kais01
Aktiv medlem
Visa din vaxning! kedjan inte benen
det skulle det bli om jag inte sett till att prova fram smörja som omsätter sig själv i kedjan och sedan lämnar den tillsammans med smuts som samlats.Kör inte du lager på lager på din drivlina? ?
helsyntet motorolja uppnår en sådan balans med min typ av körning på mtb. behöver aldrig rengöra kedjan, den håller sig tillräckligt ren och välsmord likafullt. applicerar inför typ var tredje tur på några timmar, och efter varje våt tur ifall det blir åtföljande tvätt med stril av vatten plus borste, dock struntar jag i riktad tvätt av kedjan. lite vattenskölj får den likafullt, och då är det tacksamt med lite fräsch olja därefter.
på lvg och pendling blev det med samma taktik uppbyggnad av svart smuts efterhand. krävde rengöring av kedjan några gånger per år. skrivit om det tidigare, och anledning till att jag prövat vax några år. dock har jag varken tid eller ro att köra vaxbad varje gång det behövs, utan droppar på flytande vax däremellan, utan annan typ av rengöring. ungefär var 10-20 mil, och sedan vaxbad typ en gång per kvartal. då blit förstås kedjan kliniskt ren återigen..
valt droppvax som inte kakar på, drivlinan förblir hela tiden tillräckligt ren för att utan vidare kunna hanteras med fingrarna. föreslår som sagts att man väljer produkt som i kerins tester visar upprenande förmåga i block 3 och 5, alltså efter att torr och våt smuts lagts på i block 2 resp 4.