Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Våtslip är min goto. Däremot bör du undvika att sanda basfärgen (dvs den synliga färgen). Den behöver inte slipas och riskerar att färgen påverkas negativt.Om det ska slipas mellan de olika skikten av grund, baslack och klarlack. Vilket ger bäst resultat torrslipa eller våtslipa?
Coolt! Har letat efter dem i Sverige men inte hittat. Kul att HL har dem nu. Kan bli ett köp.Någon som testat denna primer. Det var ju väldigt bra pris. Dessutom smidigt att beställa från highlight när man ändå ska köpa annan färg.
![]()
Spraypaint Car-Rep 2K EPOXY Primer 500ml
Spraypaint Car-Rep 2K EPOXY Primer 500ml med rostinhibitorer (motverkar rost) skapar en vatten- och lufttät film. Den bildar ett extremt vällimmat lager på spackel, som kan appliceras direkt på primern utan slipning. Den bildar ett extremt väl sammanfogat lager på kitt, på metaller, inklusive...hlstore.com
Efter snabb googling så verkar det vara riktigt bra grejer. Skönt att man slipper "aktivera" dom.Coolt! Har letat efter dem i Sverige men inte hittat. Kul att HL har dem nu. Kan bli ett köp.
Tidigare stod Hornbach som svensk agentur för drm men de såg ut som fågelholkar när jag var inne och frågade där. ?
Har inte testat själv, men vad jag läst om det så ska en transparent adhesion promotor funka bra. Kolfiber behöver inte samma oxidationsskydd som metall utan där är det avgörande med vidhäftning.Hade tänkt lackera ramen silver och svarta loggos men spåra ur och all färg är borta nu.
Tänkte det bara var att lägga klarlack över men förstått att man ska ha en transparent primer. Är det vanlig transparent plastprimer om man frågar en lackerare?
Visa bilaga 626748
Visa bilaga 626747
Har inte testat själv, men vad jag läst om det så ska en transparent adhesion promotor funka bra. Kolfiber behöver inte samma oxidationsskydd som metall utan där är det avgörande med vidhäftning.
Men ska du inte ha någon grafik/loggor
Beställt original Orbea Alma loggor som ska på. Tänkte först lägga primer och våtslipa den sedan klarlack utanpå loggosen. Lite velig nu dock då jag såg att det ska räcka med vax som UV skydd när jag såg Dangerholms cykel och min blev jäkligt bra efter lite våtslip så kanske behåller den helt rå.Har inte testat själv, men vad jag läst om det så ska en transparent adhesion promotor funka bra. Kolfiber behöver inte samma oxidationsskydd som metall utan där är det avgörande med vidhäftning.
Men ska du inte ha någon grafik/loggor?
Beror lite på hur varmt det är, men i ca 20 graders värme 24h eller mer. :)Hur länge brukar ni vänta med att slipa efter det första lagret med 2K primer?
Gissar att den kommer att synasEn s.k "in progress"-bild. Min MB31-gravel som var alldeles för tråkig i svart. Visa bilaga 627891
Snyggt! Livet är för kort för svarta cyklar! ??En s.k "in progress"-bild. Min MB31-gravel som var alldeles för tråkig i svart. Visa bilaga 627891
Imponerande bra resultat! Gillar färgen, upplägget och genomförandet.Visa bilaga 630471
Äntligen klar med senaste projektet, eller i alla fall med lackeringen. ?
Finns såklart video med! ??
Stort tack Gredde! Det var ett riktigt kul och svårt projekt. ??Imponerande bra resultat! Gillar färgen, upplägget och genomförandet.
Riktigt cool! ?Nu är cyklen ihopskruvad. Växelvajer, bromsar och annat småfix får bli efter Vättern
Finns andra cyklar för det. :)Snyggt! Men att köra Vättern utan växlar och bromsar låter lite dumdristigt.
Har inte målat så mycket smådelar och det kan vara lite lurigt. Slitytor (som på vevpartier) är svåra att få hållbara. Själva finishen borde gå med en klarlack som är ”satin” dvs halvmatt. Skulle nog gå på en hi gloss först, slipa med fint sandpapper och lägga en halvmatt på. Men, som sagt tveksam om det kommer hålla för slitage.Ska måla om ett vevparti som repat av färg, är lite konfunderad vid vad jag ska använda. Vill komma så nära som möjligt Campagnolo mirages halvmatta yta. Får gärna hålla bra också så inte köparen blir lissen.
Tänkte i samma veva måla om lite andra delar också som ex framväxelfäste.
Vad har ni för tips till en rookie?
Ja jag kollade på spray:bike. De hade en svart sådan färg för 169 vilket känns rimligt. Funtade på om man skulle ha primer och finish också men kanske blir lite overkill. Det behöver inte hålla bättre än fabriksfärgen gör, men får gärna hålla lika bra. Vill inte ha besviken ”kund”.Har inte målat så mycket smådelar och det kan vara lite lurigt. Slitytor (som på vevpartier) är svåra att få hållbara. Själva finishen borde gå med en klarlack som är ”satin” dvs halvmatt. Skulle nog gå på en hi gloss först, slipa med fint sandpapper och lägga en halvmatt på. Men, som sagt tveksam om det kommer hålla för slitage.
Växelstet får du skicka bild på för att jag ska förstå hur det ser ut. ?
Nu är cyklen ihopskruvad. Växelvajer, bromsar och annat småfix får bli efter Vättern
Riktigt snyggt!!Visa bilaga 632520
Målad med diverse biltema-burkar. Får se hur länge det håller, men frugan är hemskt nöjd med färgen.
Har du klarlackat? Om inte, gör det! ?Visa bilaga 632520
Målad med diverse biltema-burkar. Får se hur länge det håller, men frugan är hemskt nöjd med färgen.

Håller på med klarlacken nu, behövs en omgång våtslip innan det är klart.Har du klarlackat? Om inte, gör det! ?
Gymt!Håller på med klarlacken nu, behövs en omgång våtslip innan det är klart.
Såg din youtube video, den lila blev ju riktigt läcker och riktigt bra kombination med den grönblå. Snyggt jobbat o kul att du gjort videon med?
Hej igen!
Här kommer bild på det som jag gärna vill lackera om:
Visa bilaga 632841
Visa bilaga 632842
Fästet på framväxeln samt gärna hela vevpartiet ?
Vad tror ni, kan man komma undan med bara vanlig spray:bike färg eller behöver jag satsa mer?
Grymt Willie! Tack!Ska det hålla bra så hade jag kört Montana med matt 2k klarlack om du vill kunna göra det hyffsat enkelt själv. Det kan du köpa på highlights på söder.
Annars funkar säkert spray.bike. Bara testat det en gång men var inte helt såld.
Nötning på vevarna är nog svårt att få något att hålla emot. Bäst i så fall vore att lämna iväg för pulverlack
//W
Bra jobbat. Slow-build är skönt på ett sätt, men man vill ju också bli klar och ut och åka!Resurrecting the champ.
Körde bil 2-3 dagar för att hämta denna i Bergen.
Visa bilaga 634987
Har alltid haft en soft spot för denna:
Visa bilaga 634986
Så började det:
Visa bilaga 634988
Visa bilaga 634989
Visa bilaga 634982Visa bilaga 634983Visa bilaga 634981Visa bilaga 634984Visa bilaga 634985
Slick graphics är jättesvåra att få tag i på e-post.. så inga dekaler ännu..
Har tagit ganska precis ett år att nå denna punkt :)
Bra jobbat. Slow-build är skönt på ett sätt, men man vill ju också bli klar och ut och åka!
Snyggt! (Gjorde för övrigt kopplingen idag på Strava vem du är och att vi följer varandra när jag såg bilder från premiärturen. :D)Ihopskruvad och testkörd. Väldigt nöjd måste jag säga. Nu börjar jag blicka mot nya projekt och funderar på att skaffa en vinylskärare. Är det någon som har erfarenhet av det? Vilken ska man ha och är det värt pengarna?
Ihopskruvad och testkörd. Väldigt nöjd måste jag säga. Nu börjar jag blicka mot nya projekt och funderar på att skaffa en vinylskärare. Är det någon som har erfarenhet av det? Vilken ska man ha och är det värt pengarna?

Vinylskärare är grymt bra och jag ångrar inte en sekund min Silhuette Cameo. Tror det finns lite billigare och mindre maskiner på marknaden för runt 1000 kr nu. Jag har använt min en hel del utöver cykelmålande, bla roliga saker till barnen och lite roliga presentinslagningar m.m. ?På några minuter gjorde jag egna dekaler till en hoj, med vinylspelaren. Mjukvaran var enkel att jobba med och man laddade i princip bara ned bilden från nätet och vektoriserade den.
Sladdade bort original logo med aceton först. Den var lackad över den anodiserade ramen.
Visa bilaga 635168
Jag är peppad på en liten vinylskärare men frågan är om man har mycket nytta av den annat än 2ggr pr år?
Jag tänkte att man kunde använda skalpell och OH film + vinyl för att skära egna. Det blir inte lika bra men tar mindre plats och är billigare :)
Visa bilaga 635163Visa bilaga 635165Visa bilaga 635166Visa bilaga 635167
Jag tänker att jag inte bara ska skära ut loggor med den utan även möjlighet att lacka mönster samt ev. schabloner till annat måleri.Snyggt! (Gjorde för övrigt kopplingen idag på Strava vem du är och att vi följer varandra när jag såg bilder från premiärturen. :D)
Jag skaffade mig en vinylskärare (Cricut Explore Air 2) inför nuvarande projekt (bilder kommer i tråden här så småningom, har klarlackandet kvar). Om det är värt pengarna är ju en fråga som har flera svar. Vill man ha egen grafik så är det ju betydligt enklare med en vinylskärare, är man ute efter standardloggor kan man nog handla rätt många och köra positiv maskning innan man kommer upp i priset av en skärare. Å andra sidan kan man få till betydligt bättre resultat med skuren vinyl och dessutom få mindre risk för limrester från loggor. Är man dessutom lite prylnörd är det givetvis värt det. :)
Tror det finns lite billigare m
Vinylskärare är grymt bra och jag ångrar inte en sekund min Silhuette Cameo. Tror det finns lite billigare och mindre maskiner på marknaden för runt 1000 kr nu. Jag har använt min en hel del utöver cykelmålande, bla roliga saker till barnen och lite roliga presentinslagningar m.m. ?