Blanda bromsoljor?

BuTTuS

Aktiv medlem
Blanda bromsoljor?
Har ju både Shimano och SRAM i stallet, dvs mineralolja och DOT. Gör det något att man använder samma sprutor, slangar och trattar till bägge eller kommer världen att gå under då? Det är ju svårt att få de helt rena efter användning...

Blanda bromsoljor?
jjj.gif

Packningarna i sprutorna fixar antagligen inte båda sorter, även om du tvättar dör de nog ganska snart. Eller sväller.

Blanda bromsoljor?
Chansa inte utan köp ett set till så du inte blandar ihop vätskorna som är vida olika. Dumt att plötsligt köra utan fungerande broms.
Fälgbromsar drabbas förstås inte av ptoblemet. ?

Blanda bromsoljor?
Inte blanda mineral vs glykolbaserade bromsvätskor.
Men kanske byta till siliconebromsvätska i båda?
Kör det i mina shimanobromsar, funkat i flera år. DOT är ju hygroskopisk och absorberar vatten över tid som kan skada lopp och kolvar

Blanda bromsoljor?
Inte blanda mineral vs glykolbaserade bromsvätskor.
Men kanske byta till siliconebromsvätska i båda?
Kör det i mina shimanobromsar, funkat i flera år. DOT är ju hygroskopisk och absorberar vatten över tid som kan skada lopp och kolvar
Du använder alltså dot5 i Shimano? Intressant.
Dot5 är väll inte hygroskopisk dock?

Blanda bromsoljor?
SRAM kräver mer av sprutorna, till dem vill jag köra såna de kör i pro kitet. Shimano går bra med en enstaka sån där mögspruta och en bit slang, då man bara trycker igenom ny olja med koppen på reglaget. Jag kör gamla från nåt billigt knockoff kit.

Tillbaka
Topp