Slutet på cykelboomen (¡Ragnarok ha llegado!)

För grabben ja. Bak är väl inget konstigt att man släpar lite, annars kunde ju alla kört resin?

Problemet är nog high-performance beläggen.
Och att att de körde ht på stökleder.
Jag kör själv hellre svårare leder långsamt. Det sliter på metall också men några dagar tål det nog.

Jag tycker inte om att bromsa mycket i Park. I Åre kunde vi köra utan att bromsa mycket andra gången vi körde lederna. Dom är otroligt bra byggda!

I La Thuile var det annorlunda. Naturstigar som är brantare och full av hårnålskurvar kräver nästan permanent bromsning. Uthyrning verkar dock har koll på belägg.

Ja, det låter rimligt att mjukare biter bättre och slits fort.

Eventuellt kan man testa att ha nåt mer hållbart bak när man kör park.
Jag har resin fram och metal bak....för jag läste att sam hills mekaniker tyckte det var smart. "Rubber in the front, metal in the back"

Lyssnade på ngn pod från brakeace-gänget om bromsfördelning och sådär. Dom kom väl i princip fram till att det skulle vara rimligare att ha den större skivan bak eftersom att det släpbromsades. Så att köra sintrat bak låter väl klokt det med ( https://www.brakeace.com/post/to-rear-brake-or-not-to-rear-brake-that-is-the-question )

Sen kan jag väl slå ett slag för trickstuff powerbeläggen jag med. Dom är riktigt bra. Tysta och bra bromsförmåga. Men slits snabbare än t.ex Shimanos organiska :)

Lyssnade på ngn pod från brakeace-gänget om bromsfördelning och sådär. Dom kom väl i princip fram till att det skulle vara rimligare att ha den större skivan bak eftersom att det släpbromsades. Så att köra sintrat bak låter väl klokt det med ( https://www.brakeace.com/post/to-rear-brake-or-not-to-rear-brake-that-is-the-question )

Sen kan jag väl slå ett slag för trickstuff powerbeläggen jag med. Dom är riktigt bra. Tysta och bra bromsförmåga. Men slits snabbare än t.ex Shimanos organiska :)
Jag läste det också. Om jag minns rätt handlade det mest om avkylning?
Vill man ha mer kraft fram så sätter man kanske stora där.
Jag har 203mm både fram och bak för säkerhetskull.

Jag läste det också. Om jag minns rätt handlade det mest om avkylning?
Vill man ha mer kraft fram så sätter man kanske stora där.
Jag har 203mm både fram och bak för säkerhetskull.
Japp. Det var huvudsakligen för att folk låg o släpbromsade bak och fick problem med värme.

Jag kör 203 på min ht och 180 på min gravel. Så jag har redan köpt min kool aid :D

Haha, nej sonen är lite snabbare än jag på många leder.

Det är Trickstuff Power belägg som sliter riktigt snabbt. Belägg bak var redan riktigt sliten när vi åkte till Åre men trodde att de skulle hålla en dag till. Förresten håll det tre år, men då använder jag denna cykel mycket mindre sedan jag byggde min helstel för 2,5 år sen. Och jag bromsar inte mycket på stigarna kring Stockholm. Standard Magura Performance håller mycket längre.

Men en tysk cyklist sade att han hade slitit ner Trickstuff Power på en dag i park. Han kör dock mycket brantare leder än jag.
Ja dom har jag nog aldrig testat, men var dom redan slitna är det väl inte konstigt. Sen hojar man i alperna är det säkert en helt annan pilsner ?

Ja dom har jag nog aldrig testat, men var dom redan slitna är det väl inte konstigt. Sen hojar man i alperna är det säkert en helt annan pilsner ?

Enda andra gång jag hade samma problem var första gången jag hade förbrukat ett belägg till skivbroms. Det var på 1500 meter höjd i Dolomiterna, inte roligt! Som tur var det inte Magura, men Formula som har fjäder där änderna sticker ut lite. Dom tog i först och jag kunde klippa av änderna och köra ut semestern på samma belägg.

Jag är dock riktigt nöjd med Trickstuff Power. Om man inte bromsar mycket håller de tillräckligt långa och höga bromskraftet är riktigt bra i park när man bara har tvåkolvsbromsar.

Klicka här

Nog för att det är svårt att hitta åtminstone Salsas cyklar här i Sverige redan, och tyvärr så lägger deras moderbolag ned ett av märkena under deras flagga, och folk har redan fått gå hos Surly...

Verkar inte lovande för tillfället.

Fast här skriver dem ju att det är en långsiktig avveckling av märket och givet hur portföljen ser ut känns det inte orimligt. Både Salsa och Surly har ju rätt så liknande varumärkesprofil som All City och oavsett hur fina cyklarna är så har jag aldrig personligen kittlats av dem estetiskt. Färgsättning mm. gör mer än man tror och det är inte direkt att det saknas alternativ på relativt exklusiva stålcyklar. Att nå nödvändiga säljvolymer på tre olika snarlika märken i sin portfölj är nog inte så lätt.

Fast här skriver dem ju att det är en långsiktig avveckling av märket och givet hur portföljen ser ut känns det inte orimligt. Både Salsa och Surly har ju rätt så liknande varumärkesprofil som All City och oavsett hur fina cyklarna är så har jag aldrig personligen kittlats av dem estetiskt. Färgsättning mm. gör mer än man tror och det är inte direkt att det saknas alternativ på relativt exklusiva stålcyklar. Att nå nödvändiga säljvolymer på tre olika snarlika märken i sin portfölj är nog inte så lätt.

Frågan är väl vilken av dem de väljer, om de nu skall slimma portföljen ännu mer. För tillfället så verkar åtminstone Salsa sitta säkert då de har uppdaterat eller släppt nya cyklar i år.
Så på den punkten killgissar jag att Surly kan ligga pyrt till

Verkar lite upprörd över att dom har rea.
Såg aldrig några upprörda stories då priserna ökade däremot

IMG_4833.jpg
IMG_4834.png
IMG_4835.jpg

Är det Just Pedal som är lite besvikna på att de har lager från sina tillverkare som just nu rear sina egna produkter? Det kan man ju fatta. De kan ju mycket väl ha köpt grejer med 35% rabatt på utpris, typ.

Är det en butik som är kränkt för att andra butiker har rea?
Är det Just Pedal som är lite besvikna på att de har lager från sina tillverkare som just nu rear sina egna produkter? Det kan man ju fatta. De kan ju mycket väl ha köpt grejer med 35% rabatt på utpris, typ.

Kan vara så, även om jag tycker det verkar konstigt att h*n nämner tyska hibike, som har 20% rabatt på en av Surlys Preamble modeller.

Edit: tittade på justpedals hemsida, och inga rabatter på Surly där....

Det var ju just det här som det varnades för i början av året. Massiv minskning av efterfrågan, kombinerat med historiskt höga lagervärden hos butikerna.

Är det en butik som är kränkt för att andra butiker har rea?
Yess, eller ja. En butik som är upprörd på att salsa och surly har rea på sina cyklar nu.
Cosmic sports han taggar är europeiska distributören

Delvis. Men jag tycker bara det är kul att man inte såg några upprörda stories då priserna höjdes

Jag kan ju i och för sig tycka lite synd om cykelbutikerna. När priserna gick i taket fanns det inga cyklar att sälja. När väl leveranserna av -22 års modeller kom ngt år försent så reas det överallt och nu står det gamla cykelmodeller och samlar damm på hyllorna.

Jag kan ju i och för sig tycka lite synd om cykelbutikerna. När priserna gick i taket fanns det inga cyklar att sälja. När väl leveranserna av -22 års modeller kom ngt år försent så reas det överallt och nu står det gamla cykelmodeller och samlar damm på hyllorna.
Å andra sidan var det ju ingen raketforskning att räkna ut att efterfrågan som uppstod under pandemin inte skulle hålla i sig.

Å andra sidan var det ju ingen raketforskning att räkna ut att efterfrågan som uppstod under pandemin inte skulle hålla i sig.
Nä, i och för sig. Men av vad jag har hört var butikerna tvungna att beställa på sig ordentligt eftersom det ju var tomt på cyklar överallt. När sedan gamla modeller väl levererades, ibland över ett år för sent vilket ju inte butikerna hade hoppats på, så försvann efterfrågan. Timingen kunde ju inte varit sämre, så en stor portion otur får man väl ändå säga att det är.

Har oxå spanat på det här med modellår. En del märken börjar kommunicera att "vi jobbar inte med modellår". Kanske för att råda bot på situationen med en massa -22:or i butikerna. Kan tänka mig att det klagas ganska högljutt mot tillverkarna när butikerna tvingats ta emot gamla årsmodeller.

Butikerna har ju bara omfamnat prishöjningar istället för att kanske byta märke när scott och specialized blev osäljbart prismässigt. Nu får man stå med lager!

Hörde att om någon rear sina scott offentligt (detta var under covid) så ringde en grinig säljare till agenturen direkt... Nivån!

Yess, eller ja. En butik som är upprörd på att salsa och surly har rea på sina cyklar nu.
Cosmic sports han taggar är europeiska distributören

Delvis. Men jag tycker bara det är kul att man inte såg några upprörda stories då priserna höjdes
Undrar vad han hoppas vinna på med att gnälla på instagram om det ?

Och sättet han gör det är än märkligare, som att han försöker få sina följare att låtsas som ingen sett något.

Alla cykelbutiker har rea. Väldigt tydligt att lagrena töms... många har ju flera år gamla hyllvärmare också.
Någon ekonom gjorde algoritm som baserades på prisutvecklingen de senaste åren och den visade att de skulle sälja så lite som möjligt och bygga lager. Nästa dubblering av priserna på tre år, varulagret skulle fungera som en guldgruva.

Den här sommaren har väl inte precis vädermässigt ökat cykelintresset, landsväg funkat vissa dagar men mtb när det inte hinner torka upp i skogen - inget för de flesta…

Men återigen: var är alla bra erbjudanden?
Det är ju bra erbjudanden överallt, i varje fall reor. Canyon har rea just nu t ex. Specialized sänkte sina priser globalt med ca 20% eller nå't för några månader sedan + några % reapriser på det. MTB Store hade väl rea nu oxå, eller? Trek-reor på runt 30% ser jag här och var.

Det är bara att öppna ögonen, svårt att missa...
1693021148408.png

Jag har noterat några händelser den senaste tiden som får mig att tro att cykelboomen är över för den här gången. Vad det innebär i tillgänglighet o priser vet jag inte men listar man upp händelserna kan man ju lätt tro att en förändring är på gång.

1. Det har dykt upp reor lite överallt, både i Sverige o Tyskland. Det har det inte gjort de senaste åren. I varje fall inte i samma omfattning.
  2. När jag var i Trysil i augusti var det ganska tomt. Personal på hotellet sa att folk åker utomlands i år (slut på pandemin).
  3. Thule vinstvarnade i veckan och menade på att butiker världen över har slutat köpa in cykelrelaterade produkter.
  4. Likaså vinstvarnade MIPS och menade att framför allt var inbromsningen i Nordamerika "extrem".
  5. Om en elräkning kan hamna på 10-20' på en månad lär det förmodligen dras in på svindyra cyklar.
Jag har noterat några händelser den senaste tiden som får mig att tro att cykelboomen är över för den här gången. Vad det innebär i tillgänglighet o priser vet jag inte men listar man upp händelserna kan man ju lätt tro att en förändring är på gång.

1. Det har dykt upp reor lite överallt, både i Sverige o Tyskland. Det har det inte gjort de senaste åren. I varje fall inte i samma omfattning.
  2. När jag var i Trysil i augusti var det ganska tomt. Personal på hotellet sa att folk åker utomlands i år (slut på pandemin).
  3. Thule vinstvarnade i veckan och menade på att butiker världen över har slutat köpa in cykelrelaterade produkter.
  4. Likaså vinstvarnade MIPS och menade att framför allt var inbromsningen i Nordamerika "extrem".
  5. Om en elräkning kan hamna på 10-20' på en månad lär det förmodligen dras in på svindyra cyklar.
Bra observation Och analys.

Det kan vara så att alla överköpta nötter nu sitter och svettas i den där 50tals lägenheten som de betalat 8miljoner för, och att bankernas behov går före cyklisternas. ( de kommer frysa i lägenheten till vintern, så det jämnar ut sig :)

Om de hade något under 100.000:- i ränteutgifter tidigare så landar de kanske på över 300.000:- nu. Så det är ju en hyfsad personbil i skillnad på räntekostnaderna.

Har läst om att handel generellt oroar sig.
Jag tror dock inte folk kommer sluta cykla. Kanske blir annan cykling, för de som nu inte har råd att åka bil :)

Begagnatmarknaden kanske får en uppsving?

En sak jag noterat är att En dags cykling i för exempel Drammen nu kostar 1000:-
Totalt. Soppa, biltullar, liftkort och en lunch.

Liftkorten kostar nästan 500:-/dagen.

Skall man till Hafjell över en helg kan man fort räkna 3000:- med allt.

Man kan förstå att många väljer andra aktiviteter. Inflationen har verkligen sugit musten ur lönekontot för många.

Om folk hade lärt sig att låna mindre pengar så skulle det säkert se annorlunda ut. Men svenskar är ju bäst på allt.

För oss som renoverar gamla cyklar ute i garaget råder iallafall ingen oro annat än att 26” däck en dag inte längre finns i butiken :)

3FBE3508-13E5-4502-8910-5991F49F931E.jpeg

Det kan vara så att alla överköpta nötter nu sitter och svettas i den där 50tals lägenheten som de betalat 8miljoner för, och att bankernas behov går före cyklisternas. ( de kommer frysa i lägenheten till vintern, så det jämnar ut sig :)

Om de hade något under 100.000:- i ränteutgifter tidigare så landar de kanske på över 300.000:- nu. Så det är ju en hyfsad personbil i skillnad på räntekostnaderna.

Jag tror dock inte folk kommer sluta cykla. Kanske blir annan cykling, för de som nu inte har råd att åka bil :)

En sak jag noterat är att En dags cykling i för exempel Drammen nu kostar 1000:-

Man kan förstå att många väljer andra aktiviteter. Inflationen har verkligen sugit musten ur lönekontot för många.

Om folk hade lärt sig att låna mindre pengar så skulle det säkert se annorlunda ut. Men svenskar är ju bäst på allt.

För oss som renoverar gamla cyklar ute i garaget råder iallafall ingen oro annat än att 26” däck en dag inte längre finns i butiken :)

Visa bilaga 648913
Ja, när jag skrev inlägget för ngt år sedan så var ränte- och valutasituationen inte fullt lika bedrövlig men dessa borde absolut in på listan oxå.

Ett område som står sig starkt verkar dock vara pendlarcyklar (både el o vanliga), så tappet på andra ställen kanske kan kompenseras av pendligen. Det är ju dyrt som f-n med bilar oxå ju.

Ja, när jag skrev inlägget för ngt år sedan så var ränte- och valutasituationen inte fullt lika bedrövlig men dessa borde absolut in på listan oxå.

Ett område som står sig starkt verkar dock vara pendlarcyklar (både el o vanliga), så tappet på andra ställen kanske kan kompenseras av pendligen. Det är ju dyrt som f-n med bilar oxå ju.

Shit, trodde det var en aktuell topic.
Jag är helt jävla sämst på att kolla datum på posterna. Ibland snubblar jag in i 10år gamla trådar och tror de är skrivna igår.

Sorry.

Höga lån i Sverige men reorna är ju globala. Inflationen och energipriser slår kanske hårdare i andra länder.

Begagnat är nog svårt. Folk har köpt överprisade cyklar under pandemin. Få är beredda att lägga priset på rimlig nivå, men de kanske blir tvingade. Många försöker ju sälja 1-2 år gamla cyklar till dagens rea-pris. Kommer aldrig att fungera.

Troligen så kommer vi få se en uppgång där, då yngre förmågor i större utsträckning verkar välja, främst el-cyklar som transportmedel om man skall tro tendenserna på andra sidan pölen.
Dels pga kostnaden för bilar är hög, sen för att det är snabbare (är väl en definitionssak) att ta sig fram i städerna.

Höga lån i Sverige men reorna är ju globala. Inflationen och energipriser slår kanske hårdare i andra länder.

Valuta.

Kronan är ju i kris, köper man i euro så betalar man 25% mer än för ett år sedan i inköpet. Det landar på konsumenten, lägg sedan till råvaror, inflation och därmed löner…

Det är nog en ganska bra att affär om man ska byta cykel att passa på under pågående rea. Det lär INTE bli billigare nästa år…

Valuta.

Kronan är ju i kris, köper man i euro så betalar man 25% mer än för ett år sedan i inköpet. Det landar på konsumenten, lägg sedan till råvaror, inflation och därmed löner…

Det är nog en ganska bra att affär om man ska byta cykel att passa på under pågående rea. Det lär INTE bli billigare nästa år…
Och att kronan fått så mycket stryk beror ju i långt och mycket på svenskarnas extrema skuldsättning. Marknaden förväntar sig stora problem för Sverige pga det nu när räntan återgått till mer normala nivåer.

Tack för det, alla som belånat sig långt upp över öronen!

Och att kronan fått så mycket stryk beror ju i långt och mycket på svenskarnas extrema skuldsättning. Marknaden förväntar sig stora problem för Sverige pga det nu när räntan återgått till mer normala nivåer.

”SMSa låna!”

Skulle du vilja säga att det kom som ett brev på posten?

Du vet ju hur galet det är i Uppsala, men ja, man undrar ju hur medelinkomsttagare har råd att köpa en villa för 6-8 mil. Blir ju ganska saftiga räntekostnader. I Stockholm får man väl en risig tvåa för det priset så där är det ju ännu sjukare.

Visa bilaga 648913
Men har man behövt en bostad har det bara varit att hålla god min i elakt spel och låna på. Något alternativ finns dessvärre inte längre. Och den stora skuldsättningen beror på bostadspriserna.

Så blir det när man säljer ut hyresrätter i parti och minut, när det utmärkta systemet med insatslägenheter kidnappas av marknaden, och när man tror att experiment med minusränta är rätta sättet att styra ekonomin på.

Hate the system, not the players.

Valuta.

Tretton procent har kronan försvagats mot euron. Men priserna i euro har gått ned mer än så, det är billigare med cyklar och delar än för ett år sedan.

Plus att Riksbanken tror att sin uppgift är att skapa så höga bostadspriser som möjligt i stället för att hejda inflation.

Tillbaka
Topp