Radar baklampa

Radar baklampa
Japp, mycket billigare och behöver aldrig laddas ? Sen hur mycket bättre en radar är har jag ingen aning om?

IMG_2080.jpeg

Radar baklampa
Hur fungerar det med fäste?
Jag använder typ 4 olika cyklar. Kan man enkelt flytta mellan cyklar? Köpa flera olika fästen?
Originalfästet sitter med o-ring (dvs gummiband) och det tycker jag känns osäkert ut hållfasthetssynvinkel (o-ringar blir spröda efter ett tag). Rackligt.

Garmins originalfäste man skruvar fast är mycket bättre. Har två sådana för de cyklar jag använder oftast, plus o-ringsfästet som jag sätter längst bak på sadelväskan vid bikepacking.

Instämmer med alla gällande hur fantastiskt det är med radar! Man kan parcykla i stillhet, få en signal varpå man går in på ett led i god tid. När man kör solo brukar jag ta upp lite plats genom att ligga en bit in i vägbanan, för att kort innan bilen passerar (som man enkelt avgör genom att kika på cykeldatorn) går man ut längst åt höger.

Har hittills aldrig missat en bil och systemet känns ytterst välfungerande. Rekommenderas starkt!

Enda nackdelen med lyset är att det är fult. Finns inget vettigt sätt att montera det på utan att det ser tokigt ut, i princip. Mina två snyggaste sätt att montera det är på nedanstående vis:

På omodern cykel med rakt överrör och därmed långa sadelstag så den går att sätta mellan sadelstagen likt nedan.

4A86660D-367A-45FB-9C4A-AE9A815E266F.jpeg

D2D37FE1-D8F9-4E16-AFB9-201723C1C354.jpeg

Alternativt längst bak på sadelväskan när jag kör med sådan (man får zooma in på bilden...).

FE245E73-5596-4F8F-88A9-8F7FED7571C6.jpeg

Båda lösningarna ovan tillämpas med det "dåliga" o-ringsfästet men med buntband istället för o-ring.

För Pfaffs del kostar radarbaklyse ungefär dubbelt så mycket som en enligt honom fungerande sänksåg, så det är förmodligen därför hen inte är intresserad.?

Radar baklampa
Så vad är gällande batteritid? Och vad är bästa pris? Uppskattar att det blinkar när fordon närmar sig så stvzo-varianterna går bort (har jag kontinuerligt lyse kör jag alltid fast. Men här ser jag en fördel att den anpassar blinkningar med trafiken).

Radar baklampa
Originalfästet sitter med o-ring (dvs gummiband) och det tycker jag känns osäkert ut hållfasthetssynvinkel (o-ringar blir spröda efter ett tag). Rackligt.

Garmins originalfäste man skruvar fast är mycket bättre. Har två sådana för de cyklar jag använder oftast, plus o-ringsfästet som jag sätter längst bak på sadelväskan vid bikepacking.

Instämmer med alla gällande hur fantastiskt det är med radar! Man kan parcykla i stillhet, få en signal varpå man går in på ett led i god tid. När man kör solo brukar jag ta upp lite plats genom att ligga en bit in i vägbanan, för att kort innan bilen passerar (som man enkelt avgör genom att kika på cykeldatorn) går man ut längst åt höger.

Har hittills aldrig missat en bil och systemet känns ytterst välfungerande. Rekommenderas starkt!

Enda nackdelen med lyset är att det är fult. Finns inget vettigt sätt att montera det på utan att det ser tokigt ut, i princip. Mina två snyggaste sätt att montera det är på nedanstående vis:

På omodern cykel med rakt överrör och därmed långa sadelstag så den går att sätta mellan sadelstagen likt nedan.

Visa bilaga 640926

Visa bilaga 640928

Alternativt längst bak på sadelväskan när jag kör med sådan (man får zooma in på bilden...).

Visa bilaga 640927

Båda lösningarna ovan tillämpas med det "dåliga" o-ringsfästet men med buntband istället för o-ring.

För Pfaffs del kostar radarbaklyse ungefär dubbelt så mycket som en enligt honom fungerande sänksåg, så det är förmodligen därför hen inte är intresserad.?

Vilket fäste skruvar man fast? Något som följde med?

Radar baklampa
Skiten är för dyr, annars verkar det käckt. Om man har dator på cykeln, vill säga. Om inte kan man ha polerade fälgar vilka reflekterar bakomvarande trafiks lyktor på ett utmärkt sätt. Men det är billigare att köpa en radarlampa än att bygga nya hjul.

Radar baklampa
Jag kollade lite snabbt nu och hittade en varia för 1750:-, det finns säkert billigare på rea i höst.
Min cykelhjäm kostade 1300:-
Skillnaden är inte så stor och båda går under personlig säkerhet som får kosta lite.

Radar baklampa
Det är väl icke-stvzo versionen 515 som gäller? RTL516 ger bara 5 lumen fast sken eller var det 20? RTL515 påstås ge valbart 8/20/29/65 blinkande?

Radar baklampa
516 kan du köpa typ varsomhelst, för inte så mycket pengar. 515 är betydligt svårare att få tag på. Säljs t ex i Spanien, men inte hos tyskar eller i de svenska butikerna.

Radar baklampa

Finns såklart lite här och var att köpa förmodar jag!
Jag har samma och köpte mitt på Cykelcity. Har för mig att jag har sett folk använda Garmins datorfästen för att sätta fast lampan på väskor, dom passar också.

Radar baklampa
Om man cyklar längre - jag förutsätter att man kan ansluta den till ett fristående batteri/dynamo som laddar samtidigt den används?

Radar baklampa
Jag har bara testat hemma, men där funkar det.

Minsann. Har testat innan, då konstaterade jag att det inte funkade, men blev lurad av att 1040 först meddelar "Radar frånkopplad" när man kopplar in laddningen, för att några sekunder senare meddela "Radar ansluten" igen. Såg aldrig att den kopplades in igen när jag testade.

Bra.

Radar baklampa
Har haft min Varia ett par år nu, krånglar aldrig ihop med Garmin Edge 830 och har även kopplat den till Ride with gps iphone app utan problem. Fördelen med appen är att man kan lyssna på musik och får Varians pip vid omkörning. Väldigt bra vid vägar med sämre asfalt/grus så man kan hålla ut, trygg med att ingen bil kommer (eller ta det lugnt om man får omkörning på samma dåliga väg).

Radar baklampa
Gör din spegel i bilen det?
Blir du någonsin omkörd när du kör bil? ? .
Min varia är det bästa jag har köpt, det enda jag kan klaga på är att många långa lopp har som krav att man ska ha två baklysen, och jag tycker det känns lite overkill att köpa ett till. Men det står på att göra listan.

Radar baklampa
Skiten är för dyr, annars verkar det käckt. Om man har dator på cykeln, vill säga. Om inte kan man ha polerade fälgar vilka reflekterar bakomvarande trafiks lyktor på ett utmärkt sätt. Men det är billigare att köpa en radarlampa än att bygga nya hjul.

Du behöver ingen cykeldator, finns en app till mobilen

DSC_4770_ed.JPG

DISCLAIMER, det fungerar INTE till en sån här:

20230729_235150.JPG

Radar baklampa
Nej, bra synpunkt.
Fortsätt kom på negativa saker för det finns säkert massa?
Varför ska man ha bilbälte på sig när man ändå kan somna och köra utför ett högt stup?
Du påstår att den räddar liv. Vad har du för belägg för det? Trevligt att kunna se & höra annalkande bilar, ja det tycker väl alla. Men därifrån och till att faktiskt rädda liv är kopplingen mer osäker. Hade paret i Tystberga räddats av radar? Högst osäkert.
Med så många nöjda ägare i samma tråd liknar det ju rena halleluja stämningen. Tål inte den här tråden en enda kritisk synpunkt utan att nöjda ägare ska bli förnärmade och gå till attack? Diskussionsforum?

Vi har ju två aspekter här, cykel upptäcker bil och vice versa. Radarn är nog bra, men lampan övertygar inte på samma sätt, särskilt inte den svaga 516 versionen (stvzo). Sen har vi olika driftsfall: dagsljus, skymning, mörker, dimma regn. Jag inbillar mig att den svaga lampdelen ger radarlampan som helhet sämre funktion under dåliga siktförhållanden. Kanske att man låtit radarn ta det mesta av batterikapaciteten till nackdel för lampstyrkan? Kanske vore det bättre med enbart radar funktionen? Sån modell finns ju också, men är inte storsäljaren.

Radar baklampa
Du påstår att den räddar liv. Vad har du för belägg för det? Trevligt att kunna se & höra annalkande bilar, ja det tycker väl alla. Men därifrån och till att faktiskt rädda liv är kopplingen mer osäker. Hade paret i Tystberga räddats av radar? Högst osäkert.
Med så många nöjda ägare i samma tråd liknar det ju rena halleluja stämningen. Tål inte den här tråden en enda kritisk synpunkt utan att nöjda ägare ska bli förnärmade och gå till attack? Diskussionsforum?

Vi har ju två aspekter här, cykel upptäcker bil och vice versa. Radarn är nog bra, men lampan övertygar inte på samma sätt, särskilt inte den svaga 516 versionen (stvzo). Sen har vi olika driftsfall: dagsljus, skymning, mörker, dimma regn. Jag inbillar mig att den svaga lampdelen ger radarlampan som helhet sämre funktion under dåliga siktförhållanden. Kanske att man låtit radarn ta det mesta av batterikapaciteten till nackdel för lampstyrkan? Kanske vore det bättre med enbart radar funktionen? Sån modell finns ju också, men är inte storsäljaren.

Har du en själv?

Radar baklampa

Mitt svar var på, som du kanske förstår, din påhittade koppling som inte går att skydda sig från med eller utan radar.

Radar baklampa

Hyllas det som hyllas ska!?

516 har ju snarast väldigt bra ljusstyrka skulle jag säga!

Ser i princip inte en enda nackdel förutom då den fula monteringen och att batteritiden inte klarar en heldag i sadeln. Jag brukar stänga av den på sektioner där den inte behövs (typ liten grusväg som ofta dyker upp när man kör långt) och alltid i pauser. Men då snackar vi 6-12-timmarsdagar typ. Vanliga långrundor är inga problem, även om man behöver se till att ha ett fulladdat batteri innan.

Radar baklampa
Hyllas det som hyllas ska!?

516 har ju snarast väldigt bra ljusstyrka skulle jag säga!

Ser i princip inte en enda nackdel förutom då den fula monteringen och att batteritiden inte klarar en heldag i sadeln. Jag brukar stänga av den på sektioner där den inte behövs (typ liten grusväg som ofta dyker upp när man kör långt) och alltid i pauser. Men då snackar vi 6-12-timmarsdagar typ. Vanliga långrundor är inga problem, även om man behöver se till att ha ett fulladdat batteri innan.

Hur får du det att fungera när du startar Varian igen? Bootar om cykeldatorn? Vilken cykeldator har du btw?

Inte bara jag som har stora problem med sensorerna om man inte har på Varian när datorn startas från viloläge, eller om man stänger av Varian ett tag och sedan startar den igen.

Radar baklampa
Hur får du det att fungera när du startar Varian igen? Bootar om cykeldatorn? Vilken cykeldator har du btw?

Inte bara jag som har stora problem med sensorerna om man inte har på Varian när datorn startas från viloläge, eller om man stänger av Varian ett tag och sedan startar den igen.
Har en Wahoo Roam. Någon gång hittas Varian inte automatiskt, men då går jag bara in snabbt i översikten över sensorer varpå Wahoon hittar den direkt. Så kan det vara med pulsband ibland också, aldrig märkt att Varian skulle ha några problem med detta.

Stänger av och sätter på den i farten ganska ofta. När man stänger av den varnar Wahoon att den disconnectat (typ som att man tappat den).

Har en Varia 516 som är ett par år gammal för tydlighetens skull. Fast sken, inga krångliga inställningar utan bara på/av. Man vill inte vara ett blinkmonglo...

Radar baklampa
Har en Wahoo Roam. Någon gång hittas Varian inte automatiskt, men då går jag bara in snabbt i översikten över sensorer varpå Wahoon hittar den direkt. Så kan det vara med pulsband ibland också, aldrig märkt att Varian skulle ha några problem med detta.

Stänger av och sätter på den i farten ganska ofta. När man stänger av den varnar Wahoon att den disconnectat (typ som att man tappat den).

Har en Varia 516 som är ett par år gammal för tydlighetens skull. Fast sken, inga krångliga inställningar utan bara på/av. Man vill inte vara ett blinkmonglo...

Ok, men Garmins egna enheter har stora problem, t.ex. min 1040.
Vad jag sett så är det flera som rapporterat det till Garmin, så konstigt (om man inte har erfarenhet sen tidigare av Garmin) att dom inte lyckats lösa det.

Om jag t.ex. har 1040 igång med Varia (516), stannar för fika, viloläge på 1040, och sedan stänger av Varian, fikar, slår på Varian, därefter väcker 1040, så funkar det.

Men om jag av någon anledning väcker 1040 när jag fikar utan att Varian är igång, för att pilla med inställningar, slår av med viloläge, startar Varia, väcker 1040 igen så är det problem, stora problem! Den hittar inte Varian, inte heller en del andra sensorer som t.ex. pulsband.

Enda sättet att lösa det på är att boota om den (stänga av helt och sätta igång). Dom borde verkligen ha någon resetfunktion som gör samma sak med sensorerna som vid reboot.

Radar baklampa
Du behöver ingen cykeldator, finns en app till mobilen

Visa bilaga 641913

DISCLAIMER, det fungerar INTE till en sån här:

Visa bilaga 641915

Förresten, hur funkar det? Piper mobilen i fickan då? Jag har ingenting elektroniskt på mitt styre nämligen.

Tittade på priserna nu igen. 1800-2000 kronor är ju… svinmycket pengar måste jag säga. Ännu dyrare än jag kom ihåg.

Radar baklampa
Förresten, hur funkar det? Piper mobilen i fickan då? Jag har ingenting elektroniskt på mitt styre nämligen.

Tittade på priserna nu igen. 1800-2000 kronor är ju… svinmycket pengar måste jag säga. Ännu dyrare än jag kom ihåg.

Tror den piper, där volymen följer musikvolymen, innan uppdatering av software så följde volymen notification-volymen (bättre), typisk Garmin-feature.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp