Raggamuffin
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Måste man bygga om 370 till ratchet för att få på en xdr-hub då?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Måste man bygga om 370 till ratchet för att få på en xdr-hub då?
Du har ju ställskruven för tomgången också, som reglerar bensin/luftblandningen också. Googla på förgasarmodellen + adjustment.Håller på och försöker ställa in grabbens cross förgasare, 2 taktare. Den har för långsam tomgång, så den dör om man inte spelar lite med gasen.
Om man ger den lite gas så går den fint, men skruven på förgasaren gör ingen skillnad alls tills sista 1/4 varvet då går den upp i högvarv.
Är det skillnaden på att ge gas med handen eller skruva in ställskruven? Trode båda gjorde att Trotteln lyfts och ger mera högre varvtal.
Att bygga själv med asymmetriska fälgar (tex från OEM-populära KinLin) ,Behöver nya hjul till min CX / gravel och kanske pendlinganvändning, men viktigt att dom fungerar för cykelcross.
https://www.wiggle.com/se/p/prime-baroudeur-disc-tubeless-bundle Vad tror vi om dessa?
+1Känns billigt.
Ja, det tycker jag allt. Och jag tror det är svårt att låta bli att ha olja på kedjan, så mycket fördelar den sig över kassett, framkransar, trissor mm. Finns alltid litet kvar. 5 mil ska inte vara något problem. När du kommer hem sen torkar du i vanlig ordning av framför allt kedjan med en trasa och ny-smörjer 1/3 av kedjans längd, i m i t t e n på kedjan.Om jag ska ge mig ut på landsvägen (50-60km) med stor risk för störtskurar, eller rentutav ge mig ut i ihållande regn, bör jag då smörja kedjan med olja?
Smala och tunga för att användas till cykelcross, men billiga är de.Behöver nya hjul till min CX / gravel och kanske pendlinganvändning, men viktigt att dom fungerar för cykelcross.
https://www.wiggle.com/se/p/prime-baroudeur-disc-tubeless-bundle Vad tror vi om dessa? Känns billigt.
1/3?Ja, det tycker jag allt. Och jag tror det är svårt att låta bli att ha olja på kedjan, så mycket fördelar den sig över kassett, framkransar, trissor mm. Finns alltid litet kvar. 5 mil ska inte vara något problem. När du kommer hem sen torkar du i vanlig ordning av framför allt kedjan med en trasa och ny-smörjer 1/3 av kedjans längd, i m i t t e n på kedjan.
Vad skall man annars köra?Kan man köra tubeless på hookless fälgar?
Har du bättre tips? 19-23mm har jag tävlar på förr utan problem. Gärna lätta hjul såklart men tex stans crest verkar inte hålla för mig...Smala och tunga för att användas till cykelcross, men billiga är de.
Grabbens nya Specialized har hookless fälgar men kör slang och kanttrådsdäck.Vad skall man annars köra?
Det går alldeles kanon.
Jag har hookless på min gravel.. och kör tubeless, dock står det ”hooked rims only” på däcken, Vittoria Terreno.. men det har fu kat 200+ mil iaf :)Grabbens nya Specialized har hookless fälgar men kör slang och kanttrådsdäck.
Tycker det är lite rörigt…
Jasså? Det är fasen en djungel men grabbens fälgar har iallafall profilen längst till höger och då bör tubeless funka antar jag?Jag har hookless på min gravel.. och kör tubeless, dock står det ”hooked rims only” på däcken, Vittoria Terreno.. men det har fu kat 200+ mil iaf :)
Det gör det nog.Jasså? Det är fasen en djungel men grabbens fälgar har iallafall profilen längst till höger och då bör tubeless funka antar jag?
Visa bilaga 643632
Du behöver inte vara nojig.Jag är lite nojjig över hookless. Känns som mkt risk mot rätt lite reward?
Vad är rewardsen? Marginellt lättare fälg?Du behöver inte vara nojig.
Något bättre profil på däcket, något starkare fälg.Vad är rewardsen? Marginellt lättare fälg?
Skulle vilja påstå att vid markkontakt är fälgen "mkt" starkare, radie vs urholkad profil.Något bättre profil på däcket, något starkare fälg.
Det funkar med tubeless! Kolla bara så däcken klarar det :) vilket jag typ tror dem flesta gör!Jasså? Det är fasen en djungel men grabbens fälgar har iallafall profilen längst till höger och då bör tubeless funka antar jag?
Visa bilaga 643632
Plus att tillverkningsmetoden gör det starkare.Skulle vilja påstå att vid markkontakt är fälgen "mkt" starkare, radie vs urholkad profil.
Jag har faktiskt inte kollat upp hur det görs, men antog att det var extruderat bägge två?Plus att tillverkningsmetoden gör det starkare.
Jag har faktiskt inte kollat upp hur det görs, men antog att det var extruderat bägge två?
Alu dvs
Japp, det räcker. När kedjan gått runt ett par varv blir den fullständigt smord. WetLube har väl sina poänger, men du överlever med i stort sett vilken olja som helst. När jag var ännu yngre var det symaskinsolja som gällde. :-)
https://www.enve.com/learn/tire-compatibility/ Finns nog tubelessdäck som inte är godkända för hookless fälgar.Det funkar med tubeless! Kolla bara så däcken klarar det :) vilket jag typ tror dem flesta gör!
Har detta diskuterats i någon tidigare tråd? Jag ser som bilist ofta landsvägscyklister på vägen när det finns cykelbana. Som cyklist förstår jag inte detta? Jag känner mig själv osäker när jag behöver ge mig ut på landsväg för transport.Cykla på körbana
Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.
I var och varannan? Det brukar sluta med att jag ignorerar dem. ?Har detta diskuterats i någon tidigare tråd?
Nu snackar jag om ensamma cyklister.Har du provat att cykla cykelbana i klunga i 40km/h?
Har du provat att cykla 40+ ensam på cykelbanan? Med alla gående ufon o hundar o barn o allt som flanerar på cykelbanornaNu snackar jag om ensamma cyklister.
Beror på cykelbanans tillstånd, antalet hundar i snor, cyklande treåringar, mobilzombies, lattemammor etc etcHar detta diskuterats i någon tidigare tråd? Jag ser som bilist ofta landsvägscyklister på vägen när det finns cykelbana. Som cyklist förstår jag inte detta? Jag känner mig själv osäker när jag behöver ge mig ut på landsväg för transport.
Vad är rationalen?
Alla moderna TL-fälgar har den profilen. Hooked är förra generationen fälgar.Jasså? Det är fasen en djungel men grabbens fälgar har iallafall profilen längst till höger och då bör tubeless funka antar jag?
Visa bilaga 643632
Du menar 25+ va?Har du provat att cykla 40+ ensam på cykelbanan? Med alla gående ufon o hundar o barn o allt som flanerar på cykelbanorna
Nja, cyklar mest gravel bike. ? Men jag litar mer på mig själv än bli påkörd av någon knarkare i en snodd 740.Har du provat att cykla 40+ ensam på cykelbanan? Med alla gående ufon o hundar o barn o allt som flanerar på cykelbanorna
Har detta diskuterats i någon tidigare tråd? Jag ser som bilist ofta landsvägscyklister på vägen när det finns cykelbana. Som cyklist förstår jag inte detta? Jag känner mig själv osäker när jag behöver ge mig ut på landsväg för transport.
Vad är rationalen?
Och är man ute på landet tröttnar man på alla rötter som sticker upp ur asfalten.
Ja, precis på samma sätt som andra motorsporter är för folk som är lata och har dålig kondis :)Vart ifrån cykel några år, behövde göra något annat. Likaså Happy…..
Återvänder och hör talas om en tävlingsdiciplin som kallas El-mtb, världscup?
Vad fan är det och hur går det till?
Är det för dem som har dålig kondis, förstår verkligen inte tävlingsformen……
Tacksam, snart 50-åring