White AX 290 FF 21

White AX 290 FF 21
Hej igen! Jag undrar vad för däck jag ska byta till från dom som sitter. Dom som sitter heter typ deli tire. Men dom känns inte så bra om jag ska va ärlig. Jag cyklar främst asfalt men även stigar sä nåt som klarar båda bra vore skönt det får inte kosta för mycket heller. Såg att bikster har rea nu. Men jag kan inget om vad jag behöver köpa för att det ska bli bra.

Mvh
WTB Riddler 700 x 37 funkar fint på den i vårt hushåll. Schwalbe G-one eller Panaracer GravelKing blir säkert bra med.

White AX 290 FF 21
Hej igen! Jag undrar vad för däck jag ska byta till från dom som sitter. Dom som sitter heter typ deli tire. Men dom känns inte så bra om jag ska va ärlig. Jag cyklar främst asfalt men även stigar sä nåt som klarar båda bra vore skönt det får inte kosta för mycket heller. Såg att bikster har rea nu. Men jag kan inget om vad jag behöver köpa för att det ska bli bra.

Mvh
Kör Gravelking SK 50mm, hittade dem rätt billigt förra året. Gillar breda däck ?

White AX 290 FF 21
Hej!

Jag är ny till forumet och jag blev lite chockad när jag såg att det fanns en hel tråd om denna, (i mitt tyckte) perfekta pendlarcykel!

Nu när jag har cyklat på den ett tag, framförallt till och från jobb, (21km enkel väg) så känner jag att det hade varit kul att prova och sätta på smalare däck. Jag har inte modifierat cykeln något utan allt är original.

Finns det någon som kan tipsa om smalare däck? Hur smala kan man sätta på? Anledningen är att jag helt enkelt vill kunna få mer fart än vad jag får idag.

Sträckan som jag cyklar består främst av ren och fin asfalterad cykelväg. Något spårvagnsspår och markarbete stöter man ibland på också.

Jag bifogar en bild från Garmin som är något slags medelväre på hur "snabbt" jag cyklar till/från jobbet.

Mvh Jonathan

Bilagor

• IMG_E1867.JPG
    IMG_E1867.JPG
    231.7 KB · Besök: 175
  • IMG_E1868.JPG
    IMG_E1868.JPG
    109.4 KB · Besök: 165
White AX 290 FF 21
Vilka däck har du i nuläget? De har kommit levererade med lite olika, min kom med riktigt usla puckgummi-däck och då är vad som helst bättre, men bra att veta utgångspunkt.

Det är inte nödvändigtvis så att smalare är bättre/snabbare fö, däck med större luftkammare sväljer ojämnheter bättre och kan på så sätt vara effektivare.

White AX 290 FF 21
Vilka däck har du i nuläget? De har kommit levererade med lite olika, min kom med riktigt usla puckgummi-däck och då är vad som helst bättre, men bra att veta utgångspunkt.

Det är inte nödvändigtvis så att smalare är bättre/snabbare fö, däck med större luftkammare sväljer ojämnheter bättre och kan på så sätt vara effektivare.
Hamnade av en slump på GCN's test av 25mm vs 32mm av samma däckmodell igår, i deras (ej laboratorie-utförda) test var det smala hårda däcket marginellt snabbare vid hastigheter över 30 km/h, vilket vore en sjujäkla hastighet att pendla en damtralla på. Det breda mjuka var bekvämare oavsett hastighet. Ett bra däck med lågt rullmotstånd är nog mest avgörande.

Edit: kollade kartan nu, grym vardagspendling av Jonathan!

White AX 290 FF 21
Hej!

Jag är ny till forumet och jag blev lite chockad när jag såg att det fanns en hel tråd om denna, (i mitt tyckte) perfekta pendlarcykel!

Nu när jag har cyklat på den ett tag, framförallt till och från jobb, (21km enkel väg) så känner jag att det hade varit kul att prova och sätta på smalare däck. Jag har inte modifierat cykeln något utan allt är original.

Finns det någon som kan tipsa om smalare däck? Hur smala kan man sätta på? Anledningen är att jag helt enkelt vill kunna få mer fart än vad jag får idag.

Sträckan som jag cyklar består främst av ren och fin asfalterad cykelväg. Något spårvagnsspår och markarbete stöter man ibland på också.

Jag bifogar en bild från Garmin som är något slags medelväre på hur "snabbt" jag cyklar till/från jobbet.

Mvh Jonathan
Smala däck ger lägre luftmotstånd, men det märks främst vid höga hastigheter. Vid lägre hastigheter, som vid pendling, så är det lägre rullmotståndet bredare däck ger oftast en större vinst. Viktigare än att skaffa smala däck är att skaffa bra, lättrullade däck!

Kolla Bicycle Rolling Resistance för enkla snabba jämförelser.

Continental Contact Urban har för pendlande en bra balans mellan rullmotstånd på 18.4W @4.1 bar/60 psi & 16.9W @5.2 bar/75 psi med Conti Tour 170g butyl slang och punkteringsskydd på 95 poäng. De är dock lite tunga på 545g för 40mm varrianten. Men för 195 kronor däcket just nu hos Bikester är det riktigt bra däck!

När det kommer till landsvägsdäck sägs Continental Ultra Sport III vara ett av de mest prisvärda, se jämförelse här. 32 mm ej vikbart kostar 199kr, så liknande pris som Continental Contact Urban just nu. 25mm vikbar har enligt BRR rullmotstånd på 14.7W @6.9 bar/100 psi med Conti Race 100g butyl slang (någon som är medlem på BRR kanske kan jämföra dem vid samma tryck). Dock bara 53 poäng i punkteringsskydd. 32mm ej vikbart väger 415g så tyvärr inte särskilt mycket lättare än Continental Contact Urban 32-622 som väger 445g.

Om det är värt det med det bättre punkteringsskyddet för några watt är upp till var och en.

Senast ändrad:
White AX 290 FF 21

Se bifogade bilder! :)

Bilagor

• IMG_1869.JPG
    IMG_1869.JPG
    656.3 KB · Besök: 171
  • IMG_1871.JPG
    IMG_1871.JPG
    939.3 KB · Besök: 174
  • IMG_1873.JPG
    IMG_1873.JPG
    761.1 KB · Besök: 177
White AX 290 FF 21
Smala däck ger lägre luftmotstånd, men det märks främst vid höga hastigheter. Vid lägre hastigheter, som vid pendling, så är det lägre rullmotståndet bredare däck ger oftast en större vinst. Viktigare än att skaffa smala däck är att skaffa bra, lättrullade däck!

Continental Contact Urban har för pendlande en bra balans mellan rullmotstånd på 18.4W @4.1 bar/60 psi & 16.9W @5.2 bar/75 psi med Conti Tour 170g butyl slang och punkteringsskydd på 95 poäng. De är dock lite tunga på 545g för 40mm varrianten. Men för 195 kronor däcket just nu hos Bikester är det riktigt bra däck!

När det kommer till landsvägsdäck sägs Continental Ultra Sport III vara ett av de mest prisvärda, se jämförelse här. 32 mm ej vikbart kostar 199kr, så liknande pris som Continental Contact Urban just nu. 25mm vikbar har enligt BRR rullmotstånd på 14.7W @6.9 bar/100 psi med Conti Race 100g butyl slang (någon som är medlem på BRR kanske kan jämföra dem vid samma tryck). Dock bara 53 poäng i punkteringsskydd. 32mm ej vikbart väger 415g så tyvärr inte särskilt mycket lättare än Continental Contact Urban 32-622 som väger 445g.

Om det är värt det med det bättre punkteringsskyddet för några watt är upp till var och en.
Tack! Jag skall kolla upp och jämföra lite, vad som är värt och inte... Är också nyfiken på att veta vilken bredd på däck som är minimalt för just denna cykel, något du vet?

White AX 290 FF 21
Såna har jag på min pendlare. Väldigt nöjd.

White AX 290 FF 21

Bra skrivet! Är 28" samma som 700? Står att det är 700x45C (47-622) på original.
Kan jag smocka på ett par Continental Contact Urban Clincher Däck 28x1,50" utan att det blir fel?

White AX 290 FF 21
Bra skrivet! Är 28" samma som 700? Står att det är 700x45C (47-622) på original.
Kan jag smocka på ett par Continental Contact Urban Clincher Däck 28x1,50" utan att det blir fel?
622 är däckets innerdiameter i millimeter.
700C är däckets ytterdiameter i millimeter på ett smalt däck utan mönster/dubbar som sticker ut längre.
28" är inte nödvändigtvis samma som 700C, det är nämligen också namnet på en däckstorlek med en innerdiameter på 635 millimeter. Det enklaste är att använda ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) måttet, alltså 47-622 för däcket som sitter på original. Continental Contact Urban 28x1,50" har ETRTO mått 40-622, alltså sju millimeter smalare och med samma diameter. Så de bör passa på fälgen.

Det kan bli fel, till exempel om du klämmer slangen vid installation. ? Skämt åsido så kan det bli fel genom att Contact Urban är fel typ av däck för ditt användningsområde. Hur används cykeln?

White AX 290 FF 21
Vill man åka smutt till jobbet med bra punkaskydd bör dessa passa rätt bra. Kör dessa själv på en annan cykel och just nu är det mer än halva priset, 249kr, på 38m;

White AX 290 FF 21
622 är däckets innerdiameter i millimeter.
700C är däckets ytterdiameter i millimeter på ett smalt däck utan mönster/dubbar som sticker ut längre.
28" är inte nödvändigtvis samma som 700C, det är nämligen också namnet på en däckstorlek med en innerdiameter på 635 millimeter. Det enklaste är att använda ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) måttet, alltså 47-622 för däcket som sitter på original. Continental Contact Urban 28x1,50" har ETRTO mått 40-622, alltså sju millimeter smalare och med samma diameter. Så de bör passa på fälgen.

Det kan bli fel, till exempel om du klämmer slangen vid installation. ? Skämt åsido så kan det bli fel genom att Contact Urban är fel typ av däck för ditt användningsområde. Hur används cykeln?
Mamma Mia vilken röra. Tack, det var länge sedan jag köpte cykeldäck. Cyklar asfalt till och från jobbet, ca 15 km. Tycker originaldäcken känns onödigt breda och tungrullade.

White AX 290 FF 21
Rea på plus!

3799kr
Jag passade på att slå till på en nu när dom var på rea. Antar att storlekstabellen är bra? Är 1,77 med rätt korta ben så tog storlek M enl tabellen. Den borde väl passa bra?

Detta stöd borde funka?

White AX 290 FF 21
Får det plats 50mm breda däck, eller ännu bredare?

White AX 290 FF 21
Har lite problem med växeln på min AX+. Det går ju bra att växla från minsta drevet och till största drevet. Växlar jag åt andra hållet så hoppar kedjan till innan den lägger sig på plats eller hur jag nu ska förklara det. Det jag gör för att motverka detta just nu är att jag växlar i två steg och sen växlar jag tillbaka ett steg och då slipper jag att kedjan hoppar till.

Hur justerar jag bort detta problem?

White AX 290 FF 21
Har lite problem med växeln på min AX+. Det går ju bra att växla från minsta drevet och till största drevet. Växlar jag åt andra hållet så hoppar kedjan till innan den lägger sig på plats eller hur jag nu ska förklara det. Det jag gör för att motverka detta just nu är att jag växlar i två steg och sen växlar jag tillbaka ett steg och då slipper jag att kedjan hoppar till.

Hur justerar jag bort detta problem?
Kika på denna;

White AX 290 FF 21
20230702_174923.jpg

Invägd direkt efter köp, blå Storlek M "18".
Sitter wtb riddler 700×45c. Tolkar det som att det är ett hyfsat däck? Verkar ju inte va speciellt billigt om man googlar det alla fall. Jag kommer köra en del grusväg och även ett o annat joggingspår. Lönt att gå upp lite i bredd på däcken?

White AX 290 FF 21
Hej!
Ny AX biker här :)
Jag tänkte kolla om nån kan svara på vad den här knappen gör? Original läget verkar vara "av".
Ska den va av eller på?

Fler rookie frågor kommer säkert senare :)

Bilagor

• 20230712_130200.jpg
    20230712_130200.jpg
    793.5 KB · Besök: 113
White AX 290 FF 21
Hej!
Alldeles för många sidor att gå igenom i denna tråd men har någon tagit av freehub bodyn på denna cykel? Jag har haft min i snart två år och nu har det börjat rassla i bodyn. Jag vill plocka isär bodyn och serva den men jag lyckas inte med att få loss den. 10mm insexnyckel är för liten och jag har ingen större nyckel hemma. Hittade i en annan tråd att 3/8 hylsförlängare passar då den är snarlikt 11mm insex. Provade detta och mycket riktigt så fick den fäste och jag tog i som bara den men den lossade inte utan jag pajade hörnen på förlängaren istället. Håller på att bli galen på den här skiten. Har någon av er lösningen eller tips?

White AX 290 FF 21
Hej!
Alldeles för många sidor att gå igenom i denna tråd men har någon tagit av freehub bodyn på denna cykel? Jag har haft min i snart två år och nu har det börjat rassla i bodyn. Jag vill plocka isär bodyn och serva den men jag lyckas inte med att få loss den. 10mm insexnyckel är för liten och jag har ingen större nyckel hemma. Hittade i en annan tråd att 3/8 hylsförlängare passar då den är snarlikt 11mm insex. Provade detta och mycket riktigt så fick den fäste och jag tog i som bara den men den lossade inte utan jag pajade hörnen på förlängaren istället. Håller på att bli galen på den här skiten. Har någon av er lösningen eller tips?
Låter som att tipset är att lossa på den i tid :LOL:
Men sorry, inga mer idéer än gamla beprövade saker som inte är bra för grejerna i slutändan som 565 och liknande

White AX 290 FF 21
Finns det någon här som kört en längre sträcka med sin AX 290? Jag tänker typ bike packing, med tält och camping?
Jag är lite sugen att dra iväg nu i sommar.
Vågar man lita på hojen för en längre tripp?

White AX 290 FF 21
Finns det någon här som kört en längre sträcka med sin AX 290? Jag tänker typ bike packing, med tält och camping?
Jag är lite sugen att dra iväg nu i sommar.
Vågar man lita på hojen för en längre tripp?
Känns ärligt som att det som kan paja på den går att hitta i vilken butik med självaktning som helst. Plocka med några extra slangar och testa!

White AX 290 FF 21
20230729_231235.jpg
Här kommer mitt bidrag till tråden.
Behövde ha en allt i allo cykel och denna blev perfekt. Köpt sent i höstas så det är en 2022 men först nu har jag kittat upp den.
Bytt till Mt200 hydrauliska bromsar, Sks edge al skärmar och wald korg. Allt inköpt efter allas rekommendationer i tråden ? Handtagen är även utbytta för de "ergonomiska gillade jag ej. Väntar på nya däck också för de som sitter på är riktigt torrspruckna och kass.
Någon som har tips på bra pakethållare och ev andra roliga tillbehör? ?

White AX 290 FF 21
XXL har väl nästan alltid "reor", annars väntar man ett par veckor. Misstaget XXL gör är att de skickar ut så otroligt mycket reklam samt mail om reor så att väldigt många därför blir irriterade istället och stänger av mail-utskicken (alternativt att man inte orkar läsa skiten) med minskad försäljning som följd (trots högre marknadsföringsutgifter). Vore jag VD skulle jag "omplacera" eller "omorganisera" marknadsföringschefen som vi snyggt gör i Sverige omedelbart.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp