Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Det hjälper de som har dålig core strength eftersom de kompenserar med armar. Jag är personligen inte säker på att cykla räcker. "Träna det du ska bli bra på" är nonsens från 1950.

Sonen spelar basket. Det ger mycket repetetiv kraft på armarna, men inte denna små, skarpa krafter man får från alla brake-bumps i parken (varför bromsar många så mycket?? Vi behövde nästa inte bromsa alls på de lite snällare ledar)

Jag hade ingen problem alls med armarna, så min helstel träning verkar funka bra.

Ja, det är bara att skruva loss och byta. Det är inte speciellt svårt, det gäller bara att ha rätt verktyg. Finns bra instruktioner på Youtube. Kolla vad som sitter i och köp en likadan.
Det står "Do not dissamble på"...
Skämt åsido, verkar vara BB-RS500.
Finns ingen anledning att fundera på uppgradering till Dura Ace eller så?

Sonen spelar basket. Det ger mycket repetetiv kraft på armarna, men inte denna små, skarpa krafter man får från alla brake-bumps i parken (varför bromsar många så mycket?? Vi behövde nästa inte bromsa alls på de lite snällare ledar)

Jag hade ingen problem alls med armarna, så min helstel träning verkar funka bra.

Jag tror inte vi ska jämföra en heldag i bikeparken med att studsa en basketboll

Det är mer knäböj och liknande jag tänkte på för core strength. Inte så aktuellt för ett aktivt barn.

Jag tror det kan vara svårt att få gaffeln att funka optimalt för ett barn. Speciellt retur men även kompression. Kompression kan tunas. Jag vet inte om det är samma med retur. Returen blir ju kass med lågt tryck.
Jag vet inte om tex @Preacher kan göra en custom kid's tune?

Lägre tryck och lsc kommer att höra returen ännu långsammare

Annars kommer kanske sinterklaas med en Vorsprung Secus. Mer negative volume rekommenderas för light riders

På gamla gafflar kunde man ta tunnare olja för att få lite fart. Ingen aning om det är aktuellt på en charger. Vad jag förstår så shimsar man istället dämpningen

Det är mer knäböj och liknande jag tänkte på för core strength. Inte så aktuellt för ett aktivt barn.

Jag tror det kan vara svårt att få gaffeln att funka optimalt för ett barn. Speciellt retur men även kompression. Kompression kan tunas. Jag vet inte om det är samma med retur. Returen blir ju kass med lågt tryck.
Jag vet inte om tex @Preacher kan göra en custom kid's tune?

Lägre tryck och lsc kommer att höra returen ännu långsammare

Annars kommer kanske sinterklaas med en Vorsprung Secus. Mer negative volume rekommenderas för light riders

Jag köpte en Pike Ultimate till sonen för att Charger 2.1 dämparen verkar har en större justeringomfång, framförallt till lättare dämpning, än många andra gafflar. Sonen kör nu med rebound, LSC och HSC helt öppen och är nöjd. Han experimenterade med lite mer HSC, men öppnade den igen. Kanske skulle lite mindre dämpning vara ännu bättre, men det är inte mycket fel. Sonen verkar har OK koll på inställningar av sin gaffel.

Om man som jag klamrar sig fast vid Shimano 11-delad drivlina så länge det bara går, finns det nån chans att hitta nåt boostvevparti, 165-170mm nånstans (typ FC-M7000-B1, men även Deore eller XT skulle ju funka)?

..Eller går det att köra 12-delat vevparti (med 12-delad kedja som krav antar jag) men 11-delad kassett?

Om man som jag klamrar sig fast vid Shimano 11-delad drivlina så länge det bara går, finns det nån chans att hitta nåt boostvevparti, 165-170mm nånstans (typ FC-M7000-B1, men även Deore eller XT skulle ju funka)?

..Eller går det att köra 12-delat vevparti (med 12-delad kedja som krav antar jag) men 11-delad kassett?
Ja du kan köra vad du vill typ med 11 delad kedja och kassett, jag har ett 8120 tror jag, (XT) som jag kört både shimanos klinga till 12-delat och nu en annan klinga med 11 delat bak och kedja för 11-delat.

Det enklaste är att köra eagle så finns det klingor för allt inkl shimano 12s om man nån gång vill ha det.
Jag tror inte det finns m8 eller 9000 men tror jag såg 7000 för några veckor sen men känns dumt att köpa det

Ah gott, hjärnsläpp av mig att det skulle krävas 12-delad kedja för framlkingan, det är väl bara 11-delad kedja som inte funkar på 12-delad kassett pga tjockleken.

Men på diverse ställen (t. ex. här: https://www.rosebikes.se/shimano-de...d-55-mm-chain-line-2682460?article_size=170mm) står det ju varning om att det inte ska funka, typ "
ATTENTION: NOT compatible with XT M8000 components and other SHIMANO 11-speed groupsets."..?

..och det finns enbart direct mount, inte som 96BCD? Inget stor grej isåfall iofs, behöver ändå ny framklinga.

Ah gott, hjärnsläpp av mig att det skulle krävas 12-delad kedja för framlkingan, det är väl bara 11-delad kedja som inte funkar på 12-delad kassett pga tjockleken.

Men på diverse ställen (t. ex. här: https://www.rosebikes.se/shimano-de...d-55-mm-chain-line-2682460?article_size=170mm) står det ju varning om att det inte ska funka, typ "
ATTENTION: NOT compatible with XT M8000 components and other SHIMANO 11-speed groupsets."..?

..och det finns enbart direct mount, inte som 96BCD? Inget stor grej isåfall iofs, behöver ändå ny framklinga.

Jag ser inte varför det inte skulle funka med 11-delat.

Men vill du verkligen har 55 mm kedjelinjen?

Är detta gipsvägg? Reglad med ca 50 cm mellan reglarna. Skrapade lite i ett befintligt hål.
E6C8BE4F-AD69-4E47-A25E-3CDC78459D98.jpeg

Om det inte funkar med eagle kedja hur kan det funka med 11s kedja?
Jag har inte testat själv men verkar vara olika bud. 3rd party tillverkare säljer i alla fall olika klingor för shimano och sram 12s och sram säljs som kompatibla m 10-12

Ska berätta för min cykel imorgon att den har funkat med en drivlina som inte funkar de senaste två åren, med 55mm kedjelinje också. Det funkar som vanligt när något inte ska funka.

Om det inte funkar med eagle kedja hur kan det funka med 11s kedja?
Jag har inte testat själv men verkar vara olika bud. 3rd party tillverkare säljer i alla fall olika klingor för shimano och sram 12s och sram säljs som kompatibla m 10-12

Enda som jag vet som inte funkar är gamla med Shimano 12-delad kedjan.

Ska berätta för min cykel imorgon att den har funkat med en drivlina som inte funkar de senaste två åren, med 55mm kedjelinje också. Det funkar som vanligt när något inte ska funka.

Såklart funkar 55 mm kedjelinjen. Det är också standard på nyare MTB. Men kedjan blir så mycket skev på de större drev bak.

Om man skiter i att läsa om att det inte ska funka så märker man ingen skillnad, lovar.

Ofta funkar det, då och då inte. Vad gäller kedjelinjen:

M8100 har 52mm.

Der är mycket som fungerar men halva happy verkar inte kunna justera en växel så bakåtramp funkar om så livet hängde på det.

49mm fungerar också bra på boost om det går fritt. Tror det är bättre än 55.

Jag undrar varför jag inte kan bottna med framgaffeln. Sagen är korrekt inställd, en token är urplockad ur gaffeln (Fox 34, 130 mm) och jag dundrar på rätt snabbt över stock och sten. Lik förbenat nyttjar jag aldrig den sista fjärdedelen.

Efter mindre än två år i bruk ser min sadelstolpe ut såhär:

IMG_20230812_123923.jpg

Anodiseringen på innerrörets baksida är nämligen helt borta.
Stolpen är Crankbrothers Highline 3. Det glappar också markant i sidled. Nu funderar jag om det är värt att uppfräscha den med servicekit för att åtgärda glappet; eller att hela stolpen är på väg till soptippen, och därför bör jag inte investera mer i den med reservdetaljer.

Mer specifikt, hur dåligt är faktumet att anodiseringen är borta? Kan det leda till ett plötsligt haveri när stolpen går sönder, innerröret spricker och sadeln flyger iväg?

Efter mindre än två år i bruk ser min sadelstolpe ut såhär:

Visa bilaga 645586

Anodiseringen på innerrörets baksida är nämligen helt borta.
Stolpen är Crankbrothers Highline 3. Det glappar också markant i sidled. Nu funderar jag om det är värt att uppfräscha den med servicekit för att åtgärda glappet; eller att hela stolpen är på väg till soptippen, och därför bör jag inte investera mer i den med reservdetaljer.

Mer specifikt, hur dåligt är faktumet att anodiseringen är borta? Kan det leda till ett plötsligt haveri när stolpen går sönder, innerröret spricker och sadeln flyger iväg?

Vill lägga till att en BrandX-stolpe som tidigare har tjänat på samma cykel under lika förhållanden i ~2 år har inte visat något anodiseringslitage. Att detta har hänt är högt häpnadsväckande för mig.

Vill lägga till att en BrandX-stolpe som tidigare har tjänat på samma cykel under lika förhållanden i ~2 år har inte visat något anodiseringslitage. Att detta har hänt är högt häpnadsväckande för mig.

Enkla svaret är att Brand-X är bäst, framförallt för priset. Jag skulle köpa en Brand-X isf att uppfräscha.

Jag har just monterad andra Bikeyoke droppern på sonens cykel. Jag hoppas att den håller minst lika lång som en Brand-X

Enkla svaret är att Brand-X är bäst, framförallt för priset. Jag skulle köpa en Brand-X isf att uppfräscha.

Jag har min Brand-X stolpe kvar liggande i reservlådan. Den kommer troligen att funka bra efter lite smörjning. Den har dock bara 150 mm slaglängd, vilket är omodernt.

Jag har min Brand-X stolpe kvar liggande i reservlådan. Den kommer troligen att funka bra efter lite smörjning. Den har dock bara 150 mm slaglängd, vilket är omodernt.

Jag var övertygad att 150 mm räckte för mig. Det gör det fortfarande i relativt platt terräng som Hellas, men har nu upptäckt är lite mer är bättre i park.

Jag var övertygad att 150 mm räckte för mig. Det gör det fortfarande i relativt platt terräng som Hellas, men har nu upptäckt är lite mer är bättre i park.
Jag har samma upplevelser. På min "parkcykel" har jag en stolpe med 170 mm slaglängd (en annan CB Highline 3, i lite bättre skick med anodiseringen kvar på).

På min "Hellascykel" hade jag en 150 mm stolpe (den ovannämnda Brand-X) och den fungerade bra. När jag bytte till 170 mm på den märkte jag inte stor skillnad.

Tillbaka
Topp