[OT] Datafrågor - En samlingstråd

Precis. Jag minns inte hur siffran för ledigt / använt RAM i Windows (eller nåt annat) faktiskt räknas ihop.

Fysiskt RAM används ju nästan bara på virtuellt vis, där minne som backas av disk och fysiskt RAM kan återgå till att bara backas av disk (t.ex. exekverbar binär inläst från disk).

Minne som backas av fysiskt RAM men inte disk kan skrivas till swap och övergå i att bara backas av disk, men det sker först när det börjar bli överlastat, och är oönskat/långsamt.

Sen kan ju en komponent eller applikation hålla reserver och släppa dem när de vill, samt själva inspektera minnessituationen i systemet, så det kan vara dynamiskt.

Senast ändrad:
Minnesallokering är lite lurigt. Ibland är det så att applikationer tar minne när det är möjligt och (ibland) släpper det när något annat vill ha minne så man skall inte bara stirra sig blind på använt minne. Jag skulle tro att 16GB räcker ett tag till om man inte gör något annat än office och browser (och teams el motsv)

Väljer man rätt OS så räcker 4gb ram långt... ?

Minnesallokering är lite lurigt. Ibland är det så att applikationer tar minne när det är möjligt och (ibland) släpper det när något annat vill ha minne så man skall inte bara stirra sig blind på använt minne. Jag skulle tro att 16GB räcker ett tag till om man inte gör något annat än office och browser (och teams el motsv)
Så är det ju så klart men det märks också rätt tydligt när det faktiskt blir fullt och jävligt slött. Office med lite saker öppet, webbläsaren med några sharepoints, teams, lite öppna pdfer och projectwise så blir datorn rätt ledsen så fort man försöker öppna nåt mer sen. Sen drar ju företagets plattform med saker it-avdelningen tycker alla ska ha lite mer än på en ren hemdator också.

Så är det ju så klart men det märks också rätt tydligt när det faktiskt blir fullt och jävligt slött. Office med lite saker öppet, webbläsaren med några sharepoints, teams, lite öppna pdfer och projectwise så blir datorn rätt ledsen så fort man försöker öppna nåt mer sen. Sen drar ju företagets plattform med saker it-avdelningen tycker alla ska ha lite mer än på en ren hemdator också.
Nu börjar du ju slänga på fler saker ;)
Vi jobbar med MS Powerplatform och de som inte utvecklar sitter med 16GB minne på Windows10 utan större problem. Börjar man debugga program eller har en liten SQL-server på maskinen räcker det inte däremot.

Har inga problem med att köra en massa applikationer och ha Office paket igång, det flyter på riktigt bra (webbläsare med mer än 10flikar öppna är standard)
Ballt, installerade mint på en äldre laptop, minns inte om det var 4 eller 8 GB RAM. Till och med farsan tyckte den var oanvändbar.
Faaaast när jag funderar på det var det nog en gammal XP-hoj så den kan ju inte haft mer än 2GB RAM.

/R

Bilagor

• wolf-of-wall-street-rookie-numbers.gif
    wolf-of-wall-street-rookie-numbers.gif
    1.6 MB · Besök: 92
Ballt, installerade mint på en äldre laptop, minns inte om det var 4 eller 8 GB RAM. Till och med farsan tyckte den var oanvändbar.
Faaaast när jag funderar på det var det nog en gammal XP-hoj så den kan ju inte haft mer än 2GB RAM.

/R

Har aldrig riktigt gillat Mint, föredrar OpenSuse (Ubuntu fungerar i nödfall)

Linux/gnu på desktop kändes betydligt hetare för 10 år sen när man suttit med xp en herrans massa år.
Testade mint igen för inte så länge sen och det har väl mest gått i cirklar sen sist jag testade.
Det mesta som hänt efter gnome2 har blivit skit verkar det som.

Nu när allt har flyttat till webben och Steam har släppt proton så är väl det hetare än någonsin? För tio år sedan så hade jag en speldator eller kanske en windowspartition men nu kör jag bara Linux på alla mina maskiner hemma.

Nu när allt har flyttat till webben och Steam har släppt proton så är väl det hetare än någonsin? För tio år sedan så hade jag en speldator eller kanske en windowspartition men nu kör jag bara Linux på alla mina maskiner hemma.
Ja, hindren har kanske blivit färre men windows har blivit bättre.

Jag såg att man ska spela i molnet nu men jag har inte kollar vad det innebär.....I jobbet brukar det innebära mycket bullshit och dåligt skalande priser men få lösningar är true cloud. Och true cloud har sina egna problem.

Web och web förresten.. roblox kräver en binary på windows och på android/ chromebook är allt arkitekturberoende och många appar finns inte för PC och andra obskyra platformar

Så om vi tar
Zwift
Fortnite
Roblox

Fortnite ska gå att spela i cloud gäller det resten också?

Jag tänker mer på outlook, det är den enda micrisoftapplikation som jag behöver integrera med. Spelen är inte cloud utan proton kör dina windowsbinärer native, ibland med bättre prestanda än i Windows (!)

Jag har inte använt 10 eller 11 mer än över axeln på någon, men läser jag hacker news så verkar det vara en shit show med telemetri, Bing som trycks ned i halsen och massor med nag som blir återaktiverat vid varje uppdatering.

En snabb googling visar att roblox blockerar (!!) körning under wine. Zwift fungerar såklart.

Jag såg att man ska spela i molnet nu men jag har inte kollar vad det innebär.....I jobbet brukar det innebära mycket bullshit och dåligt skalande priser men få lösningar är true cloud. Och true cloud har sina egna problem.

Web och web förresten.. roblox kräver en binary på windows och på android/ chromebook är allt arkitekturberoende och många appar finns inte för PC och andra obskyra platformar

Så om vi tar
Zwift
Fortnite
Roblox

Fortnite ska gå att spela i cloud gäller det resten också?
Windows har på många sätt blivit väldigt trevligt. Men jag stör mig på att det mer och mer går åt att allt ska integreras i varann. Snart kan man inte göra någonting utan att ha kopplat ihop telefonen, kylskåpet och dammsugaren med windows och olika konton. På jobbet blir det smidigt, men hemma vill jag bara ha en dator.

Jag tänker mer på outlook, det är den enda micrisoftapplikation som jag behöver integrera med. Spelen är inte cloud utan proton kör dina windowsbinärer native, ibland med bättre prestanda än i Windows (!)

Jag har inte använt 10 eller 11 mer än över axeln på någon, men läser jag hacker news så verkar det vara en shit show med telemetri, Bing som trycks ned i halsen och massor med nag som blir återaktiverat vid varje uppdatering.

En snabb googling visar att roblox blockerar (!!) körning under wine. Zwift fungerar såklart.
Outlook email funkar väl på webben men tar man med hela office,outlook, teams och one drive så hänger det ihop tillräckligt dåligt på windows...Så tvek på andra plattformar

Bing har jag inte sett till så det är nog fanboy trams. Det värsta jag sett är hur de försöker tvinga in ms account. Går fortfarande att undvika.

Känner inte till proton. Trodde det var cloud som verkar vara det senaste på steam.

Wine var skit när jag kollade men kan ha varit både 10 och 15 år sen

Beror helt och hållet på vad man jämför med.
Senast jag installerade W10, så vart det fullt med reklam och konstanta påminnelser om one drive och deras Office paket bla.

Det andra jag har att anmärka på är att det går inte att använda datorn vid uppdateringar (kan ha ändrats på senare tid)

Användarupplevelsen är väl lite sådär i mina ögon.
Visst, har man inget annat att jämföra med så kan det funka (implementationen av arbetsytor t.ex)

Angående Windows så lägger den beslag på en fastställ andel av minnet, (33 %?), oberoende hur mycket RAM du har, om du låter Windows sköta hanteringen. Det är sällan jättestora vinster med att ha en massa oanvänt minne, men stäng av Autostart-program, särdeles om de har något med Apple/QuickTime att göra. En del program funkar dock inte utan t ex QuickTime och Bonjour. Självuppdaterande program käkar också minne. Värsta boven brukar vara antivirus, men de programmen ska man inte pilla på.

Windows har på många sätt blivit väldigt trevligt. Men jag stör mig på att det mer och mer går åt att allt ska integreras i varann. Snart kan man inte göra någonting utan att ha kopplat ihop telefonen, kylskåpet och dammsugaren med windows och olika konton. På jobbet blir det smidigt, men hemma vill jag bara ha en dator.
Än så länge går det ju att använda Windows utan att länka det med något moln-konto (även om de verkar ha krånglat till det valet i windows 11).

Värsta boven brukar vara antivirus, men de programmen ska man inte pilla på.
Windows Defender räcker ju rätt långt idag så ett antivirus från tredje part är kanske inte nödvändigt.

Jag ägnade mest tid på Linux att få en så enkel desktop som möjligt så nyare versioner är ändå inget för mig. Då duger win10.
Tror det vara basic gnome 2 jag körde lite. A la gammal mac.
Annars höll jag mest på med top box å sånt. Android och streaming har mer eller mindre dödat det

Jag har förstått att gaming med tangentbord och mus är överlägset.
Det är bara så trist och jag orkar inte riktigt träna upp det. Doom och Quake måste jag kört med keyboard eller hur gjorde man på den tiden?

Varför designar ingen en ordentlig gamepad för vänsterhanden?

Jag har förstått att gaming med tangentbord och mus är överlägset.
Det är bara så trist och jag orkar inte riktigt träna upp det. Doom och Quake måste jag kört med keyboard eller hur gjorde man på den tiden?

Varför designar ingen en ordentlig gamepad för vänsterhanden?

Man körde endast med tangentbordet på den tiden. Oftast piltangenterna tillsammans med ctrl, shift och någon/några mer tangenter.

Ser väl ok ut. Är det out of the box?

Det kan ju ha vänt...
Det jag inte gillar är en massa paneler, widgets och skit. Ubuntu liksom MS trodde ju ett tag att det viktigaste var att det funkade på tablets...

Inte riktigt out of the box. Jag har bytt ikoner och fönster temat samt lagt till några plugins, som ökar produktiviteten för mig.
Jag har även modifierat Gnome-Shell så att det till färgsättningen liknar det gamla Ubuntu på den tiden de körde med Ambiance/Radiance

Borde man inte kunna hitta någon mer ergonomisk lösning än dagens?

Det går att plugga in en Xbox controller på de flesta windows burkar numera, men om det är mer ergonomiskt och hur många spel som stödjer det det vet jag inte.
Sen finns väl alltid de där obskyra ergonomiska tangentborden, men om och hur de fungerar tillsammans med spel, det får någon annan uttala sig om.

Det går att plugga in en Xbox controller på de flesta windows burkar numera, men om det är mer ergonomiskt och hur många spel som stödjer det det vet jag inte.
Sen finns väl alltid de där obskyra ergonomiska tangentborden, men om och hur de fungerar tillsammans med spel, det får någon annan uttala sig om.
Senast jag provade för några år sen kände i princip alla spel som också släppts för Xbox nån gång igen kontrollen omedelbart och fungerade identiskt med på xboxen. Dvs rätt många spel.

xbox controller fungerar bra men ska vara lättare att sikta med mus....resten är mycket lättare med controller

Jag blir galen! Cookies försvinner med jämna mellanrum från iOS/Safari så att man måste ställa in sina favvosajter så som man vill ha dom om och om igen... Hur får jag bort det tramsbeteendet?

Skaffat en nas, Synology 918+.

Står att ja ska koppla in den i routern, men WAN eller LAN står inte?

Gissar på LAN, men kanske har tur att det ska vara WAN (lan portarna slut)

Fast du vill inte ha en router till efter den befintliga. Du vill ha en switch. Möjligen kan du konfigurera din extra router att agera switch.

Tillbaka
Topp