Visa din vaxning! kedjan inte benen

Kör inte du lager på lager på din drivlina? ?
det skulle det bli om jag inte sett till att prova fram smörja som omsätter sig själv i kedjan och sedan lämnar den tillsammans med smuts som samlats.

helsyntet motorolja uppnår en sådan balans med min typ av körning på mtb. behöver aldrig rengöra kedjan, den håller sig tillräckligt ren och välsmord likafullt. applicerar inför typ var tredje tur på några timmar, och efter varje våt tur ifall det blir åtföljande tvätt med stril av vatten plus borste, dock struntar jag i riktad tvätt av kedjan. lite vattenskölj får den likafullt, och då är det tacksamt med lite fräsch olja därefter.

på lvg och pendling blev det med samma taktik uppbyggnad av svart smuts efterhand. krävde rengöring av kedjan några gånger per år. skrivit om det tidigare, och anledning till att jag prövat vax några år. dock har jag varken tid eller ro att köra vaxbad varje gång det behövs, utan droppar på flytande vax däremellan, utan annan typ av rengöring. ungefär var 10-20 mil, och sedan vaxbad typ en gång per kvartal. då blit förstås kedjan kliniskt ren återigen..

valt droppvax som inte kakar på, drivlinan förblir hela tiden tillräckligt ren för att utan vidare kunna hanteras med fingrarna. föreslår som sagts att man väljer produkt som i kerins tester visar upprenande förmåga i block 3 och 5, alltså efter att torr och våt smuts lagts på i block 2 resp 4.

Josh Portner så något intressant nyligen på Silca YT. Att gnisslet hörs tydligare med vaxade kedjor då det inte finns någon vätska som kan döva ljudet. Med olja döljs gnisslet även när smörjning är slut.

Jag ska börja med vax 2024. Måste bara jobba upp modet först, och kanske lite kapital till den initiala investeringen.

det är ingen jätteinvestering att pröva droppa på-vax. om du inte trånar eftter just den

initial rengöring är dock viktig även med droppvax..

Jag gillar att testa påståenden in vivo och om det är så viktigt att få kedjan absolut kemiskt ren från olja och fett är något jag undrat över. Paraffinet i sig innehåller ju en liten, liten andel olja och varför vidhäftningen skulle bli sämre har jag inte sett någon riktig förklaring på. Det kan och är troligen så men jag vill själv testa en gång så nästa kedja kommer jag bara ta bort fabriksfettet med ett eller två enkla lacknaftabad innan varmvaxningen och se om det skiljer något.

iden är ju inte så dum, men det lär bli kortare intervall på första vaxningarna, och ditt vaxbad kommer kontamineras något?

ser fram emot rapport.

att låta kedjan ligga länge i vaxbadet borde vara gynnsamt, kanske en timme eller mer.

blir det kortare mellan vaxningarna om en tar i mer?

jag kom c:a 15 mil innan gnissel två gånger när jag körde ganska hårt, nu tredje omvaxningen kom jag 35 lugna bikepacking-mil, en del i regn på grusväg, innan det började låta efter en väldigt blöt dag. samma kedja och billiga amazon-paraffin. eller lyckades jag bara bättre med vaxningen? eller är en "inkörd" kedja bättre på att behålla sin vaxning?
Har för mig att jag läst att på vissa nyare kedjor med ytbeläggning kan vaxet ha svårt att fästa och sitta kvar inledningsvis. Har haft liknande erfarenhet själv (vilket jag tror beror på det), där en ny kedja behövde kompletteras med droppvax förhållandevis tätt några gånger i början.

Josh Portner så något intressant nyligen på Silca YT. Att gnisslet hörs tydligare med vaxade kedjor då det inte finns någon vätska som kan döva ljudet. Med olja döljs gnisslet även när smörjning är slut.

Jag ska börja med vax 2024. Måste bara jobba upp modet först, och kanske lite kapital till den initiala investeringen.
Det jobbigaste är den första rengöringen (och den bör man göra oavsett smörjmedel). Inga stora investeringar behövs. Kör själv MSW i en gryta köpt på Erikshjälpen för 20:- som jag värmer i ett vattenbad. Alltid perfekt temperatur.

Det jobbigaste är den första rengöringen (och den bör man göra oavsett smörjmedel). Inga stora investeringar behövs. Kör själv MSW i en gryta köpt på Erikshjälpen för 20:- som jag värmer i ett vattenbad. Alltid perfekt temperatur.
Om man har tid att hålla koll på kastrullen går det bra att köra med en gammal kastrull direkt på plattan. Smälter vaxet lugnt o fint på svag värrme o lägger i kedjan. Efter första omgången lägger jag kedjan på det stelnade vaxet o värmer. Gäller dock att stänga av plattan i tid. Lärde jag mig när jag fick en kokbubbla som stänkte små fina vaxdroppar över halva köket.

Har för mig att jag läst att på vissa nyare kedjor med ytbeläggning kan vaxet ha svårt att fästa och sitta kvar inledningsvis. Har haft liknande erfarenhet själv (vilket jag tror beror på det), där en ny kedja behövde kompletteras med droppvax förhållandevis tätt några gånger i början.

Jag har hittills aldrig gjort rent en ny kedja innan jag droppat på Squirt. Nackdelen jag sett med det, är att kedjan blir kladdig ett tag innan oljan har bytts ut. Jag har tänkt att nästa kedjebyte ska föräras med kokning i tvättmedel och kanske till och med kokning i vax.

Varför det?
Att koka kedjan i tvättmedel är en av de metoder som ZFC avråder ifrån.
Precis, varför? Det räcker med 100 ml UFO Clean för att rengöra en fabriksny kedja. Det är supersmidigt. Varför riskera att kontaminera vaxbadet när det finns beprövade metoder från ZFC?

ZFC rekommenderar kedjor från YBN, då de har god kvalitet och fabrikssmörjning som är enkelt att ta bort.

Mitt Squirt håller på att ta slut. Grundvaxar kedjorna med Pingvin syltvax och droppar på när det börjar låta illa. Får hålla på och borsta/torka bort skitiga vaxklumpar. De sitter ofta hårt på kedjan.

Nu vill jag ha finare och grunnar på Silca Secret vaxbad med mellandroppning med samma märke.

Är det att vandra den smala vägen?

Mitt Squirt håller på att ta slut. Grundvaxar kedjorna med Pingvin syltvax och droppar på när det börjar låta illa. Får hålla på och borsta/torka bort skitiga vaxklumpar. De sitter ofta hårt på kedjan.

Nu vill jag ha finare och grunnar på Silca Secret vaxbad med mellandroppning med samma märke.

Är det att vandra den smala vägen?
ingen egen erfarenhet av dessa, men tror det finns en chans att du till slut blir nöjd;) ?

Jag har ju bara använt vanligt paraffin men trots att det är "torrt" samlar det upp en hel del smuts, man ser det när man vaxar om att vaxbadet blir mörkare. Testade nu att filtrera använt vax och det är relativt mycket smuts som fastnar i filtret, det filtrerade vaxet blir helt klart igen så skall göra mer försök där och se om en filtrering går att få in i processen.

Men visst är det så att Molten Speed Wax och Silcas Secret Hot Wax redan från start är mörkfärgade så man ser inte lika lätt om vaxet tar upp smuts?

Jag har ju bara använt vanligt paraffinvax men trots att det är "torrt" samlar det upp en hel del smuts, man ser det när man vaxar om att vaxbadet blir mörkare. Testade nu att filtrera använt vax och det är relativt mycket smuts som fastnar i filtret, det filtrerade vaxet blir helt klart igen så skall göra mer försök där och se om en filtrering går att få in i processen.
Vad använder du för filter?

ja oftast. om det är vaxbad.

du kan ha på lite droppvax om du skulle vilja. eller vänta ett par timmar.

hur långt är ett snöre?

Men visst är det så att Molten Speed Wax och Silcas Secret Hot Wax redan från start är mörkfärgade så man ser inte lika lätt om vaxet tar upp smuts?
Ja, MSW är svart från början.

Blir klart när man värmer upp det, innan man rör runt i det.
Antar att det är moly-nånting som väger mer och sjunker.

molybdendisulfid har klassiskt använts i konsistensfett. det är gråsvart.

i dessa produkter gäller det liknande ämnet wolframdisulfid. om det sjunker eller är löst vet jag inte. i de doppa-på-produkter jag mött förmår de dock inte färga smörjan svart, dessa är snarare vita. men när man använt dem en tid blir det en hård svart yta t ex på kassetten.

Köpte en flarra Smoove idag för att testa. Förstår att det även här krävs helt ren kedja för vidhäftning.

Därav har kedjan kokats i tre varv, ett med lite diskmedel. Efter koll med hushållspapper tog jag beslut om rödsprit. På andra varvet var den inte missfärgad. Torkade på hårtork .

Det är är en väl inkörd vaxkedja.

Kedjan är dock inte helt ren. Det blir små svarta strimmor på trasan.

Ska jag lägga på Smoove eller ta fler varv rengöring?

20230731_213746.jpg

Uppvärmd innan omrörning.

20230731_213824.jpg

Efter omrörning.

Jag kunde inte se kastrullbotten på 3 cm vattendjup efter första kokningen. Squirt samlar en del skit…

Bilagor

• IMG_7623.jpeg
    IMG_7623.jpeg
    580 KB · Besök: 75
Filtrerat paraffinvax och filter, filtret ser inte riktigt så mörkt ut som på bilden men det är ganska mycket smuts. Funderar på om mitt vax är av sämre kvalitet trots att påsen anger <0.5 % oljeinnehåll.

Eller så har jag kanske använt vaxbadet till för många kedjor? Skulle tro att det är runt 500 mil eller mer av smuts i filtret minus det bottensediment i vaxbyttan jag brukar skrapa bort när vaxet stelnat.

53086112710_5fac43dba9_o_d.jpg

Senast ändrad:
Köpte en flarra Smoove idag för att testa. Förstår att det även här krävs helt ren kedja för vidhäftning.
Ska jag lägga på Smoove eller ta fler varv rengöring?
Hur länge du behöver hålla på att göra ren kedjan har jag ingen uppfattning om.
Men jag tänkte tipsa dig om att läsa smörjproceduren för Smoove hos ZFC, det är inte bara att droppa på tydligen! Åtminstone enl honom.

20230802_090805.jpg

Testade ett nytt grepp idag.
Kastrullen va ett h**vete att rengöra sist när vaxet stelnat :-)
Offrar en glasburk.

Sen vill man ju inte hälla vax-vatten i slasken. Det lär ju stelna och sätta igen avloppet fort ?

Fast du måste ju ge en info om det funkade bra eller ej.
Jag var inte klar när jag la upp bilden :-)

Nu har jag skölj/skakat i kokande vatten två vändor. Det var ju lite pyssel.
Torkade av den med en handduk, länk för länk medans jag tittade på TV, och körde den sedan i ugnen på 90° i 15min.

Den är som ny nu inför omvax. Men om det var värt det? ?‍♂️?

Men fint blev det!

20230802_100536.jpg

Torkade av den med en handduk, länk för länk medans jag tittade på TV, och körde den sedan i ugnen på 90° i 15min.

Men fint blev det!

Visa bilaga 643004
Jag körde oxå kokning. 3 varv men det blev inte rent på insidan.

Nu har jag kört knappt 20 torra mil på Smoove. Tycker det har betett sig bättre än Squirt men inte så bra som jag hoppades.

På hemväg från Farstaklungan igår började det rassla från de större dreven. Nu när jag kollar sitter det skitiga vaxklumpar på kedjan.

Ni som kör Smoove, är det som förväntat eller knasar något?
Hur bör jag göra nu
- Torka av och fortsätta köra. Smoove låter alltid?
- torka av och lägg på mer Smoove för nästa runda?
- Ta av kedjan, koka, tvätta och vaxa om? (Lite mer än 20 mil hade jag hoppats på)

Nyvaxad i tisdags
IMG_7628.jpeg

Efter onsdagens fartåka
IMG_7630.jpeg

Men fint blev det!

Visa bilaga 643004
varför 90 grader? är det inte bättre gå över 100 så det garanterat blir torrt även inne i kedjan?

Tillbaka
Topp