Lackeringstråden

Lackeringstråden
I min värld, våtslipa alla dagar i veckan. Jag går säkerligen alldeles för mycket overboard, men jag brukar köra kornstorlek 800. Funkar för mig, andra har säkert andra tankar. ?

Lackeringstråden
Någon som testat denna primer. Det var ju väldigt bra pris. Dessutom smidigt att beställa från highlight när man ändå ska köpa annan färg.

Lackeringstråden
Någon som testat denna primer. Det var ju väldigt bra pris. Dessutom smidigt att beställa från highlight när man ändå ska köpa annan färg.

Coolt! Har letat efter dem i Sverige men inte hittat. Kul att HL har dem nu. Kan bli ett köp.

Tidigare stod Hornbach som svensk agentur för drm men de såg ut som fågelholkar när jag var inne och frågade där. ?

Lackeringstråden
Hade tänkt lackera ramen silver och svarta loggos men spåra ur och all färg är borta nu.
Tänkte det bara var att lägga klarlack över men förstått att man ska ha en transparent primer. Är det vanlig transparent plastprimer om man frågar en lackerare?
IMG_6100.jpeg

IMG_6097.jpeg

Senast ändrad:
Lackeringstråden
Hade tänkt lackera ramen silver och svarta loggos men spåra ur och all färg är borta nu.
Tänkte det bara var att lägga klarlack över men förstått att man ska ha en transparent primer. Är det vanlig transparent plastprimer om man frågar en lackerare?
Visa bilaga 626748
Visa bilaga 626747
Har inte testat själv, men vad jag läst om det så ska en transparent adhesion promotor funka bra. Kolfiber behöver inte samma oxidationsskydd som metall utan där är det avgörande med vidhäftning.

Men ska du inte ha någon grafik/loggor?

Lackeringstråden
Vet inte hur mycket men det har sagts på flera ställen. Själva kolfibrerna påverkas av solljus (UV-strålning), däremot är epoxyn som används som matris i kolfiberlaminatet känsligt för UV-ljus. Om det är ett oskyddat kolfiberlaminat kommer ytskiktet försvagas något av lång tid i solljus, men allt som behövs för att lösa det problemet är ett lager lack som stoppar UV-ljus.

Lackeringstråden
Har inte testat själv, men vad jag läst om det så ska en transparent adhesion promotor funka bra. Kolfiber behöver inte samma oxidationsskydd som metall utan där är det avgörande med vidhäftning.

Men ska du inte ha någon grafik/loggor

Men ska du inte ha någon grafik/loggor?
Beställt original Orbea Alma loggor som ska på. Tänkte först lägga primer och våtslipa den sedan klarlack utanpå loggosen. Lite velig nu dock då jag såg att det ska räcka med vax som UV skydd när jag såg Dangerholms cykel och min blev jäkligt bra efter lite våtslip så kanske behåller den helt rå.

Lackeringstråden
Ska måla om ett vevparti som repat av färg, är lite konfunderad vid vad jag ska använda. Vill komma så nära som möjligt Campagnolo mirages halvmatta yta. Får gärna hålla bra också så inte köparen blir lissen.
Tänkte i samma veva måla om lite andra delar också som ex framväxelfäste.
Vad har ni för tips till en rookie?

Lackeringstråden
Ska måla om ett vevparti som repat av färg, är lite konfunderad vid vad jag ska använda. Vill komma så nära som möjligt Campagnolo mirages halvmatta yta. Får gärna hålla bra också så inte köparen blir lissen.
Tänkte i samma veva måla om lite andra delar också som ex framväxelfäste.
Vad har ni för tips till en rookie?
Har inte målat så mycket smådelar och det kan vara lite lurigt. Slitytor (som på vevpartier) är svåra att få hållbara. Själva finishen borde gå med en klarlack som är ”satin” dvs halvmatt. Skulle nog gå på en hi gloss först, slipa med fint sandpapper och lägga en halvmatt på. Men, som sagt tveksam om det kommer hålla för slitage.

Växelstet får du skicka bild på för att jag ska förstå hur det ser ut. ?

Lackeringstråden
Har inte målat så mycket smådelar och det kan vara lite lurigt. Slitytor (som på vevpartier) är svåra att få hållbara. Själva finishen borde gå med en klarlack som är ”satin” dvs halvmatt. Skulle nog gå på en hi gloss först, slipa med fint sandpapper och lägga en halvmatt på. Men, som sagt tveksam om det kommer hålla för slitage.

Växelstet får du skicka bild på för att jag ska förstå hur det ser ut. ?
Ja jag kollade på spray:bike. De hade en svart sådan färg för 169 vilket känns rimligt. Funtade på om man skulle ha primer och finish också men kanske blir lite overkill. Det behöver inte hålla bättre än fabriksfärgen gör, men får gärna hålla lika bra. Vill inte ha besviken ”kund”.
Skickar bild nu ikväll ?

Lackeringstråden
Kör två projekt parallellt.

Canfield Jedi och Intense M9.
Började på Intensen i fjol, det tar tid.

Den var på väg till lackeraren men jag blev hemskickad på grund av för dåligt grundarbete.

Har använt starka kemikalier, aceton och dremel med borste för att komma åt överallt.

Aceton funkar bra i områden där man kan hälla på och låta det ligga, typ skarvar. Sedan borstar man bara bort skiten.

Canfield hojen blir helsvart. Tar bort lackade logotyper och lägger på svarta klibbor. Lackar linkarna svart med pulverlack. Den får röda detaljer eftersom naven var röda, inget stort bara små grejer.

383E2C7C-CB26-4ECA-B0B7-BF67934C53E3.jpeg

14A013E8-7049-495D-B7F3-C8CFDCFAEC3B.jpeg
6E3A95FA-3568-4D0B-A5FE-1D2727C3367A.jpeg

Barnsligt kul när de är färdiga. Men det går fort att lägga 100timmar på en hoj om man gör allt noga med lager, service på dämpare, blöda bromsar, ekra upp hjul osv.

Bilagor

• E0FF9585-8D7B-49D2-B717-B1521A9194D6.jpeg
    E0FF9585-8D7B-49D2-B717-B1521A9194D6.jpeg
    1 MB · Besök: 42
Lackeringstråden
Det Där med kaustiksoda i tapetlim för att få bort färg funkar sådär. Iallafall vid bara 5% spädning. Efter 3-4min hade de inte hänt någonting.

Normalt tar denna koncentration bort anodiserat / eloxerat på någon minut med varmt vatten.

Lackeringstråden
Hej igen!
Här kommer bild på det som jag gärna vill lackera om:
77F21EFF-1D30-4C22-B945-522788BCAD7E.jpeg

58AB98E5-7556-4B72-B41F-AE1487BCE78A.jpeg

Fästet på framväxeln samt gärna hela vevpartiet ?

Vad tror ni, kan man komma undan med bara vanlig spray:bike färg eller behöver jag satsa mer?

Lackeringstråden
Hej igen!
Här kommer bild på det som jag gärna vill lackera om:
Visa bilaga 632841
Visa bilaga 632842
Fästet på framväxeln samt gärna hela vevpartiet ?

Vad tror ni, kan man komma undan med bara vanlig spray:bike färg eller behöver jag satsa mer?

Ska det hålla bra så hade jag kört Montana med matt 2k klarlack om du vill kunna göra det hyffsat enkelt själv. Det kan du köpa på highlights på söder.

Annars funkar säkert spray.bike. Bara testat det en gång men var inte helt såld.

Nötning på vevarna är nog svårt att få något att hålla emot. Bäst i så fall vore att lämna iväg för pulverlack

//W

Lackeringstråden
Ska det hålla bra så hade jag kört Montana med matt 2k klarlack om du vill kunna göra det hyffsat enkelt själv. Det kan du köpa på highlights på söder.

Annars funkar säkert spray.bike. Bara testat det en gång men var inte helt såld.

Nötning på vevarna är nog svårt att få något att hålla emot. Bäst i så fall vore att lämna iväg för pulverlack

//W
Grymt Willie! Tack!
Litar på ditt omdöme, får bli en sväng till highlights då. Verkar som ett toppenställe! Tack igen för tipset, precis detta jag ville veta ?

Lackeringstråden
Resurrecting the champ.

Körde bil 2-3 dagar för att hämta denna i Bergen.

9AD11325-1099-46CA-8B21-31531354625D.jpeg

Har alltid haft en soft spot för denna:

B61C9322-237D-4EDF-B0F2-34D6038A3317.png

Så började det:

DDC372AF-BB71-4E7E-85A7-B4493995B829.jpeg
A125F376-5173-42BE-B610-C70D2C963F6C.jpeg
3B6E0E02-D133-4CDD-8E5F-8BED58557ACC.jpeg815FC0A4-5A3E-4035-91A7-0EAFD87E4705.jpeg54853F5F-54B6-4AA6-8871-25624A71A1B0.jpegDA186B0F-4EF8-4F59-B0B6-E91225101F1E.jpeg87B17E5E-B593-4274-9626-C9CA07DEAB20.jpeg

Slick graphics är jättesvåra att få tag i på e-post.. så inga dekaler ännu..

Har tagit ganska precis ett år att nå denna punkt :)

Senast ändrad:
Lackeringstråden
Resurrecting the champ.

Körde bil 2-3 dagar för att hämta denna i Bergen.

Visa bilaga 634987

Har alltid haft en soft spot för denna:

Visa bilaga 634986

Så började det:

Visa bilaga 634988
Visa bilaga 634989
Visa bilaga 634982Visa bilaga 634983Visa bilaga 634981Visa bilaga 634984Visa bilaga 634985

Slick graphics är jättesvåra att få tag i på e-post.. så inga dekaler ännu..

Har tagit ganska precis ett år att nå denna punkt :)
Bra jobbat. Slow-build är skönt på ett sätt, men man vill ju också bli klar och ut och åka!

Lackeringstråden
Ihopskruvad och testkörd. Väldigt nöjd måste jag säga. Nu börjar jag blicka mot nya projekt och funderar på att skaffa en vinylskärare. Är det någon som har erfarenhet av det? Vilken ska man ha och är det värt pengarna?
Snyggt! (Gjorde för övrigt kopplingen idag på Strava vem du är och att vi följer varandra när jag såg bilder från premiärturen. :D)

Jag skaffade mig en vinylskärare (Cricut Explore Air 2) inför nuvarande projekt (bilder kommer i tråden här så småningom, har klarlackandet kvar). Om det är värt pengarna är ju en fråga som har flera svar. Vill man ha egen grafik så är det ju betydligt enklare med en vinylskärare, är man ute efter standardloggor kan man nog handla rätt många och köra positiv maskning innan man kommer upp i priset av en skärare. Å andra sidan kan man få till betydligt bättre resultat med skuren vinyl och dessutom få mindre risk för limrester från loggor. Är man dessutom lite prylnörd är det givetvis värt det. :)

Lackeringstråden
Ihopskruvad och testkörd. Väldigt nöjd måste jag säga. Nu börjar jag blicka mot nya projekt och funderar på att skaffa en vinylskärare. Är det någon som har erfarenhet av det? Vilken ska man ha och är det värt pengarna?

På några minuter gjorde jag egna dekaler till en hoj, med vinylskäraren. Mjukvaran var enkel att jobba med och man laddade i princip bara ned bilden från nätet och vektoriserade den.

Sladdade bort original logo med aceton först. Den var lackad över den anodiserade ramen.

1687993715754.png

Jag är peppad på en liten vinylskärare men frågan är om man har mycket nytta av den annat än 2ggr pr år?

Jag tänkte att man kunde använda skalpell och OH film + vinyl för att skära egna. Det blir inte lika bra men tar mindre plats och är billigare :)

A5F8897B-58A9-406A-A8D2-1160020C05F7.jpeg6249AD7C-F5DE-47EB-A208-4A2FD9C13716.jpegA3F8DAF1-F399-4F7C-98E1-3606A4EECA50.jpegCE3FEC3E-29F3-4845-AA99-F0F31CE7064C.jpeg

Senast ändrad:
Lackeringstråden
Tror det finns lite billigare m
På några minuter gjorde jag egna dekaler till en hoj, med vinylspelaren. Mjukvaran var enkel att jobba med och man laddade i princip bara ned bilden från nätet och vektoriserade den.

Sladdade bort original logo med aceton först. Den var lackad över den anodiserade ramen.

Visa bilaga 635168

Jag är peppad på en liten vinylskärare men frågan är om man har mycket nytta av den annat än 2ggr pr år?

Jag tänkte att man kunde använda skalpell och OH film + vinyl för att skära egna. Det blir inte lika bra men tar mindre plats och är billigare :)

Visa bilaga 635163Visa bilaga 635165Visa bilaga 635166Visa bilaga 635167
Vinylskärare är grymt bra och jag ångrar inte en sekund min Silhuette Cameo. Tror det finns lite billigare och mindre maskiner på marknaden för runt 1000 kr nu. Jag har använt min en hel del utöver cykelmålande, bla roliga saker till barnen och lite roliga presentinslagningar m.m. ?

Lackeringstråden
Snyggt! (Gjorde för övrigt kopplingen idag på Strava vem du är och att vi följer varandra när jag såg bilder från premiärturen. :D)

Jag skaffade mig en vinylskärare (Cricut Explore Air 2) inför nuvarande projekt (bilder kommer i tråden här så småningom, har klarlackandet kvar). Om det är värt pengarna är ju en fråga som har flera svar. Vill man ha egen grafik så är det ju betydligt enklare med en vinylskärare, är man ute efter standardloggor kan man nog handla rätt många och köra positiv maskning innan man kommer upp i priset av en skärare. Å andra sidan kan man få till betydligt bättre resultat med skuren vinyl och dessutom få mindre risk för limrester från loggor. Är man dessutom lite prylnörd är det givetvis värt det. :)
Jag tänker att jag inte bara ska skära ut loggor med den utan även möjlighet att lacka mönster samt ev. schabloner till annat måleri.

Tror det finns lite billigare m

Vinylskärare är grymt bra och jag ångrar inte en sekund min Silhuette Cameo. Tror det finns lite billigare och mindre maskiner på marknaden för runt 1000 kr nu. Jag har använt min en hel del utöver cykelmålande, bla roliga saker till barnen och lite roliga presentinslagningar m.m. ?

Det förändrar allting. Jag hade ju räknat med 10k. :)
Ska reka lite och se vilken man ska köpa. Använder både procreate på Ipad och Photoshop på macen. Är precis värdelös på filformat och grejer, därför vore det skönt med en maskin som är enkel att använda.

Tillbaka
Topp