MTB 12 SPD KEDJA "klibbar" vid kedjelåset

Hej!

Är der något som varit med om att kedjan "klibbar" fast på framdrevet precis vid kedjelåset.

Vore tacksam för ev. Lösningar på problemet.
16912701837228144895826448682676.jpg

Jag hade samma problem på min MTB efter att jag bytte till ny framklinga. Jag bytte kedjelåset mot ett annat och då funkade det.

Om det är väldigt lite den "fastnar" så tror jag det löser sig med lite cykling. Jag hade i alla fall ett N/W-drev (Rotor) där de breda kuggarna var liiiiite för breda så kedjan inte riktigt ville trilla ner i botten när man snurrade utan belastning och "fastnade" som ditt med belastning, men efter några mil så märktes inget längre. Fast om du har ett annat kedjelås så är det såklart enklare att börja med att byta det.

Nej, inte för shimano iaf.

Så här ser shimano 12s ut. Du har 12s klinga för andra drivlinor än shimano. Bara att låta snabblåset/klingan slitas ut eller köpa srams snabblås som andra i tråden påpekat.

Så här ser shimano 12s ut. Du har 12s klinga för andra drivlinor än shimano. Bara att låta snabblåset/klingan slitas ut eller köpa srams snabblås som andra i tråden påpekat.
Ah tack :) ska prova med sram kedjelås för kedjan ligger bra i övrigt.

Annars beställer jag de du länkade.

Vilket sram kedjelås rekommenderas? Flat top, powerlock eller rainbow? Kanske inte ens skillnad vad vet jag.

Jag brukar använda ett kedjelås för en aning bredare kedja. Alltså 12delsd kedja får 11delat lås. Enklare att få dit. Minimerar risken att kedjelåset strular öht.

Jag brukar använda ett kedjelås för en aning bredare kedja. Alltså 12delsd kedja får 11delat lås. Enklare att få dit. Minimerar risken att kedjelåset strular öht.
Får det plats i kassetten? Jag trodde inte ens shimano 12s fick plats med eagle kedjelås. Eller om det var tvärtom.
När det gäller 12s är det väldigt skilda åsikter om vad som funkar

Bara så att alla minns historien rätt. Race Face uppfann narrow wide. Dom om några har väldigt bra koll på dess mått och vinklar, alla andra kopierar.

En kedja är dessutom alltid lika bred invändigt, det är länkarnas tjocklek som sen reduceras. Därför en nw-klinga fungerar på 9växlat tom 12växlat. Eftersom länkarna börjar bli väldigt tunna är felrisken att en länk är lite skev eller spröd större på 12växlat än tidigare. Sram hade stora problem med kvaliteten tex när eagle blev standard på cyklar att de sprack. Upplever själv att det kan vara inkörningsperiod på 12växlade kedjor av lägre kvalitet vilket aldrig behövts tidigare. Som alltid är kmc bäst kedja för pengarna. 11växlat fortsatt bästa växelsystem för mig...

Får det plats i kassetten? Jag trodde inte ens shimano 12s fick plats med eagle kedjelås. Eller om det var tvärtom.
Du kan använda 11växlad kedja i en 12växladckassett. Visst det blir känsligare då växlingsramperna vill plocka upp kedjan lättare då den är bredare men är drivlinan perfekt injusterad är det inga problem som korttidslösning.

Vilket kedjelås körde du på? Hade du raceface drev fram med?

Så knasigt att det kan va kedjelåset när resterande del av kedjan är tip top.

Tack för råd och tips hörri! Ska prova.
Kedjan är en shimano SLX 12sp ocv drevet ett 38-kuggars Leonardi racing gecko cx 38t.

Bilagor

• 20230806_101425.jpg
    20230806_101425.jpg
    368.3 KB · Besök: 77
Du kan använda 11växlad kedja i en 12växladckassett. Visst det blir känsligare då växlingsramperna vill plocka upp kedjan lättare då den är bredare men är drivlinan perfekt injusterad är det inga problem som korttidslösning.
Många rekommenderar 12s kedja till 11s. Jag testade 11s xtr kedja till 10s xtr och det funkade inte alls. Sram kassett växlar också kass med samma växlar.
Så jag vet inte längre vad jag tror om att blanda.
Däremot kör jag sram vev med shimano växlar

Många rekommenderar 12s kedja till 11s. Jag testade 11s xtr kedja till 10s xtr och det funkade inte alls. Sram kassett växlar också kass med samma växlar.
Jag är en av de som i början av sommaren i år bytte till en kedja för 12-delat på en cykel med 11-delat, det fungerar bättre och jag är nöjd. Men det är en lvg-cykel med korta kedjestag och jag valde en XT/Ultegra/CN-M8100-kedja istf den dyrare CN-M9100 pga DA-kedjans kortare livslängd (gissningsvis pga de ihåliga och då "klenare" nitarna).

Däremot kör jag sram vev med shimano växlar
Fast 11 på 10 är ju inte samma som 12 på 11.
Jag känner flera som kör 12 på 11 med samma resultat som @HåkanC . Själv har jag en 12 liggande som väntar på sin tur. Det blir nog bra.

Och ändå är skillnaderna mellan Shimano och Sram mindre än någonsin just på 12s... Samma kedjebredd, samma delning mellan kassettdreven.
= Det går att mixa. Det ska gå mixa Shimano knappsats och sram växel med enligt ryktet.

Eller så gör man det enklaste, köper kmc kedja -race face vevparti och sunracekassetter. Då förstår man inte ens "dessa går det mixa" frågor. Det bara funkar oavsett vad det står på växeln.

Tillbaka
Topp