Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
isf ett bra sätt att skada spåret i nippeln.
Tror inte det eftersom det inte ligger någon spänning på gängan, risken att skada nippeln blir nog först i nästa skede när ekrarna börjar spännas åt men då gör man som vanligt och räknar varv. Fast jag ju har inte testat verktyget så bara min spekulation :)

Hjulbyggartråden
så kan der vara, i rätt händer.

kan tänka mig att det kan vara ett användbart hjälpmedel om du ska bygga en serie hjul, och vet uppmätt på förhand hur långt in du vill ha respektive av de åtta (!) olika ekergrupperna var och en med sin egen optimala längd som finns på en cykel.

och då behöver man en serie med olika längder av dylika ploppar. och ägna tid åt mätning av det första hjulparet

för one-offs verkar de vara mest en komplikation?

en gafflad skruvmejsel eller hylsa i fallet sexkantnipplar skulle däremot kunna vara till viss hjälp.

Hjulbyggartråden
Jag förstod det som att man sätter verktyget i en skruvdragare och sen kör till dess mejseln inte griper längre.

Precis så jag gjorde. Och jag har också satt ned vridmomentet på väldigt lågt på skruvdragaren, så den knarrar fort. Det man skall tänka på att att få på nipplen rakt på ekern innan man kör på med skruvdragaren. Skruvdragaren gör störst nytta när man river hjulen. Då har jag även en bit som är motsatt, dvs ett spår i mitten, så kan man även skruva ut nipplar där ekern sticker ut genom nippeln.

Verktyget jag gjorde sparade in sin tid på första fälgen, eftersom mina ekrar var för korta så kunde man inte använda den traditionella metoden. Om man då har en sån bit med pigg i mitten så kan man mycket snabbt få alla ekrar dragna ungefär lika mycket, helt utan att räkna varv osv.

Det är säkert olika för olika personer, men jag har ganska stora problem problem med närminne (arbetsminne) så på en fälg tappar jag bort mig kanske 2-4 gånger om momenten är för tidskrävande eller omväxlande. Och får då göra om på nytt eller acceptera att det blir fel. Alla verktyg som tar bort räknande och tänkande eller moment där man måste komma ihåg gör det lättare för mig, speciellt om de snabbar upp arbetsgången och eliminerar byte av arbetsmoment.

Sedan är det ju också olika vad man tycker om, jag tycker det är ganska trist att ekra om ett hjul men det finns andra som älskar det. Man kan förstå hur det driver någon med tendenser till perfektion till stor lycka att få snöra upp ett hjul med alla inblandade moment. Jag har gjort <10 hjul i hela mitt liv, och denna bit (läs "bitt") har jag gjort två gånger för jag tappade bort den som jag gjorde för över 15år sedan första gången jag byggde ett hjul =)

Jag gillar verkligen biten med en pigg i mitten, men skulle inte betala 289:- för den =)

Hjulbyggartråden
Gjorde även en luring för kommande transplantationer, och najade ekrarna före jag tog av fälgen med skruvdragare.
Det vanliga är annars att man sätter den nya fälgen på den gamla och flyttar eker efter eker till den nya fälgen
FIYVVI6FSZSLKSF.jpg

Hjulbyggartråden
Det vanliga är annars att man sätter den nya fälgen på den gamla och flyttar eker efter eker till den nya fälgen
FIYVVI6FSZSLKSF.jpg

Japp, precis så jag gjorde på det ena hjulparet. Men eftersom fälgarna skulle flyttas från ett hjul till ett annat så var det inte möjligt att göra samma sak båda riktningarna.

På det tredje paret så har jag nu ett par ENVE fälgar i Stockholm, och dit är det 70mil så jag har inte haft lyxen att jobba med den där tekniken på det hjulet.

Från de andra hjulen sålde jag fälgarna innan de nya var levererade, så där blev det också annan lösning.

Hjulen som blev liggandes utan fälgringarna najade jag med ståltråd så att ekrarna ligger stilla tills de nya fälgarna är på plats. Funkade faktiskt över förväntan =) tog ett par minuter men sparar en hel del trixande med ekrar när den nya fälgen väl skall på plats.

ref:

Hjulbyggartråden
Testade en variant på nippelmejseln som visades innan när jag strängade upp ett par hjul idag och den var riktigt bra, så exakt det går att få och ingen risk att skada nipplarna. Dessutom fungarar den samtidigt som nippelhållare när man trär på nipplarna. Med alla ekrar lika som utgångspunkt var det sen busenkelt att få ett jämnt uppspänt, rakt och runt hjul fast jag petade onödigt mycket för att få det helt perfekt så det tog lite tid ändå.

_20230623_191832.jpg

Hjulbyggartråden
Testade en variant på nippelmejseln som visades innan när jag strängade upp ett par hjul idag och den var riktigt bra, så exakt det går att få och ingen risk att skada nipplarna. Dessutom fungarar den samtidigt som nippelhållare när man trär på nipplarna. Med alla ekrar lika som utgångspunkt var det sen busenkelt att få ett jämnt uppspänt, rakt och runt hjul fast jag petade onödigt mycket för att få det helt perfekt så det tog lite tid ändå.

Visa bilaga 634080

Det är fredag kväll, så du får gärna förklara närmare hur du använde den där mejseln med nippeln på.

Hjulbyggartråden
Det är fredag kväll, så du får gärna förklara närmare hur du använde den där mejseln med nippeln på.
Nippeln på verktyget är skruvad i botten och sitter fast och fungerar som ett stopp. På biten med gängor längst ut skruvar jag på en ny nippel från "baksidan" på nippeln. När jag ekrar upp hjulet och skruvar jag på nippel på hjulekern till dess det tar stopp, håller sen fast hjulnippeln med fingrarna och skruvar ur verktyget. Alla nipplar kommer då vara exakt lika långt iskruvade.

Hoppas du hängde med?

Tidigare har jag använt gängornas slut som mått för att få alla lika som utgångspunkt innan jag sen spänner upp men det kan lätt bli ett halvt till ett varv fel och det blir det inte med det här verktyget, är ekrarna lika långa så blir det i princip exakt. Gick väldigt enkelt att spänna upp hjulet, blev bara några mm att rikta som mest.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Nippeln på verktyget är skruvad i botten och sitter fast och fungerar som ett stopp. På biten med gängor längst ut skruvar jag på en ny nippel från "baksidan" på nippeln. När jag ekrar upp hjulet och skruvar jag på nippel på hjulekern till dess det tar stopp, håller sen fast hjulnippeln med fingrarna och skruvar ur verktyget. Alla nipplar kommer då vara exakt lika långt iskruvade.

Hoppas du hängde med?

Tidigare har jag använt gängornas slut som mått för att få alla lika som utgångspunkt innan jag sen spänner upp men det kan lätt bli ett halvt till ett varv fel och det blir det inte med det här verktyget, är ekrarna lika långa så blir det i princip exakt. Gick väldigt enkelt att spänna upp hjulet, blev bara några mm att rikta som mest.
Ruskigt smart.

Man borde kunna göra en likadan av en halv eker och ett 3D printat handtag.

Det blir en annan dag :)

Hjulbyggartråden
Ruskigt smart.

Man borde kunna göra en likadan av en halv eker och ett 3D printat handtag.

Det blir en annan dag :)
Jag tog handtaget från en gammal precisionsskruvmejsel och satte dit änden från en eker. Finns andra varianter på handtag på internet men skruvmejseln är lätt att snurra mellan fingrarna så det tar bara någon sekund att skruva i en nippel.:)

Hjulbyggartråden
heureka. i första hand verkar det vara ett smart sätt att hålla nippeln när den skall monteras. nedan är ett annat, från unior.

när man efter hopsättningen av hjulet spänner upp det, är det oerhört lättare veta vad man håller på med om man varv efter varv håller sig till en av de fyra ekergrupperna åt gången. alltså hö, vä, insida utsida.
.

E6C6AF0C-3F1C-416A-9EDB-ECE30141FF2F.jpeg

Hjulbyggartråden
heureka. i första hand verkar det vara ett smart sätt att hålla nippeln när den skall monteras. nedan är ett annat, från unior.

när man efter hopsättningen av hjulet spänner upp det, är det oerhört lättare veta vad man håller på med om man varv efter varv håller sig till en av de fyra ekergrupperna åt gången. alltså hö, vä, insida utsida.
.

Visa bilaga 634113
Hej.. Verktyget går att köpa på Aliexpress för skitpengar. mvh borano20

Hjulbyggartråden

.
Största vinsten för mig var att utgångsläget med alla nipplar exakt lika långt iskruvade blev så mycket bättre. Nippelhållarfunktionen var mera en bonus så att säga.

Är inte riktigt med på vad du vinner på att dela in ekrarna i fyra grupper när du spänner dem?

Hjulbyggartråden
det är som natt och dag att hålla sig till en ekergrupp åt gången. du kan spänna upp ordentligt åt gången utan att allt blir taco.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
"spoke insertion nipple tool", kostar $3.89.. med lite reservdelar. mvh borano20
Söker man på "spoke insertion nipple tool" hos AliExpress hittar man de som säljer sådana verktyg med leverans inom EU för under 21 SEK men med fraktkostnad på nästan 51 SEK! Det går även att hitta säljare med gratis frakt.
Dessutom skall de även fungera för att få alla nipplar exakt lika långt iskruvade
RISK-Bicycle-Spoke-Cap-Installation-Tool-Bike-Rim-Wheel-Set-Spoke-Cap-Screwdriver-Connection-Repair-Tool.jpg_220x220.jpg_.webp

Ett sådant verktyg kan säkert vara bra att ha, inte minst för den som bygger många hjul med/eller under tidspress, men personligen har jag hittills klarat mig bra med en tandpetare som "spoke insertion nipple tool".

Hjulbyggartråden
Jag gillade uppfinningen med ekern i skruvmejselskaftet. Det var ju genialiskt. Då kan man justera djupet efter hur ”fel” ekerlängden är. Om de är 2mm för korta så ställer man verktyget för att kompensera för det.

Man kanske kan komplettera med någon sorts låsning på djupet liksom.

Hjulbyggartråden
Jag gillade uppfinningen med ekern i skruvmejselskaftet. Det var ju genialiskt. Då kan man justera djupet efter hur ”fel” ekerlängden är. Om de är 2mm för korta så ställer man verktyget för att kompensera för det.

Man kanske kan komplettera med någon sorts låsning på djupet liksom.
Det borde vara enkelt att fixa, man skulle t.ex. kunna ha nipplar med olika längder till verktyget, en för 2 mm utstick, en för 3 mm osv. :)

Hjulbyggartråden
du kan dra flera varv åt gången utan att det blir keff, du spänner andra sidan lika mycket som den första och det blir då en automatisk dishning sas på vägen, du slipper småduttandet i många omgångar på väg till uppspänt läge och övergång till justeringsläge.

upplever alltså dels bättre kontroll utan risk för haveri, dels att det sparar tid. vet inte vad du har för tidsperspektiv på julbygge, själv ligger jag utan stress på cirka timmen, från lösa delar till färdigjusterat och klart för användning.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Jag är rädd att jag behöver byta fälg bak på utförscykeln, det tappar luft för fort och jag misstänker att det är en buckla som ställer till det.

Var köper man fälg, ekrar, mm? Hittar typ bara på r2-bike men det borde finnas fler & bättre sidor.
Siktar väl på någon standard typ dt swiss 511 eller 48, eller tycker ni något annat? Aluminium, inget superfancy men okej.
Ser att de fälgarna kommer med squorx nipplar. Är de ok att jobba med för en nybörjare?

Ev köper jag delarna och låter någon cykelbutik bygga åt mig, om det rä nån som vill göra jobbet...

Hjulbyggartråden
Jag är rädd att jag behöver byta fälg bak på utförscykeln, det tappar luft för fort och jag misstänker att det är en buckla som ställer till det.

Var köper man fälg, ekrar, mm? Hittar typ bara på r2-bike men det borde finnas fler & bättre sidor.
Siktar väl på någon standard typ dt swiss 511 eller 48, eller tycker ni något annat? Aluminium, inget superfancy men okej.
Ser att de fälgarna kommer med squorx nipplar. Är de ok att jobba med för en nybörjare?

Ev köper jag delarna och låter någon cykelbutik bygga åt mig, om det rä nån som vill göra jobbet...

Visa bucklan.

Hjulbyggartråden

squorx nipplar är trevliga om man har just det verktyget, så se till att beställa det isåfall.

om det läcker luft kan det räcka med att tejpa om fälgen eller slå/böja ut bucklan

Hjulbyggartråden
squorx nipplar är trevliga om man har just det verktyget, så se till att beställa det isåfall.

om det läcker luft kan det räcka med att tejpa om fälgen eller slå/böja ut bucklan
Jag har tejpat om och varit på bucklan också. Tror det är ett "veck" i botten på fälgen som gör att tejpen inte fäster. Ska se om jag får till en bild.

Köper jag dt swiss så köper jag verktyg också...

Hjulbyggartråden
Jag har tejpat om och varit på bucklan också. Tror det är ett "veck" i botten på fälgen som gör att tejpen inte fäster. Ska se om jag får till en bild.

Köper jag dt swiss så köper jag verktyg också...
Tips kan vara att köpa en fälg med samma(eller +-1mm) i erd så kan du återanvända ekrar.

När det gäller butiker så är wheel-parts.shop billiga och poppis för ekrar och nipplar, dt fälgar har jag sett på typ alla tyska internett butiker (bike components, bike24, bike discount etc)

Hjulbyggartråden
Jag brukar köra en gummibit och skiftnyckel för att räta ut bucklor i fälgarna. Det fungerar med slanglöst också på Mavic fälgar. Osäker hur det går på fälgar med lägre profil.

Gummibit för att inte skada fälgen då skiftnyckeln är hårdare än fälgen.

Hjulbyggartråden
Tror kanske att bucklan syns? Jag har lyckats räta upp fälgkanten, och med hjälp av träjiggen har jag hjälpligt rättat hjulets rundhet, men det är alltså ett "veck" kvar på insidan fälgen.

Det har funkat tillräckligt bra ett tag men nu har det gett sig.

Bilagor

• 20230625_224523.jpg
    20230625_224523.jpg
    216.8 KB · Besök: 40
  • 20230625_224514.jpg
    20230625_224514.jpg
    172.7 KB · Besök: 31
  • 20230621_210217.jpg
    20230621_210217.jpg
    432.4 KB · Besök: 39
Hjulbyggartråden
Tror kanske att bucklan syns? Jag har lyckats räta upp fälgkanten, och med hjälp av träjiggen har jag hjälpligt rättat hjulets rundhet, men det är alltså ett "veck" kvar på insidan fälgen.

Det har funkat tillräckligt bra ett tag men nu har det gett sig.

Snyggt jobbat :)

Jag vet inte hur rimligt det är att det läcker genom underkanten om den är tejpad.

Som regel ser man ju vart det bubblar om det inte kryper in i fälgen.

Tubeless smörjan skall ju täta allt smått så om det läcker så är det ju ett stort hål / spricka vi snackar om.

Jag har kört Mavic fälgar som varit likvärdiga dina, men ändå varit täta med stans rublens gegga. De läcker då när man lägger om däcken men inte annars.

Det är ju alltid kul när man kan fixa något så att det går använda igen. Men kan du lita på den där fälgen om den varit så stukad att även insidan veckat sig?

Det bestämmer bara du :)

om det är skador genomgående på fälgen, och inte bara i väggarna som sticker upp, då hade jag bytt fälgen och sparat mig problem i framtiden.

Mindre skador böjer jag bara till lite snyggt med skiftnyckel och gummi till skydd. Finns säkert bättre tricks eller speciella verktyg men det har fungerat för mig massor av gånger, även på rublens Mavic hjul.

Hjulbyggartråden
ja snyggt jobb med träjiggen?

det verkar alltså som den nya tejpen får dåligt fäste förbi det skadade området, så att tätvätska kan krypa under tejpen?

om det stämmer kan det antagligen fungera om du återigen tejpar om, efter att du sandpapprat till en jämnare yta för tejpen att fästa på. låt gärna däcket stå trycksatt några dagar med slang i för att få tejpen att fästa bättre, innan du kör slanglöst.

Hjulbyggartråden
Håller på att bygga mig ett nytt vapen och kollar på begagnade kolfiberhjul, många är ju med QR och behöver Thru. Är det enkelt att konvertera från QR till Thru? Hela navet måste bytas vet jag :) Men måtten på ekrarna ändras dessa?

Hjulbyggartråden
Håller på att bygga mig ett nytt vapen och kollar på begagnade kolfiberhjul, många är ju med QR och behöver Thru. Är det enkelt att konvertera från QR till Thru? Hela navet måste bytas vet jag :) Men måtten på ekrarna ändras dessa?
Det beror på vilket nav som sitter där från början och vilket nav du byter till.

Men är det verkligen den kostnadseffektiva lösningen? Att köpa ett par gamla kolfiberhjul med QR, riva dom, köpa ett par nya nav med thru axlar och bygga upp hjulen på nytt?

Hjulbyggartråden
vid trekors ändras ekerlängden marginellt med flänshöjden, lite mer med tvåkors.

har bytt nav med liknande förutsättningar som du många gånger och aldrig behövt byta ekrarna. men du kan ju räkna på problemet i lämplig ekerkalkylator. undvik som vanligt dt swiss.

vet inte om qr på den här typen hjul redan är så ute att det blir billigare totalt sett, men ett navbyte ger ju chansen få till dina drömnav utan att kostar skjortan. och om kolfiberhjulen är av billigare sort är det faktiskt en fördel att de är testade irl med tanke på en del haverier som rapporteras här och på andra ställen. märkeshjul är tryggare att köpa nya, men nya oprövade fulhjul skulle jag faktiskt undvika när det gäller kolfiber, särskilt om de är lätta.

ett tröttande oljud får du oavsett leva med. i vissa fall att behöva höja rösten när du skall snacka med kompisar i klungan, och att inte längre kunna smyga dig på någon bakifrån.

Hjulbyggartråden
@freddes : Man kan göra så om man har koll på läget och råkar ha något passande nav osv, men när du inte har en aning om svaret på din fråga så kommer det vara både dyrt och jobbigt att få till det du önskar. Köp rätt direkt istället!

Tips i all välmening. Grundat på egna erfarenheter av att köpa fel sak, bygga om och krångla men sen i slutänden ändå inte bli nöjd.

Hjulbyggartråden
Det beror på vilket nav som sitter där från början och vilket nav du byter till.

Men är det verkligen den kostnadseffektiva lösningen? Att köpa ett par gamla kolfiberhjul med QR, riva dom, köpa ett par nya nav med thru axlar och bygga upp hjulen på nytt?
Det vet jag inte ännu och därför kollar jag runt lite, har inte velat hoppa på hjulfixande innan kring cykelbygge :)

Hjulbyggartråden
det stämmer verkligen det n3wton säger när det gäller cykelhärken som folk försöker gruppo-optimera. tusentals kronor senare är det är fortfarande en stel best man cyklar runt på.

ett problem där är att alltför många cyklar i skall vi säga mellanmjölksklassen är just såna gruppo-optimerade stela bestar redan som nya.

men lika ofta eller snarare oftare när det gäller skall vi säga specialare utanför det marknaden erbjuder, är det rätta att köpa något enklare än det bästa, och betrakta det som ett råmaterial för vidare omdaning. närmast standard i min värld.

så med det sagt tycker jag freddes upplägg förtjänar beröm. förutsätter förstås egenhändigt hjulbygge, och en bra ursäkt att lära sig det, om man inte redan kan. för då är det en promenad i parken att byta nav. inget som man ens tänker på som något hinder i sammanhanget.

Hjulbyggartråden
upplever alltså dels bättre kontroll utan risk för haveri, dels att det sparar tid. vet inte vad du har för tidsperspektiv på julbygge, själv ligger jag utan stress på cirka timmen, från lösa delar till färdigjusterat och klart för användning.
För mig tar det längre tid men jag bygger inte så många hjul så tiden har mindre betydelse :)

Hjulbyggartråden
nej tiden har ingen större betydelse, för det här är trivsamt under tiden:)

men det är ju ändå ett kvitto på att man jobbar någorlunda rätt att det går på rimlig tid.

fast ibland är det lite bråttom. bromsade en gång igenom en bromptonfälg, tog mig hjälplig bumpigt hem med sänkt tryck, behövde cykeln nästa dag, bara att vi hade gäster på kvällen. rev gamla fälgen och byggde ihop nya hjulet medan grillen blev varm, sen justering före läggdags. blev väl inte helt perfekt, men funkade iaf:)

din fina uppfinning kunde man gärna ha en fyra fem stycken med olika utstick. men enligt mig köra bara en ekergrupp av de fyra åt gången,

ett ergonomisk win-win.

Hjulbyggartråden
din fina uppfinning kunde man gärna ha en fyra fem stycken med olika utstick. men enligt mig köra bara en ekergrupp av de fyra åt gången,
Inte min uppfinning, hittade den på internet :)

Tänkte på det, hur gör du för att få alla ekrar lika som utgångspunkt? Som jag skrev innan tog jag tidigare gängans slut men det blev inte så exakt och då tar det mycket längre tid sen i nästa skede plus att de här hjulen nu nog blev de bästa jag byggt, kul att få precis samma ton från samtliga ekrar på en sida.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
räknar varv hela tiden redan från start och nollställer vid gängans slut. sedan kör jag omväxlande hjulets sidor tre tag framåtgående ekrar, tre tag bakåtgående hållets, med övervikt på platta sidan.

när det börjar ta ton går jag ned till två tag, kör några omgångar till.

sedan följer i ett par tre omgångar under vidare uppspänning inställningen av radiellt kast och sidokast. alltid bara en sak åt gången. inte krångla till det, inte försöka få det helt perfekt varje gång undervägs. det ordnar sig på slutet, repektive fel blir allt mindre. för sidokast kompensera spänning av ett avsnitt med avlastning andra sidan.

platta sidan extra spänd på slutet, så man slutcentrerar fälgbanan med hjälp av andra sidans ekrar som kommer ha mindre spänning. minskar påfrestningarna på platta sidan på slutet, att där få spänna efter är inte kul.

i ett par tre omgångar på när ton uppstått massera bort spänningar. det tjongar till. jobst och håkan gör på sitt sätt, jag gör på mitt.

Hjulbyggartråden
räknar varv hela tiden redan från start och nollställer vid gängans slut. sedan kör jag omväxlande hjulets sidor tre tag framåtgående ekrar, tre tag bakåtgående hållets, med övervikt på platta sidan.

när det börjar ta ton går jag ned till två tag, kör några omgångar till.

sedan följer i ett par tre omgångar under vidare uppspänning inställningen av radiellt kast och sidokast. alltid bara en sak åt gången. inte krångla till det, inte försöka få det helt perfekt varje gång undervägs. det ordnar sig på slutet, repektive fel blir allt mindre. för sidokast kompensera spänning av ett avsnitt med avlastning andra sidan.

platta sidan extra spänd på slutet, så man slutcentrerar fälgbanan med hjälp av andra sidans ekrar som kommer ha mindre spänning. minskar påfrestningarna på platta sidan på slutet, att där få spänna efter är inte kul.

i ett par tre omgångar på när ton uppstått massera bort spänningar. det tjongar till. jobst och håkan gör på sitt sätt, jag gör på mitt.
Fast om du spänner båda set på platta lika mycket vad blir skillnaden?
Du menar att du spänner halva platta och sen halva andra? För att det inte ska slå sig?

Låter iofs rimligt men kräver i så fall en smula fokus.

Hjulbyggartråden
största fördelen är att du kan spänna på mer och snabbare utan att riskera svårigheter, för du kan hela tiden läsa av resultatet.

och särskilt på slutet känner och kan läsa av du vad du håller på med på ett bra sätt. du kommer t ex automatiskt märka att de på insidan monterade ekrarna skall dras fler varv än de yttre. och åtgärda detta i lämpligt läge.

om du t ex i kontrast har (o)vanan att gå samtliga ekrar varvet runt är det rena gissningsleken hur det kommer kännas på slutet av varvet. på vägen dit har du på tre fjärdedelar av varvet tillfälligtvis skapat en äggform på hjulet som sedan skall hämtas hem, under gärna stor belastning. funkar ju, och i mina tonår byggde jag ett par hjul på det viset. men i helvete hur försiktig man måste vara.

Tillbaka
Topp