO)
700B = 635 mm
700 C = 622 mm

Storleken är inte förlegad eftersom många envisas med att kalla 584 mm ETRTO för ”650B”.

Det finns inte många fler asfaltvägar än E18 genom Kilsbergen.
Ruttar man mha "asfaltscykelkartan" https://roadfinder.se/ går rutten söderut, via
Degerfors, Svartå, mullhyttan och Fjugesta till Örebro
Via https://gpx.studio/ går rutten istället norrut, via Nora

Det verkar som det blir en omväg om du vill undvika E18,
och jag hoppas verkligen att du undviker E18.
Haha, det är nog säkrast.

Köpa nya däck, hur breda kan man ha?
Gammal racer, Giant TCR Comp från 2011, som nu har 700 x 23C-däck.
Kan jag gå upp till 25 mm utan problem?
Vad ska jag tänka på?
Tips på vettiga däck för max några hundringar styck (sällan-cyklare som skulle vilja försöka bli oftare-cyklare)?

Köpa nya däck, hur breda kan man ha?
Gammal racer, Giant TCR Comp från 2011, som nu har 700 x 23C-däck.
Kan jag gå upp till 25 mm utan problem?
Vad ska jag tänka på?
Tips på vettiga däck för max några hundringar styck (sällan-cyklare som skulle vilja försöka bli oftare-cyklare)?

Du måste titta hur mycket utrymme du har. Du behöver några mm, 3-4, åt alla håll. Om en grusbit fastnar på däcken ska den inte skrapa mot gaffeln, steget eller bromsen. Cyklar från den tiden tar ofta max 25 mm.

Schwalbe Durano är en trevlig däck till ett rimligt pris:

Du måste titta hur mycket utrymme du har. Du behöver några mm, 3-4, åt alla håll. Om en grusbit fastnar på däcken ska den inte skrapa mot gaffeln, steget eller bromsen. Cyklar från den tiden tar ofta max 25 mm.

Schwalbe Durano är en trevlig däck till ett rimligt pris:
Tack, nu har jag spanat och det ser ut att finnas såpass mycket plats som du rekommenderar. Tack också för däcktips!

Ett annat budgetdäck som brukar få bra omdöme är
Continental Ultra Sport III
Kostar nu 175 SEK i 25mm bredd hos XXL

Tycker att Durano är lite trevligare än Ultra Sport, men inte värt nästan dubbla priset.

Är det någon som har en rekommendation på billig riktigt skön mjuk bred sadel?
Har nu Biltema breda standard men den är för hård och för bra grepp. Valde medvetet bort Biltema breda comfort då det stod att den skulle ha ännu mer grepp.

Kan den här vara något?

Det här är den enda min sambo godtar.

Köpte e-däck till min cykel för att det var så bra pris. Continental Mountain king. Men jag upplever att de låter otroligt mycket mer. Är det pga extraförstärkning för högre hastigheter och släpper det efter ett tag?

mountain king låter påtagligt mycket i båda de två versioner jag prövat. men de rullar bra.

mindre bra är greppet i sväng på hårt underlag. även behövt tvätta dem med starka medel invändigt för att en fet hinna skall bort, finns den kvar pärlar sig tätmjölken och fungerar inte.

mountain king låter påtagligt mycket i båda de två versioner jag prövat. men de rullar bra.

mindre bra är greppet i sväng på hårt underlag. även behövt tvätta dem med starka medel invändigt för att en fet hinna skall bort, finns den kvar pärlar sig tätmjölken och fungerar inte.
Då vet jag!

Jag kör med slang, men reagerade på hur plastiga de kändes inuti. Mina förra hade ganska samma karakteristik känner jag.

I Tällberg kan du fira med majstångsresning både på midsommarafton och midsommardagen.
Är ni bara vuxna eller finns det barn med i bilden? Vi brukar hänga i Gagnefs kyrkby för allt det du frågar efter. Ska det festas så är det fel ställe, men med barn (eller lugna vuxna ?) är det bra. Nån gång under eftermiddagen kör de, minns inte riktigt när.

Vi kom till Gagnef, men annat kom i vägen så vi var bara i Tällberg och tittade på utsikten och badade. Hann till Gropen också, såg kyrkbåtarna och spektaklet i stan, men drog innan fyllan och resningen började.

Enligt en kompis i Gagnef så ska Rälta ha ett rejält party om man vill supa, han cyklade igenom där någon gång på småtimmarna och det var fortfarande kalas.

Korkad fråga om längd så den passar bra in här,
Jag mäter 188cm men har en benlängd på 82cm, kollar man tex på Canyon så rekommenderar de en M size i storlek? (känns jäkligt litet med M)
Har förvisso en Specialized med L, Scott i stl 56 samt en Propain i XL. Tänkte beställa ram men blev lite osäker på storleken. Samtidigt som en del märken bara går efter längden vilket gör att man hamnar tex i stl 58. Tror benlängden satte käppar i hjulet :)

Tillbaka
Topp