Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Nja, den visar konstant samma för respektive däck. Du noterade att jag frågade om skillnaden i vikt? Inte någon eventuell avvikelse från spec.

2% skillnad är riktigt små, det uppmärker man inte, förutom på vågen. Jag tror inte att det finns däck med mindre än 2% max skillnad. Det finns däck/tillverkare där skillnader kan vara upp till 20%. Jag skulle säga att 20% är för mycket.

EDIT: kanske inte 20% variation, men 20% högre än specad och 10% variation.

IMG_8517.jpeg

Grabbens vevlager glappar, misstänker efter lite googling att jag bör byta vevlager. Hur vet man vad det är för lager och vad man behöver för att byta?

Service Fox gaffel 36 och 40mm
Har kikat på servicekitt och hittar P-box mm för både 36&40mm men är det samma kitt för insidan?
Typ det här
Sedan hittar jag inte hur mkt olja det skall vara i varje ben?

Då tar vi väl dagens idiotfråga! Följer det med låsring när man köper en ny kassett!
Om inte vad skall jag ha för någon till en shimano tiagra 12-28 kasset!
Har googlat ihjäl mig snart men är tydligen för korkad….,,

Då tar vi väl dagens idiotfråga! Följer det med låsring när man köper en ny kassett!
Om inte vad skall jag ha för någon till en shimano tiagra 12-28 kasset!
Har googlat ihjäl mig snart men är tydligen för korkad….,,
det kan det nog göra, men vet inte riktigt, för jag brukar köpa begagnade 2-3000 kronors kassetter och sedan renovera dem före användning. rätt ofta följer det med en ring som verkar vara sas original tillhörande.

så juryn fortsätter fila på sitt svar.

men ett viktigare inpass på din fråga är att om det är på vanlig rak standarddriver på navet; att det behövs en speciell mindre storlek av låsring för 11t. från 12t och sedan uppåt är det samma, en något större modell.

Senast ändrad:
Lyckas bra med tejpningen från början så däcket inte kan få tag i kanten.
Tejpningen såg bra ut annars, men jag misstänker att jag borde tagit en bredare tejp för att lyckas med en tejpning där inte däcket kan få tag i tejpkanten. Fälgen är 20 och jag tog 22mm tejp, men det är en rätt djup ”mittremsa”

Tätade upp fint och höll trycket över natten däremot, så blir en omtejpning senare isf :)

Bilagor

• IMG_1591.jpeg
    IMG_1591.jpeg
    36.6 KB · Besök: 26
är mittfåran tillräckligt bred kan man med fördel hålla sig i den med tejpen. den på bilden är up and running sedan 2016.

hamnar tejpkanten olyckligt med avseende på däcksätet kan man ta ett extra varv vardera sidan med en tunnare tejp, t ex eltejp. syfte alltså att hålla kanten av den kraftigare tät-tejpen på plats.
.
21F0763C-D4E3-40E4-B44E-4DFBCE52D574.jpeg

Gör som kais och ofta med Stans grundrecept med ett lager eltejp i botten. Annars helt enligt
Stans recept med ett lager glasfibertejp innerst. Viktigt med rengöring av både fälgbotten o tejp med IPA för att tejpen skall bita fast ordentligt.

Jag använder Schwalbe tubeless tejp som är 2-3 mm bredera än innerbredde av fälgen och har aldrig haft problem med det. Enda gångar jag har haft problem var med Specialized hjul som kam med Specialized fälgband, som enkelt följer med lite när man tar bort däcket.

Jag vet inte om något jag gör förhindrar att bandet följer med. Jag drar hård när jag monterar tejp så att tejpen sitter tajt.

Hur fungerar detta? Dubbelklinga med trippelreglage, satt på cykeln ingen jag bytte till singelklinga. och nu ska det tillbaka då hojen ev ska säljas.
IMG_20230729_151945.jpg

när det gäller att få stanstejp att sitta är det heller ingen nackdel att den får vara trycksatt något dygn innan strapatser så som däckbyte vidtar. gärna med slang.

när det gäller att få stanstejp att sitta är det heller ingen nackdel att den får vara trycksatt något dygn innan strapatser så som däckbyte vidtar. gärna med slang.
Om man spänner den ordentligt vid appliceringen har det ingen större effekt.

Jag brukar annars dra två varv ett längs varje ytterkant om jag har för smal tejp. Ser ingen anledning att joxa med två olika sorters tro.

Men reglaget kan väl fortfarande växla tre lägen? Eller spärrar man den på nåt vis?
Ifall du använder läge 1 och 2 och justerar ändlägena så kommer du inte kunna växla upp till läge 3 då det inte kan dra mer vajer.

Använder du läge 2 och 3 så justerar ändlägena kommer du fortfarande kunna "tomväxla" till läge 1, men inget kommer hända med växlingen

Om man spänner den ordentligt vid appliceringen har det ingen större effekt.

Jag brukar annars dra två varv ett längs varje ytterkant om jag har för smal tejp. Ser ingen anledning att joxa med två olika sorters tro.
det finns inledningsvis mikrobubblor kvar, och när de assimileras kommer tejpen sitta bättre. detta underlättas om tejpen är trycksatt. ungefär som när man lagar punka. tryck förbättrar helt klart vifhäftningen:)

det är också ett tacksamt faktum att tejp som suttit en längre tid sitter hårdare än nyligen applicerad tejp.

att den yttre tejpen är tunnare kan vara värdefullt vid tajta förhållanden mellan däck och fälg, vanligare problem med lvg än mtb. en tunnare tejp är också bättre i förekommande fall att följa med ned i fåran där däcket skall sitta.

den är också mycket billigare.

det finns inledningsvis mikrobubblor kvar, och när de assimileras kommer tejpen sitta bättre. detta underlättas om tejpen är trycksatt. ungefär som när man lagar punka. tryck förbättrar helt klart vifhäftningen:)

det är också ett tacksamt faktum att tejp som suttit en längre tid sitter hårdare än nyligen applicerad tejp.

att den yttre tejpen är tunnare kan vara värdefullt vid tajta förhållanden mellan däck och fälg, vanligare problem med lvg än mtb. en tunnare tejp är också bättre i förekommande fall att följa med ned i fåran där däcket skall sitta.

den är också mycket billigare.
Den tunnare och mjukare tejpen kommer också följa med däcket och gå sönder varje gång du kränger av det om allt sitter som det ska dvs rätt hårt.

Gnuggar man tejpen ett varv så ryker de flesta bubblorna. Sen ska ju ändå däcket på och trycksättas så slang blir bara ett onödigt mellansteg.

Men alla är saliga på sin tro. Jag har skalat bort alla extra moment som inte ger någon uppenbart nytta i praktiken. Gör det gärna lätt för mig och fokuserar på att cykla istället.

håller med fullständigt. bort med onödiga moment.

på fråga a svarar jag nej. inte på sju år iaf. men får stanstejpen plats och man har gott om den, är det ju fritt att använda den även för det eventuella extravarvet runt kanten. det blir summa två onödiga moment. först extratejp, sedan onödigt bra kvalitet på den?

och visst, när du och jag gör stanstejpning med rätt drag i tejpen räcker det säkert att sedan gnugga. ett moment till alltså:) dock inkluderade du inte gnugga i ditt första förslag.

det är oavsett vilken metod man väljer värt en del extra vedermöda för att inte tätmjölken skall ha en chans att krypa under kanten av tejpen, vid någon veckbildning eller så. för den har i många fall förmåga att lösa klistret kemiskt. en obönhörlig process när den väl kommit igång. när kanten väl lyft hjälper heller inte däcktrycket till för att få den på plats igen. omvittnat i en del fall här på happy.

att köra stanstejp och sedan poppa direkt med tätmjölk vidhåller jag därför är risky business. bättre poppa utan, och sedan låta stå ett tag innan mjölk fylls på. att poppa med slang däremot ett extra mellansteg, som du säger oftast onödigt.

jag skulle reservera för svårare fall.

Jag tejpar alltså ut mot kanterna direkt, två varv ett på varje sida. Så inga extra moment.

Tejpen är dessutom rätt billig om man köper den som Tesa på stor rulle. Jag har fortfarande inte gjort av med 66-meters-rullen jag köpte 2014 eller så.

Vad är skälig tid för ett garantiärende?
Jag ska byta till min tredje Spectral ram och leveransen drar ut på tiden.
Nu har det gått 6 veckor och jag börjar bli lite less.
Fick precis ytterligare ett mail med försenad leverans, enligt mailet är ramen denna gången minst två veckor fram i tiden.

Jag har för närvarande shimanos ptfe-smörjning på kedjan. Om jag ska ge mig ut på landsvägen (50-60km) med stor risk för störtskurar, eller rentutav ge mig ut i ihållande regn, bör jag då smörja kedjan med olja? Jag har shimano wet lube hemma.

Tillbaka
Topp