Radar baklampa

Radar baklampa
Ok, men Garmins egna enheter har stora problem, t.ex. min 1040.
Vad jag sett så är det flera som rapporterat det till Garmin, så konstigt (om man inte har erfarenhet sen tidigare av Garmin) att dom inte lyckats lösa det.

Om jag t.ex. har 1040 igång med Varia (516), stannar för fika, viloläge på 1040, och sedan stänger av Varian, fikar, slår på Varian, därefter väcker 1040, så funkar det.

Men om jag av någon anledning väcker 1040 när jag fikar utan att Varian är igång, för att pilla med inställningar, slår av med viloläge, startar Varia, väcker 1040 igen så är det problem, stora problem! Den hittar inte Varian, inte heller en del andra sensorer som t.ex. pulsband.

Enda sättet att lösa det på är att boota om den (stänga av helt och sätta igång). Dom borde verkligen ha någon resetfunktion som gör samma sak med sensorerna som vid reboot.
Har du provat detta på Edgen: Gå in i menyn och sensorer. Bocka av radarn och bocka sedan på igen och sök. Fungerar för mig vid de få tillfällen min 530 tappat en sensor och inte hittar den igen.

Radar baklampa
Har du provat detta på Edgen: Gå in i menyn och sensorer. Bocka av radarn och bocka sedan på igen och sök. Fungerar för mig vid de få tillfällen min 530 tappat en sensor och inte hittar den igen.

Jo, tror jag testat det, men problemet att flera andra sensorer tappas, och lite tradigt att köra genom alla dom, och inte säker på att det ens skulle fungera. Snabbare att stänga av-slå på 1040.

Radar baklampa
Den använder jag när jag har slagit av Varian på cykelbanor, mm. Tar bara några sekunder att ansluta igen.

Menar du att den då resettar sensorerna? På 1040 är det bara ett annat sätt att komma till sidan med sensorer, samma som att gå via huvudmenyn och trycka "Sensorer", så inte mycket till hjälp där.

Radar baklampa
På min 1030 så söker den efter sensorer när man trycker på den markerade knappen.
Detta utan att påveka redan anslutna sensorer så navigtion och pågående aktivitet fortsätter som vanligt, det ända som händer är att Varian ansluter igen.
1690735241154.png

Radar baklampa
På min 1030 så söker den efter sensorer när man trycker på den markerade knappen.
Detta utan att påveka redan anslutna sensorer så navigtion och pågående aktivitet fortsätter som vanligt, det ända som händer är att Varian ansluter igen.Visa bilaga 642089

Njet. Den symbolen reagerar inte (börjar inte snurra). Den för telefonen reagerar inte heller, men den snurrar med jämna mellanrum.
Efter några minuter eller så så börjar den snurra av sig själv och hittar radarn, har varit med om det några gånger när jag inte orkat starta om den. Hade varit käckt om man kunnat starta det manuellt själv.

Dock så blev det endast som lampa, inte radar. Ger nog upp, får starta om 1040an istället vid problem.

Ser på din bild att det är lite ljusare runt symbolen, som en knapp, det är det inte på 1040, så vet inte om det är meningen att det skall vara som en knapp. Dock måste man trycka till vänster om symbolen för att komma till sensorerna, så något verkar vara knas.

Radar baklampa
Finns det statistik på hur många cyklister som blir påkörda bakifrån? Och värdet av Garminlampan ?
Inser dock värdet av att synas så jag har satt på en stark baklampa, Magicshine, som lyser extra starkt vid inbromsning.Känns bra bl.a vid cykling i tunnlar på GC mm.
Jag har ingen aning men att ha ytterligare ett sinne för att ha koll på trafiken är premium.

Radar baklampa
Jag håller ett öga öppet efter en Varia 515, men hittar inget till rimligt pris. Lite surt eftersom jag tror jag skulle föredra den framför 516.

Då hittar jag Macishine/Magene SeeMee508. Enligt de tester jag hittar verkar den vara ett alternativ till 515, den största nackdelen verkar vara sämre batteritid. Vilket jag kan leva med. En fördel är att den är billigare. Det kan jag också leva med.

Någon som har erfarenhet av en SeeMee508? Är den en av Magicshines lyckade produkter?

Radar baklampa
Jag håller ett öga öppet efter en Varia 515, men hittar inget till rimligt pris. Lite surt eftersom jag tror jag skulle föredra den framför 516.

Då hittar jag Macishine/Magene SeeMee508. Enligt de tester jag hittar verkar den vara ett alternativ till 515, den största nackdelen verkar vara sämre batteritid. Vilket jag kan leva med. En fördel är att den är billigare. Det kan jag också leva med.

Någon som har erfarenhet av en SeeMee508? Är den en av Magicshines lyckade produkter?
Enligt de tester jag sett på tuben så kommer varken Bryton eller Magene upp i Garmins nivå på radarn trots att det egentligen är "samma" teknik. Det var inte natt och dag, men det fanns brister. ( i ärlighetens namn så minns jag i nuläget inte om det var både Bryton och Magene som jag såg tester på)

Radar baklampa
Enligt de tester jag sett på tuben så kommer varken Bryton eller Magene upp i Garmins nivå på radarn trots att det egentligen är "samma" teknik. Det var inte natt och dag, men det fanns brister. ( i ärlighetens namn så minns jag i nuläget inte om det var både Bryton och Magene som jag såg tester på)
Ok! Jag har inte kollat tuben. Det jag läst var det inte skillnad på MS/Magene och Varia, däremot verkar Bryton ha lite mer problem.
Får Youtubea lite, tack för tipset!

Radar baklampa
Ok! Jag har inte kollat tuben. Det jag läst var det inte skillnad på MS/Magene och Varia, däremot verkar Bryton ha lite mer problem.
Får Youtubea lite, tack för tipset!
Kan vara att det bara var Bryton när det gällde radarn. Det är lite synd eftersom de har lite mer funktioner än varian. Men tuben är full med jämförelser på dessa.

Edit. Ja det var DC Rainmakers recension av Bryton som gjorde att jag avstod den i det läget

Senast ändrad:
Radar baklampa
Har inte beslutsunderlaget färskt i minnet, men kom ihåg att de timmar jag lade på forskning i ämnet ledde till att jag avvaktar Garmins nästa med USB-C, eller tills Bryton/Magicshine släppt nya modeller eller rejäla FW-uppdateringar. Känslan var att jag hellre lägger lite mer / väntar ett tag till och får något som fungerar perfekt än något som kan funka sådär. Tyvärr finns det inte så mycket info kring utmanarna mer är några positiva och ett par tveksamma recensioner, så svårt att veta om de blivit bättre via firmware på sistone.

Bikable, är det en legit sajt? Inte hört talas om innan
Ja, det är gamla Cykelgear, som jag använt många gånger (inkl returer) utan problem.

Tillbaka
Topp