Utvärdering av rejäla dragkrokshängda cykelhållare

Om vägegenskaperna påverkas så mycket låter det rimligt att inte lasta på fler cyklar. Det förklarar också varför det inte är så vanligt med ställ för fler cyklar

Har aldrig sett något, ett 4B lastar max 55-60kg vilket i princip är 3,5 standardcyklar, så även ett 4-cykelställ klarar egentligen inte men än 15kgx4 vilket duger för fyra fullstora MTB, eller en familj med traditionella tyngre herr/damcykel som väger 15-20kg och två mindre barncyklar.
Ett "hängande" ställ" kanske väger lite mindre så man kanske kan pressa in en cykel till på samma vikt, men det blir trångt..
Med ställets egenvikt på ca 20kg blir det kanske 80-90kg i "kultryck" vilket inte är en helt korrekt benämning, då ställen inte bara belastar kulan rakt uppifrån, utan man får även en hävarm bakåt som förvärrar lastförskjutningen/tyngdpunkten.
Då många bilar idag är framhjulsdrivna understyr dessa rejält redan vid dessa laster då trycket på framhjulen minskar, även en bakhjulsdriven får nervösa vägegenskaper av skev viktfördelning bakåt.
Samma problem blir det vid undanmanöverprov, se Teknikens Världs "älgtest" redan fyra cyklar ger rejäla sladdar på många bilar..Visa bilaga 640771
Bilarna byggs inte för att köras med last heller känns det som, sätter sig tungt på hasorna när man lastar på och köregenskaperna blir därefter. Min gamla häck blev otroligt mycket bättre att köra med last och ställ efter att jag monterade förstärkta fjädrar bak.

Men så enormt tunga som många bilar är idag tycker man ju att problemet borde minskat…

Här ser man vilka krafter det handlar om, en tysk test där flera av hållarna klappar ihop totalt efter ett farthinder och en annan viftar som en hundsvans när 3° rotation är max för att bli godkänd i undanmanöverprovet enligt certifieringsreglerna..
1690312514316.png

Och många tunga bilar har svårt för älgtestet utan cyklar bak..

Vi byter till bil med dragkrok om några veckor och jag sitter här och försöker hitta rätt hållare. Den ska klara tre stora mtb, varav en ibland är en fatbike, och vi vill ha vikfunktion så att man kan öppna bakluckan. Vad jag kan se så har den fabriksmonterade dragkroken på ID.4 de två Fix4Bike-plupparna, men jag har mailat åf för att dubbelkolla.

Modellerna jag sneglar på är Thule Epos och Thule EasyFold XT (F). Epos klarar 1350 hjulbas vilket är större än vi behöver, men framför allt har den 25 cm mellan cyklarna. EasyFolds 1300 hjulbas räcker nog, men hur tajt är 22/19 cm mellan cyklarna? Blir det trångt med tre fullstora mtb? Känns som man optimerat för två stora cyklar och en liten.

Sedan det här med Fix4Bike. Noterar att EasyFold XT F väger 1.5 kg mindre och har 10% högre lastvikt än vanliga XT, vilket rimmar bra med en bättre och stabilare infästning. Epos verkar tyvärr bara finnas för vanlig dragkrok, men om jag förstått rätt så fungerar en hållare för vanlig dragkrok även om man har pluppar? Förutsatt att vår ID.4 nu kommer med Fix4Bike-krok, är det såpass mycket smidigare och stabilare att man ska satsa på den lite mindre EasyFold XT F istf den biffigare Epos? Härket ska ju lyftas på och av flera gånger i veckan.

Värt att tänka på är väl att det är betydligt färre köpare till ett fix4bike-ställ om man vill sälja det vidare. Thuleställen sitter som berget på en vanligt krok.

Tre hojar på ett velocompact blir lite tight men det går, jag hade dock inte haft något emot mer utrymme. Jag har en spindrift i xl som ryms på mitt ställ, den hojen är ju rätt lång.

Ju mer plats desto bättre, men det går med lite också…

Jag äger ett Easyfold XT3 och är nöjd. Det går smidigt att köra tre hojar på. Men… Den gången jag hade en fatbike längst in och Boost-hoj utanför var det inte smidigt, fick pussla lite (kanske som de som kör smalare ställ gör helt utan att blinka). Och vid yttre platsen kan man kanske också hamna lite snett först, fast lätt fixat eftersom det är ytterst. Med tre cyklar på stället brukar jag känna ett behov av lite rörisolering, fast kanske inte nödvändigt egentligen. Men det går snabbare än att krångla.

Skulle jag regelbundet använda stället och oftast köra tre cyklar, varav ofta en fatbike, skulle jag välja det stället med mest plats. Epos?
Skulle jag regelbundet använda stället men bara ibland köra tre cyklar (och fatbiken används inte så ofta ärligt talat) utan lika ofta bara två skulle jag välja det smidigaste stället. EasyFold?
Skulle jag använda stället tre-fyra gånger per år (och oftast för långresor) skulle jag köpa vilket kvalitetställ som helst. Kanske ett lite billigare?

19 cm tycker jag är för smalt om man kör mtb med boost och lite grövre gaffelben (typ fox36), jag har alltid mellanlägg på framgafflarna för att det inte ska skava. En annan grej som jag tycker kan vara pyssligt är att få plats med armen från bakre bygeln till den 3e cykeln (den måste ju runt/genom de andra två cyklarna) så man kan skruva fast den nånstans på cykeln där man vågar klämma åt. Där ser Epos lösning bättre ut (på papperet åtminstone, har inte testat själv).

Bra feedback där, tack alla. Känns som att Epos nog är rätt val. Vi kör med 2 cyklar flera gånger i veckan (varav en ibland fatbike), men alla tre iaf någon gång i månaden. Oftast har man inte heller oceaner av tid innan man ska iväg till träningen, så ett lite rymligare ställ tänker jag sparar en del frustration.

Ja, håller med kören om att 19 cm är lite väl tight. VeloCompact har inga problem att rymma min Canyon Neuron i XL iaf så det klarar ganska långa cyklar. När vi lastar tre cyklar är det som sagt för längre resor och då kan man mecka lite med mellanlägg (Brukar lägga något mellan och dra en kort spännrem runt båda cyklarna och mellanlägget så det inte ska ligga och gnugga).

Jag kör ofta med två cyklar och har tre cyklar ett par gånger i månaden. Har haft Easyfold innan men bytt till Epos. Galet mycket smidigare tycker jag. För mig var det alltid ett pusslande för att få klämmorna att passa alla cyklar.

Sen gillar jag dessutom låset som är tillbehör i kombination med att det går att låsa i fästpunkterna. Nu vågar jag springa en snabbis på Ica trots cyklar bak.

Buzzrack kulkoppling är en av de få förutom Thules som jag får förtroende för, men betydligt meckigare att få på, du måste in mellan bil o ställ ända in till dragkroken och skruva, o sedan komma in och vrida åt handtaget, Thules ställ välter man på bakifrån och har mer kraft att spänna i det längre handtaget.
De fasta bågarna ser jag bara som en begränsning, först är de i vägen när du ska lasta cyklarna, jag tycker det är lättast bakifrån, gör du det här måste du lyfta cyklarna över bågarna annars måste du trä in dem från sidan vilket gör det knöligare då styren, sadlar och pedaler lätt fastnar i varandra.
Thules nya Epos med likadana bågar är teleskoperbara ut och in och kan rotera nere vid fästet, så om du jämför med nåt av Thules ställ, traditionella armar eller Epos så har du många fästpunkter att välja mellan, på Buzzrack finns bara ett ställe att fästa cykeln på bilden, du räcker inte ens upp till övre ramröret, hade flaskhållaren suttit lite högre upp hade det varit omöjligt att få fast den hojen utan att vända på den och sätta fast den i sadelstolpen istället.
Oftast rullar jag en cykel åt väster och nästa lite åt höger för bättre plats och frigång, känns svårare här.
Visa bilaga 640511
Min känsla skulle ju spontant vara att detta vore ett bättre system än ett system med armar som man ska hålla på att trä mellan ramarna. Kan ju inte finnas må ga fästpunkter kvar då heller för den fjärde cykeln inoch med att armarna sitter fast i hållaren på en fast höjd.
På bussrack har ju varje cykel en egen ramhållare oberoende av övriga cyklar.
Min känsla är också att denna variant där man fäster i ramen med spännremmar är mer skonsamma mot ramarna än de klor som exempelvis Thule använder.
Även sälerhetsmässigt så sitter ju fästena på buzzrack fast i den solida ramen vilket borde vara positivt i förhållande till lösa armar som kan röra sig och inte sitter fast i själva ramkonstruktionen.
Rätta mig om jag har fel.
Epos hade säkert varit grymt bra men tycker prislappen är horribelt hög. Alla måste väl hålla med om att man betalar några tusenlappar extra bara för att det står Thule på grejerna.
Tycker buzzrack känns som ett väldigt bra alternativ.

Skulle gärna vilja få lite mer synpunkter och omdömen från er som använder buzzracks cykelhållare.
Funderar på att införskaffa ett buzzrack eazzy 3 då det känns som man får mycket valuta för pengarna jämfört med exempelvis thule. Finns det någon här so kör med ett sådant tar jag gärna emot recensioner?

Lite relaterat till inläggen ovan:
Är det någon som har vågat prova stället nedan från jula? Jag är svag för Thule och ett begagnat är nästan samma pengar men de har sina begränsningar. Det vore bekvämt att bara klicka på kroken och langa upp tjockisen utan modifieringar och krångel.

Bilagor

• 01C3F1DA-ECD0-441E-973E-AF97D5696E33.png
    01C3F1DA-ECD0-441E-973E-AF97D5696E33.png
    59.6 KB · Besök: 86
Lite relaterat till inläggen ovan:
Är det någon som har vågat prova stället nedan från jula? Jag är svag för Thule och ett begagnat är nästan samma pengar men de har sina begränsningar. Det vore bekvämt att bara klicka på kroken och langa upp tjockisen utan modifieringar och krångel.
Nja.. för dom pengarna hade jag hellre köpte ett bättre begagnat. Smal båge som gör infästningsmöjligheterna begränsade, sedan med armar som inte går lossa från bågen som Thules, så får du inte till sista cykeln är det bara att plocka ned alla och börja trä om. Ser inte heller tredje cykelns klo så antar att det är en dubbelklo som fäst mellan andra och tredje cykeln? Kopplingen som är viktigaste för stabiliteten beskrivs inte närmre heller, eller hur komplicerad den är att montera.

Bara detta får mig att avstå; Krocktestad (City Crash) Nej

Äldre Hamron testad här https://www.testfakta.se/sv/sport-fritid/article/cykelhallare-haller-inte-mattet
..sämre krocksäkherhet. Svår att sätta den på dragkroken.
..Cyklarna rörde sig väl mycket vid undanmanöverprov.
..Alla cyklar släppte från hållaren efter att fästremmarna vid hjulen gått sönder. Cykelhållaren satt kvar.

Som sagt, är det värt att komma undan några tusenlappar billigare, och riskera skada både bil o cyklar vid en plötslig inbromsning eller undanmanöver? Självrisken är kanske dyrare än mellanskillnaden till ett bättre ställ?
Eller räkna med att det går sälja för mer pengar i andra hand?

Nja.. för dom pengarna hade jag hellre köpte ett bättre begagnat. Smal båge som gör infästningsmöjligheterna begränsade, sedan med armar som inte går lossa från bågen som Thules, så får du inte till sista cykeln är det bara att plocka ned alla och börja trä om. Ser inte heller tredje cykelns klo så antar att det är en dubbelklo som fäst mellan andra och tredje cykeln? Kopplingen som är viktigaste för stabiliteten beskrivs inte närmre heller, eller hur komplicerad den är att montera.

Bara detta får mig att avstå; Krocktestad (City Crash) Nej

Äldre Hamron testad här https://www.testfakta.se/sv/sport-fritid/article/cykelhallare-haller-inte-mattet
..sämre krocksäkherhet. Svår att sätta den på dragkroken.
..Cyklarna rörde sig väl mycket vid undanmanöverprov.
..Alla cyklar släppte från hållaren efter att fästremmarna vid hjulen gått sönder. Cykelhållaren satt kvar.

Som sagt, är det värt att komma undan några tusenlappar billigare, och riskera skada både bil o cyklar vid en plötslig inbromsning eller undanmanöver? Självrisken är kanske dyrare än mellanskillnaden till ett bättre ställ?
Eller räkna med att det går sälja för mer pengar i andra hand?
Tack för att du tog dig tid att svara.
Det är mer en fråga om enkelhet och (lite specifik funktion) än pris. Du har ett par andra bra argument så jag får nog köra på Thule som har andra tillkortakommanden men vart fall sitter bra på kroken.

Tack för att du tog dig tid att svara.
Det är mer en fråga om enkelhet och (lite specifik funktion) än pris. Du har ett par andra bra argument så jag får nog köra på Thule som har andra tillkortakommanden men vart fall sitter bra på kroken.
Vilka är begränsningarna kontra Julas?

Vi köpte Julas för fyra cyklar nu till sommaren på rea för 2000kr och för dom pengarna kan jag inte klaga. Jag tycker inte det är så krångligt att fästa på kroken, har man väl ställt in en gång så håller den inställningen för det mesta om man tar av och på flera gånger. Det sitter också som berget om man spänner åt enligt manualen. Den har en båge i mitten med två armar åt varsitt håll. Det är mekigt att pussla dit alla cyklar, vi körde som mest en CX, en enduro och en 24" barn-mtb. En till hade såklart fått plats. Då nya cyklar är bredare och längre kan det bli trångt med flera likadana men för oss gick det bra. Jag är dock inte så kinkig med repor, är man det är nog takräcke bättre. Har inte provat Thules motsvarande dragkroksställ men hade ett Thule 972 som var motsvarande bökigt att fästa på kroken och lasta, dock betydligt mekigare att fälla ner för att komma på bakluckan.

Vilka är begränsningarna kontra Julas?
Jag tycker att Thule har lite smala och korta skenor samt att stropparna har svårt att nå runt. Kulfästet på det här julafästet ser för övrigt annorlunda ut jämfört med de andra ställen men Thule är ju som sagt svårslagna på den punkten.
Det handlar alltså om problem med tjockiscykel på thuleställ.

Senast ändrad:
Jag tycker att Thule har lite smala och korta skenor samt att stropparna har svårt att nå runt. Kulfästet på det här julafästet ser för övrigt annorlunda ut jämfört med de andra ställen men Thule är ju som sagt svårslagna på den punkten.
Okej ja åker man fatbike eller någon variant av ställ jag inte testat kan det nog vara så. En kompis har ett äldre ställ som är lite kort och remmarna räckte inte för min propain i XL. Men han köpte långa remmar för fatbike och nu är det 4dm över på varje sida även med min cykel ?

Man lär ha en stor båge om inte ett velocompact el.dyl räcker till? Remmarna går att byta ut men inte skenorna.

Kör Thule Velospace XT 3 med tilläggsskena för en cykel, vi hade 4 mtb till fjällen i sommar, inga problem att få plats, lasta och lossa, dessutom fällbart så man kommer åt bagaget, inget att klaga på, bara att rekommendera.

20230810_075753.jpg

20230810_075804.jpg

20230810_075545.jpg

Första vändan med Buzzrack 4.

Lite meckig att skruva fast i kroken, kanske vanesak men Thules gamla Ride-on med löst verktyg och skruv var klart enklare, snabbare och har aldrig strulat för oss.

Fasta bågarna är inte ivägen för bagageluckan när stället är tomt.

Lasta cyklar gick finfint. Som vanligt lite krångel när man kombinerar stora cyklar med barncyklar men det löste sig rätt fort. Är ju alltid lite att lära hur man ska lasta. De fasta bågarna var en lite nackdel när man lastar men enorm fördel jänfört med RideOn när cyklarna väl satt där då paketet blev mkt stabilare.

Fällning. Klart Thules fotmanövrerade hade varit nice men den lilla skruven funkade fint, var snabb och stället kommer bra undan.

Enda problemet var att stället vred sig, trots att jag tyckte jag tog i när jag spände åt. Uppenbarligen måste man spänna ännu hårdare.

Visa bilaga 645340

Visa bilaga 645341

Visa bilaga 645343

Första vändan med Buzzrack 4.

Lite meckig att skruva fast i kroken, kanske vanesak men Thules gamla Ride-on med löst verktyg och skruv var klart enklare, snabbare och har aldrig strulat för oss.

Fasta bågarna är inte ivägen för bagageluckan när stället är tomt.

Lasta cyklar gick finfint. Som vanligt lite krångel när man kombinerar stora cyklar med barncyklar men det löste sig rätt fort. Är ju alltid lite att lära hur man ska lasta. De fasta bågarna var en lite nackdel när man lastar men enorm fördel jänfört med RideOn när cyklarna väl satt där då paketet blev mkt stabilare.

Fällning. Klart Thules fotmanövrerade hade varit nice men den lilla skruven funkade fint, var snabb och stället kommer bra undan.

Enda problemet var att stället vred sig, trots att jag tyckte jag tog i när jag spände åt. Uppenbarligen måste man spänna ännu hårdare.
Låter ju prisvärt då!

Fast hur mycket vred det sig? Såpass att man riskerar att få det i bilen vid undanmanöver och/eller tvärbromsning? Det är ju någon här (har glömt just nu, tyvärr) som länkar till ett tyskt test där många testade ställ gör en del åverkan på bilen vid häftiga manövrar. Tror inte Buzzrack var med i det testet.

Ja man undrar hur de tänkt att man ska få in tillräcklig kraft mot kulan med den lilla ratten/spaken, Thules ställ kräver ju att man hinkar in 47kg med en 30cm hävarm, läste någonstans att det krävs ett par ton i kultryck för att hållarna ska klara ett undanmanöverprov i certifieringstesterna.

Bilagor

• Screenshot_91.jpg
    Screenshot_91.jpg
    16.4 KB · Besök: 40
Fyndade nästan nytt euroway g2 för 2000kr. Känns som ett bra pris, och framförallt betydligt bättre ställ än mitt tidigare euroride som var förfärligt dåligt...

Bilagor

• 20230831_082828.jpg
    20230831_082828.jpg
    1.4 MB · Besök: 109
Fyndade nästan nytt euroway g2 för 2000kr. Känns som ett bra pris, och framförallt betydligt bättre ställ än mitt tidigare euroride som var förfärligt dåligt...
Bra köp! Med de löstagbara cykelarmarna och pumb-buckles till hjulbanden matchar det där stället fortfarande bra mycket dyrare modeller, och skjutbara hjulhållare gör det lite nättare förvarat i garaget. Plus att bakljusen matchar V70:n perfekt!

Bra köp! Med de löstagbara cykelarmarna och pumb-buckles till hjulbanden matchar det där stället fortfarande bra mycket dyrare modeller, och skjutbara hjulhållare gör det lite nättare förvarat i garaget. Plus att bakljusen matchar V70:n perfekt!
Lite så, kommer funka perfekt tills jag får tag på ett för 3 cyklar! ;P

Så börjar det bli dags för mig att fundera på cykelhållarlösning igen, utmaningen är att fundera på em det finns något annat alternativ än ett svindyrt Epos.
I dag kör jag oftast hemma med två cyklar på taket, och har ett ställ för 2 (Euroway?) som funkar hjälpligt på kroken när mer än två skall fraktas. Det tar dock inte två boostade MTB:s på ett bra sätt.

Ny bil beställd, nu en elbil. Då är cyklar på taket kanske inte lika kul. Dessutom skall de ha 4 ksek för att få två takräcken att sätta cykelhållare på! Jag byter dessutom bil vart tredje år, så takräcke blir en betydande utgift :-(.
Kör två cyklar regelbundet, då två MTB med boost. Någon gång om året åker tre eller fyra cyklar möjligen.
Mina krav är då:
* tar tre MTB med boost
* tre fs vilket gör det svårt att dra armar genom ramar mm
* tar kolfibercykel (mitt nuvarande Thule drar jag åt rejält efter att en gång ha tappat en cykel när det var en liten aning sneddraget men ändå hårt, så klämman runt ramen går bort)

Är det bara att beställa ett Epos eller finns det överhuvudtaget något alternativ? Hur långt kommer en elbil på motorväg med två cyklar på taket?

Så börjar det bli dags för mig att fundera på cykelhållarlösning igen, utmaningen är att fundera på em det finns något annat alternativ än ett svindyrt Epos.
I dag kör jag oftast hemma med två cyklar på taket, och har ett ställ för 2 (Euroway?) som funkar hjälpligt på kroken när mer än två skall fraktas. Det tar dock inte två boostade MTB:s på ett bra sätt.

Ny bil beställd, nu en elbil. Då är cyklar på taket kanske inte lika kul. Dessutom skall de ha 4 ksek för att få två takräcken att sätta cykelhållare på! Jag byter dessutom bil vart tredje år, så takräcke blir en betydande utgift :-(.
Kör två cyklar regelbundet, då två MTB med boost. Någon gång om året åker tre eller fyra cyklar möjligen.
Mina krav är då:
* tar tre MTB med boost
* tre fs vilket gör det svårt att dra armar genom ramar mm
* tar kolfibercykel (mitt nuvarande Thule drar jag åt rejält efter att en gång ha tappat en cykel när det var en liten aning sneddraget men ändå hårt, så klämman runt ramen går bort)

Är det bara att beställa ett Epos eller finns det överhuvudtaget något alternativ? Hur långt kommer en elbil på motorväg med två cyklar på taket?
Easyfold 3 är ett alternativ. Enkelt med två boost, lite pilligt de där gångerna du ska ha tre men inte omöjligt. Armar och klämmor är säkert sämre än på Epos, men det är iaf ett alternativ.
Jag verkar ha samma kravspec som du och det känns högst osannolikt att jag kommer byta ut mitt Easyfold mot Epos. Jag tycker det fungerar fantastiskt till två cyklar, och ok till tre.

Jag tog ett djupt andetag, blundande och beställde. Väldigt nöjd med Epos -3, stort steg bättre än mitt gamla.
Ja, håller det ett tag blir ju kostnaden acceptabel
Easyfold 3 är ett alternativ. Enkelt med två boost, lite pilligt de där gångerna du ska ha tre men inte omöjligt. Armar och klämmor är säkert sämre än på Epos, men det är iaf ett alternativ.
Jag verkar ha samma kravspec som du och det känns högst osannolikt att jag kommer byta ut mitt Easyfold mot Epos. Jag tycker det fungerar fantastiskt till två cyklar, och ok till tre.
Fast Easyfold har klämmorna som inte är så kolfibervänliga? Har man redan ett är kanske bytet onödigt, men det känns nog som skall jag köpa nytt betalar jag hellre för Epos.

Finns det något som hindrar att man monterar en amerikansk "hitch" istället för en dragkrok, och i denna monterar en dito amerikansk cykelhållare? Infästningen brukar vara en kvadratisk rörstump istället för en krok.
Eller är det i sann byråkratisk anda olagligt att montera prylar på bilen som inte är godkända, oavsett om de inte kommer användas för att dra ett släp?

Edit: Jag tänker att det inte borde vara nån större skillnad mot att ha random prylar på takräcket, så länge det inte sticker ut för långt och det syns ordentligt.

Ja, håller det ett tag blir ju kostnaden acceptabel

Fast Easyfold har klämmorna som inte är så kolfibervänliga? Har man redan ett är kanske bytet onödigt, men det känns nog som skall jag köpa nytt betalar jag hellre för Epos.
Jag har aldrig tänkt på att klämmorna inte skulle vara bra för kolfiber, det är kolfibercyklar som åker på det stället oftast. Men, visst, jag litar inte riktigt på dem. Jag drar dem så hårt som jag tycker är lämpligt, klickar det inte så klickar det inte, sen sätter jag en liten kort spännrem runt ram och klämma. Men det skulle jag nog göra på alla klämmor oavsett ställ och material på ram, jag slappnar av sååå mycket bättre när jag vet att risken att cykeln släpper är (nästan) borta. Men det är ju min nojja. Det tar tio-femton sekunder, vilket är sjukt prisvärt imho.

Finns det något som hindrar att man monterar en amerikansk "hitch" istället för en dragkrok, och i denna monterar en dito amerikansk cykelhållare? Infästningen brukar vara en kvadratisk rörstump istället för en krok.
Eller är det i sann byråkratisk anda olagligt att montera prylar på bilen som inte är godkända, oavsett om de inte kommer användas för att dra ett släp?

Edit: Jag tänker att det inte borde vara nån större skillnad mot att ha random prylar på takräcket, så länge det inte sticker ut för långt och det syns ordentligt.
Har en svag känsla av att jag för länge sedan fick tipset av en besiktningsman att svetsa fast en större mutter ovanpå dragkroken. Detta så att inte kulkopplingen passar. Då skulle det visst inte räknas som en dragkrok.
Inte 100 på att detta stämmer men inte helt osannolikt.

Har en svag känsla av att jag för länge sedan fick tipset av en besiktningsman att svetsa fast en större mutter ovanpå dragkroken. Detta så att inte kulkopplingen passar. Då skulle det visst inte räknas som en dragkrok.
Inte 100 på att detta stämmer men inte helt osannolikt.
Det har jag hört från andra också. Men med tanke på det så borde ju en helt annan typ av infästning inte vara nåt problem, eftersom det uppenbarligen inte är en dragkrok.

Det är nåt sånt här man skulle vilja ha. Finns dessa inte i Sverige, eller varför ser man aldrig nåt med sån infästning? Måste ju vara sjukt mycket bättre än de där fåniga plaststrapparna som man drar om däcket och fälgen bara.

Helium1.jpg

Edit: Förutom att just den här verkar hamna exakt i avgasrörshöjd, men det går förhoppningsvis att ordna.

Det är nåt sånt här man skulle vilja ha. Finns dessa inte i Sverige, eller varför ser man aldrig nåt med sån infästning? Måste ju vara sjukt mycket bättre än de där fåniga plaststrapparna som man drar om däcket och fälgen bara.

Visa bilaga 658086

Edit: Förutom att just den här verkar hamna exakt i avgasrörshöjd, men det går förhoppningsvis att ordna.
Har undrat det med, utan att vara bilförare, efter att ha sett såna i videos från USA. Fipplat med att sätta dit cykeln på olika thule-ställ på andras bilar många gånger och tänkt på detta. Är det nåt patent kanske?
Avgasrör går ju att montera turndowns på.

Har undrat det med, utan att vara bilförare, efter att ha sett såna i videos från USA. Fipplat med att sätta dit cykeln på olika thule-ställ på andras bilar många gånger och tänkt på detta. Är det nåt patent kanske?
Avgasrör går ju att montera turndowns på.
Skulle förvåna om någon annan än Thule har patentet i Sverige men inte i USA.

Jag har aldrig tänkt på att klämmorna inte skulle vara bra för kolfiber, det är kolfibercyklar som åker på det stället oftast. Men, visst, jag litar inte riktigt på dem. Jag drar dem så hårt som jag tycker är lämpligt, klickar det inte så klickar det inte, sen sätter jag en liten kort spännrem runt ram och klämma. Men det skulle jag nog göra på alla klämmor oavsett ställ och material på ram, jag slappnar av sååå mycket bättre när jag vet att risken att cykeln släpper är (nästan) borta. Men det är ju min nojja. Det tar tio-femton sekunder, vilket är sjukt prisvärt imho.
Mina klämmor har inte inbyggd momentnyckel, det låter ju som en förbättring. Håller med om spännremmar, jag har samma noja. Men kör jag två mil hemma vill jag inte hålla på. Den cykeln jag tappade satt klämman en aaaaaning snett, men var rejält åtdragen. Låg ner och skrapade mot vägen efter tre km.
Klämkrafter är ju inte perfekt på kolfiber, i kombination med att armar som skall leta sig igenom fs-ramar är svåra att få perfekt vinkelräta mot ramen går sådana lösningar bort för mig.

Skulle förvåna om någon annan än Thule har patentet i Sverige men inte i USA.
Jag menade att 1UP kanske hade patent på ställ där man bara har en plattform med två snabbkopplingar som tar i däcken, som på bilden ovan (därmed slipper man allt med konstiga rörklämmor, straps, omkonfigurering, m.m.) 1UP gör inget man kan köpa här, och jag har aldrig sett ett Thule ställ som funkar så.

Jag menade att 1UP kanske hade patent på ställ där man bara har en plattform med två snabbkopplingar som tar i däcken, som på bilden ovan (därmed slipper man allt med konstiga rörklämmor, straps, omkonfigurering, m.m.) 1UP gör inget man kan köpa här, och jag har aldrig sett ett Thule ställ som funkar så.
Det står Thule på stället på bilden. ? Det är bland annat därför det är så konstigt att man inte sett detta i Sverige.

Oj :) då har jag sett ett nu. Sjukt konstigt då. Varför inte i Sverige?
Här är det på Thules amerikanska sida i alla fall: https://www.thule.com/en-us/bike-rack/hitch-bike-racks/thule-helium-platform-xt-2-_-904011

Min tanke var att man sätter en "hitch" på sin svenska bil och importerar en sån där, eller nåt liknande. Har man inget behov av att dra släp också så borde det ju inte vara några problem. Eller?

Edit: Då har man dessutom inte det eventuella problemet att skiten kan vrida sig vid kraftiga rörelser.

Edit 2: Slängde iväg en fråga till Thules kundsupport. Inser dessutom först nu att det är ett svenskt företag. Ännu sjukare att inte erbjuda den vettigaste hållaren i just Sverige.

Senast ändrad:
Här är det på Thules amerikanska sida i alla fall: https://www.thule.com/en-us/bike-rack/hitch-bike-racks/thule-helium-platform-xt-2-_-904011

Min tanke var att man sätter en "hitch" på sin svenska bil och importerar en sån där, eller nåt liknande. Har man inget behov av att dra släp också så borde det ju inte vara några problem. Eller?

Edit: Då har man dessutom inte det eventuella problemet att skiten kan vrida sig vid kraftiga rörelser.

Edit 2: Slängde iväg en fråga till Thules kundsupport. Inser dessutom först nu att det är ett svenskt företag. Ännu sjukare att inte erbjuda den vettigaste hållaren i just Sverige.
Den hållaren måste ju få belysning tex för att användas i Sverige, men det är ju lätt fixat. Ser inte ut att ta rejäla däck heller, men också det är ju lösbart. Undrar om det är något problem med lagkrav? Det är ju en sån jag vill ha!

Den hållaren måste ju få belysning tex för att användas i Sverige, men det är ju lätt fixat. Ser inte ut att ta rejäla däck heller, men också det är ju lösbart. Undrar om det är något problem med lagkrav? Det är ju en sån jag vill ha!
Det hade ju varit en baggis för dem att utrusta den likadant som de hållare som säljs här. De brukar inte heller vara nåt vidare för riktigt stora däck, men det går såklart att ordna.

Konstruktionen är ju löjligt enkel. Hade jag en svets och en verkstad skulle jag nog försöka snickra ihop nåt liknande själv.

Tillbaka
Topp