Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om du kollar på vm så antar jag att en del stjärnor, tror Sagan, kommer att köra.Vart ifrån cykel några år, behövde göra något annat. Likaså Happy…..
Återvänder och hör talas om en tävlingsdiciplin som kallas El-mtb, världscup?
Vad fan är det och hur går det till?
Är det för dem som har dålig kondis, förstår verkligen inte tävlingsformen……
Tacksam, snart 50-åring
Det räcker nog med att du har en E-MTB bra eller dålig kondis spelar nog ingen större roll.Vart ifrån cykel några år, behövde göra något annat. Likaså Happy…..
Återvänder och hör talas om en tävlingsdiciplin som kallas El-mtb, världscup?
Vad fan är det och hur går det till?
Är det för dem som har dålig kondis, förstår verkligen inte tävlingsformen……
Tacksam, snart 50-åring
Var det inte landsvägscyklister frågan handla om? Om du bara cyklar i 25 går de nog fint att kryssa fram på cykelbanan ?Du menar 25+ va?
Jag menade mer att det oftast räcker med 25 för att alla argument du lyfte ska vara relevanta.Var det inte landsvägscyklister frågan handla om? Om du bara cyklar i 25 går de nog fint att kryssa fram på cykelbanan ?
Va? Är det en motorsport? Nu går skam på torra land.
Har detta diskuterats i någon tidigare tråd? Jag ser som bilist ofta landsvägscyklister på vägen när det finns cykelbana. Som cyklist förstår jag inte detta? Jag känner mig själv osäker när jag behöver ge mig ut på landsväg för transport.
Vad är rationalen?
Det finns lite olika grader när det gäller val mellan cykelbana eller den vanliga vägen.Jag undrar också. Min favorit är
Visa bilaga 644252
Alltid fint att hamna i kö bakom någon envis cyklist. Vem föredrar inte 100km/h 2:1 mot cykelvägen där bredvid? Ja den går mellan båda byarna.
I det där fallet hade jag utan att blinka benhårt framhållit cykelbanan som det enda rimliga alternativet även vid cykling med klubben.Det finns lite olika grader när det gäller val mellan cykelbana eller den vanliga vägen.
Är hastighetsbegränsningen kanske 40-50 och cykelvägen är full av ungar osv och man som cyklist håller kanske 35 knyck, då blir det vanliga vägen.
Ditt exempel ovanför så skulle jag själv aldrig cyklat på den vanliga vägen. Hade t.o.m. GC-väg saknats, så hade jag letat efter alternativ väg.
Jag undrar också. Min favorit är
Visa bilaga 644252
Alltid fint att hamna i kö bakom någon envis cyklist. Vem föredrar inte 100km/h 2:1 mot cykelvägen där bredvid? Ja den går mellan båda byarna.
Att bilister, i betydelsen aldrig cyklat, har agg mot cyklister och kan skriva nåt sånt bara för att dom en gång för 10 år sedan varit med om det, eller bara hört en skröna om det är väl inte så långsökt. Men nu är du cyklist också, eller cyklist och cyklist, MTBare. Något agg mot LVGare som får dig att extrapolera en iakttagelse?
Men är lite nyfiken faktiskt, du skriver som att det händer hyfsat ofta, är det verkligen så?
Jag cyklar mer landsväg än MTB :)
Jag exrapolerar ingenting, har inte heller något agg mot landsvägscyklister. Jag kan möjligtvis hysa agg mot cyklistens beteende vid tillfället då jag i allra högsta grad tror att beteendet faller tillbaka på mig själv i negativ bemärkelse när jag själv är ute och cyklar.
Det händer såklart bara på sommarhalvåret men i alla fall 4-5 gånger per säsong. Vi har en Brevet som går förbi det avsnittet och jag kommit där med andra cyklister där nån valde bilvägen och vi andra valde cykelvägen.
Är själv lite nyfiken, vad tycker du är det orimliga i att jag tycker det är dåligt att välja vägen istället för GC-vägen? GC-vägen innehåller inga hinder, några korta svängar runt 2 hus, avsnittet är väl 3,5-4 km.
Jag personligen skulle aldrig välja bilvägen från ditt fotograferade exempel, gör man det är man bra jävla korkad.Jag cyklar mer landsväg än MTB :)
Jag exrapolerar ingenting, har inte heller något agg mot landsvägscyklister. Jag kan möjligtvis hysa agg mot cyklistens beteende vid tillfället då jag i allra högsta grad tror att beteendet faller tillbaka på mig själv i negativ bemärkelse när jag själv är ute och cyklar.
Det händer såklart bara på sommarhalvåret men i alla fall 4-5 gånger per säsong. Vi har en Brevet som går förbi det avsnittet och jag kommit där med andra cyklister där nån valde bilvägen och vi andra valde cykelvägen.
Är själv lite nyfiken, vad tycker du är det orimliga i att jag tycker det är dåligt att välja vägen istället för GC-vägen? GC-vägen innehåller inga hinder, några korta svängar runt 2 hus, avsnittet är väl 3,5-4 km.
Ok. Tyckte inte det var orimligt att du tycker det är ett dumt val, tvärtom. Själv hade jag nog uttryckt mig mindre diplomatiskt om jag varit med om det. Kör själv en 2:1 sträcka på 3 mil ganska ofta, men har aldrig sett en cyklist där faktiskt. Och med tanke på hur det skulle vara att själv cykla på en sån väg så tog jag närmast för givet att du överdrev.
Men där ser man, ganska idiotiskt IMHO. Men fortfarande lite nyfiken, vilken typ av cyklister? Lycra? Amatörer? Turister med packning?
Är det någon avfartsväg så dom typ cyklar bara några 100 meter eller något liknande?
Känns som att det till stor del påverkas av däckets dämpning, något jag dock vet att du har koll på och labbar mycket med. :-)
Ja, iaf enligt Vorsprung-Steve så kan en gaffel aldrig ta hand om de snabbaste, små vibrationerna utan det är det ffa däcket som får hantera (ske se om jag kan hitta klippet, nån av hans Tuesday Tunes har jag för mig). Sen spelar ju gaffel och cockpit givetvis in också förvisso.Ja, däcktryck var högre en vanligt. Det är en faktor som spelar in. Gissar dock at den fortfarande var lägre en vad många andra kör med. Nu jag skriver det undrar jag om en mjukare gummiblandning skulle göra en märkbar skillnad.
Undantag finns även om det är lämpligare med tanke på färdmålets läge.Man kan tycka vad man vill, men lagen tillåter inte att man cyklar på vägen om Max tillåten hastighet är över 50 och det finns en cykelväg. Sedan har jag i många fall förståelse för att cyklister tillämpar lagen med viss fri tolkning, men det gör inte att lagen är annorlunda.
Känns som att det till stor del påverkas av däckets dämpning, något jag dock vet att du har koll på och labbar mycket med. :-)
Det beror hur det ser ut i det enskilda fallet, det är inte helt ovanligt när cykelbanan är separerad från vägbanan att det upplevs säkrare att cykla på vägbanan för att man syns bättre och att bilister som svänger av från vägen alternativt skall köra in på den lättare ser mig som cyklist.Har detta diskuterats i någon tidigare tråd? Jag ser som bilist ofta landsvägscyklister på vägen när det finns cykelbana. Som cyklist förstår jag inte detta? Jag känner mig själv osäker när jag behöver ge mig ut på landsväg för transport.
Vad är rationalen?
Nej, DT har inte hookless t.ex.Alla moderna TL-fälgar har den profilen. Hooked är förra generationen fälgar.
Jaså?Nej, DT har inte hookless t.ex.
Du har rätt. Jag sökte på fälgar och där tycks de inte sälja lösa hookless fälgar.Jaså?
XRC1501 - Carbon, Hookless tubeless TSS
GRC1400 - Carbon, Hookless tubeless TSS
Ett par exempel.
Jag ser ingen möjlighet att välja cykelbanan på den bilden, d.v.s. inte om man väl har börjat cykla på körbanan. En cyklist som hittar i området hade säkert svängt av på cykelbanan någonstans i bildens bakkant, men missar man det får man vackert trampa på; för att stanna i vägrenen och hiva cykeln över sidoräcket känns inte särskilt trafiksäkert.Jag personligen skulle aldrig välja bilvägen från ditt fotograferade exempel, gör man det är man bra jävla korkad.
Jag tycker min fråga utlöste en bra diskussion hursomhelst.Det beror hur det ser ut i det enskilda fallet, det är inte helt ovanligt när cykelbanan är separerad från vägbanan att det upplevs säkrare att cykla på vägbanan för att man syns bättre och att bilister som svänger av från vägen alternativt skall köra in på den lättare ser mig som cyklist.
Förutom då att cykelbanan utnyttjas av andra och kan vara ojämn med kant vid varje korsande väg.
Jag använder (nästan) alltid ringklockan i god tid innan om de går i samma riktning som jag cyklar, det är så många hundar som inte tycker om cyklar och utfallen kan komma blixtsnabbt.Förövrigt är det nästan varje tur jag skrämmer slag på någon stackars hundägare på grusväg så vi får väl alla fundera på hur man bäst kan visa hänsyn som cyklist. ?
Dessutom är långa osynliga koppel populära så om man susar förbi mellan hund o ägare kan det gå illa.Jag använder (nästan) alltid ringklockan i god tid innan om de går i samma riktning som jag cyklar, det är så många hundar som inte tycker om cyklar och utfallen kan komma blixtsnabbt.
Sen händer det ibland på långturer när jag inte känner vägen att jag missar en cykelbana en bit, det kan också vara ett skäl om man ser en cyklist på vägbanan trots en bra cykelbana intill vägen.
Ja, jag försöker göra detta med. Men ibland är de bakom en kurva eller så glömmer jag mig. Senast i måndags skrämde jag slag på en tant igenom att varselbromsa. ?Jag använder (nästan) alltid ringklockan i god tid innan om de går i samma riktning som jag cyklar, det är så många hundar som inte tycker om cyklar och utfallen kan komma blixtsnabbt.
Sen händer det ibland på långturer när jag inte känner vägen att jag missar en cykelbana en bit, det kan också vara ett skäl om man ser en cyklist på vägbanan trots en bra cykelbana intill vägen.
Vilket underbart ord ?varselbromsa
Tror att den här bilden visar att vi inte kunde sänka däcktrycket fram:
DH-casing är grejen imho.
Och att vänja sig.
Det enda som funkat för mig är core träning. Ni cyklar så mycket så det kanske inte är ett problem. Jag behöver styrketräning.Hur hjälper downhill däck? Tjockare stommen anpassar sig mindre till småstök. Eller kompenserar lägre däcktryck mer än det?
Att vänja sig är en bra lösning, om man kan köra park ofta. Tyvärr är Åre för långt bort.
Kanske behöver jag investera i flera OneUp styre.
Det enda som funkat för mig är core träning. Ni cyklar så mycket så det kanske inte är ett problem. Jag behöver styrketräning.
Annars har jag testat olika grepp, smalare styre och olika rotation på syret. Olika sweep kan också vara intressant.
Jag tycker ga3 grepp hjälper lite men inte avgörande.
Jag tror också lägre tryck i gaffel och mer lsc fungerar bättre för mig men har inte testat så mycket pga anledning.
Om/när jag ska cykla park igen ska jag testa med dh casing
Det hjälper de som har dålig core strength eftersom de kompenserar med armar. Jag är personligen inte säker på att cykla räcker. "Träna det du ska bli bra på" är nonsens från 1950.Tror inte att core träning hjälper mot inte i fingrarna. Och sonen är bra tränad, tror jag.
Behöver tänka om lägre tryck och mer LSC hjälper. Det förutsätter att småstöl aktiverar HSC.
Ja, det är bara att skruva loss och byta. Det är inte speciellt svårt, det gäller bara att ha rätt verktyg. Finns bra instruktioner på Youtube. Kolla vad som sitter i och köp en likadan.Det låter när jag trampar. Misstänker vevlager.
Har ett verktyg som tycks passa vevlagret.
Är det bara att skruva loss och byta mot ett nytt?
Vevparti är Shimano HTII. Vilket vevlager rekommenderas?